Tesla Model 3

Keskustelua muista kuin BMW:n merkeistä
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Tesla Model 3 nyt ennakkovarausmaksu maksettu ja nykyinen BMW X4 on myynnissä.
8 vuoden BMW aikakausi tulee näin olleen päätökseen omalta kohdalta.

Katsotaan milloin tuon Model 3:n Suomessa saa, arviot liikkuu 12kk paikkeilla nyt varanneille, joten odotusaika tulee olemaan pitkä.
Vuoden vaihteen tienoilla pitäisi päästä konfiguroimaan auto, jolloin myös hinnat selviää.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

No, äläpä vielä harmittele BMW-kauden päättymistä :)
Toivon todella että olen väärässä, mutta lienee melko suuri todennäköisyys sille että vuoden päästä tähän aikaan sinulla ei ole Teslaa alla.
Olen seuraillut näitä Teslan hommia monestakin syystä ja alan olla sitä mieltä että ihme että firma on enää edes pystyssä.
Tilauksia otetaan vastaan, ennakkovarausmaksuja peritään asiakkailta ja samaan aikaan heillä ei taida olla hajuakaan siitä millä aikataululla autoja saadaan toimitettua - vai saadaanko niitä toimitettua lainkaan.
Model 3 on tästä melko räikeä esimerkki. Jos BMW tekisi saman 3-sarjan tai Audi A4:n kanssa niin sanonpa vaan että tuhoton määrä asiakkaita olisi jo ajat sitten todennut jotta morjens.
Nyt kun perinteiset autovalmistajat ovat tulossa isommalla volyymilla tähän Model 3 luokkaan omilla tuotteillaan, niin veikkaan että Tesla katoaa kohta markkinoilta tai ainakin sen omistus muuttuu ja kuviot rakennetaan sen jälkeen uuteen kuosiin. Ei tällä tavalla voi automaailmassa bisnestä kestävästi tehdä kuin mitä Tesla on tehnyt.
Model 3 tuotiin noin 35t taalan luokkaan. Loistoidea - luokassa on tilaa ja kysyntää. MUTTA on siinä että ei tuossa autoluokassa voi odotusaika olla 12kk - kyseessä ei ole mikään Ferrarin rajoitetun valmistusmäärän malli, vaan normaalin palkansaajan käyttöauto.
Tesla on nyt höpöttänyt Model 3:sta jo vuosia - ja vieläkin sitä odotellaan tosiasialliseen tuotantoon ja samalla höynäytetään ihmisiä maksamaan varausmaksuja jne jne.
Kuten sanoin aluksi: toivon todella että olen väärässä, mutta sanonpa vain että kannattaa katsella avoimin silmin myös muiden valmistajien sähköautoja - niiden valmistajat sentään pystyvät toimittamaan niitä. Ei myöskään käy kateeksi Teslan jälleenmyyjiä, myyvät tuotetta jota ei välttämättä ole, eikä edes tule.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Ja tuolla https://www.tesla.com/fi_FI/model3 mainitaan toimitusajaksi 12-18 kuukautta tänään tehdyille tilauksille.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Katsotaan miten matka etenee, se ainakin varmaa, että monelaisia käänteitä Muskin matkassa varmasti tulee olemaan.
Ja vaatii asiakkaalta kyllä aikamoista venymistä odottamisen suhteen.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Malliversiosta sen verran:

Model 3 Stardard battery - 350km
Model 3 Long Range battery - 500km

Molemmat mallit saa 4-vedolla.

Täällä voi ennakkoon rakennella eri malliversiota jenkkihinnoilla:

https://teslanomics.co/tesla-model-3-cost-calculator/

Model 3 SR AWD + Autopilot $45k, saapi nähdä jääkö suomessa alle 50k€ hankintatuki rajan (2k€ hankintatukea).
Liitteet
Model 3 SR AWD Autopilot
Model 3 SR AWD Autopilot
647D3ED7-BB1A-4A1F-BBE9-D1EA6EE2ABAE.jpeg (771.38 KiB) Katsottu 36421 kertaa
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Turbo kirjoitti: 07 Loka 2018, 16:11 Malliversiosta sen verran:

Model 3 Stardard battery - 350km
Model 3 Long Range battery - 500km

Molemmat mallit saa 4-vedolla.

