Sivu 1/1

116i vs. 118i tekniikka

Lähetetty: 08 Tammi 2012, 11:44
Kirjoittaja ainomieli
Yritin löytää mitä eroa on näiden kahden bensamallin tekniikassa. Tarkoituksena olis ottaa 116i mallista ulos 118i mallin tehot (tai vaikka vähän enemmänkin).

RealOEM.com sivulta osanumeroita katsoessa selvisi seuraava:

- Kone N13B16 on sama. Vertasin imusarjat, pakosarjat, turbon, välijäähdyttimen, ruiskut, ohjausyksiköt, kiertokanget yms.
- Katalysaattori on sama. Siitä eteenpäin pakoputkisto on 116i mallissa 3mm ahtaampi (halkaisija 52mm vs. 55mm).
- Voimansiirto on sama. Paitsi manuaalivaihteistolla perävälitys on eri, automaatissa sama.
- Jarrut on edessä erit: 116i 284mm vs. 118i 300mm levyt.

Onko porukalla tietoa muista eroista?

Näyttäis että tehoero on tehty täysin softalla. Muutama kilowatti saattaa kadota pakoputkistoon, onko arvausta paljonko putkisto vaikuttaa?

Suostuiskohan merkkihuolto laittamaan 118i softan 116i:hin (tuskin)? Mutta ei kai tuohon mitään teknistä estettä ole, kun moottorinohjausyksikkö on sama?
Jos muutoksen tekisi virallisesti pitäisi etujarrut vaihtaa (levyt, satula) ja muutoskatsastaa, osaatteko arvioida hintaa?

Re: 116i vs. 118i tekniikka

Lähetetty: 08 Tammi 2012, 17:50
Kirjoittaja J1978
Mun mielestäni on viisaampaa venyttää penniä tai ottaa lisää velkaa ja hommata heti kättelyssä sellainen auto kuin kokee tarvitsevansa. Sellainen jälkikäteen teen tästä paremma käy vielä enempi kukkarolla ja siihen palaa myös vapaa-aikaa. Tietty jos sen ottaa harrastuksena niin mikäs siinä. Merkkiliike ei ala noita takuunalaisia autoja softaamaan tai muuttelemaan. Kysyin sitä aikanaan 318iA:n kohdalla ja sanoivat, että ei käy eikä tehdä.

Re: 116i vs. 118i tekniikka

Lähetetty: 08 Tammi 2012, 21:48
Kirjoittaja ssalmela
Aika mielenkiintoistahan tuo on. 116iA on tullut hankittua eikä se siitä itsekseen 118iA:ksi muutu. Jos osoittautuu puhtaasti softalla tehdyksi, voisin jopa harkita ensimmäistä kertaa auton lastutusta.

Re: 116i vs. 118i tekniikka

Lähetetty: 09 Tammi 2012, 09:28
Kirjoittaja ainomieli
Niin eihän mallia enää voi vaihtaa kun auto on jo pihassa :tong:. Ja harrastushan auton pitäminen mulle aina on ollut, tiedä pitäiskö tapoja muuttaa kun nyt ensimmäisen uuden auton laitoin. Joka tapauksessa viimeistään kahden vuoden päästä kun takuu menee umpeen auton kunnossapidosta/huollosta/parantelusta tulee harrastus, katsotaan jaksaako odottaa siihen saakka.

BMW ei kuitenkaan ole ottanut edes 118i versiosta koneen täyttä potenttiaalia ulos, esim. Mini Cooper JCW mallissa on samasta koneesta (sisuskalut) otettu 155 kW / 260 Nm tehot. Johtunee siitä, että mallistoon on tilaa jätetty tulevalle 2.0l turbolle.

Lisäksi kun automaattivaihteisto kestää 450 Nm väännön niin eipä lastuttamissa ongelmia pitäisi tulla. Automaatin tyypistä tosin löysin kahta eri tietoa (RealOEM = 8HP45 vs. WiKi = 8HP30), no kestää 8HP30 versiokin 300 Nm väännön.

Re: 116i vs. 118i tekniikka

Lähetetty: 09 Tammi 2012, 23:16
Kirjoittaja jasep
Samoin 116d ja 118d on melko lailla samoja. Samat suuttimet, korkeapainepumppu ja moottorin ohjainlaite. Luulin, että turbossa olisi jotain eroa mutta sekin on sama. 120d:ssä sitten näkyy jo olevan eri suuttimet, kuten myös ohjainlaitekin. Varmaan myös turbo on eri.

