Moottorin sivuääni

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1040
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 128i E88
9000 CD
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: Moottorin sivuääni

Viesti Kirjoittaja Aero » 29 Syys 2019, 20:19

eeroolli kirjoitti:
29 Syys 2019, 15:25
Tarviketta ei kannattane varmaankaan ostaa vaan aito Bosch, luullakseni....
Joo - just ja tasan se malli, mikä autoon on tarkoitettu, niin se toimii oikein. Nää on huonoja paikkoja säästää liikaa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
eeroolli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 20 Heinä 2017, 12:58
Auto: F20 116i 100 kW 2012 Alpine White 3 (300)
Paikkakunta: Uusikaupunki - Mercedes City

Re: Moottorin sivuääni

Viesti Kirjoittaja eeroolli » 29 Syys 2019, 23:42

SUURET kiitokset infoista :)
Tilattu uusi Boschin MAF (Genuine Bosch) briteistä Fedexin kuljetuksella ja aiemmin germaaniasta tuo Vent hose OE BMW pikana. MAF:in hinnaksi pikatoimituksella tuli noin 150 eur ja tuon huohotinletkun taas reilu 50 eur. Sitten vaan uudet osat paikalleen kun saapuvat.
PS. Saa nähdä häviääkö oireet. Laitan infoa kun ovat paikoillaan.
**********
BMW F20 116i Alpine White 3 (300)

Avatar
akkuh
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 21 Kesä 2014, 15:27
Auto: BMW 116i TwinPower Turbo A Business Automatic
Paikkakunta: Liperi

Re: Moottorin sivuääni

Viesti Kirjoittaja akkuh » 13 Loka 2019, 13:48

Tervehdys!
Päivitystä tähän aloittamaani säikeeseen. Viime vuonna aina päivän ensimäisessä käynnistyksessä moottorin käynnistyttyä kuului sellainen metallinen rääkäsy aivan kuin starttimoottorin bendiks-laitteen laakeri olis viallinen ja rääkäsee kun moottorin vauhtipyörän hammaskehä heittää sen pois kehältä. No se ei ollut sitä vaan nokkaketjun kiristäjä jostain syystä ei lähtenyt leikkiin mukaan. ajettu tuolloin 76000 km ja mulla oli siihen ostettu takuu aina 5 vuoden ikään asti joka olis täyttyny toukokuun lopussa 2019. Tuosta vaivasta väännettiin kättä merkkihuollon kanssa. Lopuksi kirjoittivat työtilaukseen "ominaisääni, löytyy tiedotteelta vertailuäänitys. Ei jatkotoimenpiteitä". Niimpä viime maaliskuussa tilasin uuden A 180 suomiauton. Auton sain toukokuun 10 päivä. Nyt ajettu 7000 km ja olen tyytyväinen. Niimpä tämä taitaa olla viimeinen kirjoitus tällä foorumilla joten kiitos mielenkiinnostanne aloitamaani säiettä kohtaan ja hyvää jatkoa Teille kaikille :thup: :thup: :thup:

reduktio
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 23 Loka 2019, 22:35

Re: Moottorin sivuääni

Viesti Kirjoittaja reduktio » 23 Loka 2019, 23:46

Moro! Itsellä 118D F20 vuosimallia 2011. Autoa ajanut jo parisen vuotta ja silloin tällöin ihmetellyt moottorin sivuääntä. Ikkunat auki ajellessa kuulee kuinka tietynlainen kalkatus kuuluu, kun kierrokset nousevat. Erityisesti tämä kuuluu 1 ja 2 vaihteella kiihdyttäessä. Onko hajuja mistä tällainen voisi johtua?

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1067
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottorin sivuääni

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 24 Loka 2019, 10:24

Dieselin kuuluukin kalkattaa. Osaatko kuvailla tarkemmin ääntä?

Avatar
eeroolli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 20 Heinä 2017, 12:58
Auto: F20 116i 100 kW 2012 Alpine White 3 (300)
Paikkakunta: Uusikaupunki - Mercedes City

Re: Moottorin sivuääni

Viesti Kirjoittaja eeroolli » 01 Marras 2019, 21:52

Päivitellään nyt omaakin keissiä, jos siitä olisi apua jollekin toiselle joka painii samanlaisten käyntiongelmien vuoksi.
Vaihdoin siis uuden ilmamassamittarin/MAFFIN (BMW/Bosch OEM), hieman kesti tilauksessa kun reilut 3 viikkoa oli luvatun 3 päivän sijaan
(No, ne brexit britit ja Hermes/Nord Post). No, Maffin vaihdolla hieman parani käynti ja vetokin, mutta ei tuntunut olevan kaikki pollet silti tallessa :/ Täytyypä heittää vanha maf takaisin ja katsoa muuttuiko sittenkään...

Lopputestinä löytyneen ongelman ratkaisun jälkeen: Eli vanhan maffin paikalleen kokeilu, ja käy hyvin pikaisesti kokeiltuna samalla tavalla nyt. Vika siis ainakin nokka-akselin asentotunnistimessa ja viallisessa venttiilikopan huohotinputkessa jonka uusin myös aiemmin. Toki maffin uusinnasta ei haittaakaan liene. Paljon sai tehdä/teettää auton oston jälkeen, vaikka piti olla puheiden mukaan silloin "hyvässä kunnossa". :)

RATKAISU ONGELMAAN:
Netistä samanlaisia (eri merkkistenkin autojen) ongelmia etsien ja omaa vaatimatonta päättelykykyä käyttäen, tilasin nokka-akselin asentotunnistimen Bosch/OEM paikallisesta varaosaliikkeestä ja laitoin paikalleen.
Heti tuntui toimivan huomattavasti paremmin, eli ei nyi ja vetojakin tuntuisi huomattavasti paremmin piisaavan.
LOPUKSI: Hieman kummaksuttaa että ei merkkihuolto eikä ns. expertitkään moista havainneet/tarkistaneet.
No, kun ei vikakoodeja tule niin sitten ei mitata viallisia antureita, vaikkapa mitaten antureiden esim. ohmeja yleismittarilla, lieneehän varmaan kaikilla "toimivilla" antureilla jotkin raja-arvot :)

TAUSTAA AIEMMISTA TOIMENPITEISTÄ:
1. Eli Bemu kävi siis aiemmin Autokeskuksessa pari kertaa jossa tehtiin vuosihuolto ja lisänä moniurahihna sähköisine kiristimineen vaihdettiin + muut tarkastukset, sekä BMW:n takaisinkutsut ohjauslaitteen osalta. Kaikki niiltä osin ok, mutta auto tuntui hieman tehottomalta ja satunnaista nykimistä, ei kuulemma ollut vikakoodeja ja muita havaittavia vikoja tms. Kuulemma normaalisti rouhea käyntiääni näissä...
2. Oli sitten tutkittavana myyjäliikkeen osoittamalla bemari-experteillä, jossa meni vaihtoon uudet tulpat (juuri aiemmin vaihdetuilla vanhoilla OEM-tulpilla olikin ajettu peräti alle 500 km)??? No kuulemma jakoketju voisi olla venynyt tms. joka aiheuttaisi sitten tuota käyntivaivaa silloin tällöin, oli diagnoosi...
**********
BMW F20 116i Alpine White 3 (300)