BMW 116dA Business Sport (F20 LCI)

Käyttäjät esittelevät autojaan
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

ˆ
Olet varmaan katsonut, ettei "lapsilukkonuppi" ole siirtynyt?
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Avatar
dzam
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 21:05
Auto: F20 LCI 116dA -15
Paikkakunta: Helsinki

gestapo kirjoitti:ˆ
Olet varmaan katsonut, ettei "lapsilukkonuppi" ole siirtynyt?
Joo, ei oo siitä kiinni.
Avatar
dzam
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 21:05
Auto: F20 LCI 116dA -15
Paikkakunta: Helsinki

...mutta nythän tästä vasta tulikin mielenkiintoista.

Räpläsin tänään vähän lukkoa, lapsilukkonuppia ja ovenkahvaa edestakaisin ja yllättäen ovi taas aukeaa myös sisäpuolelta. En ihan tiedä, missä kohti se alkoi lopulta toimimaan, mutta olisikohan tuo lapsilukko voinut jotenkin olla jumittunut (en tosin siis ole koskaan kyseiseen nuppiin edes koskenut), vaikka nuppi olikin off-modessa.

Ovi siis näyttäisi toimivan taas sisäpuoleltakin avattuna. Seuraillaan tilannetta.
Avatar
dzam
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 21:05
Auto: F20 LCI 116dA -15
Paikkakunta: Helsinki

Ovi ihme kyllä toimii edelleen, mutta eihän tää taas muuten ihan putkeen mennyt.

Takaluukun imuroinnin yhteydessä satuin katsomaan akkukoteloon ja sieltä vastaan pölähti tällainen näky. Eli sulanut akun plus-navan muovisuojus. Ei mitään hajua missä kohti tämä on tapahtunut.
akku.jpg
akku.jpg (490.78 KiB) Katsottu 18383 kertaa
Huoltoaika on varattu ja Autokeskuksen vastaus "no uskaltaako tällä ajaa" -kysymykseen oli vähintäänkin mielenkiintoinen: "no, ei me voida tietysti sanoa että tällä voisi ajaa koska jos jotain tapahtuukin niin sitten oltaisiin vastuussa, mutta ei tossa mitään pitäisi käydä. Seuraa tilannetta sulaako se edelleen tai haiseeko omituiselle ja jos näin on, niin tuo auto tänne takaisin." Ja huoltoaika 2 viikon päähän. :curse:

Edelleenkin voin sanoa, että ajaminen on ollut kaikin puolin mukavaa, mutta alkaa pikkuhiljaa huumori loppua näiden omituisten ongelmien kanssa. Tänä vuonna taitaa olla jo 12. tai 13. kerta kun joudun vierailemaan Autokeskuksessa selvittämässä (onneksi takuuseen meneviä) ongelmia.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Onks mutteri ollu löysällä jossain vaiheessa, ja jossain aiemmassa korjauksessa sitten kiristetty kiinni tms.? Eikai tota voi mikään muukaan aiheuttaa...
Avatar
dzam
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 21:05
Auto: F20 LCI 116dA -15
Paikkakunta: Helsinki

Tehtaalla oli unohdettu laittaa päävirtakaapeli kunnolla kiinni, joka fiksattiin auton ekana ajoviikkona. Samalla vaihdettiin akku. Mutta sen jälkeen tuo ei näyttänty sulaneelta, joten en osaa sanoa missä kohti tuon toimenpiteen ja ongelman huomaamisen välillä se on sulanut. Selkeästi tuo mutterikin on ottanut kuumuutta sen verran, että vaihtanut väriäkin ruskeammaksi.

