Autona F20 116i vm. 2014.
Kylmäkäynnistyksen yhteydessä moottorista kuuluu outo "raapaiseva" ääni heti moottorin käynnistyttyä. Ääni kuulu selvästi autoon sisälle. Moottorin pitää olla "kunnolla" jäähtynyt, että ääni kuuluisi, eli muutaman tunnin seisonnan jälkeen ääntä ei kuulu, eikä välttämättä jokaisella kylmäkäynnistykselläkään.
Aika varattu huoltoon, mutta en pääse näyttämään autoa pariin viikkoon.
Osaisivatko asiantuntijat sanoa mistä ääni voisi olla peräisin?
Ohessa näyte äänestä:
https://drive.google.com/file/d/0B-e1ds ... sp=sharing
Kiitos jo etukäteen
116i moottorin sivuääni
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 52
- Liittynyt: 10 Joulu 2013, 15:42
- Auto: X3 20dA f25
- Paikkakunta: Helsinki
En ole tuon 116i moottorin asiantuntija, mutta mikä ekaksi tuli mieleen tuosta äänestä, voisiko mitenkään olla kyseessä moottorin alipainepumppu? Auton seisoessa alipaine vuotaa pikku hiljaa pois ja kun moottori sitten käynnistetään, pumppu lotisee hetken, ennenkuin alipainetta taas muodostuu?
Kiitos vastauksistanne
En ole ainakaan huomannut mitään erikoista äänä muulloin kuin heti käynnistyksen jälkeen (lukuunottamatta moottorin karkeaa käyntiääntä kylmänä).
Taremmin mietittynä ääni tuntuu olevan jollain tasolla lämpötilariipuvainen (ääni esiintyi jo syksyllä pari kertaa, mutta hävisi talveksi ja on tullut nyt ilmojen lämmettyä takaisin). Voisiko tämä viitata esim. ilmastointiin?
Onko tuossa N13 koneessa ollut vielä jakopään vikoja?
En ole ainakaan huomannut mitään erikoista äänä muulloin kuin heti käynnistyksen jälkeen (lukuunottamatta moottorin karkeaa käyntiääntä kylmänä).
Taremmin mietittynä ääni tuntuu olevan jollain tasolla lämpötilariipuvainen (ääni esiintyi jo syksyllä pari kertaa, mutta hävisi talveksi ja on tullut nyt ilmojen lämmettyä takaisin). Voisiko tämä viitata esim. ilmastointiin?
Onko tuossa N13 koneessa ollut vielä jakopään vikoja?
Kävin eilen näyttämässä autoa Laakkosella. Turbon lämpösuoja oli korroosion vaikutuksesta päässyt löystymään ja siitä tuo ääni. Auto menee vielä lämpösuojien vaihtoon bmw- jatkotakuun piikkiin. Toivottavasti tuolla tulee kuntoon.
Päivitystä:
Ääni tuli takaisin ilmojen lämmettyä
Kävin näyttämässä uudelleen huollossa. Tällä kertaa veikkasivat syyksi jakopäässä olevaa solenoidia. Viallisen solenoidin takia jakopäässä pääsee öljynpaine laskemaan varsinkin lämpimillä ilmoilla pitkän seisonnan aikana. Matala öljynpaineen takia jakoketjusta kuuluu tuo ääni käynnistyksessä ennen kuin jakoketju ehtii kiristymään.
Aika varattu huoltoon jakopään tarkastusta varten. Toivottavasti tulee kuntoon.
Muilla kokemusta vastaavasta?
Ääni tuli takaisin ilmojen lämmettyä
Kävin näyttämässä uudelleen huollossa. Tällä kertaa veikkasivat syyksi jakopäässä olevaa solenoidia. Viallisen solenoidin takia jakopäässä pääsee öljynpaine laskemaan varsinkin lämpimillä ilmoilla pitkän seisonnan aikana. Matala öljynpaineen takia jakoketjusta kuuluu tuo ääni käynnistyksessä ennen kuin jakoketju ehtii kiristymään.
Aika varattu huoltoon jakopään tarkastusta varten. Toivottavasti tulee kuntoon.
Muilla kokemusta vastaavasta?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 169
- Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
- Auto: 316iA F31 -15
- Paikkakunta: Espoo
Onko tuo ääninäyte otettu siis autosta sisältä ovi kiinni? Vai ovi auki? Paljonko oli kilsoja mittarissa kun meni jakopää vaihtoon?
Ääni alkoi kuulua, kun n.42tkm oli ajettu. Ketjun vaihto vähän pääsi venymään, koska huoltoon en saanut aikaa lomien takia (huollon mukaan autolla sai vielä ajaa). Ketju vaihdettiin kun oli 50tkm mittarissa.
Ääni otettu auton sisältä ovi auki.
Ääni otettu auton sisältä ovi auki.