F20 viat ja ongelmat

F20, F21, F22, F23
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Rajat hukassa tms. En tiiä F20 kattoluukusta mut ajele hissuksiin kiinni->auki ja pidät aukeuduttua nappulaa jonku aikaa pohjassa. Sit takaisinpäin ja jäät vähäks aikaa pitämään namiskaa pohjassa. Sama juttu kallistuksen ts. takareunan kanssa. Varmaan ikkunoiden mukavuustoimintokin ts. yhdellä painalluksella auki tai kiinni -ominaisuus hukassa. Senki saa opetettuu ku ajat HITAALLA alas ja sen jälkeen hitaalla ylös ja jäät pitään nappia hetkeks.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Tänks, tuo pitää kokeilla jos se siitä heräisi henkiin.
GiraFFi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 85
Liittynyt: 18 Loka 2011, 13:45
Auto: F20 LCI 118dA M-sport

Aiemmin keskustelua laatikon arpomisista liikkeellelähdössä. Omat huomiot 118d LCI ja orggis malleista. LCI luistattaa laatikkoa reilusti enemmän liikkeellelähdöissä kun vanhempi kerkesi lukita momentinmuuntimen jo ykkösellä (tai ainakin se siltä tuntui). Tästä syystä rivakammin liikkeellelähtiessä tuntuu että ensin ei tapahdu mitään kun loota luistaa ja sitten kun se tarttuu kiinni niin mennään kanssa. Laatikon oppimiset käyty heti tuoreeltaan nollauttamassa, mutta ei ollut vaikutusta toimintaan.
Vanhemman version laatikkohan tuntui lähes dsg:ltä kun lukko oli kiinni käytännössä kokoajan. Tämä LCI:n laatikko taas on enemmän vanhemman automaatin kaltainen liikkeellelähdössä. Vaihdothan tässä tapahtuvat normi tilanteessa on/off kytkimillä, eli kaksoiskytkimen tapaan, jos ei ole tarvetta luistattaa momentinmuunninta.
LCI myös pyörittelee konetta reilusti pienemmillä kierroksilla tasaisen nopeuden ajossa. Vanhemmassa minimi kierrokset oli joku 1300 ja nyt LCI:ssä 1000.
Kumpa vanhemman mallin laatikon ohjelman saisi tähän uuteen...
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Vanhassa tosiaan ZFHP30 tai 45, LCI:ssä 8HP50. Vaikee kuvitella, että uudempi ois millään tapaa huonompi. Ettei vaan olis softassa tai oppivuudessa vika/ominaisuus. Ite en oo kyl luistattamista huomannu muutaku ekat pari kilsaa liukkaalla kelillä ja sekin on xDriveä varten viileän voimansiirron ominaisuus.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

masaf1 kirjoitti: 10 Maalis 2018, 09:35 Vanhassa tosiaan ZFHP30 tai 45, LCI:ssä 8HP50. Vaikee kuvitella, että uudempi ois millään tapaa huonompi. Ettei vaan olis softassa tai oppivuudessa vika/ominaisuus. Ite en oo kyl luistattamista huomannu muutaku ekat pari kilsaa liukkaalla kelillä ja sekin on xDriveä varten viileän voimansiirron ominaisuus.
Jos tämä toiminnallisuus on tullut myös takavetoisiin? Itsellä tosiaan F36 xDrive ja tuo luistatus kylmällä kelillä on kyllä todella huomattava, melkein sellainen kuin vanhan Volvo 850:n automaattiloota tai variaattori, mutta tuota tosiaan kestää 1-2 kilometriä max jonka jälkeen loota rupeaa lukitsemaan taas. Niin että jos tämä on nyt LCI:ssä tullut myös takatuuppariin.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Mut miks takatuupparissa tarvis pitää luistoa? Toki jos softa tehdään parhaiden mallien mukaan...
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Kyllä LCI tuuppari on pakkasilla ekoilla kilsoilla kuin vanha mehumaija automaatti, mennään pehmeästi luistamalla ja kierrokset korkealla. Öljyt kun nlämpenee niin alkaa toimimaan täsmällisesti ja vaihtaa mukavan pehmeästi vag DSG:hen verrattuna.
tuomas-82
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 36
Liittynyt: 24 Heinä 2012, 22:38
Auto: i3 60ah
Paikkakunta: Kerava

