Rinkelinenä vai X3?

Keskustelua muista kuin BMW:n merkeistä
Raaseri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 112
Liittynyt: 28 Kesä 2012, 23:25

Tässä ollaan luopumassa elämäni parhaasta autosta ja ottamassa työsuhdeautoa. Olin aikanaan Audiin kallellaan, mutta 2007-> ollut kolme bemaria. Ja bemari on kyllä nuoruuttaan kaihoavalle nelikymppiselle perheenisälle hieno laitos, varsinkin vitonen m-sportina.

Perhana vieköön että x-drive kampanjaa ei ole. Nyt uusiksi autovaihteoehdoiksi on valikoitunut kaksi vaihtoehtoa:

X3 2,0d xdrive Business Automatic
* sporttijakkarat
* vetokoukku
* hifipaketti
* urheiluratti lämmitettynä
* takaluukun automatiikka

+ olis mukavasti erilainen, maasturia ei ole ollut
+ omalla tavallaan nättikin (mun silmään)
- yllättävän iso rengasmelu nastakumeilla (koeajoauto)
- ei varsinaisesti mitään uutta ja LCI tullee ensi vuoden aikana

Audi A6 3,0TDI Quattro (150kw) Land of the Quattro edition
* valopaketti
* vetokoukku

+ Stronic kaksoiskytkentälaatikko, hyökkää kivasti ja se V6 ääni...
+ varustepaketti lähes täydellinen omaan makuun
+ ilmajousitus tuntui todella mukavalta
+ hiljainen kuin fan kitkakumeilla
- MMI tuntui iDriveen verrattuna 10v vanhalta keksinnöltä
- vaihdekeppi vrt bemarin joystick sama homma, pitää avata suksiluukku että saa kepin revittyä D:lle asti
- muotoilu ihan jees, mutta bemarin kulmikkuus on hieno tähän verrattuna

Itsehän tässä päätöksiä teen. Audi on toki satkun kuussa kalliimpi, mutta kyllä tuo kutoskone oli raisu laitos, paljon pirteämpi kuin numerot suoraan sanoo. Mutta saa heittää vapaata kommenttia puoleen ja toiseen.
tonibergholm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 29 Tammi 2013, 07:25
Auto: F31 320dXA M-Sport
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Entäs A4 Land of quattro 3.0 TDI quattro S tronic 180(245) kW(hv)? Saisi tykimmän koneen, sähköpenkkiä, jne... tuohon samaan hintaan?
Kesä: K46 -12, Talvi: F31 -13
pumafi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 539
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

Muutama kommentti, kun itsellä on kokemusta molemmista kulkineista. X3 2.0 dA oli ulkomailla käyttiksenä ja A6 3.0 TDI quattron hankin toukokuussa omaksi autoksi. Edellinen autoni oli F10 520iA.

X3
plussat:
• näkyvyys ulos hyvä
• ketterä kokoisekseen
• tilaa mukavasti
• ajettavuus, ei huoju eikä horju, vaikka korkeampi kuin normiauto

miinukset:
• mittaristo vanhanaikainen, kumma sekoitus uutta ja vanhaa (F1x/E9x)
• rengasmelu talvella, alla oli siis keski-euroopan kitkat Sveitsissä, kesärenkain melko hiljainen
• ulkonäkö, M-sport parantaa, kuten yleensä BMW:n kohdalla

A6
plussat:
• ajettavuus kaikilla keleillä, omassa ei ole mutteriohjausta yms. ongelmia, takapainotteinen quattro on hauska ajaa
• moottori, kutonen on mahtava, pääsyy miksi en hankkinut tehokkaampaa (paperilla) 525 dX Touringia
• hiljaisuus sekä kesä että talvirenkailla, mulla alla HKPL 7 ja kesällä Goodyear EfficientGripit 18”, ei ylimääräisiä suhinoita
• varustepaketti ja tarjousmallit ovat olleet houkuttelevasti hinnoiteltuja
• hyvät tilat kaikille matkustajille
• kulutus sekä talvella että kesällä, mulla keskikulutus n. 7 l/100 km, sisältäen paljon Kehä I sisäpuolista ajoa
• ilmajousitus on mahtava
• hyvä ja informatiivinen mittaristo, yksi tyylikkäimmistä vakiomittareista
• hyvät ulkopeilit

