F20 viat ja ongelmat

F20, F21, F22, F23
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Jaha , lukivirhe , siis 6.5. Ei tuo nyt keskikulutuksena aivan poikkeukselliselta kuulosta. Tietenkin korkeampi kuin normi , mutta niinhän se aina on.
Ilipo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 67
Liittynyt: 19 Huhti 2012, 12:29
Auto: E91 320dA LBE

Eihän Bemaria yleensä pienen kulutuksen vuoksi osteta, mutta tämä "voima"linja on kyllä omasta mielestä surkea esitys. Halusin olla hankala asiakas ja kysyin huoltoneuvojalta että millähän meriiteillä tämä moottori on saanut vuoden moottori tittelin. No kaikkia meitä kiukuttaa joskus [emoji16]
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

318iA eli F30lci vm. 2016 oli mulla 120xdA:n led-moduulien vaihdon ajan sijaisautona. Ihan surkee mopokone kolmossarjassa, tuskin ykkösessä sen parempi. 6,9 oli tos 318iA:ssa 20 tkm ajalta keskikulutus ajotietsikan mukaan. 16" renkaat oli alla ja muuten aika neekerimalli lautapenkeillä. Motarilla satasta ajaessa kulutusmittari herkästi aika isolla eli 8-9 litraa, mummoillen sai ajaa jos alle viiteen sai näyttämiä.

Puhditon kone, ei tapahu MITÄÄN vaikka kierrättäiskin, paitsi pörinää mut ei vaan liiku. x20d vie ihan 6-0. Oman auton ku sai niin kyllä oli voimaa ja vääntöä ja ennen kaikkea vaivatonta ja rasittamatonta menoo. Mulla pitkän ajan kulutus omassani 5,1 litraa / 100km ja ajan aika lyhyttä matkaa. Reissussa menty neljällä litralla mitenkään säästelemättä.

Vinkki: Vie se äkkiä Motorbitiin tms. ja ota kunnolla tehoo ulos lisää, niin saat tosta muutamalla satasella vielä AUTON.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Vähällä menee sulla , minulla sama keskikulutus , vaikka ajan pienemmillä renkailla ecoprossa korostetun kevyellä kaasulla. Runsas moottoritie ajo nostanee tälläkin ajotyylillä kulutuksen yli 5 litran , vaikka 4:llä alkaviin lukemiin on pyrittykin.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Ecopro ihan turha, ei säästä yhtään polttoaineessa, melkein päinvastoin. Mulla tosiaan lyhkästä matkaa, nyt 13 kk ollu auto ja vajaa 14000 km mittarissa. Työmatka 26 km/suunta, salille 7 km/suunta, kauppaan 3 km/suunta, päiväkotiin 500 m/suunta. Taajamassa asun, pitää 3 kilsaa ajaa, että pääsee 40 rajotuksesta eroon. 17" M-sport sekarengastus kesärenkaissa (orggis rft, paineet etu 2,6/taka 3,0), talviset hkpl9 17" 225/45/17.

Edellinen bensa-auto Nissan Juke 4x4 Dig-T (190hp myös) cvt-lootalla vei samoissa ajoissa 8,5 litraa / 100 km vaikka kuin mummoili tai kaasutteli. En mä 56k€ ygöseen kulutuksen takia vaihtanu, mut en pahaksikaan pistä. Sitähän puhuvat, että tässä koneessa kulutus laskee vanhetessa, sitä oon jo pistäny merkille kun uutena meni muutama desi kyl enempi.

Ps. mäki ajan kyllä motarilla joka päivä mutta vaan n. 7 km osuus työmatkasta / suunta. Monesti sit menee sportille tai sport+:lle ja keppi myös vasemmalle sportautomaattimoodiin niin ehtii liikenneympyröistä alta pois.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Mulla tulee viikossa motari ajoa n 500km ja taajamaa semmonen 150-200km. Taajamassa ecopro säästänee jonkinverran lähinnä sen takia , että ei pidä ilmastaintia päällä , ellei todellä tarvitse jäähdytystä. Tämän huomaa siitä , että sadekelillä vetää lasit umpeen , vaikka ilmastoinnin valo loimottaa napissa. Lasit kuivuu hetkessä kompuran käynnistyessä., kun heittää ecoprolta comfortille.