Täällä voi ennakkoon rakennella eri malliversiota jenkkihinnoilla:

https://teslanomics.co/tesla-model-3-cost-calculator/

Model 3 SR AWD + Autopilot $45k, saapi nähdä jääkö suomessa alle 50k€ hankintatuki rajan (2k€ hankintatukea).
Se ilo pitkästä odotusajasta voi kyllä tulla että hinta putoaa siitä mikä se olisi jos auton luovutus olisi huomenna.
Vuoden päästä uusi hallitus on jo istunut hetken aikaa ja näyttää siltä että tällä hetkellä on sekä painetta että tahtoakin rukata liikenteen kokonaisverotusta entistä enemmän vähäpäästöisiä suosivaan suuntaan. Näinollen pidän mahdollisena että vuoden päästä autoveron tilanne voi hyvinkin olla toinen kuin nyt ja hankintatukia saattaa hyvin vähäpäästöisille olla tarjolla tätä hetkeä laajemmin.
Tästä syystä en omalla kohdallani oikein uskalla muuta vaihtoehtoa nykyisen hybridin seuraajaksi edes suunnitella kuin hybridiä tai täyssähköä jos vaihtoon vuoden sisään päädyn, kuten alustava suunnitelma on.
Hybridissä tai sähkössä ei sitten tule niin pirusti takkiin jos/kun autovero poistuu tai laskee merkittävästi uuden hallituksen myötä ja toisaalta sitten taas vähänkään enemmän päästävissä on jo nyt veroa niin paljon ettei huvita niin suurta summaa maksaa tyhjästä - pahimmillaan jatkossa sitä voi enemmän päästävissä olla vielä enemmän.
Sähkö- ja hybridiautossa sentään saa autoa suunnilleen sillä rahalla mitä siitä joutuu maksamaan - esim. nykyistä vastaavan mallin diesel-versiossa saa maksaa noin 3-kymppiä ylimääräistä, jolla ei siis ostaja saa mitään.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Tuo verotus asia oli myös yksi iso syy, miksi täyssähköjä lähdin alunperin miettimään, autovero itsessään ja vuotuiset käyttövoimaverot.

Ja toki sähköllä ajamalla säästää jo polttoainekuluissa huomattavasti, 3-vaihe virtapistoke löytyy tallissa auton vierestä valmiina, joten lataus ei ole ongelma. Samoin 350km range riittää vallan mainiosti omaan päivittäiseen käyttöön. Ja 4-vedon saaminen jo perusmalliin oli lopulta ratkaiseva. Odotusaika sinänsä ei ole ongelma, jossei aivan 2vuoteen veny.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Model 3 on nyt viikon verran Vantaalla Tesla Storessa näytillä, pääsin itsekin jonottamaan heti aamusta, porukkaa oli runsain mitoin liikkeellä.

Odotus vihdoin palkittiin ja innostus autoa kohtaan kasvoi vain entisestään.

Tein pienen videon pätkän autosta:

https://youtu.be/BWpbE6eDJIc
Liitteet
7907B255-D90E-43A6-AD9A-29E0AF792C15.jpeg
7907B255-D90E-43A6-AD9A-29E0AF792C15.jpeg (107.5 KiB) Katsottu 27341 kertaa
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Ei millään pahalla, mutta kerron oman mielipiteeni: Hyi helevetti ku on ruma perätön pötkylä, vaikka kai tolla jotkut >60-vee mummot voi innostella ulkonäköä. Ja voi hyvää päivää miten typerät ovenkahvat ja keskellä kojelautaa oleva totaalitörkeä leijuva ylikokoine iPad. Tän pitää olla oikeesti vaan joku vitsi. Missä tos on nopeusmittari?