Katsotaan, mitä keksivät huollossa. Alkaa vaan jo naurattaa nää "ohhoh eipä oo tullut tällasta ennen vastaan" -kommentit huollolta, kun aivan varmasti näitä tulee vastaan. En vaan saata uskoa, että olen ainoa jolla on näin huono tsägä.
Avatar
dzam
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 21:05
Auto: F20 LCI 116dA -15
Paikkakunta: Helsinki

Akun navan sulamisen lisäksi kaksi erittäin ärsyttävää piirrettä ovat tehneet paluun: ovien tiivisteiden natina sekä omituinen vinkuminen autoa käynnistäessä. Tässä video, jossa ääni toistuu 2 käynnistyskerralla peräkkäin: https://youtu.be/Go1i7JN3lVo

Joskus ääni kestää ylläolevan videon keston verran, joskus saattaa vinkua parisenkymmentä sekuntiakin.

Kuten F20 viat -ketjussa kirjoitinkin, niin alkaa kyllä usko jo pikkuhiljaa mennä. Kuinkahan monta kertaa tämä auto vielä pitää käyttää huollossa, ennen kuin tällaiset ongelmat saadaan kuriin? Onko muilla vastaavia, vai olenko ainoa jolla on huono tuuri?
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Ite nyt kohta pari kk ajellu, eikä oo ollu pienintäkään murhetta tai ylimääräistä ääntä. Se on se valmistuspäivä (maanantai). Mulla oli edellisessä autossa (eri merkki) ihan pirusti takuuvikoja/korjauksia, kaikki kirjattuna ylös useempi sivu wordissa. Heti ekana iltana himassa löysin reikiä maalista jne. ja 3500km takuuhuollossa oli 11 eri vikaa, jotka kaikki kyllä korjattiin kiltisti... Vaan kun ekat 30tkm korjattiin tarpeeksi montakymmentä kertaa, niin sen jälkeen ei ollut enää ikinä mitään. Paska tsägä vaan... Ei se oo merkistä kiinni. Pidä puoles vaan ja vie se auto korjuuseen niin kauan ku tarvii ja vaadi aina ilmanen sijaiskärsijä. Ite ajelin välillä useemmanki viikon ilmasiksi (kun korjaukset kesti).

TOSIN olen kyllä pirun tarkka, joten eiköhän tähänki F20 LCIhin jotain ilmaannu... Yllättävää olisi jos ei ilmaantuisi.
Avatar
dzam
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 21:05
Auto: F20 LCI 116dA -15
Paikkakunta: Helsinki

Toivottaan, ettei mitään suurempaa ilmaantuisi. Mullakin tosin nitinät ja natinat alkoivat vasta noin puolen vuoden iässä ja ~10-15tkm ajettuna.

Muuten erittäin kiva auto, mutta jotenkin vaan rasittaa käyttää tätä huollossa 2 viikon välein, kun samat ongelmat palaavat aina uudestaan.
Avatar
dzam
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 21:05
Auto: F20 LCI 116dA -15
Paikkakunta: Helsinki

Tänään auto palasi huollosta. Akun päävirtajohto (johon liitännäinen tuo sulanut muoviosa on) vaihdettiin, ikkunatiivisteitä teipattiin parempaan asentoon (natinan estämiseksi) ja käynnistäessä kuuluva ininä jäi vielä selvitettäväksi tehtaan ja Autokeskuksen kesken.

Laitoin myös viime viikolla BMW:n maahantuontiin palautetta ja kerroin auton tarinan. Myönsivät, että tämän kaltaista takuuhuollossa ramppaamista ei pitäisi joutua kestämään ja tarjosivat vuoden lisätakuun hyvitykseksi. Mielestäni ihan ok kompensaatio, saa ainakin vähän lisää huolettomia kilometrejä. Varsinkin, jos nyt nämä ilmestyneet ongelmat saataisiin tapettua.
Avatar
dzam
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 21:05
Auto: F20 LCI 116dA -15
Paikkakunta: Helsinki

Puolisen vuotta edellisestä postauksesta vierähtänyt, auto käynyt välissä Autokeskuksella katsottavana useampaan otteeseen, eikä käynnistysvinkumista meinattu saada korjattua millään. Viimeisimpänä noin viikko takaperin vaihdettiin kaikki apulaitteet ja ymmärtääkseni moottorista käytännössä kaikki muukin liikkuva, mikä voisi kyseisen ininän aiheuttaa.

