F20 viat ja ongelmat

F20, F21, F22, F23
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

peedu kirjoitti:Mä huomasin ylimääräisen äänen. Ajoin noi 100 km/h nopeudella ja testasin jarrujen tehokkuutta jarruttamalla voimakkaasti noin 100 -> 20 km/h. Jostain, joko jarruista, automaattilaatikosta tai perästä, kuului jarrutuksen ajan outo jurina. Koitin uudestaan pari kertaa ja sama jurina oli toistettavissa ja kuului joka kerta. "Normaaleissa", kevyemmissä jarrutuksissa vastaavaa ääntä ei kuulu. Mistä lienee tommonen jurina lähtösin??
ABS:sta? :mus:
mh77
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 21 Maalis 2012, 18:11
Auto: F20 118 iA business Sport -12

Auto tuli sitten eilen huollosta ja vetarin kumit oli vaihdettu ja vetarit putsattu yms. Aiemmin mainitsema ääni 120 km/ h nopeudessa olikin johtunut rikki olevista kumeista joten se ääni hävisi kumien vaihdon yhteydessä. Takaa tulevaan kolinaan ei löytynyt vieläkään selvitystä eli kaikki on kuulemma kunnossa. Taka "kelkka" oli irroitettu uudelleen ja rasvattu kaikki kohdat alustasta mutta ei vaikutusta asiaan. Voi olla kuulemma auton "ominaisuus" joten se siitä. Ei auta kuin laittaa stereoita kovemmalle kun ajelee etenkin mukulakivillä :thdw:
kimmop
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 30 Maalis 2010, 22:45
Paikkakunta: Helsinki

Iskariepisodi kuulostaa tutulta: aikanaan Saab 9-3 Sport Sedaneissa oli samaa ongelmaa. Sachsin iskarit, jotka oli selkeästi alimittaiset autoon. Siellä hajosi oikeastaan kaksi osaa erikseen: iskareiden yläpään kääntölaakeri sekä varsinainen iskari. Huollossa huoltomies sai iskarin pitämään kolahtelevaa ääntä korjaamon pöydällä joten jotain siinä perusrakenteessakin oli mätää. Iskarit alkoivat kypsyä jopa 10 tkm ajettuina uusissa autoissa eikä oikeastaan moneen vuoteen ollut mitään muita lääkkeitä kuin joko ajella kolinan kanssa tai uusia takuuseen iskarit. Jotka alkoivat kohta taas paukkumaan.

mh77:n korjaustarina kuulostaa siltä että siellä on ensiavuksi uusittu kääntölaakerit.
peedu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 29 Tammi 2012, 22:34
Auto: F20 120dA
Paikkakunta: Espoo

traveller kirjoitti:
peedu kirjoitti:Mä huomasin ylimääräisen äänen. Ajoin noi 100 km/h nopeudella ja testasin jarrujen tehokkuutta jarruttamalla voimakkaasti noin 100 -> 20 km/h. Jostain, joko jarruista, automaattilaatikosta tai perästä, kuului jarrutuksen ajan outo jurina. Koitin uudestaan pari kertaa ja sama jurina oli toistettavissa ja kuului joka kerta. "Normaaleissa", kevyemmissä jarrutuksissa vastaavaa ääntä ei kuulu. Mistä lienee tommonen jurina lähtösin??
ABS:sta? :mus:
Ei nyt sentään... :)
mikaxmoto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 28 Loka 2011, 14:51

Nyt 118i:llä ajettu vajaat 40tkm ja ohjausakselin läpivientikumi vaihdettu, piti melkoista vinkunaa. Seuraavaksi hajosikin sitten puhallin, piti tod kovaa ääntä kovemmalla nopeudella... Sellainen Baijerin timantti :mad:
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

mikaxmoto kirjoitti:Nyt 118i:llä ajettu vajaat 40tkm ja ohjausakselin läpivientikumi vaihdettu, piti melkoista vinkunaa. Seuraavaksi hajosikin sitten puhallin, piti tod kovaa ääntä kovemmalla nopeudella... Sellainen Baijerin timantti :mad:
On tolla ajettukin ihan helvetisti. Auto tuli loppuvuodesta 2011 myyntiin ja oot ajanu sillä puolessa vuodessa 40.000km:a?
mikaxmoto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 28 Loka 2011, 14:51

Sain auto lokakuun puolella ja ajoavarten hommattu. Leasing soppari on tehty 60tkm / v. Tarkotus ei ollut varsinaisesti herättää keskustelua ajamistani kilometreistä...
mh77
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 21 Maalis 2012, 18:11
Auto: F20 118 iA business Sport -12

Kysymys muille f20 ajajille. Onko tullut vastaan?
Itselläni nyt kesän jälkeen alkanut ajotietokone ilmoittamaan että jäähdytinneste olisi vähissä ja "lisää nestettä" ilmoitus tulee välillä näyttöön. Kerran olen hieman vettä säiliöön lisännyt ja mielestäni säiliössä oleva neste on pysynyt samana kuitenkin kokoajan (lisäyksen jälkeen), vaikka auto ilmoittaa että jäähdytinneste olisi vähissä? nyt menossa huoltoon kun ilmoituksia tullut viikon sisällä useampi. Saa nähdä mikä on vikana. :conf:
Autoholic
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 20 Loka 2010, 18:55
Auto: 118i sportline business 2012

