Alfa-Romeo

Keskustelua muista kuin BMW:n merkeistä
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Onkos arvon bemaristeilla kokemusta moisesta merkistä?

Itselläni suurikin halu kokea Alfa jo pitkään, edellistä työsuhdeajokkia valitessakin 159SW oli yksi kohde mutta silloisen firman autopolitiikka ei moista olisi hyväksynyt. Viime viikolla kariutui kaupat 330Xi:stä mutta samalla reissulla silmään sattui 156 Alfa. Hetken mielijohteesta menin kaupan hierontaan joka johti mielenhäiriöön ja nyt pihassa seisoo Alfa 156SW 2.0 JTS vuodelta 2006.

Vannoutuneen bemaristin ja vannoutuneen takavedon kannattajankin on pakko sanoa, että kyllä Alfa todellakin tarjoaa paljon kehuttua Ajamisen Nautintoa! Varsinkin asfaltoiduilla kolmen numeron pikkuteillä tuo on nautinto ajaa. Monta asiaa poikkeaa yleisistä käsityksistä italiaanoista, vaihteisto on täsmällinen kuin kello, kone vetää komeasti tyhjäkäynniltä 8000 kierrokseen ilman kiduttamisen makua, ohjaus on todella nopea ja tunnokas ja alusta suorastaan imee autoa tiehen.

Itselleni tämä on varmaankin väliaikaisratkaisu tuonne vuodenvaihteeseen kun ei tuolla V70:llä viitsinyt ajaa. Mikäli tämä ei talvella kamalaksi osoittaudu, niinpä ei tätä kyllä kiire ole mihinkään vaihtaa. Rahallinen arvohan näissä sulaa silmissä, joten uuteen tuskin omia rahojani laittaisin.
Liitteet
Alfa
Alfa
alffa1.JPG (118.54 KiB) Katsottu 52605 kertaa
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Ei minkäänlaista omakohtaista kokemusta, mutta jotenkin ajatuksella "hienoja toisilla, mutta itselleni en osaisi kuvitella". Jos VW olisi päässyt Alfan kanssa sopimukseen ja Alfoista olisi alkanut löytymään Volkkarin voimalinjaa (ja laatua), niin sitten voisi ajatuksena kiinnostaa enemmänkin. Toisaalta se oli taas todella hyvä ettei Alfa joutunut saksalaisten hampaisiin, sillä eiköhän siitäkin olisi yksi Volkkarin tusinatuotteista sen jälkeen tullut...

Ulkonäöllisesti olen kyllä aina Alfoista tykännyt... niin vanhoista kuin uusista...

Edit: Niin ja onnittelut autosta :thuup:
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Nuo vanteet ovat välttämättömät tuohon autoon :thuup:

Muuten itse olen ollut sillä linjalla Alfojen suhteen että mukava katsella mutta rohkeutta omistamiseen ei ole... No jaa, kerran 80-luvulla oli lähellä etten ostanut Alfa 33 4x4 mallia.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Jep, juuri nuo vanteet on "must"

Tässäkään ei ole kattokaiteita ja minusta Bemarin Touring ja Alfan SW on nimenomaan autoja, joissa EI SAA olla junttimaisia kattokaiteita, V70 Volvoon ne toki kuuluu.

Alfabbs:ää jos lukee, niin eihän näitä omistaa uskaltaisi. Toisaalta, TM:ää tai Tuulilasia lukiessa mikä ettei, kunhan on näitä "uudempia". Paria tuttua haastatin kenellä näitä on ollut, niin lähinnä talveen sisältyy muutama "alfismi" kuten jäätyvät lukot, hitaasti heräävät näytöt yms. Sen sijaan sähkövioista ei tietoakaan, joita kuvittelin olevan. Alustan niveliä ja puslia kuulemma menee, mutta se on bemarimiehelle tuttua hommaa.

