1-sarjalainen 4 henkiselle perheelle

F20, F21, F22, F23
oddis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 33
Liittynyt: 22 Syys 2011, 13:41

Olen miettimässä uutta työsuhdeautoa 4 henkiselle perheelle (lapset 6 ja 9). Tähän asti ollaan ajeltu A3 Sportbackilla ja kaikki kamat on mahtuneet ihan ok. Nyt on Audin liisari menossa umpeen ja uutta pitäisi saada. Soppari on nelivuotinen.

Alunperin olin katsellut X1:stä, mutta jotenkin 1-sarjalaisen laatuvaikutelma, vakiovarusteet ja ajettavuus tuntuu paremmalta. 3-sarjaa en halua, koska uusi on jo tulossa. X1 ei edes tavaratiloiltaan ole mahdottomasti F20:ä suurempi.
Auto on 90% ajosta 1 hengen käytössä kehä 3:n sisäpuolella ja mitään ihmeempiä tuskin tarttee kuskailla.

Meillä on auton max. vuokra 800e/k ja siihen mahtuu juuri ja juuri X1 s18d tai sitten saisin 118d/120d sportin manuaalina tai automaattina ja muutaman lisäherkun. Itse olen ajatellut 118d sportia manuaalina. Tolloin kustannuskin jää mulle n. 100e/kk X1 s18d:tä halvemmaksi. Rahassa toi tekee sen ~5000 sopimuskaudella ja tohon kun vielä laittaa pienemmän kulutuksen (käyttöetu), niin liki 6000 varmaan säästyy 4:ssä vuodessa / 80tkm.

Olenkohan nyt tekemässä virheen, kun olen F20:iin päätymässä X1:n sijaan? Kommentteja.
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

Itse ainakin suosin uutta 1-sarjaa vaikka en sellaista vielä koeajanut. Uudempi on aina parempi. Mutta totuus taitaa olla niin, että uudessa 1-sarjalaisessa voi olla enemmän lastentauteja kuin pari vuotta markkinoilla ollutta X1. Siinä tilanteessa taas ottaisin X1:n, jos haluan välttää turhia korjaamokäyntejä.
- - -
oddis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 33
Liittynyt: 22 Syys 2011, 13:41

masiaro kirjoitti:Itse ainakin suosin uutta 1-sarjaa vaikka en sellaista vielä koeajanut. Uudempi on aina parempi. Mutta totuus taitaa olla niin, että uudessa 1-sarjalaisessa voi olla enemmän lastentauteja kuin pari vuotta markkinoilla ollutta X1. Siinä tilanteessa taas ottaisin X1:n, jos haluan välttää turhia korjaamokäyntejä.
Noi korjaamokäynnit nyt ei kauheasti paina. Liisarilla kun mennään, niin sijaisauto järjestyy kyllä.
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

oddis kirjoitti:
masiaro kirjoitti:Itse ainakin suosin uutta 1-sarjaa vaikka en sellaista vielä koeajanut. Uudempi on aina parempi. Mutta totuus taitaa olla niin, että uudessa 1-sarjalaisessa voi olla enemmän lastentauteja kuin pari vuotta markkinoilla ollutta X1. Siinä tilanteessa taas ottaisin X1:n, jos haluan välttää turhia korjaamokäyntejä.
Noi korjaamokäynnit nyt ei kauheasti paina. Liisarilla kun mennään, niin sijaisauto järjestyy kyllä.
No siinä tilanteessa uusi 1-sarja voi olla kannattava hankinta :)
- - -
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Ehdottomasti uusi ykkönen! Edustaa uutta BMW:n muotokieltä niin sisältä kuin ulkoa ja on X1:seen verratuna mm. uudet pienikokoiset&fiksut bensaturbot sekä uusi ja modernisoitu 8-vaihteinen automaattivaihteisto. Sen verta olen useita X1:siä ja esim. kolmos- ja viitosarjan eri versioita koeajanut että minusta X1 on hintaansa nähden aika heikko esitys BMW:ltä eikä tarjoa esim. paljoa lisämaavaraa vaikkapa 3-sarjan nelivetomalliin verrattaessa eikä se ole useiden testienkään valossa kovin maasto- tai kuljetuskelpoinen esitys eli auto jolla voi ajaa kärrypolkuja tai kuskata enempi tavaraa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Uuden ykkösen vakiovarustelu on jo ihan ok ja Business versio on jo varsin kattava.
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