miinukset:
• Start & Stop on huonommin toteutettu kuin BMW:ssä, esim. Autoholdilla pitää silti pitää jarru pohjassa, ettei auto käynnisty uudelleen
• kuljettajan oven aukaisu ja sitä edeltänyt turvavyön avaus sammuttaa aina moottorin ja MMI-keskinäyttö katoaa sisään jne. raivostuttava ominaisuus
• radiota ei saa hiljaiseksi pysyvästi ja samalla pitää MMI esillä, aina käynnistyksen jälkeen raikaa sterkat, vaikka olisit sammuttanut radion ennen auton sammuttamista
• Efficiency toiminta ei vastaa BMW:n Eco Pro-moodia, tarpeeton ominaisuus
• BMW:n joystick on parempi kuin perinteinen automaatin vaihdekaavio
• manuaalitoiminnon vaihtamislogiikka on väärin päin vs. BMW missä logiikka oikein, alaspäin vaihto pitää olla eteenpäin ja isompaa taaksepäin, ongelma on sama kaikissa VAG-konsernin tuotteissa
Ex: E60/F10
Raaseri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 112
Liittynyt: 28 Kesä 2012, 23:25

tonibergholm kirjoitti:Entäs A4 Land of quattro 3.0 TDI quattro S tronic 180(245) kW(hv)? Saisi tykimmän koneen, sähköpenkkiä, jne... tuohon samaan hintaan?
Aanelkku lienee korinsa puolesta elinkaaren ehtoossa. Ja kahden pikkusen kanssa kontin koko ehkä riittävä mutta pienehkö. Sähköpenkkiä en arvosta. Niitä on ollut, mutta en tarvi. Rouva on liki yhtä pitkä ja ajaa samoilla säädöillä kun mun kulkineella liikkuu. Tehot on 2,0d koneissa riittäneet Euroopan reissuihin ja kärryllä prätkien hinaamiseen ympäri Suomea. Varmaan aakutosessakin ottaisin 2 litrasen dieselin jos olis tolla varustesetillä tarjolla. Mulla oli e46 M3 rajari poistettuna, sitäkin tuli laukotettua tarpeeksi. Perhevankkuriin riittäisi nykyään pikkudiiseli. Mutta onhan tuo murina koukuttava.

Kiitos myös pumafi:lle kommenteista. Koeajoautossa oli vielä mm iDrive köpösempi kuin F11, myyjä väitti että kesäkuun jälkeen tilatuissa se on sama kuin F11, tukee audiostriimiä jne. Oliko vain myyjän puhetta? Vai tarkoititko tuota ekomittaria ja puoli lcd:tä? Ja tuo rengasmelu tosiaan nastoilla oli häiritsevä. Kaikkeen tottuisi mutta pitääköhän kysellä äksää kitkoilla ajoon.
pumafi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 539
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

iDrive lienee jo myyjän puheiden mukaan päivittynyt samaksi kuin F1x-malleissa. EcoPro-moodi on BMW:ssä käyttökelpoinen ja ihan oikeasti kulutusta pienentävä toiminto. Itse käytin, varsinkin kesällä maantieajossa, järjestelmää säännöllisesti. Keskikonsoli on minusta X3:ssa vanhanaikaisen oloinen. Ilmastointilaitteen säätimet ja muutenkin koko olemus on vanhahtava ja liikaa samanlainen kuin E9x:ssä.
Ex: E60/F10
Raaseri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 112
Liittynyt: 28 Kesä 2012, 23:25

pumafi kirjoitti:iDrive lienee jo myyjän puheiden mukaan päivittynyt samaksi kuin F1x-malleissa. EcoPro-moodi on BMW:ssä käyttökelpoinen ja ihan oikeasti kulutusta pienentävä toiminto. Itse käytin, varsinkin kesällä maantieajossa, järjestelmää säännöllisesti. Keskikonsoli on minusta X3:ssa vanhanaikaisen oloinen. Ilmastointilaitteen säätimet ja muutenkin koko olemus on vanhahtava ja liikaa samanlainen kuin E9x:ssä.
Audiin sai heitettyä rattivaihteet ilman verotusarvon nousua. Aika lähellä on sen hankinta, mutta yritän nyt vielä pitää edes jotain järkeä tässä touhussa (olisi eka kerta jos onnistun).
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

Oma valintani noista kahdesta olisi Audi A6. Ilmeisesti uusissa A6 ei ole enää mutteri-ohjaus ominaisuutta(?).