Tuosta vaginan uhasta tulla omistajaksi, nimenomaan oman voimalinjansa tuomalla vagina olisi omasta mielestäni pilannut Alfan. Alfan vaihteisto pieksee 100-0 vaginoiden tunnottoman kolisijan, Alfan vaparit raikaa korkealta ja kovaa ja niissä on tehoa/vääntöä, kun taas vaginan vaparit semmoisia tikittäviä pihisiöitä. Okei, TFSI on hieno pannu, mutta karkeakäyntinen ja turbosta johtuen ei alkuunkaan niin terävä kuin Alfan vaparit. Viimeistely ja materiaalit Alfassa on vaginaa edellä ja Alfan koneetkin kyllä kestää huollettuna kilometrejä, jakohihna pitää muistaa vaihtaa 60tkm välein. Korithan, tai niiden ruostesuojaus, on varmasti vaginassa parempi. Muotoilussa vain Seat pääsee vaginoista likikään Alfaa,mutta se on toki makuasia.
Avatar
CLiK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 372
Liittynyt: 24 Maalis 2011, 20:18
Auto: E61 LCI
+ 987 + w450

:thup:

90 tkm on tullut tuommoisella taitettua matkaa, pre-facelift ja 1.8 TS. Sen jälkeen en ole oikein ahdetuista tykännyt. Ominaisuuksien listalle lisäisin jakohihnan tiiviin vaihtovälin.
ex. E63 650i, E88 125i
Avatar
Micco
Valvoja
Valvoja
Viestit: 399
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 19:33
Auto: Homewrecker E30 ikuisuusprojekti...
Paikkakunta: Joensuu

Onnittelut autosta. :) Täälläkin sama linja, että uskallusta omistamiseen asti ei ole. :blush: Hienoja autoja Alfalta on kyllä löytynyt aina.
Viime kesänä katselin 156 Alfan alle, kun kaverin pajalla oli sellainen alustan vaihdossa. Homma tyssäsi sinä päivänä alkuunsa, kun muovisesta koiranluusta korkkasi kiinnityspultin, ja jäi pyörimään tyhjää irroittaessa. Päällimmäisenä jäi mieleen ohuesta läkkipellistä taitetut tukivarret takana, joiden ulkonäköä sana linnunluu kuvaa ehkä parhaiten. Näytti 156 kokoiseen autoon AIKA heppoisen näköisiltä. Naureskelin kaverille, että näinkö tällä uskaltaisi käsijarrukäännöstä tehdä, ettei taitu pyörät alle... :blush: Jatkoin auton ihailua muilta osin. Hienon näköinen auto oli kyseinenkin kampe, ja tuon auton nosturilla näkeminen ko. episodilla piti yllä tuota toisen lauseen käsitystäni.

Kaippa ne tukivarret siellä kestävät, vaikka niin hennoilta näyttävätkin. :) Ja on kai noita muovisia koiranluita muissakin autoissa käytössä, ei vaan itselle ole tullut aiemmin vastaan.

Kirjoittele ihmeessä kokemuksia, mille tuollainen tuntuu omistaa hieman pidemmällä aikavälillä. Vaikka kesän jälkeen sen jo vaihtaisitkin. :)

Eli täällä ei ollut kunnon kokemuksia, tuli vain tuollainen kohtaaminen Alfan kanssa heti mieleen... :lol:
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Rehellisesti sanoen ei tämän hankinta ollut ajateltu pitkän ajan suunnitelmaksi. Ensi vaikutelma on kuitenkin niin positiivinen, että kiire käyttiksen etsintään ei enää ole. Kyllä tämä oli heräteostos. Toki puolison vanha sotaratsu on edelleen pihassa, jos Alfa niskoittelee sateella tai pakkasella.

Minulla on duunin osalta vuodenvaihteessa pikku muutos tulossa, joka voi vaikuttaa millaisella käyttiksellä liikutaan. Baijerista se kuitenkin tulee, mutta uudehko käytetty vai uusi, oma vai työsuhde yms. on avoimena. Nyt kuitenkin olisi jopa malttia odotella uuden 300-sarjan valmistumista tuotantoon.
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Siis mullahan oli niin järjetön Alfa 159 kuume viimevuonna, että ei mitään rajaa. Koeajoin useampia ja katselin netistä vähäväliä mahdollisia vaihdokkeja. 2.4jTDM koneellisia oli vaikka kuin, mutta odottelin, että 1.9jTDM koneellisia alkaisi saamaan vähän ajettuna sopuhintaan.