J1978 kirjoitti:Uuden ykkösen vakiovarustelu on jo ihan ok ja Business versio on jo varsin kattava.
Ei se nyt sentään ole "ihan ok", suomessa vakiovarustelu on paljon parempi kuin saksassa. Olkaamme iloisia ;)
- - -
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Uudessa ykkösessä on vakiovaruusteena mm. mukavan kokoinen ja fiksu infonäyttö sekä parempi radio eli Professional radio. Nuo ei ole vakiona X1:ssä vaan niistä pitää pulittaa lisähintaa ja näytöstä on maksettava kova hinta kun on pakko ottaa navi koska muunlaista näyttöä ei saa.

X1 on tehty 3-sarjan farkun pohjalle mutta en tiedä minne se tila hukkuu kun ei siellä sisällä ei juurikaan ole 3-sarjaa väljempää, eikä auto ole myöskään maavaraltaan kovin kummoinen. Kontti on korkea mutta vastaavasti 3-sarjan farkun kontti on X1:stä pidempi.

Uuden ykkösarjan viimeistely ja siinä käytetyt materiaalit ovat huomattavasti paremmat&laadukkaammat kuin entisessä ykkössarjassa. X1:ssä on sen sijaan paljon kovamuovia ja muutenkin sen laatu&laatuvaikutelma ei ole nykyisen 1-, 3- tai 5- sarjan tasoinen vaan se on minusta (ja monesta muustakin) jotenkin rimpula, halvahko ja heppoinen.

Uuden ykkösen mittaristo, kojelauta ja sisustus on ergonominen sekä moderni ja nykyaikainen.

3-sarjassa on minusta myös parempi ergonomia ja kytkinten yms. sijoittelu vaikkakin X1:ssä on vastaavasti parempi ajoasento ja näkyvyys. Ei 3-sarjankaan ergononomia ole ihan täydellinen mutta mm. ikkunannostimien kytkinten sekä peilinsäätimien kytkinten sijoittelu on vähän parempi kuin X1:ssä jossa ne ovat sijoitettu todella hankalasti. Entisen ykkösen sekä nykyisen X1:n ovet&luukut ja niiden avaus- sekä sulkeumistuntuma on jotenkin heppoinen ja heiveröinen verrattuna nykyiseen tai entiseen viitossarjaan tai verrattuna nykyiseen ykkös- tai kolmossarjaan. Jotenkin muita bemareita rimpulamman tuntuiset ovet ja luukut on tuossa entisessä ykkkössarjassa ja tuossa X1:ssä.

Uudessa ykkössarjassa on minusta isommat penkit kuin aiemmin ja isomman tuntuiset kuin X1:ssä tai 3-sarjassa joiden etupenkkejä on jotkut autotestitkin valitelleet liian kapeíksi. Sen olen huomannut itsekin että kun ajan 3-sarjalaisella niin jalat puutuu ja kipeytyy välillä pidemmällä ajomatkalla kun siinä joutuu istumaan jotenkin jalat melkein kiinni toisissaan eli istuinosa on vähän turhan kapea vaikka se onkin aika lankkumainen. Mut se tuntuu melko kapealta tämmöiselle ihan normaalin kokoiselle 180cm 73kg ukollekin. Eli sinällään hyvä suuntaus jos BMW kasvattaa noihin kaikkiin tuleviin/uusiin pienempiin malleihinsa noita etuistuimia ja etenkin niiden persausosia.