Tesla Model S sentäs näyttää hyvältä sisältä ja päältä.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

masaf1 kirjoitti: 24 Marras 2018, 14:09 Ei millään pahalla, mutta kerron oman mielipiteeni: Hyi helevetti ku on ruma perätön pötkylä, vaikka kai tolla jotkut >60-vee mummot voi innostella ulkonäköä. Ja voi hyvää päivää miten typerät ovenkahvat ja keskellä kojelautaa oleva totaalitörkeä leijuva ylikokoine iPad. Tän pitää olla oikeesti vaan joku vitsi. Missä tos on nopeusmittari?
Tervetuloa uudelle vuosituhannelle :)

Ps. Ja se nopeusmittari löytyy 15” näytön vasemmasta yläosasta, kun auto lähtee liikkeelle.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Nii-i, mutta eikös nopeusmittarin pitäis olla edessäpäin, eikä keskellä kojelautaa. Olis edes HUDi tms.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Mun omistamista autoista ylivoimaisesti parhaiten sijoitettu nopeusmittari on ollut auton keskilinjalla oleva (Citroen C4). Siellä se ei jää ratinkehän taakse katveeseen, toisin kuin kaikissa Bemareissa joilla olen ajanut. HUD ratkaisee toki ongelman sekin. Mulle nopeusmittarin katsominen auton keskilinjalta ei koskaan ole vaatinut edes erityistä totuttelua, joko sitten harmia.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Wonderi kirjoitti: 24 Marras 2018, 19:45 Mun omistamista autoista ylivoimaisesti parhaiten sijoitettu nopeusmittari on ollut auton keskilinjalla oleva (Citroen C4). Siellä se ei jää ratinkehän taakse katveeseen, toisin kuin kaikissa Bemareissa joilla olen ajanut. HUD ratkaisee toki ongelman sekin. Mulle nopeusmittarin katsominen auton keskilinjalta ei koskaan ole vaatinut edes erityistä totuttelua, joko sitten harmia.
Keskilinja on kaikkein huonoin. Ei riitä, että pitää katse tiputtaa tiestä, vaan myös siirtää sivusuunnassa.

<provo> Nosta se ratti pois sieltä sukuelimistä ja nauti kunnon ergonomiasta vs. joku patonki. <provo>

Mutta joo, HUD on kyllä paras ratkaisu.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Turbo kirjoitti: 24 Marras 2018, 17:44 Tervetuloa uudelle vuosituhannelle :)
Tervetuloa itsellesi, meillä bemarissa on HUD, 360-kamerat, ja adaptiiviset ajovalot ja mitäs kaikkea muuta :thup:

Tuo Teslan kolmonen on huhujen perusteella miellyttävä ajaa. Ketterä ja ärhäkkä, toisin kuin Model S, joka on omaan käteen varsinainen laiva fiilikseltään. Olen aivan varma, että kolmosen voimalinja toimii kuten muissakin Tesloissa, miinus tietysti pienenä tyylipisteenä luistonesto. Se on todella hyvä lähdöissä, mutta inhottavan rajoittava muuten.

Muita positiivisia juttuja tosta kolmosesta on sitten jo vaikea löytää. Voimalinja ja kantama kunnossa, mutta niiden päälle kasattu auto ei miellytä.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

lnaukkar kirjoitti: 25 Marras 2018, 10:05 Tuo Teslan kolmonen on huhujen perusteella miellyttävä ajaa. Ketterä ja ärhäkkä, toisin kuin Model S, joka on omaan käteen varsinainen laiva fiilikseltään. Olen aivan varma, että kolmosen voimalinja toimii kuten muissakin Tesloissa, miinus tietysti pienenä tyylipisteenä luistonesto. Se on todella hyvä lähdöissä, mutta inhottavan rajoittava muuten.
TrackMode asetuksella myös Model 3 menee siististi 4-veto luisussa, tuubista löytyy videoita.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Keulan ilmeessä on jotain tuttua. Muistuttaa hieman Porschea. Kojelaudan taulu-tv näyttää oudolta mutta ilmeisesti tämä on nykyaikaa.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Turbo kirjoitti: 25 Marras 2018, 11:44
lnaukkar kirjoitti: 25 Marras 2018, 10:05 Tuo Teslan kolmonen on huhujen perusteella miellyttävä ajaa. Ketterä ja ärhäkkä, toisin kuin Model S, joka on omaan käteen varsinainen laiva fiilikseltään. Olen aivan varma, että kolmosen voimalinja toimii kuten muissakin Tesloissa, miinus tietysti pienenä tyylipisteenä luistonesto. Se on todella hyvä lähdöissä, mutta inhottavan rajoittava muuten.
TrackMode asetuksella myös Model 3 menee siististi 4-veto luisussa, tuubista löytyy videoita.
Tämä totta, mutta taitaa vaatia silloin Performance-mallin.

