Meille on tulossa autotalli & katos erillisenä rakennuksena. Malli on selvillä, mutta mm. lattiamateriaali pitäisi löytää. Ovi tulee olemaan sähköistetty nosto-ovi.
Autotalliin ei tule kaivoa koska öljynerotuskaivo systeemit maksaisivat kuulemma useamman tonnin.
Miten olette hoitaneet valumavedet ?
Lattia materiaali pitäisi olla nastat kestävää, ei liukasta, pölisemätön, siisti ja suht halpa.
Suosittelisitteko lattia vai patterilämmitystä. (Talliinn tulee mahdollisuus kulkea viereisen varaston kautta joka pienentänee lämpöhävikkiä )
Seinille pitää keksiä jotain sopivaa BMW aiheista. Koska proiekti on autotalli, ei siis mikään varasto autotallin ovella.
Autotalli projekti
Suosittelen ns. kyllästämään betonin jollakin kyllästeellä, itselle laitettiin sellainen eikä ime lainkaan vettä. Rakenteesta riippuen kyllästeen voisi "nostaa myös seinälle" n. 5 cm kaistaleen lattian rajasta. Kaveri joka laittoi aineen ei muistanut sen nimeä mutta sanoi että samaa käytetään hevoskarsinoissa eli jytyä tavaraa:) Taisi olla niin myrkyllistä levittää että vedettiin markkinoilta... Maalit, epoksit yms. ei tahdo oikein kestää ja voivat olla liukkaita, laatoista en myöskään perusta autotallikäytössä.
Lämmitykseksi ehdottomasti lattialämmitys ja kaapelit myös 10-20 cm nosto-oven reunan ulkopuolelle jolloin pitää talvella sulana oven kohdan eikä siihen kerry polannetta.
Itsellä oli sama ongelma tuon öljynerotuskaivon kanssa; jos auto on kovasti luminen niin harjaan sen ennen talliin ajoa ja jos vettä kertyy lattialle niin lastalla vetelen ulos. Hyvä tuuletus on a ja o eli ilman on syytä vaihtua kunnolla (myös tuon kaivon puutteen takia), lattialämmitys edistää tätä ja lattian pysymistä kuivana ja helpottaa poistamaan kosteutta.
Lämmitykseksi ehdottomasti lattialämmitys ja kaapelit myös 10-20 cm nosto-oven reunan ulkopuolelle jolloin pitää talvella sulana oven kohdan eikä siihen kerry polannetta.
Itsellä oli sama ongelma tuon öljynerotuskaivon kanssa; jos auto on kovasti luminen niin harjaan sen ennen talliin ajoa ja jos vettä kertyy lattialle niin lastalla vetelen ulos. Hyvä tuuletus on a ja o eli ilman on syytä vaihtua kunnolla (myös tuon kaivon puutteen takia), lattialämmitys edistää tätä ja lattian pysymistä kuivana ja helpottaa poistamaan kosteutta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 60
- Liittynyt: 05 Syys 2010, 00:09
- Auto: Valkoinen F31 320dA xDrive Sportline
- Paikkakunta: Vantaa
Eihän öljynerotuskaivo mikään jätti-investointi ole, http://www.lvimyynti.com/cat/1/ryhma/5/tuote/6828 näyttää kustantavan reillut 200 euroa. Joutuuhan sille paikan tekemään joka tuonee jotain lisäkustannusta, mutta tonneja ei tohon saa hukattua.