Minä siis ainakin suosittelen uutta ykköstä ja se voisi olla ehkä joskus tuleva autonikin mutta en sitten tiiä onko se 116i turbo automaatti käytännössä pettymys, kun on nyt tottunut moottoriin jossa on 380nm, automaatti ja 135kW ja onhan se aika makee moottori. Samoin kun on tottunut nelivetoon ja se tuntuu kesäkelissäkin takavetoa vakaammalta, niin osaako sitä enää tulevaisuudessa palata takavetoon. Toki osa vakaudesta voi johtua siitä että nyt auto on myös diesel, joten siinä on raskaampi keula ja ehkä nelivetokin lisää painoa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Varustelin BMW:n sivuilla piruuttaan tuollaisen 116i Business automaatin sport linellä ja muutamilla hyödyllisillä lisukkeilla ja hinta kohosi tuonne 37.000 kantturoille. Aika kallis peli kun ottaa huomioon että 3-sarjan pienemillä koneilla varustetut Business sedanit maksaa about 40.000 euroa.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Jos perhekäyttöön olisin valitsemassa X1vs.1-sarja niin valinta taitaisi kallistua Äksään.Lähinnä pelkästään autoon lastaamisen vuoksi helpompaa,kun auto on korkeampi.Itsellä ollut tuo X1:n nyt reilu vuosi.Laatuvaikutelmasta sen verran:Jos et ruksaa reilusti varusteita,niin karuhan se on.Auto muuttuu heti erinäköisemmäksi kun on iso navi,parempi verhoilu,paremmat listat sisälle jne.Ja muovin määrässä/laadussa ei mitään eroa kolmoseen(E9X).
Istuin viikko sitten aivan perus X1.ssä ja jos se semmoisena pitäis ottaa,niin ei kiitos! Ja tuo maavara on käytännössä aivan riittävä.Itse asiassa ei ole tullut mitään hankaluuksia pahoillakaan tie osuuksilla,puhumattakaan talvella.Taitaa olla 5cm korkeampi kuin E90? Ja se on käytännössä paljon.
Tuosta uudesta ykkösestä sen verran että takapenkille kulku on paljon helpompaa kuin aikaisempaan(E87),pelkästää että takaovi aukeaa aiempaa enemmän.Ja onhan siellä jalkatilaakin vähän enemmän.Varustelu alkaa olemaan jo hyvällä mallilla(Business)perusmalleissakin.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Tosta X1:n maavarasta niin kyllähän sen silmällä näkee että se on esim. ykkössarjaa ja kolmossarjaa isompi mutta autolehdet on sitä mieltä että eipä se ole paljoa henkilöautoja enempää. En tiedä sitten mihin ne vertaavat. Varmasti johonkin kolmossarjan tai viitossarjan malliin verrattuna eroa on paljon mutta jos vertaa vaikka johonkin vakioalustaiseen Skoda Octaviaan jossa ollaan kuin traktorin kyydissä niin ero ei ole niin valtava.

Käytännön kokemusta minulla ei ole siitä miten X1 soveltuu esim. perheelle jossa on yksi tai kaksi vauvaa ja kaksi aikuista. Sen mitä itse koeajoin sitä niin aika pieni auto se on ja se todettiin myös yhdessä avovaimon kanssa koeajaessa että tilat ei ole radikaalisti 3-sarjan farkkua isommat.

Tosin eipä ole nykyinen kolmossarjalainenkaan mikään iso auto, eikä ole sitä edes farkkuna. Se on ihan fakta kahden kolmossarjalaisen farkun omalla kokemuksella että kontti on melkoisen kapea ja matala vaikka pittuutta siinä ihan hyvin onkin. Takatilatkaan ei ole kovin häävit jos etuistuimet on alasennossa tai edessä haluaa istua mukavasti. X1:ssä asiat on vähän paremmin takana koska sekä edessä että takana istutaan melko pystyssä mutta pieni auto sekin on. X1:ssä ja 3-sarjassa ei ole ainakaan 180cm tai isomman aikuisen mukava istua siellä takana koska penkki on niin alhaalla. Uuden ykkösen takapenkillä en ole vielä istunut vaikka autoa olen muuten tyypitellytkin.

Onneksi minulla tai meillä on todella harvoin jotain isompaa kuljeteltavaa ja jos se vauveli joskus tulee niin jotenkinhan se on tuon auton kanssa selvittävä. Takanakaan ei yleensä tarvitse ketään miehenkokoisia aikuisia kuskata eli kyllä tuo on ollut vielä ihan riittävä.
Avatar
Squamish
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
Auto: F15 eDrive
Paikkakunta: Helsinki

Jos olisin itse saman valinnan edessä, niin tuo melkein 6.000 euroa neljässä vuodessa kääntäisi vaa'an 1-sarjalaisen puoleen. Tämä sillä varauksella, että 6- ja 9-vuotiaiden jalat mahtuvat takajalkatiloihin mukavasti.

