F20 viat ja ongelmat

mikaxmoto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 28 Loka 2011, 14:51

F20 viat ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja mikaxmoto » 27 Marras 2011, 17:33

Nyt 3500km takana, Kesärenkailla auto ihan ok. Talvirenkailla jotka ovat siis Nokia nastat 225/45/17 auto huonoin mitä minulla on pitkään aikaan ollut! Rengasmelun vielä sietää, mutta vakionopeudenssädintä ei pysty käyttämään käytännössä ollenkaan. Pelkästään tarvontiellä välillä Kehä3 - Nummela vakkari hyppää pois päältä 5 kertaa, eli joka kerta kun tulee pienikin "mäki". Myös ohittaminen riskihommaa, koska luistonesto myös jarruttaa kokoajan, samaisesta syystä myös vakionopeudensäädin hyppää pois päältä. Vaimolla on ollut tuo vanhakoppainen ja siinä ei ollut ikinä moista ongelmaa. Elektroniikka jostain syystä turhan herkkä. Onkohan sillä korjattu huono alusta niin kuin aikoinaan esim. Peugeot 407, tosin sekin toimi paremmin. Nyt olen kolme vuotta naimisissa 47500€ "paskakasan"kanssa 5kk/vuodessa. Auto siis F20 118i automaatti.

traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 463
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33

Re: F20 koeajokokemuksia

Viesti Kirjoittaja traveller » 27 Marras 2011, 18:34

Kannattaa aina starttauksen jälkeen kytkeä ajomoodi SPORT+ asentoon (tai DTC päälle), ainakin talvirengaskaudella. Vaatii vain vähän totuttelemista, mutta eiköhän se siitä vielä iloksi muutu. :thuup:

Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 571
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Re: F20 koeajokokemuksia

Viesti Kirjoittaja Kuudensuora » 27 Marras 2011, 19:04

mikaxmoto kirjoitti:Nyt 3500km takana, Kesärenkailla auto ihan ok. Talvirenkailla jotka ovat siis Nokia nastat 225/45/17 auto huonoin mitä minulla on pitkään aikaan ollut!
Onko alkuperäinen rengaskoko? Jos poikkeaa siitä, niin dsc saattaa sekoilla.
Vikakoodinlukua (E-sarjan bemarit) Helsinki.

J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2775
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Re: F20 koeajokokemuksia

Viesti Kirjoittaja J1978 » 27 Marras 2011, 19:16

Oiskohan syy nyt siinä, että talvirengas ja etenkin Nokian on liian veltto/löysä melko holhoavalle luistonestolle. Korjaantunee vaihtamalla rengasmerkkiä tai rengaskokoa. Kalliita kokeiluja mutta halvempaa kuin autonvaihto. Miksi ihmeessä taas ostettu muita kalliimmat ja äänekkäämmät Nokiat mitkä on vieläpä paljaalla asfaltilla aivan anuksesta just siksi että luistonesto sekoaa. Löysä kumi taitaa olla se syy ja ko. renkaan asfalttiominaisuudet.

Myös takavedossa voi olla oma syynsä. Samaa teki myös mun takavetoinen 318iA viime talvena ja keväänä silloin kun ajoin nastarenkailla paljaalla asfaltilla. Neliveto BMW:n kanssa en ole huomannut samaa vaikka talvirenkaat on ollu alla jo kuukauden.

Avatar
-sami-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 210
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:56
Auto: F10 520dA xDrive LCI
E46 325iA LCI
Paikkakunta: Imatra

Re: F20 koeajokokemuksia

Viesti Kirjoittaja -sami- » 27 Marras 2011, 19:28

Onkos noissa rengaspaine tunnistin? Jos on, niin onko kalibroitu renkaanvaihdon yhteydessä?
ex-318i e30 LCI, ex-522iA touring e39 LCI, 2x ex-520dA e60 LCI

J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2775
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Re: F20 koeajokokemuksia

