Moottorin sivuääni

*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: F20 LCI 118dA M-Sport
Paikkakunta: LU

Re: Moottorin sivuääni

Viesti Kirjoittaja *Ari* » 06 Syys 2019, 06:14

Profiilissa lukee Uusikaupunki.

bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 91
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: G30 520dA Xdrive Business Sport -18
Paikkakunta: Turku

Re: Moottorin sivuääni

Viesti Kirjoittaja bemul13 » 06 Syys 2019, 08:55

eeroolli kirjoitti:
05 Syys 2019, 14:45
Kiitos! Juuri näin ajattelin itsekin toimia. Otin myyjäliikkeeseen nyt yhteyttä, josta ohjeena viedä diagnosoitavaksi johonkin "korjaamoon", mitään erityistä paikkaa osoittamatta.
Harmi sinänsä kun täällä lähiseudulla ei ole tuota merkkihuoltoa tai bmw autoihin erikoistunutta korjaamoa/huoltoa. :/
Tarvitsee miettiä jatkotoimenpiteitä alustavasti ja kysellä lähimmistä sopivista paikoista. Tai sitten pyytää myyjäliikettä osoittamaan suoraan heille sopivaa paikka ja pyytää sijaisautoa diagnosoinnin ja mahdollisen korjauksen ajaksi, kun valitettavasti tuota autoa tarvitsee kulkemiseen työssään joka päivä vaikka ei niitä kilometrejä tulisikaan paljoa.
Ehkäpä Raision Autokeskus/ BMW merkkihuolto olisi pätevä paikka.

Avatar
eeroolli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 20 Heinä 2017, 12:58
Auto: F20 116i 100 kW 2012 Alpine White 3 (300)
Paikkakunta: Uusikaupunki - Mercedes City

Re: Moottorin sivuääni

Viesti Kirjoittaja eeroolli » 06 Syys 2019, 09:31

Tosiaan Uusikaupunki.
Raision Autokeskus ja varmaan tuo Vaunulakin on BMW-merkkihuolto (alle 100 km säteellä) ja sitten hieman kauempana Porin Rinta-Jouppi.
Täytyy tosiaan miettiä minne tuon veisi jotta varmasti tulisi oikeaa diagnoosia ja kustannusarvioita yms.
PS. "Hauska juttu" sinänsä kun paikka missä muun merkkisiäkin sakemanneja" kootaan,
ei löydy edes merkkikohtaisia huoltoja. :)
**********
BMW F20 116i Alpine White 3 (300)

bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 91
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: G30 520dA Xdrive Business Sport -18
Paikkakunta: Turku

Re: Moottorin sivuääni

Viesti Kirjoittaja bemul13 » 06 Syys 2019, 19:31

eeroolli kirjoitti:
06 Syys 2019, 09:31
Tosiaan Uusikaupunki.
Raision Autokeskus ja varmaan tuo Vaunulakin on BMW-merkkihuolto (alle 100 km säteellä) ja sitten hieman kauempana Porin Rinta-Jouppi.
Täytyy tosiaan miettiä minne tuon veisi jotta varmasti tulisi oikeaa diagnoosia ja kustannusarvioita yms.
PS. "Hauska juttu" sinänsä kun paikka missä muun merkkisiäkin sakemanneja" kootaan,
ei löydy edes merkkikohtaisia huoltoja. :)
Vaunula Raisio on historiaa.

