BMW 118iA Sport

Käyttäjät esittelevät autojaan
Avatar
elem
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 78
Liittynyt: 13 Kesä 2015, 14:45
Auto: 330e -20
MB A250e -21
Paikkakunta: Pirkkala

Ehdin syyskuussa parituhatta kilometriä rullailla ensiasennus ei-RFT kesärenkailla ja ne todella olivat selvästi äänekkäämmät, joten ei tule enää yllätyksenä, ikävää toki. Toukokuun alkuun asti varmasti ajelen näillä mainioilla GY:n kitkoilla.

Onkin alkanut tehdä mieli ihan ulkonäkösyistä ainakin 17-tuumaisia kesäpyöriä, kun ne nyt kuitenkin ovat äänekkäämmät kuin talvipyörät. Kokoa enemmän merkitystä on varmaan renkaan merkillä, mallilla ja nopeusluokalla.

Joo tuossa himmenevän taustapeilin kohdalla kävi virhe, se olisi pitänyt ottaa..
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Tekisi mieli ajaa kitkoilla koko vuoden. Mutta kun nordic-kitkat eivät vaan kestä kesäajoa.

Vaihtoehto voisi olla kesäksi 17" M+S renkaat tai Saksan kitkat - ihan vaan löysänä ideana... :conf:
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
alpin_sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
Auto: 320i E90
Paikkakunta: Lohja

Miksi haluat ajaa talvirenkailla ympäri vuoden? jos syy on pehmeiden talvinakkien mukavuus, niin kokeilepa ei-rft kesänakkeja järkevässä koossa kevyillä laatuvanteilla. Ovat varmasti PALJON paremmat ajaa kuin jotkut eurooppalaiset talvirenkaat ;)
Avatar
elem
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 78
Liittynyt: 13 Kesä 2015, 14:45
Auto: 330e -20
MB A250e -21
Paikkakunta: Pirkkala

7034 km
Tänään 118i sai viimeinkin Defan säteilylämmittimen ja sisälämmittimen. Eli nyt sitä sitten saa 3-syl. 18i koneeseenkin. Aika kreivin aikaan sittenkin, kun katsoo ulkolämpömittaria. Samalla paikattiin pari tuulilasiin tullutta kiveniskemää. Tässä muutamana päivänä on joutunut kylmiltään starttaamaan pahimmillaan -23 asteessa ja koneen ääni on hetken aikaa ollut kuin i olisi vaihdettu d:hen! Sijaisautona oli muuten 118d ja olihan se toodella mukava palata pehmeästi ja värinättömästi käyvän 118i:n puikkoihin.

Keskikulutus ajotietokoneen mukaan tähän mennessä 6,1 l/100km, keskinopeudella 67 km/h.
Ei vikoja. Rengaspainevalvonta on herjannut pakkasten kiristyttyä paineista, ilmeisesti paineiden lasku lämpimän tallin jälkeen on sen verran raju, että varoitus aktivoituu. Tuota saa olla joka päivä nollaamassa.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

alpin_sport: Olen ajanut aina ei-RFT renkalla LCI E60 lähtien. Pari E60:tä sitä ennen opetti.

elem: Hyvä kun sait lämppärin autoosi! Mun 4-syl saman tehoislla koneella kuulostaa kyllä dieseliltä, jostain syystä.
Mulla ei ole koskaan ollut F21 mitään ongelmia rengaspaineen varoittimen kanssa. Mutta oli todella paljon esim. E39:n kanssa (Nokian kitkat) ja ekan E60:sen kanssa. Luulin asian jo korjaantuneen. Alla nyt vakiokoon ei-RFT Pirellit talvella ja OEM ei-RFT Hankookokit kesällä (205/ -16.)

Kulutus mulla on luokkaa vajaa 8 l / 100 km kaupunkiajoa. Varmaankin tuo 3-syl säästää juuri tuon 1 litran / 100 km.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
elem
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 78
Liittynyt: 13 Kesä 2015, 14:45
Auto: 330e -20
MB A250e -21
Paikkakunta: Pirkkala

11175 km
Tänään 118i kävi väliöljynvaihdossa Tampereen Autokeskuksessa. Huoltoilmaisimen mukaan samoilla öljyillä olisi vielä voinut ajaa 24000 km! Alunperinkin olin ajatellut ainakin ensimmäisessä huoltovälissä tehdä väliöljynvaihdon ja nyt kun näin, että ajoprofiilillani ensimmäiseksi huoltoväliksi olisi ilmeisesti tullut yli 35000 km, niin päädyin tekemään sen nyt, koska:

Samalla pyysin tutkimaan syytä siihen, että Stop-risteyksessä, vain hyvin nopeasti pysähdyttäessä, start/stop on epäonnistunut uudelleenkäynnistyksessä: startti on jäänyt pyörittämään pidempään, jonka jälkeen gongi on kumahtanut ja näyttöön on tullut viesti start/stop-syteemin poistamisesta käytöstä. Uudestaan liikkeelle on päästy vasta virrat pois/päälle kautta. Ärsyttävää ja hieman noloa. Onko tällaista tapahtunut muille? Samalla pyysin ohjelmoimaan start/stop-napin tilan muistin päälle.

