Sivu 22/22

Re: F20 viat ja ongelmat

Lähetetty: 02 Helmi 2018, 21:08
Kirjoittaja melperri
masaf1 kirjoitti:
01 Helmi 2018, 18:47
Täältä foorumilts nyt tietää, että kaikki B47:t kuuluu tohon :D Mulle sanoivat kun varasin öljynvaihtoo. Pari kk myöhemmin tuli takaisinkutsu kirjekin himaan. Ei tosin ollu EGR:ssä vikaa mut softa päivitettiin (kierrätetään vähempi ja epäherkemmin paskaa takaisin ja vasta kuumalla koneella)
No hyvä , että päivitetään näin päin. Itse pelkäsin , että päinvastoin lisätään pakokaasun takaisn kierrätystä ja olin jo päättänyt jättää väliin koko takaisnkutsun, mutta jos menee näin päin , päivittäkööt sitten huollon yhteydessä. Itse asiassa pitäisi käydä poistattamassa koko EGR , mutta kun ei ehdi.

Re: F20 viat ja ongelmat

Lähetetty: 03 Helmi 2018, 06:24
Kirjoittaja *Ari*
masaf1 kirjoitti:
02 Helmi 2018, 20:55
Pystyyhän sen laatikon adaptaation resetoimaan Böntillä (samalla kun muutakin koodattavaa...) tai marmorilla. Opetat sitte oikeille tavoille alusta asti ;)
Tämä kävi mielessä että se oppii nysväämiseen ja haluaa jatkaa samalla linjalla kun pitäisi polkasta mopo liikkeelle. Tuo resetointi pitää käydä tekemässä kun alkaa ensin hahmottumaan mitä kaikkea pitää koodailla ja sen jälkeen opettaa kippo pahoille tavoille :thuup:

Re: F20 viat ja ongelmat

Lähetetty: 03 Helmi 2018, 12:43
Kirjoittaja salmol
*Ari* kirjoitti:
02 Helmi 2018, 19:14
Kun lähtee liikkeelle niin välillä kaasua saa painaa normaalia enemmän ennen kun tapahtuu mitää ja yhtäkkiä hyökkää aika reippaasti. Tämä tulee esille satunnaisesti comfort asennolla jolla ajan lähes aina ja tilanne tulee kun on vähän aikaa ajanut rauhallisesti, pysähtyy valoihin tai risteykseen ja lähtee liikkeelle. Onko ärsyttävä ominaisuus vai käynti korjaamolle?
Ei ole ominaisuus, vaan joko momenninmuunnin ei toimi oikein ja olisi mahdollisesti joku muu vika siellä.

Kannattaa tietysti kokeilla tuo vaihteiston oppimisen nollaus, adaptaatioiden nollaus on eri asia, mutta tietysti molempia voi yrittää. Adaptaatiot ovat kytkinpakan kulumiseen liittyviä arvoja ja oppiminen kuskin ajotapaan viittaava oppiminen. Molemmat voidaan nollata, mutta esim. jos kytkinpakat ovat kuluneita, niin adaptaatioiden nollaus voi pahentaa tilannetta. Jos taas auto lähes uusi, niin voi auttaa.

Re: F20 viat ja ongelmat

Lähetetty: 03 Helmi 2018, 13:07
Kirjoittaja *Ari*
Täytyy käydä huollossa niin saavat katsoa onko kunnossa. Kilsoja on 47tkm joten ei luulisi vielä tuossa vaiheessa olevan ongelmia kytkinpakkojen kanssa, ei kai nää mitään vag:n vehkeitä ole?

Re: F20 viat ja ongelmat

Lähetetty: 03 Helmi 2018, 14:38
Kirjoittaja masaf1
Ei siinä mitään vikaa ole, softa vaan oppinut huonoille tavoille. Meet nyt sinne Böntille pistään ykköset ja nollat oikeeseen järjestykseen ja samalla nollautat. Langolla oli ihan sama juttu kun osti 60tkm ajetun kolmosen.

Re: F20 viat ja ongelmat

Lähetetty: 03 Helmi 2018, 15:59
Kirjoittaja salmol
masaf1 kirjoitti:
03 Helmi 2018, 14:38
Ei siinä mitään vikaa ole, softa vaan oppinut huonoille tavoille. Meet nyt sinne Böntille pistään ykköset ja nollat oikeeseen järjestykseen ja samalla nollautat. Langolla oli ihan sama juttu kun osti 60tkm ajetun kolmosen.
Minulla oli kolmonen (F30) oppinut huonoille tavoille ja se vaihtoi välillä nykäisten, esim. 1-2 ja 2-3 vaihteille. Koskaan ei odotuttanut vedon kiinni ottaminen liikkeelle lähdöissä, siksi en tuohon teoriaan usko. Vaikka tietysti toivon että tuosta on kyse.

