Pakoputki mustuu
Juuri vaihdettu 118i f20 vm.2012 170hv koneella. Autolla ajettu 87tkm. Ennen ostoa auto oli myytävänä noin 4kk rinta-jouppilla. Häiritsevästi pakoputken pää mustuu kaikenaikaa. Mahdollista syytä pohdittu, mutta pajalle ei vielä viety. Valkoisessa autossa ikävän näköinen. Kertooko väljyydestä vai jostain muusta? Onko isompaa vikaa ja joko aletaan purkaa kauppoja. Neuvoja otetaan vastaan.
Nokeaako se takahelmankin? Tuleeko näkyvää savua? Pakoputken sisäpuoli kuuluukin mustua pakokaasusta. Harmaana pysyviä pakoputken sisäpuolia ei ole ollut sen jälkeen kun lyijytöntä bensaa alettiin käyttää, harmaus tuli lyijystä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
Roiskeet voi olla pakoputkistoon kertyneestä kosteudesta, joko kondensoitunut tai vaimentimeen mennyt vettä autoa pestessä. Molemmissa tapauksissa nokivesi saattaa roiskauttaa puskuriin pilkkuja.
Jos kuitenkin joku epäilyttää niin seuraisin polttoaineen ja öljyn kulutusta, tai/ja käyttäisin auton testerissä.
Jos kuitenkin joku epäilyttää niin seuraisin polttoaineen ja öljyn kulutusta, tai/ja käyttäisin auton testerissä.
Ajateltiin viedä liikkeeseen ja varmistaa asia. Samalla mietitty aika kohtalaisen rujoa ja ronksuttavaa käyntiääntä. Vaikka kyseessä on bensakone, ääni on etäisesti dieselmäinen. Onko normaalia ja kokemusta? Liikkeessä vakuuttivat olevan normaalia.
Niin, se kone on ilmeisesti tuo BMW N13, joka on myös Mini Cooper S -vehkeessä käytetty. Eihän se kovinkaan nätisti käy, vähän se on dieselmäinen, mutta tuo N20 (120i-vehkeissä käytetty) on kuulemma vielä dieselmäisempi. Epäilen että on ihan normaalia, nämä BMW-koneet, niin diesel kuin bensa, eivät ole niitä siisteimpiä käyntiääneltään.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 47
- Liittynyt: 29 Maalis 2010, 03:03
- Auto: BMW 116iA 09/12
- Paikkakunta: Joensuu
Veikkaan että putken sisältä lentävää nokista kondensiovettä.
Putki kummissi kuljettaa nokista ilmaa ja talvella lämpeää/kylmenee niin kertyy kondensiovettä. Sopivasti sitten välillä tulee ulos saakka.
En huolestus jos ei oikeasti työnnä mustaa savua kiihdyttäessä/öljyt katoa/polttoaineen kulutus ole hypännyt oudosti.
Onhan tuo omassakin putken pää vähän nokinen, mut ei tuo vielä ainakaan omalle paikalleen ole ruikkinut mustaa vettä vaikka perä vähän keulaa alempana. (09/12 116iA N13). Tietty nokisuus ei hyppää silmään koska musta putkenpää muutenkin.
Putki kummissi kuljettaa nokista ilmaa ja talvella lämpeää/kylmenee niin kertyy kondensiovettä. Sopivasti sitten välillä tulee ulos saakka.
En huolestus jos ei oikeasti työnnä mustaa savua kiihdyttäessä/öljyt katoa/polttoaineen kulutus ole hypännyt oudosti.
Onhan tuo omassakin putken pää vähän nokinen, mut ei tuo vielä ainakaan omalle paikalleen ole ruikkinut mustaa vettä vaikka perä vähän keulaa alempana. (09/12 116iA N13). Tietty nokisuus ei hyppää silmään koska musta putkenpää muutenkin.
Keep It Simple
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Tätä minäkin.Janza182 kirjoitti: ↑24 Tammi 2019, 21:24 Veikkaan että putken sisältä lentävää nokista kondensiovettä.
Putki kummissi kuljettaa nokista ilmaa ja talvella lämpeää/kylmenee niin kertyy kondensiovettä. Sopivasti sitten välillä tulee ulos saakka.
En huolestus jos ei oikeasti työnnä mustaa savua kiihdyttäessä/öljyt katoa/polttoaineen kulutus ole hypännyt oudosti.
Onhan tuo omassakin putken pää vähän nokinen, mut ei tuo vielä ainakaan omalle paikalleen ole ruikkinut mustaa vettä vaikka perä vähän keulaa alempana. (09/12 116iA N13). Tietty nokisuus ei hyppää silmään koska musta putkenpää muutenkin.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Itsellä oli sama havainto viime keväällä F22 220i kanssa, pakoputki ja alahelma noessa. Vajaan parinsadan kilometrin plauureissulla viimeiset 10km auto rupesi nykimään ja tyhjäkäynti epätasaista. Ei mitään varoitusvaloja yms. Seuraavana aamuna liikkeeseen, parin päivän päästä takaisin ja vaihdettu vuotava 1. suutin, ja samaan sylinteriin uusi puola ja tulppa. Pari päivää ja moottorin vikavalo päällä, seuraavana arkipäivänä takas liikkeeseen, ja katalysaattori oli mennyt. N. Kuukauden ajan oli käynnistyksen yhteydessä pieni hörähdys aina, puoliso tulkitsi hörähdyksen olevan minun korvien välissä. Auto onneks premium selection niin kaikki meni liikkeen piikkiin, mutta jäi harmittamaan että noinkin kallis remppa tulee ilman selkeämpää varoitusta.