Viesti Kirjoittaja J1978 » 27 Marras 2011, 19:42

Jotenkin tuntuu, että 1- ja 3-sarjassa on jotenkin huonompi toi ESC:n toiminta talvirenkain paljaalla pinnalla kuin vaikkapa 5-sarjassa. Ei oo eka tai vika viesti kun joku noilla autoilla ajavista tästä valittaa. Useimmilla on kyllä Nokian renkaat jotka asiasta valittelevat. 5-sarjalainen on painavampi autokin, eli voisko se selittää sen, että 5-sarjalla ajavat ei yleensä kritisoi siitä vastaavista asioista vai onko siinä takavetoisenakin vaan niin paljon parempi ESC kuin pienemmissä sisarissa?

pumafi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 539
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: F20 koeajokokemuksia

Viesti Kirjoittaja pumafi » 27 Marras 2011, 22:07

Oman kokemuksen mukaan ei noissa 3- ja 5- sarjan ESC-järjestelmissä mitään eroa ole. Harvoin on mulla 5- sarjalaisessa vakkari päältä hypännyt. Joskus kun on ajanut isoon vesilätkköön tai pakkaantuneeseen lumeen tiellä, on iso gongi helähtänyt ja varoitustekstit lävähtäneet näyttöön. Mulla on sekä kesä- että talvirenkaat non-runflat Nokian Renkaiden tuotteita. Ei pitäisi renkaista johtua nuo ongelmat, pikemminkin rengaspaineet taitaa olla pielessä. Herkästi tuo piikkipyörä tyhjää sutaisee pikkaisen märällä asfaltilla, mutta rauhallisella kaasunkäytöllä senkin voi välttää.
Ex: E60/F10

Convertible
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 09:52
Auto: E87 120i M sport
E87 118i
E30 M3
E30 M3 Cab.

Re: F20 koeajokokemuksia

Viesti Kirjoittaja Convertible » 28 Marras 2011, 11:39

mikaxmoto kirjoitti:Nyt 3500km takana, Kesärenkailla auto ihan ok. Talvirenkailla jotka ovat siis Nokia nastat 225/45/17 auto huonoin mitä minulla on pitkään aikaan ollut! Rengasmelun vielä sietää, mutta vakionopeudenssädintä ei pysty käyttämään käytännössä ollenkaan. Pelkästään tarvontiellä välillä Kehä3 - Nummela vakkari hyppää pois päältä 5 kertaa, eli joka kerta kun tulee pienikin "mäki". Myös ohittaminen riskihommaa, koska luistonesto myös jarruttaa kokoajan, samaisesta syystä myös vakionopeudensäädin hyppää pois päältä. Vaimolla on ollut tuo vanhakoppainen ja siinä ei ollut ikinä moista ongelmaa. Elektroniikka jostain syystä turhan herkkä. Onkohan sillä korjattu huono alusta niin kuin aikoinaan esim. Peugeot 407, tosin sekin toimi paremmin. Nyt olen kolme vuotta naimisissa 47500€ "paskakasan"kanssa 5kk/vuodessa. Auto siis F20 118i automaatti.
Aikoinaan BMW suomi kielsi E87 malleihin Nokian talvirenkaat juuri tuon ongelman vuoksi. Vie nokiat takaisin kauppaan ja ota vaikka Michelinit(Kitkat) tilalle, niin ongelma poistuu.

mikaxmoto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 28 Loka 2011, 14:51

Re: F20 koeajokokemuksia

Viesti Kirjoittaja mikaxmoto » 28 Marras 2011, 18:03

traveller kirjoitti:Kannattaa aina starttauksen jälkeen kytkeä ajomoodi SPORT+ asentoon (tai DTC päälle), ainakin talvirengaskaudella. Vaatii vain vähän totuttelemista, mutta eiköhän se siitä vielä iloksi muutu. :thuup:
Itseasiassa sen älysin kyllä heti itsekin. Vaan kaksi asiaa, sen joutuu tekemään joka kerta kun käynnistää auton, ja toiseksi silloin ei voi käyttää vakionopeudensäädintä.

mikaxmoto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 28 Loka 2011, 14:51