1er vs. X1 maavarasta; X1:n maavara on noin 19cm, "vanhan" ykkösen mallista riippuen noin 12-12,5cm (uudessa varmaan melko samoissa).
oddis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 33
Liittynyt: 22 Syys 2011, 13:41

Ongelma on myös se, että X1:n voin ottaaa S18d -mallina +sporttipenkit ja sitten onkin raja vastassa. Samaan rahaan (tai siis 100e/kk halvemmalla) saan 118d sport line varustein. Jotenkin toi ykkönen houkuttaa...

X1:n ottaisin toki mieluusti x20d:nä ja kunnon varusteilla, mutta kun onnistu, niin ei onnistu. Jotenkin toi ykkösen laatuvaikutelma on paljon parempi tohon rahaan.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

On tuo ykkönen kyllä sikäli perheelliselle vähän huono, että autoon sisään ja sieltä ulos kömpiminen on paljon hankalampaa kuin X1:ssä. Ekan kerran kun kävin katsomassa, niin vaikutti ihan tilavalta jne., mutta viikonloppuna kun kävin uudestaan niin onhan tuo aika minimaalinen. Ollaan nyt tällä hetkellä ilman ykkösautoa kun myin E-Mersun pois, mutta kakkosautona on vm. 2010 Micra. Vaikka Micra on 0,5 metriä uutta ykkössarjaa lyhyempi, niin kyllä se vaan on ihan yhtä tilava, paitsi takakontti on Micrassa pienempi. Eihän tämä nyt mikään mittapuu ole, mutta jos olisin autoa neljälle ostamassa niin unohtaisin ykkösen kyllä. Meitä on vaan avovaimo ja minä, joten sikäli kyllä itselle omiin ajoihin tuo ykkönen on ihan riittävä, mutta jos pitäis turvaistuinta tms. viritellä niin osaan kyllä kuvitella että aika äkkiä tulee ahdas olo.
oddis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 33
Liittynyt: 22 Syys 2011, 13:41

No onneksi mitään turvaistuimia ei ole käytössä. Toinen lapsista käyttää vielä koroketta, mutta toinen istuu jo normipenkillä. Ja turvavyötkin saavat itse kiinni. Eli ei aikuisen tartte takapenkille itseään tunkea. Tähän asti ollaan tosiaan pärjätty A3 sportbackilla ongelmitta, ei toi ykkönen kai hirveästi kooltaan siitä poikkea. Eipä meillä kun max. 2 kertaa viikossa olla autossa koko perhe.

Itse asiassa mustan hevosen kisaan nousi Audin Q3, pääsin sellaista tossa koejamaan. Siinä oli laatuvaikutelma jotenkin X1:stä parempi. Tosin siinäkin joutuisin tyytymään hinnat alkaen business malliin + sporttijakkarat. Hinnaltaa menee ihan tasoihin X1:n kanssa. Auto tuntui kyllä tosi hyvältä.
oddis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 33
Liittynyt: 22 Syys 2011, 13:41

Eip tule Bemua taloon. Vähän rupesivat tilat jännittämään ja päädyin Audi Q3:een. Ihan perus 2.0TDI business103kw manuaali. Sporttipenkit ja Bluetooth kommunikaatiopaketti ainoina lisävarusteina. Uutena mallina jotenkin sisällä laatuvaikutelma X1:stä parempi, joka käänsi valinnan Audin puoleen.
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Lienee Q3 sisätiloiltaan kuitenkin ykköstä reilumpi joten valinta lienee sillä perusteltu. Tosin sekä Q3 että X1 ovat perusbisneksinä sisätiloiltaan aika karuja molemmat, uusi ykkössarjalainen näyttäisi ensivilkaisujen perusteella poikkeavan linjasta tästä edukseen. Muuten kun olen Q3 ja X1 vertaillut ja molempiin merkkeihin muissa malleissa omistajatasolla hyvinkin perehtynyt niin oma mielipiteeni yksityiskohtien viimeistelystä ja nappuloiden ja vipujen laatuvaikutelmasta näyttää enemmän plussaa BMW:lle. Näyttävä auto Q3 kuitenkin on siihen rahaan mitä se maksaa, etenkin hinnat alkaen -mallin osalta. Q3 103kW lienee etuvetoinen?
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
oddis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 33
Liittynyt: 22 Syys 2011, 13:41