Avatar
eeroolli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 20 Heinä 2017, 12:58
Auto: F20 116i 100 kW 2012 Alpine White 3 (300)
Paikkakunta: Uusikaupunki - Mercedes City

Re: Moottorin sivuääni

Viesti Kirjoittaja eeroolli » 06 Syys 2019, 22:19

Kiitos infosta :)
Ja tosiaan Vaunula olikin lopettanut tuolla Raisiossa toimintansa.
Otin muutaman videonkin käyntiäänistä kylmästä startista todella kuumaan moottorilämpötilaan.
Laitoin videot GooglenDriveen:
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing

LISÄHUOMIO!
Erikoista kun näytti tuon huoltovalikon kautta jäähdytysnesteen lämpötilaksi jopa 107 astetta ja öljyn lämpötilaksi 104 astetta, mutta tuo jäähdyttimen puhallinkaan ei lähtenyt vielä käyntiin (kuten aiemmissa erimerkkisissä autoissa olisi jo lähtenyt). Auto taisi puksuttaa sen 20 minuuttia, mutta enempiä en raaskinut vaikkei lämmöt tuosta em. noussut enempää.
**********
BMW F20 116i Alpine White 3 (300)

masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 750
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: F20 LCI 120d A xDrive Edition M Sport 7/2016

Re: Moottorin sivuääni

Viesti Kirjoittaja masaf1 » 07 Syys 2019, 09:16

Mites toi ääntää kun paikallaam kaasuttelee ja päästää kaasun pois?

Avatar
eeroolli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 20 Heinä 2017, 12:58
Auto: F20 116i 100 kW 2012 Alpine White 3 (300)
Paikkakunta: Uusikaupunki - Mercedes City

Re: Moottorin sivuääni

Viesti Kirjoittaja eeroolli » 07 Syys 2019, 11:36

Paikallaan kun kaasuttelee niin kierroluvun noustessa hukkuu nuo sivuäänet pakoääniin, eli kalkatus/napsutus ei näyttäisi tihenevän.
(tarvii varmaan kokeilla vielä kaverin kera niin pääsee itse kuuntelemaan silloin lähempää moottorin seutuvilta).
PS. Missäs lämpötilassa (jäähdytysnesteen) pitäisi tuon puhaltimenkin aloittaa toimintansa/lisäjäähdytyksensä.
**********
BMW F20 116i Alpine White 3 (300)

msalojaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 65
Liittynyt: 11 Marras 2012, 15:27

Re: Moottorin sivuääni

Viesti Kirjoittaja msalojaa » 07 Syys 2019, 18:19

eeroolli kirjoitti:
06 Syys 2019, 22:19
Erikoista kun näytti tuon huoltovalikon kautta jäähdytysnesteen lämpötilaksi jopa 107 astetta ja öljyn lämpötilaksi 104 astetta, mutta tuo jäähdyttimen puhallinkaan ei lähtenyt vielä käyntiin (kuten aiemmissa erimerkkisissä autoissa olisi jo lähtenyt). Auto taisi puksuttaa sen 20 minuuttia, mutta enempiä en raaskinut vaikkei lämmöt tuosta em. noussut enempää.
Moro! Mulla ei ole sama kone (M135i, kutoskone), mutta normiajossa öljyn lämmöt huitelee n. 115C ja jäähdytysneste jossain n. 105C tienoilla. Puhallin lähtee mulla kunnolla käyntiin vain todella kuumissa oloissa, kuten 25-30 ulkolämmöissä kierros Nürburgringiä ja varmasti puhaltelee.

masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 750
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: F20 LCI 120d A xDrive Edition M Sport 7/2016

Re: Moottorin sivuääni

Viesti Kirjoittaja masaf1 » 07 Syys 2019, 18:41

Dieselissä puhallin lähtee käyntiin jos hiukkassuodatinpoltto päällä tyhjäkäynnillä / sammuttaa auton pihaan dfp-polton pääläl ollessa. Enpä oo muuten huomannu olevan päällä tässä 3 vuoden aikana :D

Avatar
eeroolli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 20 Heinä 2017, 12:58
Auto: F20 116i 100 kW 2012 Alpine White 3 (300)
Paikkakunta: Uusikaupunki - Mercedes City