Re: F20 koeajokokemuksia

Viesti Kirjoittaja mikaxmoto » 28 Marras 2011, 18:04

Kuudensuora kirjoitti:
mikaxmoto kirjoitti:Nyt 3500km takana, Kesärenkailla auto ihan ok. Talvirenkailla jotka ovat siis Nokia nastat 225/45/17 auto huonoin mitä minulla on pitkään aikaan ollut!
Onko alkuperäinen rengaskoko? Jos poikkeaa siitä, niin dsc saattaa sekoilla.
Siihen saa vaikka minkä kokoisia renkaita, nämä renkaat ovat BMW esitteestä valittu.

mikaxmoto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 28 Loka 2011, 14:51

Re: F20 koeajokokemuksia

Viesti Kirjoittaja mikaxmoto » 28 Marras 2011, 18:07

-sami- kirjoitti:Onkos noissa rengaspaine tunnistin? Jos on, niin onko kalibroitu renkaanvaihdon yhteydessä?
jep jep, kokeiltu kuin myös Laakkosen teknisentuen ehdotus nostaa rengaspaineet o,5 baria korkeammaksi. Lopputulos sama tai itseasiassa vieläkin huonompi ajaa.

mikaxmoto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 28 Loka 2011, 14:51

Re: F20 koeajokokemuksia

Viesti Kirjoittaja mikaxmoto » 28 Marras 2011, 18:24

Onko jollain muulla sama ongelma F20 kanssa? Jos jollain sama auto eikä ongelmaa niin olisi kiva tietää mitkä renkaat alla? Ongelmaa ei ilmene kun ajelee manuaalina, vaan sitten ei automaattivaiheistosta ole iloa talvella. Kitka renkaita on täällä myös ehdotettu, mutta rengaskauppiaat ja automyyjät sanovat ongelman olevan pahempi kitkarenkailla. En vain tiedä miten se voi olla vielä pahempi :sneak:

Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3742
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Re: F20 viat ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Antinontoxic » 28 Marras 2011, 19:28

Jaoin tämä omaksi topikiksi, koska ei enää varsinaisesti koeajokokemuksista ollut kyse. Ei muuta, jatkakaa.

user
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 57
Liittynyt: 17 Marras 2010, 15:01
Auto: Volvo V40 D4 Summum A
Paikkakunta: Tampere

Re: F20 viat ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja user » 28 Marras 2011, 19:36

Itselläni oli Nokia R kitkat RFT E92:ssa koossa 225/45/17 ja oli aivan kaameat. Auto lillui puolelta toiselle, Esp-valo vilkkui jatkuvasti ja cruise tipahteli päältä. Tälle talvelle vaihdoin Misukan kitkat non RFT ja auto muuttui täysin. Enää ei ole mitään ongelmia. Harmittaa vain kun piti tuossakin oppirahat maksaa. Bemu on uskomattoman herkkä rengastukselle. Onhan pyöräkulmat tarkistettu asiansa osaavassa paikassa?

Beemvee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 91
Liittynyt: 02 Kesä 2010, 18:40
Auto: E90 320dA vm. 2010

Re: F20 viat ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Beemvee » 28 Marras 2011, 22:47

Heikko on pito myös meikäläisen E90:ssa Nokian R RFT kitkoilla ja valot vilkkuu mutta kiinnitin myös F20 koeajolla huomiota siihen että kun F20 116i:llä kun kävin ajamassa niin jossain rampissa auto meinasi aivan tukehtua kun luistonesto otti kiinni eikä ollut muuta kuin sateen kastelema tie. Ehkä omassa on tottunut tai sitten tuossa E90:ssa antaa pikkasen enemmän luistaa eikä heti tukehduta konetta :conf:

ainomieli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 07 Joulu 2011, 14:48
Auto: BMW F20 116i automaatti

Re: F20 viat ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja ainomieli » 07 Joulu 2011, 15:46

mikaxmoto kirjoitti:Onko jollain muulla sama ongelma F20 kanssa? Jos jollain sama auto eikä ongelmaa niin olisi kiva tietää mitkä renkaat alla? Ongelmaa ei ilmene kun ajelee manuaalina, vaan sitten ei automaattivaiheistosta ole iloa talvella. Kitka renkaita on täällä myös ehdotettu, mutta rengaskauppiaat ja automyyjät sanovat ongelman olevan pahempi kitkarenkailla. En vain tiedä miten se voi olla vielä pahempi :sneak:
Tere,

Aloitetaanpa foorumille kirjoittelu tästä aiheesta.