Nuo mittariston ilmoittamta ecoprol lisäkilometrit oli ensimmäisen 15tkm aikana aina jotain 150-160km/tankki , nyt yhtääkkiä näyttää realistiselta kuulostavaa 15-25km.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Se vertaa sitä johonki pidemmän ajan historiaan, paljonko siihen verrattuna lisäkilsoja saa, muutama hassu kun vedin koko tankillisen ecoproolla, mut tankista mitattuna vei enempi ku edellinen tankki comfort/sport. Niin tosiaan 5,1 mulla se mittariston tietsikan pitkän ajan kulutus, 1 desin heittää tankista mitattuna, eli todellisuudessa 5,2.


En oo kyl huomannu lasien huurustuvan eco proolla, itse asiassa ei oo lasit ikinä menny huuruun missään tilanteessa pl. yötä ulkona seisoessa ulkopuolelta.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Ecopro-asennon lussumpaan menoon täytyy kuljettajan asennoitua lussummalla ajotavalla. Jos ecopro-asennossa yrittää ajaa urheilullisesti, tulee polkeneeksi kuin tulpatonta mopoa, lopputuloksena auto yrittää vuorotellen mennä taloudellisesti ja sitten taas tulee kickdownia ja kone huutaa enemmän kuin tarpeeksi.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Aina on täydet starbat iDrivessa paitsi ennakointi yleensä yhtä vajaa kun niin lyhyt työmatka niin ei kerkii sitä vikaa tähtee saada. En oo ikinä kickdownannutkaan ecoproolla, ja seuraan mittariston laajennetusta näytöstä kiihdyttäessä (laiskasti) ettei lähe pois siniseltä alueelta. Lisäksi käyttänyt paljon rullausta, kun mäkistä täällä Lohjan ja Nummelan harjun tienoilla ajellessa.

Saa toki tankin aikana 10-15 km mittaristoon säästöä mut todellinen kulutus mitattuna ihan sama tai piirun verran enempi. Tosin en nyt ihan viime aikoina oo ecoproillut, voishan sitä taas kokeilla jos syksyllä ois parempi ku alkukesällä (mulla toi tankkausväli vähän vajaa kuukausi...).
GiraFFi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 85
Liittynyt: 18 Loka 2011, 13:45
Auto: F20 LCI 118dA M-sport

Ensimmäistä ykköstä kun olin laittamassa alle niin tuli bensakoneetkin testattua. Sillon olivat vielä nelipyttysiä. Ihan lussuja normi käyttökierroksilla. Automaatilla ei päässy mihinkään ennen kun polki pedaalia enemmän ja sitten haettiinkin jo pienempää sisään, jonka jälken vähän jotain alko tapahtua, mutta tietysti kulutus ei tykkää moisesta. Päädyin 118d automaattiin, joka on Loistava. Pitkän ajan kulutus itselläkin siinä 5.2 tuntumassa. Ei tunnu välittävän yhtään miten paljon potkii tai yrittää rauhassa ajella.

Octavia painaa äkkiä pari sataa kiloo vähemmän ja jos samalla kertaa on vielä muutaman sentin kapeempaa rengasta alla ni näkyy bensakoneen kulutuksissa varmasti reiluna erona.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Oon aina sanonu, että arkisuorituskyvyltään 116d:kin on ihan pirun loistava kone, ja sillä mennään vielä paljon pienemmällä kulutuksella kuin 118/120/125d kakslitraset. Jos nyt olis hankinta edessä ja sattuis oleen tiukka budjetti, niin 116dA olis mun järkivalinta vakiona tuhnun bensakoneen sijasta.