Yleisesti ton Teslan luistoneston olen kokenut ärsyttäväksi noissa takavedoissa. Nelivetoja mitä olen ajanut, niin ei se haittaa millään tavalla ajamista, estää vain hauskanpidon. Takavedoissa taas on tullut vastaan vähän vaarallisiakin tilanteita mulle ja muillekin olen mitä jutellut, kun veto tapetaan täysin yllättäen. Liikkeelle tosiaan lähtee loistavasti kuten sanoin, ei mitään haasteita siinä.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Värikartasta löytyy yksi värikin!
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Ei sitä käy kiistäminen, että nuo ovat muuttaneet ajatusta autoista. Ja suorituskyky on jäätävä. Lisäksi tuossa pikkumallissakin kun katsoo miten paljon siinä on tavaralle paikkoja ja tilaa niin varmasti käyttökelpoinen arkiauto.

Mutta en itse vaan pysty ottamaan amerikkalaisia autoja vakavasti. Edelleen tuntuu, että toleranssit on 16-osatuumissa. ECUjen logiikka välillä täysin käsittämätöntä kun niillä ajelee. Ehkä Tesla on päässyt tässä muita edelle? Ja vihaan kosketusnäyttöjä autossa, isoja ja pieniä. Citroen oli navigaattoriin jopa osannut laittaa kosketusnäyttönäppäimistön aakkosjärjestykseen eikä qwertyna. Ihan toivotonta käyttää, jopa paikoillaan ollessa.

Se mitä olen tutun Teslakokemusta seurannut niin on kyllä teknologiafriikille hieno juttu. Auto päivittyy yön aikana, ja isompien päivitysten myötä jopa käyttöliittymä voi muuttua reilusti niin kuin navigaattorissa kuulemma kävi. Aamulla toimi ihan toisin kuin edellisenä iltana. Mutta että esimerkiksi tehtaalla asennettu vakiorengas ottaa sisälokasuojaan kiinni käännettäessä on juuri tuota tuumanosien toleranssia. Ja varaosat on myös poskettoman hintaisia, jopa BMW:n tolkuttomiin verrattuna.

Varmasti kokeilemisen arvoinen. Saksassa kesäreissulla näkyi isoa Teslaa valtavasti motareilla. Hyvin on myynyt. Mitä sitten arvon alenemaan ja käyttökustannuksiin tulee niin aika näyttää. Sijoitus se tuskin on...

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

phuksi kirjoitti: 26 Marras 2018, 07:49 Se mitä olen tutun Teslakokemusta seurannut niin on kyllä teknologiafriikille hieno juttu. Auto päivittyy yön aikana, ja isompien päivitysten myötä jopa käyttöliittymä voi muuttua reilusti niin kuin navigaattorissa kuulemma kävi. Aamulla toimi ihan toisin kuin edellisenä iltana. Mutta että esimerkiksi tehtaalla asennettu vakiorengas ottaa sisälokasuojaan kiinni käännettäessä on juuri tuota tuumanosien toleranssia. Ja varaosat on myös poskettoman hintaisia, jopa BMW:n tolkuttomiin verrattuna.

Varmasti kokeilemisen arvoinen. Saksassa kesäreissulla näkyi isoa Teslaa valtavasti motareilla. Hyvin on myynyt. Mitä sitten arvon alenemaan ja käyttökustannuksiin tulee niin aika näyttää. Sijoitus se tuskin on...

-p
Tesla on nimenomaan teknofriikin taivas ja sellaisiin se varmasti vetoaa.

Jäänösarvo ongelmaan saa helpotusta leasing mallilla ja käyttökulut ”polttoaineessa” 1/3 mitä perus bensa/diesel autossa.
Vastaa Viestiin