*Ari* kirjoitti: 10 Maalis 2018, 13:58 Kyllä LCI tuuppari on pakkasilla ekoilla kilsoilla kuin vanha mehumaija automaatti, mennään pehmeästi luistamalla ja kierrokset korkealla. Öljyt kun nlämpenee niin alkaa toimimaan täsmällisesti ja vaihtaa mukavan pehmeästi vag DSG:hen verrattuna.
Itsellä 2012 vuosimallin 116dA eli tolla vanhalla laatikolla ja ei sekään lukitu kun laatikko kylmänä, juuri tossa pari vk sitten kun tein kylmästartin -20 pakkasessa ja lähdin ajamaan niin seurasin asiaa, vaihtoi kyllä nätisti isommalle vaihteelle, mutta edes 60kmh nopeudessa ei lukittunut. Ja kun ei lukitu, niin auto tuntuu kuminauhamaiselta verrattuna normaalitilanteeseen ja tulee just helposti toi muidenkin kuvailema tilanne, että tuntuu ettei mene mihinkään ja sitten kun painaa lisää kaasua lähteekin kovempaa kuin olisi halunnut. Muutaman kilsan ajon jälkeen alkaa lukittumaan normaalisti ja kiihdytystuntuma muuttuu ihan täysin.

Joskus tuntuu myös, että luistoneston aktivoituminen muuttaa laatikon toimintaa selkeästi.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Mulla 2014 18d 8-vaihteisella automaatilla (kolmoskori, mutta tekniikka samaa kuin ykkösissäkin) tuntuu taas reilummilla pakkasilla toimivan varsin äkäisesti. Vaihde päällä jarrua nostaessa auto ihan hyökkää, kun turbiinissa öljy on jäykkää, kesällähän se lähtee varsin laiskasti tyhjäkäynnillä liikkeelle. Ja vaihdot rykäisee aika terävästi pakkaskylmänä, kunnes lämpenee mukavaksi. Onneksi puolet lähdöistä on lämpimästä tallista.
Avatar
Petsku333
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 04 Helmi 2018, 00:35
Auto: F20 118i

Mielestäni xenonit osoitti omassa autossa jotenkin tosi alas, ajoin seinää vasten tasasella ja mittailin missä kohtaa seinällä olisi prosentin pudotus. Nostin valoja kuusiokololla kohdilleen ja nyt lyhyilläkin valoilla tekee pimeässä jotain. Kaksi täyttäkierrosta pyöräytin kuusiokoloa kummankin valon säätökolosta.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Kuskin ovesta jostain ikkunan kohdalta kuuluu ajoittain napsaus, ihan kun joku kopauttaisi ikkunaan. Tätä on yritetty jäljittää tuloksetta, onko muilla ollut vastaavaa vai onko uniikki vika?
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

^tyyppivika *Ari* kaikissa moderneissa ja vähän vähemmänkin moderneissa BMW:issä Suomen talven jälkeen + yhdistettynä tiettyihin autonpesuaineisiin, tai sitten vaan suolapaskaan tai pesemättömyyteeen tai sitten vaikka kuinka pesis... Pese ovitiivisteet kuumalla saippuavedellä (siis tippa Fairya vaikka kreikkalaisjugurtista tulevaan litran ämpärilliseen vettä ja huuhtelu sit vielä vesirätillä). Kuskin ovi nyt vaan saa eniten suolapaskaa tiivisteisiinsä. Putsaa samalla lasin tiivisteurat, eli ikkunat auki, putsi ja kiinni... Muista hieroo kaikkia niin paljon, ettei irtoo enää yhtään mustaa paskaa niin sitten ei voi napsua.

Paras aine kumiosien ja -tiivisteiden käsittelyyn on BMW:n Carbaflo KSP 105. Varaosanro 83230309627. Marmorilta ei välttämättä myydä, mutta Lohjalla Tynninharjun autohuolto ainaskin myy kun kauniisti pyytää. Schmiedmann, Ebay yms. saa myöskin tilattua. On tyyliin maalikynän kokoinen pullo, jossa karvapää levittimenä,

http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?t= ... 20#p100695

Saman joudut tekeen joka kevät. Jos et tee, niin kopisee/napisee/narisee/tjsp. kelien lämmetessä ja auringon porottaessa likaantuneeseen tiivisteeseen. Jotkut vie marmorille takuuseen, mutta ei ne siellä kerkii putsata huolella kaikkia tiivisteitä ja kuka siellä kahdesti jaksaa käydä.

Oikotie onneen on sutia Carbaflota suoraan siihen lasin yläkarmin karvatiivisteeseen, mutta se nyt ei oo niin suositeltava ratkaisu. BMW:n ohjeistuksen mukaan Carbaflota ei saa pistää siihen karvatiivisteeseen, mutta kyllä se kummasti auttaa pikakonstina.

BMW:n orggis autonpesuaine on ainoo satavarma autonpesuaine, joka ei altista ovitiivisteitä lialle. Mutta kallistahan tuo on. Hyväksi havaittuja myös Bilt-Hamber ja Zainon autosaippua.