- -sami-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 215
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:56
- Auto: F10 520dA xDrive LCI
E46 325iA LCI - Paikkakunta: Imatra
Meillä on ilman kaivoa ja lattialämmitys. Pintaan hierrettiin jokin aine heti valun jälkeen ennen lopullista kuivumista. Jälkeenpäin kuulin että värinkin ois voinu valita, nyt on harmaa. Tehtiin lievä kaato keskelle ja sit isolla lastalla vetelen valumat ulos.
ex-318i e30 LCI, ex-522iA touring e39 LCI, 2x ex-520dA e60 LCI
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 386
- Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
- Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII - Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Joo kyllä se kaivoasia onnistuu muutaman satasen budejtilla. Kyselin rakennusmestarilta asiaa uudellee ja tällä kertaa erään valmistajan ovh hinnastosta oli kopio. Sulamisvesiä tulee aina mm lokareista joten tuo kaivo on tarpeen.Grolsch kirjoitti:Eihän öljynerotuskaivo mikään jätti-investointi ole, http://www.lvimyynti.com/cat/1/ryhma/5/tuote/6828 näyttää kustantavan reillut 200 euroa. Joutuuhan sille paikan tekemään joka tuonee jotain lisäkustannusta, mutta tonneja ei tohon saa hukattua.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Öljynerotuskaivon saa alle 200 eurolla (itselläni on aika iso, 110ltr, joka maksoi 250 eur, mutta pienempiäkin saa ja varmasti riittää pienempikin), eikä siihen tarvita mitään muuta erityistä viritystä. Tietenkin määräykset näidenkin osalta voivat vaihdella, mutta näin ainakin itsellä täällä Oulun seudulla.
Itselläni hierrettiin valun loppuvaiheessa koneellisesti pintaan Neodur/Korodur-pinnoite, jota mm. Finavia käyttää lentokonehalleissa. Tämä lienee vähän MasterTop:n kaltaista ainetta. Tuosta ei tule kiiltävää pintaa, jos sitä ei liikaa hierretä / kiilloiteta.
Lattiakaapelit on myös itselläni, koska itse kaapelin hinta jälleen on aika marginaalinen osa tallin kokonaiskustannuksia. Eihän niitäkään tarvi pitää päällä, jos sähköä haluaa säästää. Kun laittaa tarpeeksi pistorasioita, voi halutessaan tallia lämmittää myös irrallisilla pattereilla / rakennuslämmittimellä tarpeen tullen. Sähköhommissa ottaisin huomioon myös sulake / johdotusvarauksen ilmalämpöpumpulle, koska jo useissa halvemmissakin malleissa löytyy tuo +8/+10C ylläpitolämpötila -toiminto, joten soveltuvat autotalliin varsin hyvin.
Missään nimessä en suosittele noita jälkikäteen tehtäviä maalauspinnoitteita. Niistä ei saa koskaan yhtä kestäviä kuin valunaikaisista hierrettävistä pinnoitteista.
Tuo Neodur/Korodur maksoi lippaustöineen ja aineineen n. 9 eur / m2, eli mielestäni todella edullista kuitenkin.
Itselläni hierrettiin valun loppuvaiheessa koneellisesti pintaan Neodur/Korodur-pinnoite, jota mm. Finavia käyttää lentokonehalleissa. Tämä lienee vähän MasterTop:n kaltaista ainetta. Tuosta ei tule kiiltävää pintaa, jos sitä ei liikaa hierretä / kiilloiteta.
Lattiakaapelit on myös itselläni, koska itse kaapelin hinta jälleen on aika marginaalinen osa tallin kokonaiskustannuksia. Eihän niitäkään tarvi pitää päällä, jos sähköä haluaa säästää. Kun laittaa tarpeeksi pistorasioita, voi halutessaan tallia lämmittää myös irrallisilla pattereilla / rakennuslämmittimellä tarpeen tullen. Sähköhommissa ottaisin huomioon myös sulake / johdotusvarauksen ilmalämpöpumpulle, koska jo useissa halvemmissakin malleissa löytyy tuo +8/+10C ylläpitolämpötila -toiminto, joten soveltuvat autotalliin varsin hyvin.
Missään nimessä en suosittele noita jälkikäteen tehtäviä maalauspinnoitteita. Niistä ei saa koskaan yhtä kestäviä kuin valunaikaisista hierrettävistä pinnoitteista.
Tuo Neodur/Korodur maksoi lippaustöineen ja aineineen n. 9 eur / m2, eli mielestäni todella edullista kuitenkin.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...