Sitten eräänä kauniina päivänä löysin alfabbs -foorumin ja siihen karisi Alfa haaveet. On niissä niin käsittömättömiä (laatu) ongelmia, että en rohjennut ottaa kontolleni. Etenkin, kun tarvitsen autoa (lähes) päivittäin. Sitten tulikin ostettua tämä nykyinen menopeli ja samalla ensimmäinen BMW -merkkinen kulkuneuvo. ;)

Mutta onhan se upea auto ja varmasti, kuten sanoitkin on vanhoolliset ajatukset alfan laadusta (ainakin osittain) heitettävä romukoppaan, mutta, mutta.... ihan en vielä rohjennut itselleni hommata. Ehkä vielä joskus sekin päivä koittaa...
johansa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 636
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 14:16
Auto: Porsche Macan 2017
Paikkakunta: Vantaa

Itse ostin vuonna -06 uuden 159 2.4 JTDm:n. Ajoin sillä n. 50tkm kunnes vaihdoin lähinnä aktiivisen myyjän takia bemariin ja sillä tiellä ollaan. Sain Alfasta myös vaihdossa asiallisen hyvityksen ja tuossahan on kaikki oleellinen vakiona joten lisävarustelistaa ei tarvinnut juurikaan täyttää. Alfa oli oikein maukas ajaa ja hienon näköinen. Sisustan laatuvaikutelma ei ole mielestäni samalla tasolla saksalaisten kanssa, mutta ei se mua häirinnyt. Auto pelasi ekat 30tkm ilman vikoja, sen jälkeen EGR -venttiilin takia sai juosta pahimmillaan kerran viikossa huollossa (valohoitoa aluksi ja sitten vaihtoivat koko venttiilin). Toi EGR on edelleen tuoreemmissakin 159 diesel-malleissa ongelma. Ja ilmamassamittari antoi periksi joskus 40tkm kohdalla. Takuuseenhan noi meni ja auto ei jättänyt kertaakaan tien päälle. Oli myös tosi lämmin auto talvella. Veljellä ollut kaksi 156:sta (1.8 super -01 ja 2.5 V6 -03) ja hyvin pelasivat. Huoltaminen on Alfoissa kallista ainakin merkkiliikkeessä. Itsellä maksoi eka 30tkm huolto Delta-autossa 159-malliin noin 630,- eli ei kovin halpaa lystiä jos vertaa esim. bemariin. Kaverillani on 159 1.9 bensakoneella ollut nyt noin 4 vuotta ja mittarissa n. 80tkm, ja hyvin on toiminut. Suunnitelee kovasti vaihtavansa Giuliettaan jossain vaiheessa :) Niin ja Makkis onnea Alfan oston johdosta, hienon auton hankit :thuup:
Ex-bemarit: 520dA -11, 330xdA -09, 520dA -08, 120d -07.
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Niin ja eikös tuohon 159:n 2.4 dieseliin pidä vaihtaa jakohihna silleen, että koko kone tarttee nostaa pois paikoiltaan? Näin olen jostain pikaiseen lukaissut. Hinta operaatiolle pyöri jossain 1200 - 1500€ hujakkeilla kaikkineen hilppeineen päivineen. Merkkiliikkeessä teetettynä tietenkin. Lisäksi tuo pitäisi tehdä joka 120tkm tai 4v välein.

Tää oli yksi niistä asioista, joka itselläni vähän tökkäsi, koska etsiskelin just jotain 100tkm ajettua, joten tuo vaihto olisi pian edessä. Lisäksi olisin sen sitten joutunut tekemään joka toinen vuosi, joten... Nyt on onneksi ketju. :)
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Nii-in, jotenkin se oma arvomaailmani menee niin että on Bemareita ja Mersuja sekä Alfoja. Bemarit rules aina mutta Mersut vasta kun ikää on 50 ja rapiat vaikka kivoja malleja sielläkin on. Alfa on vähän kuin karamelli palkansaajalle. Mikäli kyseessä ei olisi taloudelliset seikat, Porsche ja Fewe nousisi listalle, joskin Boxter/Cayman alkaa olla palkansaajan ulottuvilla.