No, vikamuistista oli tähän liittyvää herjaa löytynyt ja softat oli päivitetty, toivottavasti auttaa. Mutta, kuulemma aivan uutta tietoa heillekin oli se, että BMW ei enää anna koodata start/stop-napin muistia! Vielä viime viikolla oli näitä tehty, mutta enää ei onnistu. Liittynee CO2-päästöluokituksiin, VW-jupakan jälkimaininkeja? :thdw:

Mitään muita vikoja tai ongelmia ei olekaan ilmaantunut. Sitä kuuluisaa kovaa ajoa vaan..
Avatar
elem
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 78
Liittynyt: 13 Kesä 2015, 14:45
Auto: 330e -20
MB A250e -21
Paikkakunta: Pirkkala

12611 km
Eilen vasta tuli vaihdettua kitkarenkaat pois ja kesärenkaat alle. Autolla tuli syksyllä uutena ajettua kesärenkailla niin vähän, että nyt vasta pystyy paremmin arvioimaan eri rengastuksen vaikutusta. Ero on iso ja kaksijakoinen. Melua tuli selvästi lisää ja nastojen piloille hakkaaman asfaltin karkeus tulee enemmän läpi. Mutta ajotuntumaan ja ohjaukseen ero oli pelkästään positiivinen. Ohjaus tuntuu nyt selvästi tukevammalta, tarkemmalta ja jäykemmältä. Vähäkin uraherkkyys ja vetely on poissa. Piti oikein heti illalla käydä ajelemassa mutkatielenkkiä, sen verran maukas ajettava ykkönen nyt on.

Toisaalta nyt kesäisiksi nousseet lämpötilat ovat tuoneet esiin pientä natinataipumusta ovitiivisteissä ja ajoittaista kitinää kuskin ovipahvin takaa. Liekö samaa vaivaa mitä jäsen dzam on raportoinut omassa F20LCI:ssään? Seurataan nyt mihin suuntaan tuo kehittyy. Nyt natinan huomaa vain mateluvauhdissa esim. hidastetöyssyjä ylittäessä.

Muuta: hankittu sport-talvikumimattojen lisäksi kesää varten täältä foorumilta sport-kumi/kangasmattosarja sekä sport-tavaratilakaukalo. Nyt sisätilojen puna-musta värimaailma toistuu yhtenäisenä joka puolella.
Avatar
elem
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 78
Liittynyt: 13 Kesä 2015, 14:45
Auto: 330e -20
MB A250e -21
Paikkakunta: Pirkkala

20000 km

Muutama päivä yli vuosi ajettu ykkösellä ja 20 tuhatta täyttyi tänään:
Kuva

Yhtään varsinaista vikaa ei ole esiintynyt, nämä ovat selvästi yksilöitä. Start-stop jätti sen kerran käynnistämättä uudelleen, softapäivitys korjasi ilmeisesti tuon tai sitten koodattu start-stop-muisti. Ovitiivisteet natisevat jonkin verran joissain tilanteissa, kuten hidastetöyssyjen tai kanttareiden ylityksissä, mutta kun foorumilta luettuna ilmeisesti tiivisteiden vaihtokaan ei natinoihin ole auttanut, en ole jaksanut alkaa tuolle pienelle vaivalle mitään tehdä. Pitkän aikavälin keskikulutus on asettunut lukemaan 6,4 l/100km. Maalipinta on säilynyt käsinpesujen ja vahausten ansiosta täysin pesunaarmuttomana, kiveniskemiä keula on kerännyt jonkin verran, niitä pitäisi seuraavaksi paikkailla. Tuulilasista on paikattu pari kiveniskemää. Verhoilutkin vaikuttavat ensimmäisen vuoden jälkeen kulumattomilta. Huoltovälinäyttö näyttää ensimmäiseen huoltoon olevan matkaa vielä 15000 km.

