Laakkosen koeajopäivä Hämeenkylän kartanolla 27.5.2011

Tulevia tapahtumia
jukka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 04 Syys 2010, 22:05
Auto: 2008 E91 330d M-sport

Hyvä tapahtuma oli, koeajettavissa oli jotain 20 autoa. Ajamaan lähtevälle asennettiin TomTomin navi, johon oli ohjelmoitu vaihteleva 20 minuutin reitti. Kartanolla oli buffetissa tarjolla jotain pientä syötävää. Ite ajoin X1 23d ja 320d Coupen. Jälkimmäinen tuntui aavistuksen ripeämmältä persdynon perusteella, ilmeisesti X1 on sitten vaan painavampi tai jotain... Sain paikan päällä myös kutsun uuden 1-sarjan ensiesittelyyn parin viikon päähän. Varmistivat, että paikalla on ko. auto livenä.
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Itse kävin koeajamassa F11 523iA, F10 530dA, Mini Countryman Cooper S 4x4, F10 520dA ja X1 23dA. Omalle "tulevien autojen listalleni" pääsi 523i, bensakuutonen tuntui hyvältä ja teho riittää normaaliajoon. Tällä hetkellä nelosdieselien karkea käyntiääni on sellainen ettei autokuumetta nostata, mutta se ei takaa ettei sellaista taas joskus pihassani olisi. Yllättävän karkea on kaasua painettaessa nelosdiesel F10:ssäkin.

Ajamani F1x mallit oli maltillisilla RF-kumeilla, osa 17" ja osa 18". Suoraan kaikki kulkivat eivätkä vedelleet, mutta renkaista kantautuva jyrinä suurempi kuin esim E60:ssä tavallisilla 18" kumeilla.

Isommat bensakoneet puuttui koeajoautoista. Ei myöskään yhtään 35i/d -koneista ollut millään korilla. Samaten puuttui Z4, jota vaimoni olisi halunnut kokeilla. Erikoismalleja ei näkynyt muutenkaan. Toki näytillä oli uusi 650i cabrio, kerrassaan hieno laitos.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Miltä tuntui Countryman Cooper S? Pelkään, että sekin taisi olla automaattina?
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Antinontoxic kirjoitti:Miltä tuntui Countryman Cooper S? Pelkään, että sekin taisi olla automaattina?
Automaattinahan se oli... manuaali olisi ollut enemmän makuuni.

Kyseinen koeajoyksilö oli ns fully loaded yksilö kaikkine varusteineen ja olihan se tyylikäs. Hieno auto jos auton ei tarvitse olla hiljainen, melutaso sisällä kun poikkeaa aika paljon BMW-malleista. Ajettavuus ei mielestäni ole samanlainen mikroautomainen kuin tavallisessa Minissä vaan enemmänkin "normaaliautomainen". Automaattivaihteisto toimi hyvin, mutta kyllä se vei tuosta sen suurimman ajamisen ilon pois vaikka oli rattiläpyskätkin käytössä. Ajoasennon sai aika hyväksi, tosin penkin istuinosa olisi saanut olla hieman pidempi. Joitakin resonanssiääniä sisään kuului vaikka taustamelu olikin jo valmiiksi kova.

Toinen juttu sitten on, että kun tuollainen täysin varustettu Mini on hieno auto, se maksaa sen verran että samalla rahalla saa esim hyvän F10:n tai X1:n jolloin ainakin minun olisi vaikea kohdentaa panoksia Miniin...
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
Avatar
CLiK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 372
Liittynyt: 24 Maalis 2011, 20:18
Auto: E61 LCI
+ 987 + w450

Valitettavan diesel-voittoista oli isojen koneiden sarjassa. Kuutos-bensaa oli tarjolla ainoastaan 325Ci muodossa (edit. sekä tietysti 523i).

Countryman oli kyllä tyylikäs ja sopivan persoonallinen sekä sisältä että ulkoa, mutta rengasmelu ja ylimääräiset nitinät latisti tunnelmaa. Tuo Cooper S All oli sama lehdistöauto, joka esiintyi mm. aamuisessa Startissa.
Viimeksi muokannut CLiK, 29 Touko 2011, 22:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex. E63 650i, E88 125i
pumafi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 539
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

Mukavasti järjestetty tapahtuma ja ohjelmaa oli koko perheelle. Itse koeajoin vain 523iA F11 ja aivan samat huomiot kuin -V-:llä. Erinomainen ja kauniin käyntiäänen omaava moottori, missä tehoa riittävästi arkiajoon. Äänimaailma vakiorenkain hieman karkeampi kuin E60 Non-RF-renkain. Mielelläni olisin ajanut sekä Z4:n ja 528iA:n ihan samoista "tulevien autojen" näkökulmasta :rolle:

