Sivu 1/1

Mini

Lähetetty: 19 Syys 2013, 20:36
Kirjoittaja -V-
Mini-keskustelut häipyivät ainakaan tältä foorumilta omalleen, joka ei sitten saanut sen enempää tuulta purjeisiin ja taisi tulla kuopatuksi. Minne ne aiemmat Mini-keskustelut katosivat?

Re: Mini

Lähetetty: 22 Huhti 2017, 11:49
Kirjoittaja salmol
Vaimo hommasi tuollaisen R60 Mini Countryman Cooper S All4 Aut eli neliveto-automaatti ilmeisesti BMW:n 1.6 bensaturbolla 135kw/184hp. Neliveto toteutettu ilmeisesti sähköisellä kytkimellä.

Onko näistä jotain kokemusta? Onko jotain arkoja paikkoja? Syökö kuinka helvetisti öljyä? Muuta mitä pitäisi tietää?

Löytyykö tähän versioon jotain moottorinohjauspäivitystä?

Re: Mini

Lähetetty: 24 Huhti 2017, 21:08
Kirjoittaja samini
Itellä ollut "uusia" Minejä 6kpl ei tosin yhtään tuolla uudemmalla 1.6 turbolla, joka on citikan kanssa tehty yhteismotti. Tuon moottorin ominaisuuksia on, että siihen saa aina silloin tällöin uusia jakoketjun. Homma ei tosin ole maailman kallein n. 1000 euron luokkaa. Jos kooklettelet haulla thp moottoreita tai Prince engine niin netti on väärällään noita ketjujuttuja. Muuten tuo automaagi ja nelivetojärjestelmä on kai hyvinkin luotettavia. Minin ominaisuuksiin kuuluu myös ehkä normaalia enemmän tulevia muovien nitinöitä - se kun on täynnä erilaisia kovia muoveja. Hauskoja pelejä kuitenkin, kovaa ajoa vaan ja öljynvaihtoja useasti niin saattaa pidentää ketjunvaihtoväliä.

Re: Mini

Lähetetty: 25 Huhti 2017, 07:39
Kirjoittaja pmj
Itselläkin on ollut Mini harkinnassa mutta nuo Prince koneet on kyllä vähentäneet ostoinnokkuutta.
Onko jollain tietoa missä vuosimalleissa ja mitkä kaikki koneet perustuu tuohon Princeen. Onko se vain tuo 1.6 litrainen turbokone. Ja onko ongelma edelleen olemassa uusimmissakin Mineissä?

Re: Mini

Lähetetty: 25 Huhti 2017, 08:18
Kirjoittaja salmol
pmj kirjoitti:Itselläkin on ollut Mini harkinnassa mutta nuo Prince koneet on kyllä vähentäneet ostoinnokkuutta.
Onko jollain tietoa missä vuosimalleissa ja mitkä kaikki koneet perustuu tuohon Princeen. Onko se vain tuo 1.6 litrainen turbokone. Ja onko ongelma edelleen olemassa uusimmissakin Mineissä?
Ei tuo Prince-moottori nyt ihan huono kone voi olla, se on voittanut 8 kertaa peräkkäin vuoden moottorin arvonimen ja muun muassa BMW B38 hävisi tuolle koneelle.

"2014 1.6-litre turbo Prince engine won its eighth consecutive International Engine of the Year Award in the 1.4 to 1.8-litre category. In 2014 the Prince engine beat, among others, the new BMW B38 engine which is replacing the Prince engine in the Mini and BMW lineups"

Tuo B38 tuli Miniin käyttöön vuonna 2014: https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_B38

Re: Mini

Lähetetty: 25 Huhti 2017, 09:05
Kirjoittaja Juha
salmol kirjoitti:Vaimo hommasi tuollaisen R60 Mini Countryman Cooper S All4 Aut eli neliveto-automaatti ilmeisesti BMW:n 1.6 bensaturbolla 135kw/184hp. Neliveto toteutettu ilmeisesti sähköisellä kytkimellä.

Onko näistä jotain kokemusta? Onko jotain arkoja paikkoja? Syökö kuinka helvetisti öljyä? Muuta mitä pitäisi tietää?

Löytyykö tähän versioon jotain moottorinohjauspäivitystä?
Mä en kyllä ymmärrä, että joku ostaa tämmösen bensakoneen! Eikö Miniinkin saa upeasti vääntävän diesel-moottorin, joka vie 2 litraa satasella?

:tong:

(Oli pakko. eisaasssuuttua)

Mini

Lähetetty: 25 Huhti 2017, 09:46
Kirjoittaja pmj
salmol kirjoitti: Ei tuo Prince-moottori nyt ihan huono kone voi olla, se on voittanut 8 kertaa peräkkäin vuoden moottorin arvonimen ja muun muassa BMW B38 hävisi tuolle koneelle....
Joo varmaan on ominaisuuksiltaan hyvä kone, eipä sillä. Nuo tunnetut jakopäämurheet ei vaan oikein kiinnosta [emoji20]

Re: Mini

Lähetetty: 25 Huhti 2017, 10:20
Kirjoittaja samini
Vielä sen verran omaa "tietoa". Mulla ei ole ollut Minien kanssa mitään ongelmia tekniikan suhteen, mitä nyt ikkunat jäätyy talvella karmittomissa jos ei ole huolellinen putsauksessa. Omassa tallissa on ollut 2003 1.6 Cooper S, 2012 1.6 Clubman D, 2012 Coupe 2.0 SD, 2013 1.6 One, Clubvan 2.0 DA (joka parhaillaan myynnissä PPautossa - hieno peli ja halpaa ajoa - ostakaa pois).