Re: F20 viat ja ongelmat

Lähetetty: 03 Helmi 2018, 16:53
Kirjoittaja *Ari*
Välillä on kyllä ollut pientä nykimistä vaihdoissa pienillä vaihteilla joten käyn ensin marmorilla kääntymässä koska siinä on BPS, jos siellä ei saada viivettä kuriin niin sitten ensi kuussa Böntille samalla kun käyn siellä suunnalla messuilla.

Satunnaiset nykäsyt vaihdossa ei ole mitään VW DSG:hen verrattuna mutta muistelen että aiemmissa Bemun kokeajoissa ei noita ole ollut ja vaihdot tapahtui silkkisen pehmeästi. Ehkä siksi kun ne on olleet uusia koeajo autoja eikä vajaa viiskymppiä ajettuja?

Re: F20 viat ja ongelmat

Lähetetty: 04 Helmi 2018, 17:36
Kirjoittaja elem
salmol kirjoitti:
03 Helmi 2018, 15:59
masaf1 kirjoitti:
03 Helmi 2018, 14:38
Ei siinä mitään vikaa ole, softa vaan oppinut huonoille tavoille. Meet nyt sinne Böntille pistään ykköset ja nollat oikeeseen järjestykseen ja samalla nollautat. Langolla oli ihan sama juttu kun osti 60tkm ajetun kolmosen.
Minulla oli kolmonen (F30) oppinut huonoille tavoille ja se vaihtoi välillä nykäisten, esim. 1-2 ja 2-3 vaihteille. Koskaan ei odotuttanut vedon kiinni ottaminen liikkeelle lähdöissä, siksi en tuohon teoriaan usko. Vaikka tietysti toivon että tuosta on kyse.
Tätä empimistä olen joskus itsekin F20:ssä havainnut, vain Comfort-moodissa. Kyse ei ole kuitenkaan vedon kiinni ottamisesta viiveellä, vaan tunne on sellainen, että auto ei ensin usko, että kuski haluaisi nyt kiihdyttää rivakammin kuin muutamassa edeltävässä kadunkulmassa. Eli lähtee kyllä heti pehmeästi liikkeelle kun siirtää jalan jarrulta kaasulle, mutta vaste ei olekaan heti odotettu. Siiten sitä vaistomaisesti painaa lisää kaasua ja sitten kun auto tajuaa, että aha, nyt mennään eikä meinata, niin hyökkää liikkeelle. Sport-moodissa ei koskaan emmi vaan hyökkää heti. Ei todellakaan tunnu vaihteiston ongelmalta eikä edes ominaisuudelta, vaan moottorinohjauksen (adaptiiviselta/oppivalta?) huonolta käytökseltä.

Re: F20 viat ja ongelmat

Lähetetty: 04 Helmi 2018, 17:51
Kirjoittaja *Ari*
Täällä nyökytellään, sen verran sanatarkasti ja selkokielellä tuli oireet kerrottua jotka on aivan samat kun mulla.

Re: F20 viat ja ongelmat

Lähetetty: 07 Helmi 2018, 18:23
Kirjoittaja *Ari*
Kävin marmorilla kysymässä mitä on tehtävissä, testien jälkeen egr vaihtoon joka jumitti lievästi vaikkei ollut jättänyt vikakoodia ja samalla täydellinen ohjelmiston päivitys. Sitä en tiedä kumpi vaikutti, vai molemmat mutta nyt tuntuisi toimivan kuten kuuluu ja kulutuskin taisi vähän tippua. Palvelu Lakkosen suorahuollossa 10+, asentaja oli asiantunteva ja avuliaasti vastaili kaikenlaisiin kysymyksiin sekä kertoi mitä autolle tehtiin ja miksi. Kontrasti entisen merkin pikahuoltoon, tai huollon toimintaan selkeä Laakkosen hyväksi.

Re: F20 viat ja ongelmat

Lähetetty: 08 Helmi 2018, 08:28
Kirjoittaja masaf1
Kuulostaa Olarin toimipisteen toiminnalta? Ittee jo melkein hävetti miten hyvä palvelu siel oli ku 2 tunnin aikana kävi asentaja 3 kertaa kertomassa mitä nyt meneillään ja sitä sun tätä, kun EGR-kamppiskäynti oli.

Re: F20 viat ja ongelmat

Lähetetty: 08 Helmi 2018, 13:25
Kirjoittaja *Ari*
Kyllä, sama paikka.