Lancioita sun muita saappeja en autoiksi lue, aasian tekeleistä puhumattakaan. Olkoon GT-R Nismo tai Leksus kuin hyviä vaan, poissa pysyvät omalta tontilta.

Audia en autoista keskusteltaessa valitettavasti edes noteeraa. Käyttiksenä varmaan okei, mutta kun skoodia saa puoleen rahaan ja siittimiä neljännekseen ja lopputulema sama, niin tehkään Ingolstadtista pirkkojaan. Tosin, kunnon Audista minulla ei ole kokemusta ja voihan se olla, että Audi vaatii sen vuoden - kaksi, kuten bemarikin, ennen kuin cluen tajuaa.
miccoheebo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 18:29

no miltäs on playboy auto tuntunut :) :tong:
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

No onhan se melko heppoinen tekele bemariin verrattuna :mad: Oven kun pamauttaa kiinni niin koko kippo jotenkin "rälähtää" ja kieltämättä talven tullen tuntuu kivalta että taloudessa on edelleen myös baijerin tekele.

Helvetin kiva se on ajaa ja kivan näköinen, läppärin saa liittää harva se ilta EODB-pistokkeeseen ja resetoida joutavuudet poijes :lol: Sielu tässä on, toisin kuin Bemarissa. Se on sanottava. Kyllä fakta kuitenkin on se, että VA autosta edelleen puhutaan ja silmät auki jokapaikassa ajellaan josko 130/330i sattuu passelisti kohdilleen, 130i tuskin, mutta 330i olisi varmaan toivoa...
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Tämmöinen uutinen osui kohdalle: "Alfa Romeon viimeinen mahdollisuus":
http://europe.autonews.com/article/2012 ... 9/0/SEARCH" onclick="window.open(this.href);return false;

Alfa on esimerkki kun erinomaisen maineen(joskus muinoin)annetaan mennä kunnolla pilalle erinäisten "sekasikiöiden" kanssa yhdistettynä huonoon laatuun.
-80 luvulla muistuu mieleen kun Datsun/Nissan cherrystä tehtiin alfa ja jotenkin tuntuu että tuosta alkoi kunnon alamäki ko.merkin kohdalla.Fiattehan ne nykyään on.159 taitanee olla joku GM pohjainen?

Mutta jos tuo 100 000kpl myytyä Alfaa tänä vuonna pitää paikkaansa,merkkihän on tuomittu kuolemaan,taitaa Lancia jo kohta olla kuopattu? Siinä toinen merkki,mainetta rallissa mutta ei osata hyödyntää ja tänä päivänä Chyryslerin nokalle mätkästään Lancian merkki.Luuleeko Fiat tosiaan asiakkaitaan niin tyhmiksi että kaikki niille kelpaa!

Tuossa tutkittuani omia "BMW arkistoja" luin 1970 julkaistun BMW johtajan haastattelun,jossa silloinen johtaja kertoili juuri Alfan olevan heidän tuleva pääkilpailija ja Mercedes josaain määrin.Näin ne ennusteet tuppaa muuttumaan.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Avatar
CLiK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 372
Liittynyt: 24 Maalis 2011, 20:18
Auto: E61 LCI
+ 987 + w450

Toivottavasti Alfalle ei käy lanciat ja ennen kaikkea ei tehdä samoja virheitä, mitä Lancian onnettomilla viime metreillä kävi. Badge-tuning Chrysler-malliston pohjalta ei istunut Lancian perinteisiin tippaakaan ja oli kaiken kaikkiaan surullista katsottavaa.

Alfa on pyörinyt tuossa 100 000 myydyn auton tahdissa vuosikausia ja volyymimalleja ei tahdo löytyä millään. Tuossa jutussa kaivattu Guilietta-farkku voisi tuoda nopeasti helpotusta. Muista uusista malleista liikkuu kaikenlaisia huhuja ja jos edes osa noista huhuista pitää paikkansa, niin vaikuttaa siltä että Marchionen pöydälläkin suunnitelmat vaihtuu monta kertaa vuodessa. Välillä ollaan tuomassa ties minkä pohjalle rakennettavaa pikafixiä myynnin pelastajaksi. Aivan kuten Gestapo totesi: Asiakas ei ole tyhmä eikä osta sellaista mitä ei tunnista merkille ominaiseksi.