Mutta kuten sanottua, noissa bensakoneissa on tehopotentiaalia paljon ja digituuninkilla kun ottaa sen +100 heppaa niin saattaa tuntua paremmalta. Samoja moottoreita kuitenki Minillä paaaljon suuremmilla tehoilla.
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Ilipo kirjoitti:Moro,
Meillä on autona F20 118iA LCI ja ollaan nyt jo useamman kerran kyselty huollosta auton korkeasta kulutuksesta ja vaihteiston "kulmikkaasta" toiminnasta, mutta autosta ei kuulemma mitään vikaa löydy.

Onko muilla vastaavia kokemuksia? Paperilla tuon pitäisi olla aika pirteä, mutta käytännössä on kyllä kaikkea muuta. Tähän kun yhdistää korkean kulutuksen (6,5l/100km) niin ei paljon hampaita naurata. Sijaisautona oleva 140hv DSG Octavia menee samassa ajossa yli litran pienemmällä ja jättää Bemarin 100-0 suorituskyvyssä

-Ilkka
Jotain vikaahan tuossa voi olla. Itselläni on ihan päinvastainen kokemus omasta yksilöstä. Kun en joka päivä sillä aja, vaan tehokkaammilla, niin aina jaksaa yllättää 118iA:n 3-pyttyisen pirteys ja ripeä kulku. Pintakaasulla useimmiten tarvitsee ajella. Aivan eri maata kuin vanha 4-sylinterinen saman tehoinen kone. Ehkä moottorinohjaus ja vaihteiston yhteispeli vaan on saatu niin sujuvaksi että tuntuu todella hyvältä. Suorituskykyvertailuna tässä ei tietysti mitään tykkejä ole vaan ihan F10 ja A4 alle 184-190 heppaisena. Oikeilla moottoreilla olevat kulkee tietysti eri tavalla.

Noita kulutuksia ei tietysti pysty vertailemaan kuin samoilla ajoteiteillä. Aivan turha heittää onko paljon jos kuluttaa 5 tai 8 litraa kun ei ole vertailupohjaa. Jokainen itse voi omia reittejä verrata jos eri autoilla ajaa mutta toisen käyttäjän lukemilla ei paljon painoarvoa. Meillä ykkösen tietsikka koskaan nollaamatta näyttää keskikulutuksena reilua 7 litraa mitä pidän normaalina. Samoilla reiteillä F10 520dA ei ainakaan pienemmällä mene.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
oddis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 33
Liittynyt: 22 Syys 2011, 13:41

masaf1 kirjoitti:Oon aina sanonu, että arkisuorituskyvyltään 116d:kin on ihan pirun loistava kone, ja sillä mennään vielä paljon pienemmällä kulutuksella kuin 118/120/125d kakslitraset. Jos nyt olis hankinta edessä ja sattuis oleen tiukka budjetti, niin 116dA olis mun järkivalinta vakiona tuhnun bensakoneen sijasta.

Mutta kuten sanottua, noissa bensakoneissa on tehopotentiaalia paljon ja digituuninkilla kun ottaa sen +100 heppaa niin saattaa tuntua paremmalta. Samoja moottoreita kuitenki Minillä paaaljon suuremmilla tehoilla.
Totta. Kesällä tuli hommattua uudet 116dA ja Mini Clubman Cooper A, joka siis sama kuin bemun x18i kone. Molemmat haettiin samalla kerralla Laakkoselta :)

Aiempi kärry oli Active Tourer 218dA ja ihan yhtä hyvin tolla 116dA:lla pääsee. Kehä 3 sisällä en tartte kyllä yhtään enempää tehoja. Sekä Mini, että F20 ovat samanlaisessa ajossa, liki vuoropäivin vaimon kanssa noilla ajetaan. Molemmissa on nyt n.3700 km mittarissa. 116dA näyttää ajotietokoneessa 4,7l/100km tolle matkalle keskikulutusta ja Cooper 6.4. 150km mökkimatka ajettu muutamaan kertaan molemilla ja 116 menee 4.0l/100km ton matkan ja Cooper 5.4l/100km. Tietty nää on ajotietokoneesta, mutta suuntaa antavia ainakin. Active tourer 218dA näytti 30tkm kohdilla 5.7l/100km keskikulutusta. Mökkimatkaenkka tais olla 4.4l/100km.