Valitsit kumman tahansa saat varmasti hyvän auton :)
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Minulla oli tuo 150 kW -koneinen A6. Valitettavasti sen yksilön karmea mutteriohjaus pilasi muuten hyvän auton.

Parasta A6:ssa oli:

-kuutoskone (joka tosin on äänimaailmaltaan turhan vaisu)
-ilmajousitus
-upea ja informatiivinen mittaristo
-hyvät tilat
-omaan makuuni tyylikäs design
-riittävät varusteet (jopa vakio ASS -audiosysteemi on kohtalainen)
-hyvä nelivetoratkaisu (60/40 -voimanjako)

Huonoa taas nämä:

-järkyttävää, että Audi voi päästää markkinoille ohjaukseltaan täydellisesti pilatun, näinkin kalliin auton
-laatuvaikutelma ei erityisesti sisustan osalta vakiomallina yllä Bemarin F10/F11:n tasolle (meillä oli F10)
-150 kW kone ei ole erityisen ruudikas ja äänimaailmaan kaipaisin lisää BMW:n 30d -koneen tapaista murinaa
(minulla oli A7:ssa 180 kW -versio, joka on kyllä selvästi tehokkaampi, mutta yhtä vaisu ääniltään)

Juttua autosta täällä: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13237.0" onclick="window.open(this.href);return false;
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
pumafi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 539
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

Omassa kulkupelisssä ei ohjauksessa ole mitään ongelmaa, eikä mutteria. Useamman foorumin mukaan ongelma tuntuu olevan lannistettu 2013-mallisten autojen osalta. Todella ongelmallinen juttu on ohjauksen ongelmat olleet monelle omistajalle, huonoa käsittelyä maahantuojan ja tehtaan puolelta jne. Tuosta äänimaailmasta voi olla montaa mieltä kuten on omistajiakin, esim. englantilainen CAR piti kestotestin A6 Allroadin murinoita miehekkäinä ja BMW:n kutoskoneen (530d) ääniä liian vaisuina. No toinen tykkää tyttärestä, toinen äidistä.
Ex: E60/F10
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Äänimaailmaan liittyvät kommenttini ovat vain suomiautoista itse koettuja. Minulla on ollut A7 ja A6 kuutosdieselillä. Molempien äänimaailma on varsin vaisu kuutoskoneiseksi. Audin Biturbossa on sitten ne "kaiuttimet" pakoputkistossa, joka muuttanee tilanteen. BMW 530d (F10) on minulla ollut pari kertaa ajossa ja sen äänet olivat kunnollisen miehekkäät murinat. Sama oli omassa E70 X5:ssä 30d -koneella. Todella kivat murinat ilman liian häiritsevää äänitasoa. Audin äänet jäävät jotenkin vaisuiksi näihin verrattuna. Mutta kai se on niin, että premium -luokassa haetaan hiljaisuutta, eikä murinoita, ja Audilla Biturbo on sitten profiloitu sporttisuutta hakeville.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Raaseri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 112
Liittynyt: 28 Kesä 2012, 23:25