^ Tyyppivika joissakin autoissa, ainakin F20 Addicts -palstan perusteella. Vaihtavat jonkun anturin tai säiliön. Neste ei siis ole oikeasti lopussa, joten todennäköisesti ei syytä huoleen ja tulee kuntoon.
Avatar
aavee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
Auto: F31 320iA xDrive '14
Paikkakunta: Espoo

Tein oman säikeen otsikolla "F20 Penkkien rungot ruostuvat " koska pikaisesti googlettamalla tuo näyttäisi olevan tyyppivika F20:sissä. Katsotaan mikä on lopputulos asian suhteen. Jossain foorumeilla spekuloivat että tuosta osasta on jätetty pois suojaava pinnoite ja osia on käsitelty ilman hanskoja, koska monessa tapauksessa ruostetäplät musituttavat käden/sormenjälkiä.
Ex: F20 118dA
Rakennusmetsuri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 50
Liittynyt: 04 Maalis 2011, 23:00
Auto: 116d A Business 2012

Tämä saattaa olla ominaisuus eikä vika, mutta oudoksuttaa silti:

Ajan automaatilla esim. 1600 - 1700 rpm taulussa tasaista nopeutta pintakaasulla maantietä.
Kun vaihdan automaatin "manuaalille" siirtämällä keppiä vasemmalle tapahtuu seuraavaa:

Kierrokset pomppaavat johonkin 2600 - 3000 rpm:ään sillä vaihteisto heittää poikkeuksetta KAKSI pykälää pienemmälle. Heti perään vaihteisto "korjaa" edellistä manööveriään kytkemällä pykälälle, joka oli edellisten välitysten välissä, jolloin kierrokset laskevat esim 2100 rpm:ään. Tämä vaihde jää lopulta päälle.

Kuulostaako tutulta? Onko kaikissa automaateissa sama ominaisuus?

Mielestäni vaihteiston ei pitäisi vaihtaa yhtään mihinkään kun kytkee manuaalipuolen päälle vaan jatkaa rauhallisesti sillä pykälällä joka on valmiiksi pesässä.

Edit: manööverin aikana ei siis paineta enempää eikä vähempää kaasua, eikä tehdä mitään muutakaan, joka "yllyttäisi" vaihteiston em leikkiin.
Avatar
aavee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
Auto: F31 320iA xDrive '14
Paikkakunta: Espoo

Ero sen oikean ja vasemman asennon välillä on se että oikea on D ja vasen DS, eli Drive Sport.
DS:n ominaisuuksiin kuuluu mielestäni että se pitää hieman korkeampia kierroksia yllä kuin perus D.
Ex: F20 118dA
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Rakennusmetsuri kirjoitti:Tämä saattaa olla ominaisuus eikä vika, mutta oudoksuttaa silti:

Ajan automaatilla esim. 1600 - 1700 rpm taulussa tasaista nopeutta pintakaasulla maantietä.
Kun vaihdan automaatin "manuaalille" siirtämällä keppiä vasemmalle tapahtuu seuraavaa:

Kierrokset pomppaavat johonkin 2600 - 3000 rpm:ään sillä vaihteisto heittää poikkeuksetta KAKSI pykälää pienemmälle. Heti perään vaihteisto "korjaa" edellistä manööveriään kytkemällä pykälälle, joka oli edellisten välitysten välissä, jolloin kierrokset laskevat esim 2100 rpm:ään. Tämä vaihde jää lopulta päälle.

Kuulostaako tutulta? Onko kaikissa automaateissa sama ominaisuus?

Mielestäni vaihteiston ei pitäisi vaihtaa yhtään mihinkään kun kytkee manuaalipuolen päälle vaan jatkaa rauhallisesti sillä pykälällä joka on valmiiksi pesässä.

Edit: manööverin aikana ei siis paineta enempää eikä vähempää kaasua, eikä tehdä mitään muutakaan, joka "yllyttäisi" vaihteiston em leikkiin.
Kepin lyöminen vasemmalle kytkee vaihteiston sport-tilaan, ei siis manuaali-tilaan. Tästä syystä laatikko vaihtaa pienemmälle, koska valmistautuu hieman aktiivisempaan ajoon. Se tuossa on kyllä ihmeellistä, että laatikko heittää kaksi pykälää pienemmälle, mutta korjaa heti yhden isommaksi.

Edit: aavee oli nopeampi :lol:
Rakennusmetsuri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 50
Liittynyt: 04 Maalis 2011, 23:00
Auto: 116d A Business 2012

OK, tämä selvisi. Kiitos.

