Kun ajelen moottoritietä vakkarilla (nopeus yleensä asetettu 104-106km/h) niin silloin tällöin tuntuu ehkä 2-3s ajan että jokin hieman vastustaisi auton liikkumista. Tuntuu samalta kuin tulisi hetkellinen kova tuulenpuuska edestä päin jota aluksi ajattelin syyksi mutta tuo ilmenee myös tyynellä säällä. Auton nopeus ei muutu mutta hetkellinen kulutus nousee 1-2l sen 2-3s ajaksi. Vaihde pysyy koko ajan samana (8:lla).
Työmatkani on 20km moottoritietä ja yleensä tuo omituisuus ilmenee 5-10km ajon jälkeen jos/kun voi laittaa vakkarin päälle liikenteen salliessa. Matkaan sisältyy myös ylä- ja alamäkeä ja vastustus voi ilmetä missä kohtaa tahansa.
Sen paremmin tekniikkaa tuntematta mietin että voisiko esim. vaihteiston momentinmuunnin jostain syystä luistaa hetken joka aiheuttaisi vastustuksen? Tai voisiko talvirenkaat (uudet Continental ContiIce2 nastat) jotenkin vaikuttaa asiaan kun niillä olen mielestäni huomannut omituisuuden useammin kuin kesärenkailla (Hankook Ventus Prime 3)? Molemmat renkaat samaa kokoa 205/55 R16 ja ei-Run flatit. Tien liukkaudesta tuskin johtuu kun koko ajan oltu tukevasti plussan puolella.
Auto siis tuo profiilissa näkyvä 116 jolla ajettu nyt 38tkm.
Edit: otsikko muutettu aiheeseen sopivaksi kun syyksi selvisi automaattinen jarrujen kuivatustoiminto.
F20 automaattinen jarrujen kuivatustoiminto
- Soloing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 13
- Liittynyt: 03 Elo 2018, 18:11
- Auto: F20 116iA -14
- Paikkakunta: Tampere
Viimeksi muokannut Soloing, 17 Marras 2018, 22:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
F20 116iA -14 (~190Hv/320Nm)
Ex: Ford Focus 1.0 EcoBoost -14
Ex: Saab 9-3 SS TiDS -08
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Ex: Ford Focus 1.0 EcoBoost -14
Ex: Saab 9-3 SS TiDS -08
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Kyseessä on jarrujen kuivaustoiminto, joka aktivoituu kun pyyhkimet ja vakionopeudensäädin ovat päällä. Tuota ei voi koodata pois ja varsinkin alkupään F-sarjan autoissa 2010-2013 tuo erottuu todella selkeästi. Nyt esim. 2014 mallisessa omassa autossani tuo on paljon huomaamattomampaa kuin edellisessä 2012 mallisessa F30:ssä. Toki tuo vieläkin tuntuu. Eli kyse on siis normaalista jarrulevyjen kuivaustoiminnosta.Soloing kirjoitti: ↑11 Marras 2018, 11:43 Kun ajelen moottoritietä vakkarilla (nopeus yleensä asetettu 104-106km/h) niin silloin tällöin tuntuu ehkä 2-3s ajan että jokin hieman vastustaisi auton liikkumista. Tuntuu samalta kuin tulisi hetkellinen kova tuulenpuuska edestä päin jota aluksi ajattelin syyksi mutta tuo ilmenee myös tyynellä säällä. Auton nopeus ei muutu mutta hetkellinen kulutus nousee 1-2l sen 2-3s ajaksi. Vaihde pysyy koko ajan samana (8:lla).
Työmatkani on 20km moottoritietä ja yleensä tuo omituisuus ilmenee 5-10km ajon jälkeen jos/kun voi laittaa vakkarin päälle liikenteen salliessa. Matkaan sisältyy myös ylä- ja alamäkeä ja vastustus voi ilmetä missä kohtaa tahansa.
Sen paremmin tekniikkaa tuntematta mietin että voisiko esim. vaihteiston momentinmuunnin jostain syystä luistaa hetken joka aiheuttaisi vastustuksen? Tai voisiko talvirenkaat (uudet Continental ContiIce2 nastat) jotenkin vaikuttaa asiaan kun niillä olen mielestäni huomannut omituisuuden useammin kuin kesärenkailla (Hankook Ventus Prime 3)? Molemmat renkaat samaa kokoa 205/55 R16 ja ei-Run flatit. Tien liukkaudesta tuskin johtuu kun koko ajan oltu tukevasti plussan puolella.
Auto siis tuo profiilissa näkyvä 116 jolla ajettu nyt 38tkm.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
En ole kyllä koskaan omassa F20 2013 tuommoista huomannut ja kovalla sateella kun motarin ramppiin jarruttaa niin ei ne kyllä heti kuivalta tunnu. Onkohan tuo tosiaan kaikissa autoissa?Jos on, epäilen, että omassani ei toimi, mutta ei kyllä haittaa yhtään.
