Pakoputki mustuu

F20, F21, F22, F23
118if20
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 12 Touko 2018, 14:01

Juuri vaihdettu 118i f20 vm.2012 170hv koneella. Autolla ajettu 87tkm. Ennen ostoa auto oli myytävänä noin 4kk rinta-jouppilla. Häiritsevästi pakoputken pää mustuu kaikenaikaa. Mahdollista syytä pohdittu, mutta pajalle ei vielä viety. Valkoisessa autossa ikävän näköinen. Kertooko väljyydestä vai jostain muusta? Onko isompaa vikaa ja joko aletaan purkaa kauppoja. Neuvoja otetaan vastaan. :conf:
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Nokeaako se takahelmankin? Tuleeko näkyvää savua? Pakoputken sisäpuoli kuuluukin mustua pakokaasusta. Harmaana pysyviä pakoputken sisäpuolia ei ole ollut sen jälkeen kun lyijytöntä bensaa alettiin käyttää, harmaus tuli lyijystä.
118if20
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 12 Touko 2018, 14:01

Näkyvää savua ei tule. Muutamia satunnaisia roiskeita takapuskuriin tullut pakoputken pään ympärille.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Roiskeet voi olla pakoputkistoon kertyneestä kosteudesta, joko kondensoitunut tai vaimentimeen mennyt vettä autoa pestessä. Molemmissa tapauksissa nokivesi saattaa roiskauttaa puskuriin pilkkuja.

Jos kuitenkin joku epäilyttää niin seuraisin polttoaineen ja öljyn kulutusta, tai/ja käyttäisin auton testerissä.
118if20
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 12 Touko 2018, 14:01

Ajateltiin viedä liikkeeseen ja varmistaa asia. Samalla mietitty aika kohtalaisen rujoa ja ronksuttavaa käyntiääntä. Vaikka kyseessä on bensakone, ääni on etäisesti dieselmäinen. Onko normaalia ja kokemusta? Liikkeessä vakuuttivat olevan normaalia.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

118if20 kirjoitti: 13 Touko 2018, 21:03 Ajateltiin viedä liikkeeseen ja varmistaa asia. Samalla mietitty aika kohtalaisen rujoa ja ronksuttavaa käyntiääntä. Vaikka kyseessä on bensakone, ääni on etäisesti dieselmäinen. Onko normaalia ja kokemusta? Liikkeessä vakuuttivat olevan normaalia.
Niin, se kone on ilmeisesti tuo BMW N13, joka on myös Mini Cooper S -vehkeessä käytetty. Eihän se kovinkaan nätisti käy, vähän se on dieselmäinen, mutta tuo N20 (120i-vehkeissä käytetty) on kuulemma vielä dieselmäisempi. Epäilen että on ihan normaalia, nämä BMW-koneet, niin diesel kuin bensa, eivät ole niitä siisteimpiä käyntiääneltään.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
118if20
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 12 Touko 2018, 14:01

Ongelma on tässä talven tullen muuttunut huomattavasti näkyvämmäksi. Tietyissä paikoissa pakoputkesta tulee runsaasti tummaa nestettä hangelle. Missä lienee vika?
Avatar
Petsku333
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 04 Helmi 2018, 00:35
Auto: F20 118i

Käy liian rikkaalla jostain syystä tai turbo vuotaa öljyä pakoputkeen. Onko vikakoodeja luettu ei se vika arvailemalla selviä.
118if20
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 12 Touko 2018, 14:01

Ei näy vikakoodeja
Janza182
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 47
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 03:03
Auto: BMW 116iA 09/12
Paikkakunta: Joensuu

Veikkaan että putken sisältä lentävää nokista kondensiovettä.
Putki kummissi kuljettaa nokista ilmaa ja talvella lämpeää/kylmenee niin kertyy kondensiovettä. Sopivasti sitten välillä tulee ulos saakka.
En huolestus jos ei oikeasti työnnä mustaa savua kiihdyttäessä/öljyt katoa/polttoaineen kulutus ole hypännyt oudosti.

Onhan tuo omassakin putken pää vähän nokinen, mut ei tuo vielä ainakaan omalle paikalleen ole ruikkinut mustaa vettä vaikka perä vähän keulaa alempana. (09/12 116iA N13). Tietty nokisuus ei hyppää silmään koska musta putkenpää muutenkin.
Keep It Simple
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Janza182 kirjoitti: 24 Tammi 2019, 21:24 Veikkaan että putken sisältä lentävää nokista kondensiovettä.
Putki kummissi kuljettaa nokista ilmaa ja talvella lämpeää/kylmenee niin kertyy kondensiovettä. Sopivasti sitten välillä tulee ulos saakka.
En huolestus jos ei oikeasti työnnä mustaa savua kiihdyttäessä/öljyt katoa/polttoaineen kulutus ole hypännyt oudosti.

Onhan tuo omassakin putken pää vähän nokinen, mut ei tuo vielä ainakaan omalle paikalleen ole ruikkinut mustaa vettä vaikka perä vähän keulaa alempana. (09/12 116iA N13). Tietty nokisuus ei hyppää silmään koska musta putkenpää muutenkin.
Tätä minäkin.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
N7paddy
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 07 Helmi 2018, 16:51
Auto: 2014 BMW F22 220i

Itsellä oli sama havainto viime keväällä F22 220i kanssa, pakoputki ja alahelma noessa. Vajaan parinsadan kilometrin plauureissulla viimeiset 10km auto rupesi nykimään ja tyhjäkäynti epätasaista. Ei mitään varoitusvaloja yms. Seuraavana aamuna liikkeeseen, parin päivän päästä takaisin ja vaihdettu vuotava 1. suutin, ja samaan sylinteriin uusi puola ja tulppa. Pari päivää ja moottorin vikavalo päällä, seuraavana arkipäivänä takas liikkeeseen, ja katalysaattori oli mennyt. N. Kuukauden ajan oli käynnistyksen yhteydessä pieni hörähdys aina, puoliso tulkitsi hörähdyksen olevan minun korvien välissä. Auto onneks premium selection niin kaikki meni liikkeen piikkiin, mutta jäi harmittamaan että noinkin kallis remppa tulee ilman selkeämpää varoitusta.
Vastaa Viestiin