Paras uutinen oli kuitenkin 520i:n paluu syyskuussa, vaikka se samalla merkitsee 523i:n loppua. Nelosturbo 2-litraisena ja tehot samaa luokkaa kuin 520d. :thup:
Ex: E60/F10
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Okei, kiitokset Countryman kokemuksista... yhtään Cooper S Countrymania en ole bongannut ilman automaattia, jota ihmettelen suuresti.
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Kävin tänään uusintareissun mutta en ajanut kuin 523iA:n uudelleen. Vahvistui käsitys että tulevien autojeni listalle pääsee bensakuutosella varustettu F10... Toivottavasti eivät kuole sukupuuttoon liian aikaisin.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

Kävin tänään koeajamassa Contryman S All4 A, mutta sitä ei saanut ajoon heti joten tapoin aikaa ajamalla 523iA Touring. Liian iso auto minun makuun. Contryman taas aika kiva, voisin kuvitella omistavani sitä, panoraamakattoluukku, ksenonit ja navi on lähes pakolliset varusteet tuohon autoon jotta sisäpuolella ja ulkoisestikin näyttäsi hyvältä.

Ja esillä ollutta 650i Cabrio näytti oikein hyvältä. :w00t: Mustana näyttää minusta paremmalta kuin beigenä.
- - -
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

-V- kirjoitti:Kävin tänään uusintareissun mutta en ajanut kuin 523iA:n uudelleen. Vahvistui käsitys että tulevien autojeni listalle pääsee bensakuutosella varustettu F10... Toivottavasti eivät kuole sukupuuttoon liian aikaisin.
Melko kiirettä kannatta pitää, sillä uusi 2.0 l nelosturbo korvaa 523i:n mahdollisesti piankin, sama koskee 528i:tä.
Viimeistään kolmen vuoden kuluttua F10 faceliftin yhteydessä ne katoavat, arvelisin.

Kuutoskoneisia (3.0 l) bensatuboja tulevat olemaan kaksi mallia 530i ja 535i tai 540i.
Kaksi vaihtoehtoa sarjasta 520i, 523i, 525i ja 528i ovat sitten nelkkuturboja.
Itse veikkaan että mallimerkinnät ovat 520i ja 525i.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

Ricracing kirjoitti:
-V- kirjoitti:Kävin tänään uusintareissun mutta en ajanut kuin 523iA:n uudelleen. Vahvistui käsitys että tulevien autojeni listalle pääsee bensakuutosella varustettu F10... Toivottavasti eivät kuole sukupuuttoon liian aikaisin.
Melko kiirettä kannatta pitää, sillä uusi 2.0 l nelosturbo korvaa 523i:n mahdollisesti piankin, sama koskee 528i:tä.
Viimeistään kolmen vuoden kuluttua F10 faceliftin yhteydessä ne katoavat, arvelisin.

Kuutoskoneisia (3.0 l) bensatuboja tulevat olemaan kaksi mallia 530i ja 535i tai 540i.
Kaksi vaihtoehtoa sarjasta 520i, 523i, 525i ja 528i ovat sitten nelkkuturboja.
Itse veikkaan että mallimerkinnät ovat 520i ja 525i.
Niinpä. Veikkaisin 520i ja 528i koska X1:ssä ja Z4:ssä käytetään 28i-nimitystä tuon koneen kanssa. :)
- - -
pumafi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 539
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

Mielenkiintoista tosiaan nähdä millaisella valikoimalla nuo F10/11 moottorit jatkavat. 523i:n valmistuksen lopetuksen Laakkosen pojat jo vahvistivat ja tosiaan tuon 2-litraisen turbon tulon. Oma veikkaus on että 528i jatkaa suoralla kutosella ja muutos sen kohdalla neloskoneeseen tulee vasta LCI:n myötä. 528i pitää käydä joskus koeajamassa, sillä sellainen kutina jäi tuosta 523i:stä. Mihinkäs hintaan noita saisikaan Saksasta :)
Ex: E60/F10
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

masiaro kirjoitti: Niinpä. Veikkaisin 520i ja 528i koska X1:ssä ja Z4:ssä käytetään 28i-nimitystä tuon koneen kanssa. :)
Veikkauksia on hyvä tehdä, mutta BMW:n moottori merkintä politiikka on nykyisin aika sekavaa.

Mutta tässä hauska esimerkki teknologian (ja autojen hintojen) edistymisestä:
TM-hinnaston mukaan (1.4.2011) F10 530dA:n kone on 180 kW ja CO2 päästöt 160 g/km mutta F10 530dA xDriven
koneesta saadaan 190 kW ja CO2 päästöt vain 150 g/km. Kummatkin koneet toki 3.0 litraisia L6 diesel turboja.
Uuden koneen omaava xDriven lisähinta on vain 2.000 €.

X3 30dA xDriven hinta samalla uudella koneella on vain n. 700 pienempi kuin F10:in xDriven mutta päästöt ovat 159 g/km.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Vastaa Viestiin