Kriisissäkin täytyisi muistaa katsoa nenänvartta pidemmälle ja suunnitella mallistoa kestävälle pohjalle. 159:n valmistui loppui ja seuraajasta ei ole oikein vakuuttavia suunnitelmia. Siltä osin katse on ollut liiankin kaukana. Jutussa oli osuvasti todettu, että edes erikoisautojen valmistajat ei pärjää kahdella mallilla. Se on kuitenkin tämän hetkinen koko malliston koko Alfalla. Huonolta näyttää, jos Mitosta ei olla saatu edes faceliftiä aikaiseksi.

Yksi erittäin kiinnostava malli jäi mainitsematta jutussa kokonaan. Alfa 4C on toivottavasti tuotantovalmiina Genevessä ensi keväänä.
http://www.autoguide.com/auto-news/2012 ... -show.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kaupallisesti tämä ei tule pelastamaan Alfaa, mutta palauttaisi mallistoon viime vuosina hukassa ollutta Alfa-spirittiä. Pitkästä aikaa takaveto Alfa, keskimoottori, painoa alle tuhat kiloa ja hintaan ei kovin paljon enempää kuin Toyota GT86:lla. Ainakin kiinnostus merkkiä kohtaan nousisi aivan uudella tavalla.

Yksi jäätävä siteeraus tuosta jutusta on pakko poimia:
"Could you imagine Audi deciding not to sell a wagon version of the A3? No chance!"

Onko A3:sta vielä nähty farkkua? VAG päätti tosin jättää Golf V:sta ensin farkun kokonaan pois, mutta joutui tuulipukukansan yliajamaksi...
ex. E63 650i, E88 125i
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Kuva
Kuva

http://www.alfaromeopress.com/press/article/117019" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bmwblog.com/2015/06/24/alfa- ... ooks-good/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nostellaan hieman tätäkin ketjua, kun 3-sarjalaisen kilpailijaksi on julkaistu uusi Giulia (lausutaan Julia). Julkaisumalli on suoraan M3-haastaja Giulia QV, jossa 510 heppainen tuplaturbo-V6, 50/50 -painojakauma, 0-100km/h 3,9sek., hiilikuitu konepeitto, katto... Itse tykkään ulkonäöstä todella paljon!
johansa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 636
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 14:16
Auto: Porsche Macan 2017
Paikkakunta: Vantaa

Tykkään, todella näyttävä :thuup: Vanhana 159-kuskina lämmittää mieltä että Alfa tuo pitkästä aikaa tähän luokkaan uuden mallin.
Ex-bemarit: 520dA -11, 330xdA -09, 520dA -08, 120d -07.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Ihan mielenkiintoinen, varsin yllättävä veto. Jos tuossa on vielä palikat kohdillaan, saattaa olla tiukka laite. Vähän vain pelottaa, meneekö samaa reittiä kuin Lexus tässä luokassa eli ihan munilleen. Tuollainen sporttisedan ei ole mikään helppo tehdä toimivaksi, vaikka jokainen pystyy tehoa pannuun lisäämään. M3/4 on vietävän kova kilpakumppani. Alfan viime vuosien vehkeet eivät mitään kummoisia kehuja ole ajo-ominaisuuksiltaa keränneet.
pumafi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 539
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

Nätti karkki tuo Alfa. Vaikea voi olla markkinarako, kun Jaguar tulee vielä uudella XE:llä hämmentämään soppaa. XE on jo saanut ajo-ominaisuuksista kehuja maailmalla.
Ex: E60/F10
legionofboom
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 80
Liittynyt: 25 Loka 2013, 17:22

On nätin näköinen ja vielä takaveto! Hieman rekisterikilpi varmasti vaikuttaa lopulliseen fiilikseen.

Hinnoittelu ratkaisee paljon. Jaguarin menestys täytyy kaatua Suomessa hintoihin. En ymmärrä kuka XE:n ostaa kun hinta kombolla diesel-automaatti-led päivävalot tuo hinnan samalle tasolle 5-sarjan kanssa. Harva edes tunnistaa auton jaguaariksi.
Vastaa Viestiin