Ykkönen on valmiina seuraavaan vuoteen!
Avatar
elem
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 78
Liittynyt: 13 Kesä 2015, 14:45
Auto: 330e -20
MB A250e -21
Paikkakunta: Pirkkala

29306 km

Kirjataanpa tänne "huoltokirjaan" pitkästä aikaa, vaikka niin ajot kuin tapahtumatkin ovat jääneet ykkösellä vähiin, pidemmät reissut kun tehdään nyt 330e:llä. Nyt kuitenkin oli aika ensimmäisen huollon. Tampereen Autokeskus teki. Huoltosopimus (nyt 4v/60tkm) kun autossa on, niin "ei maksanut mitään". Uudet alkuperäiset pyyhkijänsulat ostin, kustansi kokonaista 64 euroa. Asennus toki itse.

Tähänastinen taival vajaa 2 vuotta ja 30 tkm on sujunut lähes moitteetta. Mitään teknistä vikaa ei ole esiintynyt. Bensaa ja pissapoikaa on tankattu, öljyä ei ole tarvinnut lisätä. Satunnaista ovitiivisteiden natinaa lämpimällä kelillä on se "lähes".

Sijaisautona oli pakasta nypätty 116d aivan karvalakkina. Eipä olisi arvannut miten suuri ero fiiliksessä oli hypätä omasta tuohon ja taas takaisin omaan. Oman auton Sport-penkit ja ne muutamat lisävarusteet tekevät yllättävän ison eron, niin ja bensamoottori. Jatketaan tyytyväisenä ajelua pikku-kommuutterilla.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Mullakin ilmaantui ovitiovistenatinaa eräs kaunis päivä n. 11000 km kun tuli mittariin. Sitten kun aurinkoisella kelillä pääs vähän Bilt-Hamberin Auto-foam paisteessa kuivahtaan (porotti liikaa mutta pesuvimma vei...), siitä alkoi helvetillinen natina kuskin ovessa (auringonpaisteen suunta).

Puunasin parin viikon kuuntelun jälkeen märällä rätillä (vettä vaan) kaikki ovi- ja ikkunatiivisteet niin hiljeni (ikkunatiivisteistä lähti aika paljon skeidaa) arvatenkin kun pesuainejämät sai pois. Kunnes seuraavana päivänä taas palasi lievempänä.

Sattuipa oleen sit öljynvaihto Olarin Laakkoselle varattuna ja kyselin huoltoneuvojalta, että mitä niille vois oikeen tehdä niin sano olevan ominaisuus (paskaa tiivistepinnan ja pellin väliin jolloin ei liu-u paikoilleen kuten suunniteltu) ja käski putsata tiivisteet joka puolelta, harva kuulemma putsaa sieltä oven yläkarmissa olevan tiivisteen alta/takaa jne.

Tein työtä käskettyä, hiljeni ja paskaa lähti 1-vuotiaastakin niiden alta kyllä jonkin verran.

Mitään ainettahan niihin kumipintoihin ei saa pistää, mutta vedin vierestä liukkaripesut (Motox raakana), BH Cleanser fluid, vahuut (Zaino) myös sinne tiivisteiden lähelle / alle peltipintaan ts. jokainen alpine whiten värinen sopukka liukkaaksi ja puhtaaksi + suojaue. Sen jälkeen vielä ulospäin näkyviin ikkuna- ja ovitiivistepintoihin (ja mustiin kiiltäviin listoihin + tuulilasin alapuoliseen muoviin + pyyhinvarsiin) + auton koko muu ulkopinta pl. lasit Zaino Z-CS Clear Seal polymeerisealantti, niin ei oo sen koommin tullut inahdustakaan mistään millään kelillä ja tiivisteet näyttää paremmalta ku uutena (toi Z-CS kestää joku 9 kk, käyttänyt vuodesta 2008).

Onhan se perseestä, että saa heti vuoden jälkeen hinkata yli 50k€ autosta tiivisteet ja niiden aluset, mutta elämä on... Jospa ne nyt ois vaiti vuoden taas.
Avatar
elem
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 78
Liittynyt: 13 Kesä 2015, 14:45
Auto: 330e -20
MB A250e -21
Paikkakunta: Pirkkala