Oon kohta pari viikkoa ajanut uudella bemarilla (F20 116i automaatti) eikä mulla oo mitään kovin pahaa sanottavaan Nokian renkaista. Renkaat on Hakkapeliitta 7 nastat, ilman run flat ominaisuutta, koko 205/55 16. Painetta on 2.7 baria joka puolella.

On totta että renkaat ei oo parhaimmillaan paljaalla asfaltilla, mutta jäällä ja lumella nuo on varsin etevät. Pitää toivoa että lumi pysyy maassa jotta myös rengasmelu pysyy kurissa. Oikeestaan ainoa pieni valituksen aihe on juurikin melu, jota saisi olla vähemmän, sekä renkaan pehmeys kuivalla asfaltilla. Paljaalla asfaltilla tuli ajeltua noin 500 km sekalaista ajoa, eikä vakkari pompannut pois päältä kertaakaan. Viime viikonlopun sohjossa 300 km matkalla vakkari lähti pois päältä kahdesti, ensimmäisen kerran kun muutin säätimestä nopeuden 80 -> 110 moottoritien ohituskaistalla jossa oli arviolta reilun sentin verran sohjoa jään päällä. Kiihdytin sitten ensin satasen nopeuteen ja laitoin vakkarin vasta sitten päälle, nyt säädin piti nopeuden vakiona ja pysyi päällä niin kuin pitääkin. Toisen kerran säädin lähti pois päältä kun lähdin ohittamaan edellä menevää autoa ja yritin mennä sohjoisen keskivallin yli jolloin ajonvakautus vilkautteli muutaman kerran ja vakionopeudensäädin luovutti hommansa. Muissa tilanteissa myös jäällä ja lumella ajaessa säädin on toiminut niinkuin pitääkin.

Johtuisiko erot renkaissa juurikin kylkien kovuudesta, mulla on korkeampi profiili eikä ole runflattiä, joista molemmat pehmentää rengasta. Käsittääkseni talvirenkaalle on pidon kannalta parempi mitä pehmeämpi kylkisiä ne ovat ja sen takia en halunnut renkaita runflat ominaisuudella. Tod.näk. vaihdan myös alkuperäiset runflat kesärenkaat tavallisiin, kun perinteisesti bemarin käyttäytyminen pitkittäisurissa on mitä on. Tosin tällä uudella ei ole tullut ajettua kesärenkailla kuin 5km autoliikkeestä rengasliikkeeseen, joten kokemusta ei tällä mallilla urista ole.

ainomieli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 07 Joulu 2011, 14:48
Auto: BMW F20 116i automaatti

Re: F20 viat ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja ainomieli » 01 Tammi 2012, 21:22

Kyllästyin rengasääniin ja vaihdoin alle Michelin X-Ice kitkat. Nyt on hiljainen auto ajaa asfaltilla. Ääntä lukuunottamatta ero Nokian Hakkapeliitta nastoihin ei ollut kovin suuri, mutta jotain ei niin yllättävää kuitenkin muissakin ominaisuuksissa.

Paljaalla asfaltilla kiihdytys pitoa löytyy Micheliinistä enemmän. Tulee ilmi esim. ohittaessa jolloin kaasua voi laittaa enemmän eikä luistonesto silti rupea jarruttamaan menoa. Tähän en aikaisemmin kiinnittänyt juurikaan huomiota, mutta nyt kun parempaan pitoon on tottunut niin en vanhaan enään takas vaihtaisi. Muuten käytös asfaltilla on mielestäni samalla tasolla, kummallakaan renkaalla ei kannata kovin rajuja kaistanvaihtoja tehdä.

Lumella en huomannut mitään eroa.

