BMW moottoripyörien vikakoodien, livedatan lukua ja service valon kuittausta

Keskustelua BMW:n moottoripyöristä
lowbero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11 Tammi 2014, 15:13
Auto: F34 320iA xDrive Sport Line -14

Kun täälläkin on tämmöinen mp osio, niin laitetaan nyt tännekin jos jotain kiinnostaa. Motorgin puolelle kirjoittelin joskus samaista asiaa.

Bmw moottoripyörien vikakoodeja on pystynyt lukemaan ja service valoa kuittamaan GS-911 laitteella ja sen softalla. Tuo GS-911 laite on vaivaton laite saada toimimaan mutta jos muuten sattuu autotouhuista olemaan ISTA-D (Rheingold) softaa ja kaapeleja, niin niillä onnistuu vähintään samat asiat kuin GS-911:lla.

ISTA-D:n lisäksi tarvitaan ICOM-D kaapeli moottoripyörän 10-pin huoltodiagnostiikka liittimen ja K+DCAN kaapelin väliin. Oma pyöräni, S1000RR -11, käyttää pelkkää k-lineä tiedonsiirtoon joten dcan -ominaisuutta ei välttämättä kaapelilta tarvitse. Tai sitten jos on selvillä kytkentäkaava, niin ihan vain nipun johtoja ns. straight-put -metodilla 10-pin liittimen ja K+DCAN kaapelin väliin voi korvata tuon Icom-D kaapelin. BMW pyörien kaapeloinneissa on eroja mallien ja lisäksi saman mallin eri vuosimallienkin kesken saattaa olla. Välttämättä kaikki ICOM-D kaapelit ei toimi suoraan kaikkien pyörämallien kanssa.

Mulla alkuun vastusteli konfiguraation toimintakuntoon saanti ja epäilin jo tuota halpaa kiinan ICOM-D kaapelia ja rakentelin sitten oman “adapterin” joka on siis vain nippu johtoja 10-pin ja obd pistokeen väliin. Vanha läppäri vaati myös vähän säätöä ja uudelleen asennuksia. Tosin root-cause jäi vähän epäselväksi kun tein monia muutoksia samaan aikaan.

Mutta tällä kombinaatiolla olen päässyt pyörän jokaiseen ecuun kiinni, lukemaan ecujen vikakoodeja ja live-dataa sekä pystynyt nollaamaan service ilmoituksen ja asettamaan service -notifikaatiota.

Tällä softalla + kaapeliyhdistelmällä ei kuitenkaan pysty koodamaan mitään eikä välttämättä esim. bleedaamaan abs-pumppua jos vaihtelee teräspunosletkuja yms. Siihen tarvittaisiin tod.näk ICOM-A kokonaisuutta. Mutta tällä ISTA-D softalla näkee live-dataa, esim. jarrusylintereiden jarrupaineet live-datan kautta, throttle asennot jne.

Yhden vian selvittelyn osalta live-datan lukemisen mahdollisuudesta oli jo käytännön hyötyä nopeuttamalla vian selvitystä. Viime syksynä viimeisin ratapäivä keskeytyi kun pyörä ei startannut yhdelle setille. Vikakoodeja ei ecuista tullut ollenkaan mutta pyörä oli silti mykkä. Ecujen live-datojen lukemisen kautta sitten selvisi että startti / tappokytkin näytti olevan päällä kokoajan, napin asennosta huolimatta. Ja tämä tuntui olevan pyörän softan mielestä sitten sen verran ok, ettei mitään vikakoodia tarvinnut antaa. Putsaamalla kontaktinpuhdistajalla kytkimen sähköliittimen, se heräsi sitten lopulta takaisin eloon.

Tuo GS-911 on tuotteistettu laite ja vaivaton saada toimimaan mutta noilla autosoftillakin hommat onnistuu ainakin joidenkin pyörien kanssa. Mutta saattaa vaatia enemmän vaivaa saada toimimaan.