Muistissa oli kuusi, mutta näytölle muistin viisi, joka lienee totuus. Noita kikottimia on ollut niin paljon, että kaikkia ei muista.

Tuohon Price engine sukuun kuuluu myös nuo vaparit, mutta niissä ilmeisesti jostain syystä vähemmän noita ketjuongelmia. Citikan ja Peugeotin 156 hv thp ovat kaikkein surullisimpia Princejä niissä saa vaihdella huonolla tuurilla vuosittain ketjun (merkkihuollosta kuultua mekaanikolta "älä ainakaan tuollaista thp:tä osta").

Saman vuotiset esim. RCZ 200 hv thp taas ei ole läheskään yhtä altis ja siinä onkin moottorissa jotain oikeita eroja, vaikka usein luullaan vaan eri ohjelmaksi.

Käsittääkseni tuo ketjuvaiva on kaikissa Minin 1.6 S malleissa, mutta ilmeisesti näissä tuoreemmissa harvinaisempi ja siellä 2007-2010 yleisempi. Tää kaikki on sitten vaan ihan itse lueskeltua ym. en ole todellakaan mikään tekniikan ammattilainen. Noita nettijuttuja pitää myös osata lukea, siellä kun on yleensä vaan ne nega jutut. Sen verran olen S ajellut, että kone itsessään tarjoaa kyllä hienon kyydin ja papattaa kivasti jos on sporttinappula hommattu lisävarustelistalta.

Yhteenkään omaan ei ole tarvinnut lisäillä tippaakaan öljyjä, tosin öljyt on vaihdettu vuosittain eikä näytön mukaan.

Sitten offia tms. Countrymanin massa, neliveto ja tuo ihan ok, mutta ei kaikkein nopein 6v Aisin automaagi vie kyllä tuosta suurimman terän pois. Riittää kuitenkin normiajoon eikä aloittaja kyllä mitään urheiluautoa ilmeisesti ollut hakemassakaan. Itse en vaan ole koskaan ymmärtänyt miten autoja mainostataan sporttisiksi kun niihin lisätään massaa ja korkeutta - kuten myös Countrymania. Oma X3 M-Sport ei kyllä tunnu pätkääkään sporttiselta, vaikka tehoa on ja markkinointikoneiston mukaan ajaminen on niin valtavan dynaamista ja sporttista. Mukava ajettava, mutta kyllä oma sporttisuus tulee jostain matalammasta ja kevyemmästä (esim. cooper S). Pahoittelut kun riistäytyi en jatka enää:)

Re: Mini

Lähetetty: 25 Huhti 2017, 10:30
Kirjoittaja salmol
Juha kirjoitti:
salmol kirjoitti:Vaimo hommasi tuollaisen R60 Mini Countryman Cooper S All4 Aut eli neliveto-automaatti ilmeisesti BMW:n 1.6 bensaturbolla 135kw/184hp. Neliveto toteutettu ilmeisesti sähköisellä kytkimellä.
Mä en kyllä ymmärrä, että joku ostaa tämmösen bensakoneen! Eikö Miniinkin saa upeasti vääntävän diesel-moottorin, joka vie 2 litraa satasella? :tong:
En minäkään ymmärrä! :lol: Ehdotin hänelle että saa minun löpövehkeen ja itse haen Saksasta uuden, mutta ehdotus ei kelvannut. :wassat:

Re: Mini

Lähetetty: 25 Huhti 2017, 19:18
Kirjoittaja xstr
Mini ostetaan tunteella, ei järjellä. Ja sen takia juuri voimapesä Cooper S.
Mini alaosiolle ääni!

Re: Mini

Lähetetty: 26 Huhti 2017, 16:23
Kirjoittaja oddis
Tulipa tossa just tilattua pari viikkoa sitten Mini Clubman Cooper A business

-Musta, valkoinen katto
-JCW sisätilapaketti
-Comfort access
-Läpilastausmahdollisuus
-Dynamic Damper Control
-Ajodynamiikan säätökytkin
-Säilytystilapaketti

Tuotannossa toukokuussa ja kesäkuun loppuun myyjä tota lupaili toimitukseen :)

Re: Mini

Lähetetty: 26 Huhti 2017, 18:13
Kirjoittaja salmol
oddis kirjoitti:Tulipa tossa just tilattua pari viikkoa sitten Mini Clubman Cooper A business

-Musta, valkoinen katto
-JCW sisätilapaketti
-Comfort access
-Läpilastausmahdollisuus
-Dynamic Damper Control
-Ajodynamiikan säätökytkin
-Säilytystilapaketti

Tuotannossa toukokuussa ja kesäkuun loppuun myyjä tota lupaili toimitukseen :)
Hyvältä kuulostaa. Pistä sitten autotalliin tarinaa kun saat sen.