Tällä hetkellä auto on käynnistysääniltään normaali, noin 46 000 km ajettu 1-sarjalainen. Uusia vikoja (koputan puuta) käynnistysäänen lisäksi ei ole ilmennyt ja huollossa ramppaamisen lisäksi muuten toiminut oikein mallikkaasti.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Oletko pysynyt laskuissa mukana että montako kertaa auto on käynyt takuuhuollossa nyt? Omani vasta 4 kertaa ja on kohta 2kk vanha.
Avatar
dzam
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 21:05
Auto: F20 LCI 116dA -15
Paikkakunta: Helsinki

Oma taisi viime vuonna käydä pelkästään 14-16 kertaa takuuhuollossa. Tänä vuonna 2 kertaa, ekana vuonna 2 kertaa. Eli yhteensä parisenkymmentä kertaa.

Millasista syistä sulla on käynyt?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

nuo ovat ihan mielettömiä huoltomääriä, eihän tuollainen voi jatkua. Itse purkaisin kaupan. Minun auto on ollut 3 x määräaikaishuollossa ja alussa taisi olla pari kertaa lastentautien korjauksissa. Eli olisiko yhteensä 5 kertaa ja ajettu 95tkm ja 4,5v vanha.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
dzam
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 21:05
Auto: F20 LCI 116dA -15
Paikkakunta: Helsinki

Mulla auto 46tkm ajettu tällä hetkellä, suurin osa huoltokerroista johtunut tosiaan esimerkiksi erinäisten korin rutinoiden ja natinoiden ratkomisesta, mutta sen lisäksi tosiaan pari ihan oikeaakin vikaa löytynyt. Alla tähän asti ilmenneitä vikoja, jotka pistin BMW Suomellekin reklamaation muodossa tiedoksi – ja jonka perusteella he antoivatkin vuoden lisätakuuta hyvitykseksi.

- akku oli tyhjä heti ensimmäisellä käynnistyskerralla
- päävirtajohto oli tehtaalta tullessa osittain irti joka aiheutti start&stopin jälkeen P-vaihteelle vaihtamisen varotoimenpiteenä korin tärähtäessä, vissiin akun tyhjeneminen liittyi samaan asiaan
- ovien tiivisteet nitisivät korin "liikkuessa", tähän auttoi lopulta kaikkien tiivisteiden vaihto
- apukuskin ovi resonoi, meni kuntoon teippaamalla ovipahvi kunnolla
- takaumpiot päästivät vettä sisään ja "hikoilivat" -> umpiot vaihdettiin, vika katosi
- vasen takaovi ei aukea sisältä, tämä ratkesi itsestään eikä ole toistunut (ja ei, kyse ei ollut lapsilukosta)
- akun plus-navan suojamuovi oli sulanut jossain vaiheessa - se ja akun piuhotukset uusittiin tästä johtuen
- etuvalojen korkeussääntö epäonnistunut muutaman kerran, tätäkin tutkittiin ja vaihdettiin jotkut korkeussäätöön liittyvät vempaimet
- apulaitehihna ja hihnan kiristin vaihdettu, sillä kone vinkui välillä käynnistäessä. Loppujen lopuksi päädyttiin vaihtamaan kaikki apulaitteet ja hihnat mitä koneessa on, joka ratkaisi ongelman (ainakin toistaiseksi)