Olen käyttänyt manuaalia esim. tilanteissa joissa ajan liikennevirrassa noin 80-85 km/h, eikä automaatti kytke vielä 8 vaihdetta päälle tuossa nopeudessa.
"Manuaalilla" 8-vaihde kuitenkin kytkeytyy tuollakin nopeudella ja polttoainetta säästyy.

80 vauhdissa kierroksia on "huikeat" 1200, mutta hyvin tuntuu kulkevan silläkin tasaisessa ajossa.
menth0s
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 19:00
Paikkakunta: Tampere

Onko kenelläkään muulla ilmennyt ongelmia ohjauksen kanssa maanteillä ajaessa? Ohjaustehostin menee pois päältä suoraan ajettaessa ja kytkeytyy uudelleen päälle kun rattia kääntää tarpeeksi. Ongelmana siis ohjausliikkeen alun voiman tarve, joka ohjaustehostimen kytkeytyessä osoittautuu liian suureksi --> auto tekee äkkinäisiä liikkeitä ja ohjaus "muljahtaa".

Mikäli tällaista on havaittavissa, on ongelmaan olemassa ratkaisu. Paikallinen BMW-liike ilmoitti, että tällä viikolla on tehtaalta tullut softapäivitys asiaan liittyen. Meidän autoon (-12 120dA) tämä päivitys on nyt tehty tällä viikolla, palataan asiaan mikäli ongelma jatkuu.
Autoholic
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 20 Loka 2010, 18:55
Auto: 118i sportline business 2012

^
Itselläni on sport-ohjaus, eli siis se välityksiltään muuttuva tehostin. Siinä ei ole tuota ongelmaa tai en ainakaan ole sitä 8000 kilometrin aikana huomannut. Oliko sinulla servotronic vai mikä?
Avatar
aavee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
Auto: F31 320iA xDrive '14
Paikkakunta: Espoo

Perusohjauksella mennään eikä vastaavaa ongelmaa ilmene.
Ex: F20 118dA
massive
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 80
Liittynyt: 02 Loka 2011, 17:32
Auto: F20 116iA 2012

Olen kokenut vastaavaa, olen tosin luullut, että tuo johtuu ajourista tai vastaavasta, mutta oireet ovat kyllä hyvin samankaltaiset. Ohjaus ikäänkuin jää jumiin suora-asentoon ja esim. loivassa kurvissa rattia saa kääntää selkeästi normaalia suuremmalla voimalla - auto tuntuisi kulkevan hieman kuin syvissä urissa, joista sitten sen saa kammeta pois voimalla.

Miten sait kuulla korjauksesta, pitääkö soitella kauppiaalle vaiko kuinka?
Kuva
jasep
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 22 Loka 2011, 13:20

menth0s kirjoitti:Onko kenelläkään muulla ilmennyt ongelmia ohjauksen kanssa maanteillä ajaessa? Ohjaustehostin menee pois päältä suoraan ajettaessa ja kytkeytyy uudelleen päälle kun rattia kääntää tarpeeksi. Ongelmana siis ohjausliikkeen alun voiman tarve, joka ohjaustehostimen kytkeytyessä osoittautuu liian suureksi --> auto tekee äkkinäisiä liikkeitä ja ohjaus "muljahtaa".

Mikäli tällaista on havaittavissa, on ongelmaan olemassa ratkaisu. Paikallinen BMW-liike ilmoitti, että tällä viikolla on tehtaalta tullut softapäivitys asiaan liittyen. Meidän autoon (-12 120dA) tämä päivitys on nyt tehty tällä viikolla, palataan asiaan mikäli ongelma jatkuu.
Mulla oli samainen ongelma talvirenkailla (sekä Nokian Runflat nastat ja kitkat) mutta ei Pirellin vakio 16" RF kesäkumeilla. Tuntuma oli kyllä melko epämielyttävä, kun tuntui siltä, että ratti "jumittaa".

Tänään tuli vaihdettua GoodYearin UltraGrip Ice+ :t alle ja ens viikolla käväisen niillä ajamassa 1000 km:n lenkin. Raportoin sekä vakkariongelmasta että "muljahtelusta" ensi viikonloppuna. Ainakaan tänään en ole kumpaakaan oiretta havainnut, vaikka olen niitä yrittänyt hakea.
menth0s
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 19:00
Paikkakunta: Tampere

Autossa on normaali ohjaus. Asiasta en kuullut etukäteen, vaan asiasta ilmaistiin huollolle samalla kuin ajovaloja pyydettiin säädettäväksi ylemmäksi. Toistaiseksi ohjausvika ei ole ilmaantunut uudelleen. Samalla auto sai muitakin uusia softia, ja esimerkiksi ajotietokoneen näyttöön (mittaristossa olevaan pikkunäyttöön) syttyy nyt BMW-teksti kun ovet avaa. Hieno yksityiskohta !

Ajovalot ovat muuten nyt korkeimmassa asennossa ja näyttävät silti melko alas. Esimerkiksi pimeällä moottoritiellä näkee vain noin 30m päähän. Mielenkiintoinen talvi edessä.
Vastaa Viestiin