Edit:
Kyllä kai tuo koodattavissa on:
DSC_CT01:
3000 DSC Coding general
C function dry brake active
Aktiv = 01
Edit:
Kyllä kai tuo koodattavissa on:
DSC_CT01:
3000 DSC Coding general
C function dry brake active
Aktiv = 01
Vaatii että on kruise päällä, ei kuivaa jos ei käytä vakkaria. Jos se on koodattavissa, niin hyvä. Merkkiliikkeessä sanoivat että sitä ei voi muuttaa. Ymmärrän, että BMW ei sitä toimintoa ala autoista poistamaan.wsaarja kirjoitti: ↑11 Marras 2018, 12:09 En ole kyllä koskaan omassa F20 2013 tuommoista huomannut ja kovalla sateella kun motarin ramppiin jarruttaa niin ei ne kyllä heti kuivalta tunnu. Onkohan tuo tosiaan kaikissa autoissa?Jos on, epäilen, että omassani ei toimi, mutta ei kyllä haittaa yhtään.
Edit:
Kyllä kai tuo koodattavissa on:
DSC_CT01:
3000 DSC Coding general
C function dry brake active
Aktiv = 01
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
99% motariajosta on vakkari päällä joten ehdot kyllä täyttyy sen suhteensalmol kirjoitti: ↑11 Marras 2018, 16:03Vaatii että on kruise päällä, ei kuivaa jos ei käytä vakkaria. Jos se on koodattavissa, niin hyvä. Merkkiliikkeessä sanoivat että sitä ei voi muuttaa. Ymmärrän, että BMW ei sitä toimintoa ala autoista poistamaan.wsaarja kirjoitti: ↑11 Marras 2018, 12:09 En ole kyllä koskaan omassa F20 2013 tuommoista huomannut ja kovalla sateella kun motarin ramppiin jarruttaa niin ei ne kyllä heti kuivalta tunnu. Onkohan tuo tosiaan kaikissa autoissa?Jos on, epäilen, että omassani ei toimi, mutta ei kyllä haittaa yhtään.
Edit:
Kyllä kai tuo koodattavissa on:
DSC_CT01:
3000 DSC Coding general
C function dry brake active
Aktiv = 01
- Soloing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 13
- Liittynyt: 03 Elo 2018, 18:11
- Auto: F20 116iA -14
- Paikkakunta: Tampere
No eipä olisi tullut mieleen että jotain jarrujen kuivaustoimintojakin näistä löytyy. Ohjekirjassahan ei tällaisesta tietysti mainita mitään. Viime viikkoina ominaisuutta onkin esiintynyt paljon useammin kun ollut paljon sadepäiviä. Hienosti täältä löytyy tietämystä.
F20 116iA -14 (~190Hv/320Nm)
Ex: Ford Focus 1.0 EcoBoost -14
Ex: Saab 9-3 SS TiDS -08
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Ex: Ford Focus 1.0 EcoBoost -14
Ex: Saab 9-3 SS TiDS -08
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Ohjekirjassa mainitaan että kuljettajan pitäisi itse painella jarruja ajettaessa sateella tai märässä. Mutta tällä videolla esim. mainitaan että kaikissa uusissa bemareissa auto painelee jarruja märällä. https://www.youtube.com/watch?v=VUwhCZ2duSk
Miksiköhän tuosta ominaisuudesta ei kerrota ohjekirjassa.
Miksiköhän tuosta ominaisuudesta ei kerrota ohjekirjassa.
Ei ole ollenkaan turha toiminto. Ajoin joskus autolla jossa tuollaista kuivaustoimintoa ei ollut sateessa yli sata kilometriä moottoritiellä painelematta jarrua. Kyllä meinasi kiire tulla kun tulin moottoritien rampille eikä mitään tapahtunut kun painoin jarrua. Jarrut olivat ihan kylmät ja läpimärät. Nyt kun on tällainen toiminto, niin jarrut ottavat välittömästi. Iso ero.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
^^ Toki varmaan monen mielestä hyvä toiminto mutta en koe siitä olevan hyötyä omassa käytössä, vaikka välillä vedetään pitkää siivua vesisateessa. Sadekelillä hetkellinen jarruttomuus on sen verran tuttu asia ettei se ole yllättänyt vuosiin, eikä aiheuta sen ihmeempiä sydämmentykytyksiä.
Korjataan edellistä sen verran että mulle täysin turha ominaisuus
Korjataan edellistä sen verran että mulle täysin turha ominaisuus
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 385
- Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
- Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18 - Paikkakunta: Turku
En ole itsekään huomannut tätä toimintoa F10 -13 ja -15 mallissa ajossa, mutta hyvin nappaa jarrut kiinni märällä. Näitä ennen oli kyllä toisessa merkissä tuskainen hetki kun märällä kelillä jarrutti ekan kerran pitkän ajon jälkeen, ja oli hieman viivettäää.
Todella hyvä ominaisuus bemussa tämä jarrulevyjen kuivaus.
Todella hyvä ominaisuus bemussa tämä jarrulevyjen kuivaus.
Kyllä se nyt vaan kaikissa uusissa BMW-autoissa on, ne vaan ovat paljon paremmin toteutettu kuin aikanaan.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
Sitten on toteutettu liian huomaamattomaksi kun alkuviikosta pitkä siivu motaria vesisateessa ja rampissa tuttu hetkellinen märkäjarru efekti. Missään vaiheessa ajoa en huomannut mitään jarrujen kuivausta vaikka kiinnitin tähän huomiota.