-

BMW Xdrive Tour 2018

Bjork
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 11 Heinä 2010, 00:25
Auto: 520 D (F10 2016)

BMW Xdrive Tour 2018

Viesti Kirjoittaja Bjork » 10 Helmi 2018, 16:42

Tuli käytyä tsekkaamassa tämän tarjonta Helsingissä eilen ja tänään. Väkeä hyvin paikalla, autot olivat ajossa koko ajan. Eilen ei ollut enää klo 16 jälkeen saumaa kumpaankaan 550:een, vapaana oli 540 D Touring. Hieno auto ja varsinkin moottorin vääntö teki vaikutuksen. Toisaalta, alkaen hinta tällaisella taitaa olla 90 t€:n kieppeillä ja ko. auton varusteilla varmaankin reilusti yli 100 t€. Sillä rahalla alkaa jo löytyä monenlaista muutakin mielenkiintoista vaihtoehtoa. Kuitenkin ehdottomasti yksi parhaista ajokokemuksista.

Tänään uusi yritys ja tavoitteena 550i, sain päivän viimeisen ajan. Varausta tehdessä vapaana oli 530i ja pitihän sekin kokeilla. Hyvähän tämäkin oli ajaa, kuten varmaan kaikki vitossarjalaiset, mutta 540 D:n jälkeen melko "laimea" kokemus. Jotenkin epäilen tämän mallin kysyntää Suomessa, kuitenkin neloskone, sinänsä sähäkästi kiertävä, mutta en ainakaan itse löytäisi perusteita tällaisen hankintaan.

Viimeisenä sitten 550i ja pakko todeta, että huikea kokemus. Vaikka puolen tunnin lenkin aikana ei pääse kuin pintapuolisesti auton ominaisuuksiin tutustumaan, jätti lähtemättömän vaikutuksen. Liikennevaloista kevyellä kaasujalalla lähtiessä nopeus hetkessä laittomissa lukemissa ja moottori antoi tässä vasta aavistuksen voimavaroistaan. Alkusäikähdyksen (pihasta lähdettäessä sport-ajotila päällä ja tuntui, että karkaa käsistä) jälkeen napakka ote ratista ja nautiskelua. Kyllä tällaisen voisi ilolla omistaa - vaikka Suomen teillä 95% voimasta jäisi reserviin ; )

Sitten ikävämpi juttu - kaikille ei tällaiset tilaisuudet sovi. 540 D touring ajettiin tänään ulos tieltä Vuosaaren satama-alueella, kuljettajakaksikko palasi Laakkosen pihaan poliisikyydillä. Ilmeisesti ei henkilövahinkoja, auto todennäköisesti lunastukseen, sen verran pahasti ja laajasti näytti ottaneen osumaa. Paikassa, jossa ulosajo tapahtui, loivahko kaarre ja alamäki - vauhtia on täytynyt olla rajusti, että auto sinkoutuu kanttarin yli, pyörii hangessa niittäen pari puuta ja valaisintolpan. Seuraamuksia näille sankareille varmasti tulee muutakin kuin 1000 t€:n omavastuun kuittaus. Toivottavasti ei siis henkilövahinkoja, pitää seurata uutisia... Harmittava juttu, voi laittaa tällaisten tapahtumien ja autokaluston pohdinnan uuteen harkintaan.

lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 512
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Helsinki

Re: BMW Xdrive Tour 2018

Viesti Kirjoittaja lnaukkar » 10 Helmi 2018, 19:24

Harmi kuulla tuosta kolarista ja pelkään myös vaikutuksia tulevaan kalustoon.

Itse ajoin autoja perjantaina klo 10 alkaen, jolloin tilaa oli roimasti. Kirjoittelin tuonne G30 keskustelun alle jonkin verran jo kommentteja. Ehdin ajaa mm. m550i, m550d ja 540i mallit.

Täytyy vaan kompata, että m550i on todellakin aivan huima kokemus. Täysin omalla tasollaan brutaali muihin autoihin verrattuna. Toinen kohokohta 540i on aivan ehdotonta parasta 5-sarjaa. Loistava hienostunut kone, joka sopii vitosen henkeen ja vereen. Voimaa löytyy ja se tulee ulos tyylikkäästi. Äänimaailma ei ole tungetteleva, vaan normaalissa ajossa miellyttävän tasainen ja vaimea. Ja silti jokainen polkaisu palkitsee. Viimeisenä pitää mainita m550d, joka on ärhäkkä mutta kokonaisuutena jättää hyvin ristiriitaisen fiiliksen.
Viimeksi muokannut lnaukkar, 10 Helmi 2018, 20:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Bjork
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 11 Heinä 2010, 00:25
Auto: 520 D (F10 2016)

Re: BMW Xdrive Tour 2018

Viesti Kirjoittaja Bjork » 10 Helmi 2018, 19:59

Pieni oikaisu kirjoitukseeni, omavastuu toki vain tuhat euroa, ei miljoonaa ; )
Tietysti, jos vahinko ihan itse ja törkeällä liikenneturvallisuuden vaarantamisella aiheutettu, vakuutusyhtiö saattaa olla eri mieltä.

Vaikka tällaisessa ajossa polttoaineen kulutukset eivät ole rinnastettavissa jokapäiväiseen ajamiseen, pisti kuitenkin naurattamaan 530i:n ajotietokoneen lukemat tältä päivältä: keskikulutus 16,7 l/100 km. Sen sijaan 550i alle 15 litraa ; )
530:n ilmoitettu kulutus kaupunkiajossa taitaa olla alle kahdeksan ja näissä EU-ajosyklikusetuksissa BMW on pärjännyt loistavasti. Saapa nähdä, miten pärjäävät uudella mittausmallilla. Kaikkihan me bemarikuskit tiedämme, että todelliset kulutukset ovat, ajotavasta ja olosuhteista riippuen, 1-2 l ilmoitettua enemmän.