-V- kirjoitti:Lienee Q3 sisätiloiltaan kuitenkin ykköstä reilumpi joten valinta lienee sillä perusteltu. Tosin sekä Q3 että X1 ovat perusbisneksinä sisätiloiltaan aika karuja molemmat, uusi ykkössarjalainen näyttäisi ensivilkaisujen perusteella poikkeavan linjasta tästä edukseen. Muuten kun olen Q3 ja X1 vertaillut ja molempiin merkkeihin muissa malleissa omistajatasolla hyvinkin perehtynyt niin oma mielipiteeni yksityiskohtien viimeistelystä ja nappuloiden ja vipujen laatuvaikutelmasta näyttää enemmän plussaa BMW:lle. Näyttävä auto Q3 kuitenkin on siihen rahaan mitä se maksaa, etenkin hinnat alkaen -mallin osalta. Q3 103kW lienee etuvetoinen?
Juu etuveto on, tässä liisarihommassa ongelma on se, että tolla 800e/kk ei kummoisia autoja vielä saa. Ite olisin ollut valmis maksamaan autosta enemmänkin (Xdrive/Quattro ja isompi kone/automaatti), mutta meillä on tosi tiukkaa noiden rajojen kanssa. Q3 tuli maksamaan tinkauksen jälkeen ALD:tä tasan 800e/kk 80tkm / 4v. Itse asiassa X1 ois ollu 830e/kk, joten tästä ois voinut jäädä myös kiinni, en tosin edes koettanut tingata alaspäin (Q3 oli 815e/kk, tinkaamalla 800e). Tähän on tyydyttävä.

Q3:ssa saa vakiona 6,5" värinäytön kojelautaan, Concert stereot 8:lla kaiuttimella ja SDHC muistikorttipaikalla, keskikyynärnojan, ajonopeuden mukaan säätyvän ohjaustehostuksen ja kattokaiteet. Noi ois pitänyt ruksia X1:een lisävarusteina (Näyttöä ei tosin edes saa ilman navia ja servotronica ei saa s18d:hen). X1:n jakkarat lienee paremmat kuin Q3:n. Q3:n penkit tosin olen nähnyt vain audin konfiguraattorissa, kun koeajoautossa oli vakiopenkit.

Mulle tosiaan X1 laatuvaikutelma vs. F20 oli aika pettymys. Ja kun ei uskaltanut tota ykköstä perheelle ottaa koon takia, niin valinta meni sitten näin. Nykyisenä kärrynä on A3SB Ambition 2.0TDI -09. On mulla ollut BMW 120D -05 ja 320D -02 ja A4 Avant 1.8T -06 Sport Edition, eli vähän tuntumaa noihin Audi/BMW autoihin löytyy. Alunperin kesällä kun autoa aloin hahnmottelemaan olin varma, että taloon tulee X1, mutta ei vaan jotenkin toi natsannut. Q3 tuli vähän puskista, en ollut edes koko mallia noteerannut. Neljän vuoden päästä sitten taas katsotaan :tong:
Viimeksi muokannut oddis, 29 Syys 2011, 12:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Tuo on kyllä todella suuri harmi, että X1 vaikuttaa jo nyt vanhahtavalta kun uusi F20 tuli kuvioihin. X1:sen hinnalle saisi paljon paremmin vastinetta jos sisätilat vastaisivat F20:sta. Faceliftiinkin on vielä aikaa, mutta sisätilojen päivityksellä saataisiin X1 vaikuttamaan paljon houkuttelevammalta laitteelta.
johansa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 636
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 14:16
Auto: Porsche Macan 2017
Paikkakunta: Vantaa

Olen täysin samaa mieltä. X1 on kohtuutuore malli, mutta sisustus on makuuni liian vanhahtava.
Ex-bemarit: 520dA -11, 330xdA -09, 520dA -08, 120d -07.
Vastaa Viestiin