Re: F20 viat ja ongelmat

Lähetetty: 13 Helmi 2018, 18:22
Kirjoittaja Petsku333
Onko muilla tapahtunut seuraavanlaista. Kun start stop sammuttaa moottorin ja tarpeeksi kauan seisoskelun jälkeen käynnistää moottorin taas varmaankin kylmästä ulkolämpötilasta johtuen, niin auto hyökkää hieman eteenpäin. Eli pelkkä D:llä normisti paikallaanpysymiseen vaadittava jarruasento ei riitä pitämään autoa paikallaan moottorin taas käynnistyessä. Pitääkö sitä ruveta pitämään jarrua kunnolla lattiassa aina valoissa, koodata autosta start-stop pois vai kadehtia kun muitten autot pysyy paikallaan?

Re: F20 viat ja ongelmat

Lähetetty: 13 Helmi 2018, 18:56
Kirjoittaja masaf1
Eipä oo nytkähdelly. Kuulostas vähän siltä, että voimansiirron softassa bitti poikittain tms. tai sit turbiini ei vapaudu lootassa jostain syystä vaan jää kanittamaan.

Re: F20 viat ja ongelmat

Lähetetty: 13 Helmi 2018, 20:28
Kirjoittaja *Ari*
Viikko ajeltu Laakkosella käynnin jälkeen ja nyt alkoi taas tekemään kaasupolkimen tunnottomuutta liikkeelle lähdettäessä. Oire tulee yleensä kun on ajanut "taloudellisesti" eli pintakaasulla eikä ole polkaistu kertaakaan kaasua reippaammin. Kai se on joku päivä käytävä uudestaan pajalla jos tuohon saisi jotain tolkkua, ei tunnu kivalta kun kaasutuntuma vaihtelee ja koskaan ei voi tietää lähteekö liikkeelle normaalisti pintakaasulla vai polkaistaanko lappu heti puoleenväliin.

Re: F20 viat ja ongelmat

Lähetetty: 14 Helmi 2018, 06:25
Kirjoittaja masaf1
Kylmällä koneella/voimansiirrolla ja liukkaalla xDrivehan luistattaa turbiinia pitäen kierroksia reservissä jos tarvii jakaa johonki nurkkaan lisää, mut tekeekö sulla siis lämpimänäkin tota? Ettet sekottais mainitsemaani.

Re: F20 viat ja ongelmat

Lähetetty: 14 Helmi 2018, 06:59
Kirjoittaja salmol
*Ari* kirjoitti:
13 Helmi 2018, 20:28
Oire tulee yleensä kun on ajanut "taloudellisesti" eli pintakaasulla eikä ole polkaistu kertaakaan kaasua reippaammin.
BMWn suunnitteluosasto ei ollut varautunut tuollaiseen mahdollisuuteen. :lol:

Re: F20 viat ja ongelmat

Lähetetty: 14 Helmi 2018, 16:11
Kirjoittaja *Ari*
salmol kirjoitti:
14 Helmi 2018, 06:59
BMWn suunnitteluosasto ei ollut varautunut tuollaiseen mahdollisuuteen. :lol:
Tätä olen vahvasti epäillyt, mutta minkäs teet täällä pk-seudun uinuvassa aamuliikenteessä kun talvikin on päässyt yllättämään ja letka etenee normaalia rauhallisemmin :)
masaf1 kirjoitti:
14 Helmi 2018, 06:25
Kylmällä koneella/voimansiirrolla ja liukkaalla xDrivehan luistattaa turbiinia pitäen kierroksia reservissä jos tarvii jakaa johonki nurkkaan lisää, mut tekeekö sulla siis lämpimänäkin tota? Ettet sekottais mainitsemaani.
Kone on ollut yleensä haalean puolella, ei kuitenkaan kuuma kone. Tai mistä mä sitä tiedän kun ne on tehtaalla unohtanut laittaa moottorin lämpömittarin joten mutulla mennään haalean koneen osalta. Pitoa on ollut renkaiden alla joten ei ole kyse liukkauden haistelusta, kierrokset ei nouse normaalia korkeammalle eikä turbiini luista vaan kaasutuntuma on alussa erittäin pehmeä ja yhtäkkiä kaasun progressio muuttuu normaaliksi pintaherkäksi ja hyvin reagoivaksi.

Re: F20 viat ja ongelmat

Lähetetty: 14 Helmi 2018, 20:01
Kirjoittaja masaf1
Saat piilovalikosta öljyn ja/tai jäähdytysnesteen lämpötilan näkyviin mittareiden väliin. Googlaa tai kato foorumilta vaikka F30 piilovalikko, öljynlämpötila tms.

Tai sit pistä keppi DS:lle niin problem solved ja hauskempaa muutenkin. Tai sit sport-ajo-ohjelma vaan...