Re: 116i vs. 118i tekniikka

Lähetetty: 18 Kesä 2012, 11:13
Kirjoittaja jleinonen
No joko ketjun aloittajalla on uusi softa sisässä koneessa?

Koitin katsella eri paikkoja, jotka tarjoais päivitystä niin löysin vain tämän yhden
http://www.chip-tuning.fi/brand/car/BMW/

Joka ei kyllä ota tuosta 116i:sta 118i:n tehoja. Vain +15hp ja +20Nm :thdw:

Re: 116i vs. 118i tekniikka

Lähetetty: 18 Kesä 2012, 12:04
Kirjoittaja jleinonen
http://promotech.se/?p=moduleinfo&cId=14914 Tuolla olis boksi jolla +27hp ja +60Nm. Kuulostaa jo paremmalta.

Re: 116i vs. 118i tekniikka

Lähetetty: 18 Kesä 2012, 12:32
Kirjoittaja ainomieli
Tere,

Eipä ole softan päivittäminen edennyt mihinkään kun en ole löytänyt Suomesta yhtään paikkaa mistä softan saisi. Mitään ylimääräisiä purkkeja en rupea autoon laittelemaan vaan tehonlisäys pitää saada aikaan muuttamalla alkuperäistä moottorinohjausta. Parista paikasta kysyin ja molemmat valitteli, että huonolla menestyksellä on softan muutokset onnistuneet, uusissa malleissa on tehtaan toimesta parannettu suojauksia joilla muutosten tekeminen estetään.

Ulkomailta löysin pari paikkaa joista saisi, ainakin speksien mukaan, hyvän ohjelman. Mutta liikkeet on vähän turhan kaukana.

http://www.ziptuning.nl/en/customchip/B ... tml#header" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.evotech.de/entwicklung/konfi ... /index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Joten odotellaan josko suomalaiset pajatkin saisivat ohjelman tehtyä ja asennuksen onnistumaan...

Re: 116i vs. 118i tekniikka

Lähetetty: 19 Kesä 2012, 18:53
Kirjoittaja japi2010
Katsokaas tätä, 116d viritettynä tarjoaa enemmän tehoa kuin 118d viritettynä - miten on mahdollista?

http://www.ziptuning.nl/en/customchip/B ... tml#header" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 116i vs. 118i tekniikka

Lähetetty: 19 Kesä 2012, 23:15
Kirjoittaja ram1
japi2010 kirjoitti:Katsokaas tätä, 116d viritettynä tarjoaa enemmän tehoa kuin 118d viritettynä - miten on mahdollista?

http://www.ziptuning.nl/en/customchip/B ... tml#header" onclick="window.open(this.href);return false;
Tohon en ota kantaa, mutta tuo 116I ja 118I näyttäs F20:ssä olevan kokonaan sama kone.Itse ostaisin sukkana hinnat alkaen version.Toi 116D:n lukema lienee virheellinen kun katsoo E87:n lukemia samasta koneesta.Noi lukemat taitaa olla 120D mallista mitä tuolla on speksattu 116D:n.

Re: 116i vs. 118i tekniikka

Lähetetty: 20 Kesä 2012, 13:51
Kirjoittaja japi2010
Niin, pakko siinä on virhe olla

Re: 116i vs. 118i tekniikka

Lähetetty: 20 Kesä 2012, 19:46
Kirjoittaja ram1
Ei noi lukemat ole kyllä todellisia mihinkään autoon kun tarkemmin katsoo.Huiput 270 noilla tehoilla.

Re: 116i vs. 118i tekniikka

Lähetetty: 20 Kesä 2012, 20:40
Kirjoittaja CLiK
Parannus vaatimattomasti 70 km/h. :mus: Oma kosla lentäis 20 kw:n lisäpaukuilla 285 km/h. Jep, jep.

Re: 116i vs. 118i tekniikka

Lähetetty: 20 Kesä 2012, 20:51
Kirjoittaja ram1
Onhan siinä se oikeakin softa tuohon koneeseen.Se taas todella mieto.Bensakone paljon järkevämpi vaihtoehto.Tuo voi jopa pitää paikkansa, koska luultavasti 116i ja 118i samoja myllyjä.Voi kun olis rahaa ostella uus auto.
http://www.ziptuning.nl/en/customchip/B ... tml#header
http://www.ziptuning.nl/en/customchip/B ... tml#header