Markku J kirjoitti:Äänimaailmaan liittyvät kommenttini ovat vain suomiautoista itse koettuja. Minulla on ollut A7 ja A6 kuutosdieselillä. Molempien äänimaailma on varsin vaisu kuutoskoneiseksi. Audin Biturbossa on sitten ne "kaiuttimet" pakoputkistossa, joka muuttanee tilanteen. BMW 530d (F10) on minulla ollut pari kertaa ajossa ja sen äänet olivat kunnollisen miehekkäät murinat. Sama oli omassa E70 X5:ssä 30d -koneella. Todella kivat murinat ilman liian häiritsevää äänitasoa. Audin äänet jäävät jotenkin vaisuiksi näihin verrattuna. Mutta kai se on niin, että premium -luokassa haetaan hiljaisuutta, eikä murinoita, ja Audilla Biturbo on sitten profiloitu sporttisuutta hakeville.
Omallakin osalla nää suhdannejutut ajaa työsuhdeautoon. Lähteepä kulut duunin kera jos niin sattuisi käymään. Toista kertaa en enää lataa perusperhevankkuriin 16 kilolla varusteita. Reilusti yli tonnin kuussa tuntuu bemu tasoittaneen hintaansa. Sama droppi kuin M3sessa kolmessa vuodessa. Happamia...

Autoasiaa en ole osannut vieläkään päättää. Vaimon kanssa käytiin tänään pyörimässä bemut läpi, yllättäin olisi valinnut 6-sarjan gran coupen.
Raaseri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 112
Liittynyt: 28 Kesä 2012, 23:25

Ei se järki mahtunut tähän päähän tälläkään kertaa. A6 tilattu. Poistaakos modet nyt mun tunnukset tälle foorumille, vai meenkö vaan muuten nurkkaan häpeämään?
Anyway
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2010, 19:49
Paikkakunta: Helsinki

Raaseri kirjoitti:Ei se järki mahtunut tähän päähän tälläkään kertaa. A6 tilattu. Poistaakos modet nyt mun tunnukset tälle foorumille, vai meenkö vaan muuten nurkkaan häpeämään?
Niinhän sitä sanotaan, että kyllä routa porsaan kotiin tuo. . .
pumafi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 539
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

Onneksi olkoon! Tuskin tulet valintaa katumaan. Ei täältä foorumilta poistua kannata, sillä joku päivä voi mieli muuttua. Mielestäni elämä on liian lyhyt siihen, että ajaisi yhdellä automerkillä koko ikänsä. Vaihtelu virkistää.
Ex: E60/F10
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Onnittelut A6 -kaupoista. Ei täältä Audi -miehiä ole pois hätistelty, ja minäkin olen siitä esimerkki. Ehkä taas joskus itselläni on Bemari - toivottavasti piankin.

Tänään oli minulla varsinainen autokauppapäivä. Myin Golfin yllättäen Hyrylän Shellin pihalla pimeässä 15 min juttelun jälkeen. Auto ehti olla 23 h Nettiautossa. Skodaa kaupittelen myös, ja se sai 1542 katsojaa Nettiautossa ekan vuorokauden aikana. Kinnostusta RS:ää kohtaan siis on.

Tilasin tänään A4 B9 2.0 TFSI quattro S tronic sedanin - toivottavasti AC:n ensimmäisiä tilauksia. Ja meille tulossa olevalle A3 sedanillekin sain tänään jo kaksi ostajaa jonoon, kun se aikanaan B9:n tullessa on vaihtoon valmis. Harvemmin olen onnistunut myymään auton ennen kuin olen sen ostanut. Nyt se näyttää onnistuvan.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

Raaseri kirjoitti:Ei se järki mahtunut tähän päähän tälläkään kertaa. A6 tilattu. Poistaakos modet nyt mun tunnukset tälle foorumille, vai meenkö vaan muuten nurkkaan häpeämään?
Tuskinpa joudut katumaan. Onnittelut tilauksesta! Toivottavasti ei modet poista Audin omistajia, muuten on lähtö itselläkin, kun Audi (BMW:n lisäksi) löytyy pihasta ;)
Markku J kirjoitti:... Tilasin tänään A4 B9 2.0 TFSI quattro S tronic sedanin - toivottavasti AC:n ensimmäisiä tilauksia. ...
Sori OT, Kuinkas A4 B9:n voi jo tilata?
Luulin ettei sen toimitusaikataulua Suomeen olisi vielä tiedossa (ei kai vielä ole edes virallisesti esitelty..?).
Saati sitten moottori, jne tietoja, hinnasta puhumattakaan... Itse olen A4 B9 Avantista kiinnostunut.
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Kyllähän kaikkia tiedossa olevia uutuuksia voi myyjältä tilata. Nimi vaan avoimeen kauppasopimukseen ja katsotaan varusteet sitten, kun niistä on listaa olemassa. Ja varusteita voi aina säätää jonkin aikaa sen jälkeen, kun tilaus on jo tehtaan järjestelmässä. Haluan vaan ensimmäisten joukossa sen B9:n, ja tällä sitä varmistelen.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Raaseri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 112
Liittynyt: 28 Kesä 2012, 23:25