Re: Moottorin sivuääni

Viesti Kirjoittaja eeroolli » 09 Syys 2019, 00:49

Moro! ja Kiitos "msalojaa" ja "masaf1" huojentavasta tiedosta :) Eli lienee aivan normaalia tuo puhaltimen toiminta kun nyt ei niin kovin helteistä/lämmintä ilmaakaan ole ollut.
Tosiaan tarvitsee huomenissa alkaa soitella aikaa merkkihuollosta (Raisio tai Turku) jossa tuo voitaisiin diagnosoida tuo moottorin kalkatus lämpimänä yms. (ja kenties lienee kuitenkin normaalia nuo terävät epäsäännölliset napsahdukset kuumana).
Samallahan voisi teettää moottoriöljyn vaihtotyön ja jarrunesteiden vaihdon sekä tuon yleistarkastuksen.
**********
BMW F20 116i Alpine White 3 (300)

Avatar
eeroolli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 20 Heinä 2017, 12:58
Auto: F20 116i 100 kW 2012 Alpine White 3 (300)
Paikkakunta: Uusikaupunki - Mercedes City

Re: Moottorin sivuääni

Viesti Kirjoittaja eeroolli » 14 Syys 2019, 00:29

No niin. Auto kävi perushuollossa (Öljyt, suodatin, jarrunesteet, korin tarkistus jne.)
Ja tehtiin hieman syvempää tutkimustatuosta äänestä, kaikki ok (ei vikakoodeja yms. hälyttävää moottorissa),
Mutta mutta: moniurahihnan (vesipumppu - laturi) kiristin oli kuulemma viallinen (ihan oli kuulemma mekaanikon mukaan "palanen lohjennut" ja kuulemma on pitänyt jotain joutunut hihnan ja kiristimen väliin joka olisi moisen voinut aiheuttanut). Ko. osaa tietenkään ei tähän hätään suoraan löytynyt, vaan hoidetaan samalla kuin tuo BMW:n kamppanja, jossa vaihdetaan nuo ohjausvaihteen pultit yleensä, mutta tässä tapauksesssa koko ohjausvaihde kun miltei kaikki pultit sieltäkin poikki. :/
Tuli mieleen kun aiemmin ennen kuin auton myyjäliikkeestä tuo auto minulle tuli, oli siihen laitettu uusi laturi. Olisikohan voinut laturin asentaneelle korjaamolle käynyt "kämmi", eli olisivat jollain tapaa onnistuneet sen kiristimen vaurioittamaan. Uskoisin näin käyneen. Liike tarjosi minulle puolta vastaantuloa tuon korjauksessa (300/150). Mutta taidan vaatia koko summaa tuon osalta, myyjäliikehän voinee reklamoida heidän tuota aiemmin laturihommassa käyttämäänsä korjaamoa.
PS. Olipahan oikein perjantai ja 13 päivä, VOI V-----UN V.... takaisin ajellessa alkoi uudet tiistaina asennetut Contin Premium6:et pitää jumputusta mikä vain lisääntyi vauhdin kasvaessa ja väheni nopeutta vähentäessä, eikä vaikuttanut laskettiko vapaalla tai veto päällä tai käänsikö ohjausta oikeaan ja vasempaan- :(
Kotia päästyä vesisateessa tutkittua: Ei ollut naulaa tai ruuvia, tai muuta näkyvää, sekä paineetkin kohdillaan. Eli tämäkin vielä, loppu tulemana kenties, joku rengas (mahdollisesti etu) ei istu kunnolla, esim. päässyt liikahtamaan vanteella (kiitos jonkun runsaasti asennusrasvaa sullovan rengas"miehen", tai päittäisheittoa jossakin renkaassa, tai kudosvaurio uudesssa renkaassa. Niin ja, vanhoilla aiemmin samoilla vanteilla olleilla (ei niin vanhoilla kuitenkaan) Nokian kesärenkailla ei ollut moista ongelmaa vaikka olivatkin hieman äänekkäämmät..
**********
BMW F20 116i Alpine White 3 (300)