Älkääkä vaan pistäkö mitään silikoonipuikkoa noihin tiivisteisiin!
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Lähes kaikki noi toimet on tehty keväthinkkauksen aikana ilman vaikutusta, saavat seuraavassa huollossa ihmetellä jos he keksisi mistä mysteerinen napsaus kuuluu. Ongelma on että se tulee satunnaisesti esille hetken päästä liikkeellelähdön jälkeen eikä napsumista kuulu sen jälkeen.

Silikonit kierretään kaukaa, niin autossa kun muissakin hiplattavissa kohteissa :tong:
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Lähes? Eli Carbaflota ei oo? Se napsaus on melko saletisti lämpölaajeneman tasoittuminen, tiiviste pamahtaa (kun saa eka vähän kylmää ilmaa suuttimesta). Lähepä liikkeelle ilman ilmastointia ja tuuletin pois päältä niin ei pamahtane.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

No nyt alkoi selkiimään ja tuo kuulostaa loogiselta, pitää tilata karpafloota ja käydä tiivisteet läpi. Tänks mään.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Se on hyvä aine se. Toimii myös sisustan natinoihin ja resonointiäänin jos sellasia olis tai joskus tulis. Tästä videosta saat skaalaa, miten paljo noita mömmöjä löytyy joka paikasta autoa

https://youtu.be/TTGQTDlq93g

Ovitiivisteen oikea toiminta on Bemarilla aika tarkkaa puuhaa. Vastapinnan vahaaminenkin saattaa aiheuttaa ääniä. Mä oon allerginen kaikelle noille, joten joka kevät suolausten päätyttyä pesen tiivisteet juurta jaksain ja sit vaan carbaa sisälle ja ulos kumitiivisteisiin ja rätillä pyyhintä/tasoitus.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Kävin Schmiedmannilla eikä heillä ollut Carbaflota, tarjosi jotain vastaavaa silikonipohjaista ainetta. Kehui että niitä on myyty eikä valituksia ole tullut, jätin ostamatta kun täällä on varoiteltu silikonista. Täytyy käydä lasipalatsista kysymässä Carbaflota että pääsee ovitiivisteiden narinoista eroon, jatkossa ei sitten vahata oviaukkoja.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Voi ne oviaukot vahata ihan hyvin. Se on vaan se suola yms. pikipaska, joka ne saa joustamattomammiksi. Jos tarpeeks huolella peset ne niin ei tarvi Carbaakaan mut se nopeuttaa. Muuten saa pestä muutaman kerran jos varman päälle natinattomat haluu.

Juuei todellakaan silikonia mihinkään missään nimessä, Olarin Laakkosellakin koitti sitä ehdotella, että hakis Motonetista parin euron puikon... eli ei halunnu carbaa myydä ja ilman jäin. Ebaysta tai amazonista tai schmiedmannin nettikaupasta saa varaosanumerolla 83230309627. Tynninharjun Autohuollosta ostin omani 35€ tjsp. Ja vähän kakisteli myyjä sielläki, että ei oo myyntituote mut kai se pitää voida myysä ku kerran varaosanumero on olemassa...

Ite jouduin just tänään lisäämään carbaa kuskin oven yläreunan tiivisteeseen, meniskö siihe nyt sitten siitepölyt tms. vai johtuiko siitä kun auto oli vaahteran alla osteopaatilla käynnin ajan ja pakko oli vetää Surfex Hd liukkarilla pesu, että sai mahlat pois... Oisko vieny Carbat mennessään...
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Onhan tuo naurettavan ja säälittävän välimaastosta jos Carbaflota myydä marmoritiskillä, käyn kuitenkin kiusaamassa niitä jonain päivänä. DuPontin Krytox lienee vastaavaa ainetta nettijuttujen mukaan, saatavuus yhtä hyvä ja saman hintainen.

Nyt kun sanoit niin mulla narinat lisääntyi kun pari kertaa pesin auton mökillä AS16:lla kun BH foami oli unohtunut kotiin, saattoi johtua tuosta.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

^^BH Autofoam aiheuttaa narinoita aika hyvin, jos pääsee kuivahtamaan ja auringossa saattaa niin käydä. Pitää huuhdella muutenki ikkunankarmit pitkään ja tarkasti. Joissaki kumilaaduissa (tietyissä Mersuissa ainakin) aiheuttaa kumien laikkuuntumista joten tarkkana saa olla.

Tosiaan Tynninharjun autohuolto, marmori, Lohjalla myy. Pistät rahat mulle, asun lähellä/kuljen ohi monesti joka päivä niin kipasen sulle putelin vaikka lasten kans kävelylenkkinä ja pistän kirjeenä postissa :D Se monenkympin "pullo" on siis 50 grammaa / 11*2 cm. 42-45€ tjsp. tais olla marmorin hinta mut tinkas kysymättä sen 35€ joten taisi olla litrakatteet kohillaan ainaski vuosi sitten heinäkuussa kun jäähän tostakin hintaa 700€/litra.
Vastaa Viestiin