116dA enkat 80km/h körötellen jonnekin 50km päähän on ajotietokoneen mukaan olleet 3.6l/100km.

Molemmat koneet on kyllä mahtavia 3-sylinetrisiä :)
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Niin, mutta Minissäpä onkin paljon parempi softa tossa bensakoneessa vrt. Bmw:n 18i. Vaikka luulis olevan toisinpäin...
drago
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 16:58
Auto: BMW 118iA Sport Line LCI2 2018
ex. 118iA LCI 2015
Paikkakunta: Loviisa

Tankkausten mukaan laskettuna 25000 km matkalla 118iA keskikulutus on myös 6,51 l/100km, ajot pääosin kesäkauden ulkopuolella kun kesän ajot ajetaan avoautolla. Minusta kulutus on kohtuullinen ja pikku 3 pyttyinen on miellyttävä automaatin kanssa. Ei harmita vaihto vaikka edellisessä slinteritilavuus ja -lukumäärä oli kaksinkertainen ( Chrysler 300C crd).
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Onkohan F20 muuten markkinoiden ainoa automalli jossa vaihtoehtona on 3-pyttyinen ja 6-pyttyinen kone samaan korimalliin?
drago
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 16:58
Auto: BMW 118iA Sport Line LCI2 2018
ex. 118iA LCI 2015
Paikkakunta: Loviisa

3- sarjassa samat konevaihtoehdot myös.
drago
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 16:58
Auto: BMW 118iA Sport Line LCI2 2018
ex. 118iA LCI 2015
Paikkakunta: Loviisa

Palatakseni kulutuksen kohtuullisuuteen voi käydä katsomassa spritmonitor.de, 118iA 3 pyttyisellä kulutukset lähtevät 6,52 litrasta päättyen vajaaseen 9 litraan (otin vain yli 10000km keskiarvoja). Täytyy tosin ottaa huomioon että nopeudet ovat siellä useammin lähellä 200 kuin täällä meillä. Antaa kuitenkin osviittaa missä mennään.
JeanS
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 29 Elo 2015, 15:22
Auto: BMW X1 18iA Business, BMW 118iA Business

Vaimon käytössä on juurikin toi 118iA ja ajo on pelkkää pätköajoa, max 20km yhteensuuntaan. Keskikulutus on 7.3.
Itse ajan X1 jossa sama moottori (6-vaihteinen automaatti) ja keskikulutus on 6.3. Ajan usein pitkää matkaa, esim. Tampere-Espoo tai Tampere-Oulu.
Eli ajoprofiili ja tapa vaikuttaa todellla paljon kulutuksen.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

28 tkm ajettu F20 Lci seisoi viikon tallissa , käsijarru ei ollut päällä. Liikeelle lähtiessä takajarrut tuntuivat olevan hieman jumissa , lähti liikkeeelle pakittamalla pienen paukahduksen kera. Vastaavaa ollut aiemminkin. Nyt kuitenkin takapäästä siitä lähtien paha täristys jarruttaessa , joko levyt kierot tai satulat ( liukutapit) pahasti takertelee. Ei lähtenyt kojaantumaan toistuvilla täysjarrutuksilla 100 vauhdissa , välillä kevyesti puoltaa oikealle jarruttaessa. Ihme juttu , pitäisihän jarrujen nyt kestää viikon seisotus , onko muilla ollut vastaavaa ?
Vastaa Viestiin