Sivu 1/1

Minin neliveto

Lähetetty: 08 Tammi 2015, 18:22
Kirjoittaja Aero
Olisiko täällä tietoa, miten Minin (ainakin Countrymanin) neliveto on toteutettu? Onko BMW leiponut xDriven sopiviin kuoriin hallitakseen takarenkaita poikittaiskoneessa vai onko sinne ostettu Haldex tahi joku vastaava systeemi? Vai jotain vanhanaikaisempaa tyyliin visko?

Re: Minin neliveto

Lähetetty: 08 Tammi 2015, 21:22
Kirjoittaja pumafi
Japanilainen GKN Driveline valmistaa järjestelmän.

Lainaus nettisivuilta:

"At the heart of the new MINI Countryman ALL4 crossover vehicle lies GKN Driveline’s AWD coupling or electromagnetic control device (EMCD). GKN Driveline's EMCD controls the torque flow to the rear wheels, crucial for delivering dynamic all-wheel-drive performance and all-terrain traction.

GKN Driveline’s EMCD is an electromagnetically controlled clutch attached to the Countryman ALL4’s rear final drive. Working with the MINI ALL4’s Dynamic Stability Control (DSC) system, the EMCD apportions front/rear power bias as needed to ensure the optimum traction dynamic.

Manufactured and supplied in Japan for many years, this latest application of GKN Driveline's EMCD coupling is for the first time manufactured in Europe at the company's Bruneck facility in northern Italy. GKN Driveline's proprietary control software, developed in Germany, is also supplied for the new car and is incorporated into the MINI ALL4's Dynamic Stability Control unit (DSC)."

Re: Minin neliveto

Lähetetty: 08 Tammi 2015, 21:57
Kirjoittaja Aero
Ahh, eli sähköohjattu kytkin - Ihan toimiva ratkaisu ja suosittu nykypäivänä. Rupesi häiritsemään, kun veljellä on tuollainen enkä mä tiennyt kuinka se toimii :)