Jäällä taas meinasin heti ensimmäisenä päivänä vetää auton pysäköidessä kävelyvauhdista tolppaan, kun kitkoilla ei vaan löytynyt pitoa jolla keula olis kääntynyt jalkakäytävän suuntaan. No onneksi tossa tosiaan oli jalkakäytävä ja sen verran nousua että luisto pysähtyi siihen ja auto kääntyi sinne minne pitikin.

Eli paljaalle asfaltille valinta on Michelin ja jäälle Nokian :cools:

Avatar
JP-76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 393
Liittynyt: 16 Marras 2010, 15:09
Auto: F10 M550d Individual
Tulossa: F30 330e Individual
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: F20 viat ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja JP-76 » 03 Tammi 2012, 13:24

user kirjoitti:Itselläni oli Nokia R kitkat RFT E92:ssa koossa 225/45/17 ja oli aivan kaameat. Auto lillui puolelta toiselle, Esp-valo vilkkui jatkuvasti ja cruise tipahteli päältä. Tälle talvelle vaihdoin Misukan kitkat non RFT ja auto muuttui täysin. Enää ei ole mitään ongelmia. Harmittaa vain kun piti tuossakin oppirahat maksaa. Bemu on uskomattoman herkkä rengastukselle. Onhan pyöräkulmat tarkistettu asiansa osaavassa paikassa?
Täytyy kompata tätä. Minulla oli myös Nokian RFT kitkat (225/45/17) alunperin E91:ssä ja oli välillä suorastaan pelottavat ajaa.

Laitoin tänä syksynä Michelin X-ice 2:et alle (non-RFT) ja auto menee kuin juna. Tietysti pitää muistaa että jäällä pito nyt on kitkoissa mitä on, mutta siinäkin suhteessa tuntuu nuo Michelinit paremmilta.

(Huom. ei maksettu Michelin-mainos) :lol:
Tarvetta ledeille mittaristoon? Kysy!

Avatar
HC91
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Marras 2010, 13:48
Auto: 12' 120d
01' 330CiA
93' 525ixT
92' M5

Re: F20 viat ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja HC91 » 06 Tammi 2012, 22:22

E87:ssakin on kuulemma samanlaista käytöstä vakkarin kanssa :mad: onkos tuosta nyt konsensusta mikä ongelman aiheuttaa tai kumman vaihtoehdon kanssa ongelma pahenee:

bensa/diesel
manuaali/automaatti
16"/17"
91/94 kantavuus
kitka/nasta
runflat/normaali
matala/korkea rengaspaine
jäinen asfaltti/luminen asfaltti
jne.

Oma valistunut arvaus on että diesel, automaatti, 16", 91 kantavuuden normi nastarenkaat, korkeahko rengaspaine ois pahin mahollinen yhdistelmä :conf:

jasep
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 22 Loka 2011, 13:20

Re: F20 viat ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja jasep » 08 Tammi 2012, 10:27

Mulla on E87:lla kilometrejä takana 30t ja alla kitkoina GoodYear UltraGrip Ice+ (kitka) enkä tunnista ongelmaa. Myöskään F20:sessä, jolla kilometrejä kertynyt tosin vasta 1000 en ole törmännyt ongelmaan. Renkaina F20:sessä toistaiseksi pakettina kaupattava 16" Hakkapeliitta 7 (RFT). Renkaat vaihtuvat kyllä kohta Hakkapeliitta R:n (RFT) kitkoihin johtuen automyyjän virheellisestä tilauksesta, joten myöhemmin voin kertoa niiden käyttäytymisestä.

Minulla molemmat autot ovat manuaaleja. Aiempi epäilys automaatista tässä topicissa saa minun puoleltani vahvistuksen. 8-pykäläinen vaihtaa vaihdetta melko tiheästi ja vaihtohetken osuessa siihen kun toinen takapyörä on liukkaalla (esim. keskivallin sohjossa) voi helposti lähteä sutaisemaan, kun momentti hetkellisesti kasvaa.

Toki moottoritehokin varmasti vaikuttaa. Itsellä E87 on 116i ja F20 116d.

Vastaa Viestiin