Markku J kirjoitti:Kyllähän kaikkia tiedossa olevia uutuuksia voi myyjältä tilata. Nimi vaan avoimeen kauppasopimukseen
Tämä pitää paikkansa, kaveri tilasi sekä M3 GTS:n että 1M Coupen samana päivänä kun ne Saksassa esiteltiin, vaikka myyjällä/maahantuojalla ei ollut näistä mitään tietoa vielä. Hinnat jne selvis myöhemmin.
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

Markku J kirjoitti:Kyllähän kaikkia tiedossa olevia uutuuksia voi myyjältä tilata. Nimi vaan avoimeen kauppasopimukseen ja katsotaan varusteet sitten, kun niistä on listaa olemassa. Ja varusteita voi aina säätää jonkin aikaa sen jälkeen, kun tilaus on jo tehtaan järjestelmässä. Haluan vaan ensimmäisten joukossa sen B9:n, ja tällä sitä varmistelen.
Jep, näin toki voi tehdä. Ajattelin jos sulla oli jo enemmänkin inside tietoa autosta...
Voisin hyvin kuvitella, että olet ensimmäinen Suomessa auton tilannut.
Raaseri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 112
Liittynyt: 28 Kesä 2012, 23:25

Nonni, reilu viikko sitten luovutin F11 pois ja otin odotusautoksi aanelkun. Tasan vuoden vanha 2,0 TDI Quattro steptronic vaihteistolla. Luoja miten askeettiselta tuollainen tuntui ekana päivänä entisen jäljiltä. Voimalinja on kyllä hieno, step vaihtaa nätisti ja pikkudiiseli kuljettaa nelkkua jopa rivakan tuntuisesti. Alusta on ihan mainion napakka vakiona olematta kova. Mutta tässä on nyt sitten tuo kuuluisa mutteriohjaus. Oikeasti pelotti ekalla kertaa motarilla ruuhkassa omalla kaistalla pysymisen yrittäminen. Olen ihmetellyt tuon ominaisuuden parjausta ja ajatellut sen olevan osin luulosairautta, mutta on kyllä todella rasittava ominaisuus.

MMI on viime vuosituhannen keksinnön tuntuinen. Pikkuasiat ärsyttää, kuten tavaratilan peite joka jää mulla aina ylös kun tottui automatiikkaan. Avaimet on aina taskussa kun istun jo ja ihmettelen miten Audi starttaa. Start-stopin kanssa jo mainittu automaattijarru ei toimi. Ja toi vaihdekepin repiminen manuaalisesti... Siihen on pakko tottua kun se seuraa kutoseen, muut noista pitäs olla siinä jo paremmin.

Mutta on tässä lisäksi IIIIIIIISO plussa. Kitkarenkaat. Mitä helvettiä mä oikein ajattelin kun pilasin F11sen nastoilla? Audissa kuulee omat ajatukset ajaessa.

20.3. on luvattu kutosen toimitusajaksi, mutta viimeksi myyjän ollessa yhteydessä kertoi että tehdas oli ilmoittanut vahvistamattomaksi tuotantoviikoksi viikon 6, joilloin auto luovutettaisiin viikolla 8-9. Ekaa kertaa elämässäni toivon takatalvea.


Ps. Nyt yhtäkkiä näen jatkuvasti liikenteessä äkskolmosia ja ne näyttää hyvältä... No näillä mennään. Hyvää Uutta Vuotta!
Vastaa Viestiin