Kyllä reklamointi ja huollossa ramppaaminen on välillä syönyt kovastikin hermoja. Onneksi auto tosiaan tällä hetkellä kuitenkin tuntuu olevan oireeton (koputan puuta).
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Niihän ne nykyään sanoo, että ei oo enää hyviä ja huonoja merkkejä, vaan autoja/yksilöitä. Itellä ny 8 kk ollu F20 lci ja ei pienintäkään nitinää tai natinaa tai muutakaan vikaa. Mut nyt alkanu pistää silmään kenties hyvin lievä sävyero angel eyssien / päivävalojen suhteen (ei näy valokuvassa edes), mut tarttis vissiin pestä auto ennen ku voi sanoo johtuko liasta vai onko oikeesti nyt eka vika *kop kop*

Mutta ota positiiviselta kannalta, että saat ilmasiksi uutta palikkaa ja tutkimusta asioihin, jotka ois voineet tulla paljon (liian) myöhäänkin ilmi.
Avatar
dzam
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 21:05
Auto: F20 LCI 116dA -15
Paikkakunta: Helsinki

Puun koputus ei auttanut. Eilen Hämeenlinnanväylää ajaessani auto ilmoitti yllättäen voimansiirrossa olevan ongelmia - "täysi voimansiirtoteho ei ole käytettävissä. Tarkistuta autosi huoltopisteessä."

Pysähdyin Hyvinkään ABC:llä, josta auto sitten jatkoikin matkaa hinurilla eteenpäin, sillä se ei käynnistynyt enää uudestaan sammumisen jälkeen (kone vaan jurnutti, mutta ei lähtenyt käyntiin). Tätä edelsi se, että auto ei enää ottanut yli 3000 rpm kierroksia. Auto tällä hetkellä n. 53 000 ajettu. Katsotaan, mitä sieltä löytyy kun maanantaina autoa tutkailevat.

Mutta taitaa lähteä auto vaihtoon astetta suuremman reklamaation kera. Harmin paikka, sillä kunnossa ollessaan tuo on oikeinkin mukava auto, mutta nyt on pinna yksinkertaisesti täynnä tätä takuuhuoltamista ja mitä ihmeellisempiä vikoja.

Ps. Pisteet BMW:n tiepalvelulle, josta uusi auto oli alla alle 30min kuluttua auton jätettyä tielle.
Avatar
dzam
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 21:05
Auto: F20 LCI 116dA -15
Paikkakunta: Helsinki

Statusupdatea: Kuulemma EGR hajonnut, kuten vissiin monessa muussakin 1-sarjalaisessa, sillä osa on jälkitoimituksessa ja kuulemma noin 8000 muutakin autoa sitä ympäri maailman odottaa. Nyt sitten odotellaan, mitään arviota eivät osanneet Autosalvalta vielä huollon mahdollisesta ajankohdasta antaa.
Avatar
dzam
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 21:05
Auto: F20 LCI 116dA -15
Paikkakunta: Helsinki

EGR vaihdettuna ja kunnossa – ja matka jatkuu.

Päästiin myös myyjäliikkeen + BMW:n maahantuonnin kanssa sopimukseen siitä, että auto vaihtuu pienellä välirahalla täysin uuteen vähän paremmin varusteltuun 1-sarjalaiseen heinä-elokuun vaihteessa ja tämä n. 50tkm ja silloin pari vuotta käytetty auto vaihtuu uuteen.

Alan varmaankin pitämään uudesta yksilöstäkin tämän kaltaista threadia. Toivotaan tosin, että vikoja ei vaan olisi yhtä paljon (tai mielellään yhtään).
oddis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 33
Liittynyt: 22 Syys 2011, 13:41

Mulla muuten teki 23tkm ajettu f45 218dA saman sunnuntaina. Auto hyytyi Turun motarin varteen Lohjan ja Veikkolan väliin ihan saman vikailmoituksen säestyksellä. Hinuri toi sijaisauton ja vei oman Laakkoselle. Tänään sain auton sieltä ja egr:hän se täälläkin oli syynä. Elokuussa tulee oma 116dA. Saas nähdä miten se pelittää...
Vastaa Viestiin