Kiitos vinkeistä masaf1! Natinat muuten pahenivat minullakin heti viimeviikonloppuisen pesun ja vahauksen jälkeen. Pesuun käytin runsaasti juuri mm. Bilt-Hamberin Autofoamia. Pitääpä nyt siis koettaa tuota reseptiä, jossa itse tiivisteet vain pestään huolellisesti vedellä ja ympärystät mahdollisiman puhtaiksi + tuo käsittely.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Ne ikkunatiivisteet tosiaan sillain, että lasket lasit alas ja sit ne lasiurat putsaat märällä rätillä lasin suunnalta siis tiivistettä kohden. Sit varsinki etuovien ylänurkan päädyssä oli likaa sekä ikkunatiivisteessä että ovitiivisteessä, luulen että napina kuului jostain niiltä main. Se ovitiiviste on vähä löysä lirpake niiltä main muutenkin kulmastaan... rättiä vaan kehiin alle ja päälle.
Mikkoro
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 08 Huhti 2017, 12:07
Auto: M140iA xDrive

Minullakin alkoi silmittömät tiivistenitinät kuluvalla viikolla. Ei ole (auto-)foamit kuivuneet pintaan ja tiivisteetkin putsaan joka pesun yhteydessä. Tiivisteet on tosin muuttuneet todella tahmeiksi, käynyt mielessä, että onko tällä hetkellä ilmassa jotain sateen kanssa tahmeaksi muuttuvaa siitepölyä.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Jaa-a, mullakin alko taas napiseen ja auto ollu nyt kaksi päivää pois tallista. Ennen talliin laittoo kyl pesin BH auto-foam mutta tuli kyl pyyhittyä tiivisteet kuiviksi jne. Herkkää on, tarviiko vetää kiveniskuteipit ovien yläreunoihi tiivisteen alle...
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

masaf1 kirjoitti: Zaino Z-CS Clear Seal polymeerisealantti
Mistä olet ostanut Zainoa? Löytyykö vielä Suomesta vai tilaatko kauempaa? Ei ole osunut silmään eikä googlekaan heti tarjonnut. Tota CSää pitää koittaa.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Cleanyourcar.co.uk mutta kyl sitä välillä jossain Autodudellakin on Suomessa näkynyt.

Nyt taas ei natise, kun laski kuskin ikkunan alas ja nosti ylös. Ikkunatiiviste siis tuntuu olevan tällä kertaa :D Tais mennä Auto-foamit väliin tahmaamaan siis...
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Kattokaas tää esim. http://f30.bimmerpost.com/forums/showth ... 453&page=2 ja vastaavaa löytyy pilvin pimein babybmw yms. foorumeilta.

Kävin tänään hakeen tuubin Carbaflo ksp 105. Ei meinannu eka marmorilta myydä ja sano että osta Motonetista jotain kuminhoitoainetta. Suostuttelun jälkeen sanoi, että "noh kyllähän tota hyllyssä on kun pelkästään sitä käytetään noihin, kai mä voin sellasen sitten myydä kun sille varaosanumerokin tosta löytyy niin periaatteessa myytävää kamaa..."

35€ oli tingitty hinta, aion pistää tota heti oven yläkarmiin ja ikkunatiivisteen uraan jos pienikin inahdus kuuluu. Mutta tässä vois olla oiva apu natinoista myös pahemmin kärsiville. Varaosanro 83230309627.
Avatar
elem
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 78
Liittynyt: 13 Kesä 2015, 14:45
Auto: 330e -20
MB A250e -21
Paikkakunta: Pirkkala

32023 km

Kitkat vaihdettu tänään alle. Veikkaanpa, että aika moni muukin on juuri tänä viikonloppuna vaihtanut talvirenkaisiin?
Pyöriä vaihtaessa tuli tutkittua jarrujen kunto ja täytyy sanoa, että 32 megametriä ei näy jarruissa juuri missään. Paloissa on ainetta melkein kuin uutena eivätkä levytkään ole kuluneet kuin nimeksi. Ruostettakaan ei juuri ole havaittavissa, napojen ja jarrusatuloiden ym. pintakäsittely on pitänyt, noh, pintansa. Kilometrejä kertyy enää verkkaiseen tahtiin. Ei muuta raportoitavaa, hyvä vaan.
Avatar
alpin_sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
Auto: 320i E90
Paikkakunta: Lohja

Itsekin vaihdoin viikonloppuna kahteen autoon nastat alle, ja nyt oli markettien parkkihalleissa paljon ahkeria renkaanvaihtajia liikkeellä - ilmeisesti ennustettu lumimyräkkä saanut monet vaihtamaan nyt itse renkaansa :thup:
Avatar
elem
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 78
Liittynyt: 13 Kesä 2015, 14:45
Auto: 330e -20
MB A250e -21
Paikkakunta: Pirkkala

48328 km

Ykkönen myyty 31.10.2019. Tilalle tulossa toivottavasti jo tammikuun alkupuolella 330e. Siitä ehkä pian lisää omassa uudessa ketjussaan..
Vastaa Viestiin