Polttoaineen kulutus

F20, F21, F22, F23
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Cortinajet kirjoitti:
salmol kirjoitti: Löytyy ohjeet kun etsit sanaa "piilovalikko" tai "salavalikko", jos päätät korjata itselläsi.
- Voisinpa askarrella aikani kuluksi, mutta mistä tuon koodiin tarvittavan "VIN" luvun saa ?
VIN-koodin saa vaikka rekisteriotteesta tai auton runkonumerolaatasta.

Ja ohje piilovalikon löytämiseksi on tässä jotta ei tarvitse kaikkien etsiä: http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f= ... kko#p45271" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Cortinajet kirjoitti:P.s. Jäi mainitsematta että yllämainitut kulutukset eivät ole auton antamia lukuja vaan polttoainekirjanpidosta. Tähän viestiketjuun vertailukelpoisempaa olisi puhua auton ilmoittamasta kulutuksesta, joka on minulla 5,0 tasan.

Jos tarkkoja ollaan ja huomioidaan myös todellinen matka niin F21 :n mittarivirhe on navigaattoriin verrattuna 5%. Huomioituna tuo virhe, kulutus on oikeasti litraa/95km.
Sataa todellista kilometriä kohti kulutus on 5,845 tankattua litraa.
Aika iso ero kun auto näyttää 5,0L/ 100km ja tankattu määrä on 5,85L/100km. Auton näyttämä on 14,5% todellista pienempi. Kun mainoksissa esitetyt kulutuslukemat ("viralliset") ovat vielä tästäkin vielä 18% pienemmät ei voi kun olla pirun tyytyväinen että autovero lasketaan näistä viimeksimainituista dynamometrissä ajetuista luvuista, eikä todellisesta kulutuksesta. :drink:
Hyvä pointti! Mä ilmoitan omat kulutuslukemani aina km/trippimittarin ja tankkaus määrän mukaisesti, iDrive saa näyttää mitä vaan.

Ihan vertailuksi vaan mun edellisen auton (F10 520dA -10) kokonaiskulutus oli 16.7.2010 - 28.8.2013 välisenä aikana,
7 km - 10 517 km n. 6,8 l dieseliä/100 km.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Kävin eilen tankkaamassa kauppakassini Tallinnassa Nesteen bensiksella (1,25 €/l, E95) ja laskin edellisen 510 km
keskikulutukseksi 8,4 l / 100 km. Tosin auto saavuttaa sisäänajon paperit vasta ensi viikolla, eli sen 2.000 km.
Kylmät talvikuukaudet takana ja paljon kyläajelua, mutta kyllä bensa tuntuu autolle maistuvan.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

salmol kirjoitti:
Cortinajet kirjoitti:
salmol kirjoitti: Löytyy ohjeet kun etsit sanaa "piilovalikko" tai "salavalikko", jos päätät korjata itselläsi.
- Voisinpa askarrella aikani kuluksi, mutta mistä tuon koodiin tarvittavan "VIN" luvun saa ?
VIN-koodin saa vaikka rekisteriotteesta tai auton runkonumerolaatasta.

Ja ohje piilovalikon löytämiseksi on tässä jotta ei tarvitse kaikkien etsiä: http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f= ... kko#p45271" onclick="window.open(this.href);return false;
Vinin saa myös Bilteman nettisivuilta rekisterinumerolla:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Avatar
LCI
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 72
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:56
Auto: BMW & Aircooled VW's
Paikkakunta: Laukaa

Ensimmäinen pitkä siivu päästelty f11 520da:lla. Noin 2tkm lenkki Keski-Suomi - Levi keskikulutuksella 6,6l/100km. Ihan ei mene niin pienellä, mitä toivottu. Tuolla e60 520d manuaalilla meni joulun aikaan sama kierros 5,6l/100km samalla suksiboksilla ja kuormalla. Parhaimmillaan ajotietokone on näyttänyt, että tankilla ajaa reilusti yli 1400km.
G30, 2018 & F30, 2015
pentium
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 24 Kesä 2014, 15:15
Auto: F20 116iA -14

Eka tankillinen ajettu upouudella 116iA:lla. Keskikulutus tripin kilometreillä laskettuna 6,7l/100km. Ajosta puolet moottoritiellä ja loppu taajamassa/kaupungissa. Pääasiassa eco asetuksilla ja seuraava tankki kokeillaan comfotia.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Polttoaineekulutus on tuolla 16i-koneella 33% isompi kuin 100 heppaa tehokkaammalla dieselillä. Ei kyllä tuo bensa kannata paitsi jos ei ole rahaa ostaa dieseliä tai jos ajaa TOOOOODELLA vähän kilometrejä vuodessa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
pentium
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 24 Kesä 2014, 15:15
Auto: F20 116iA -14

Pienin keskikulutus tripin kilometreillä laskettuna 5,9L/100km.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

salmol kirjoitti:Polttoaineekulutus on tuolla 16i-koneella 33% isompi kuin 100 heppaa tehokkaammalla dieselillä. Ei kyllä tuo bensa kannata paitsi jos ei ole rahaa ostaa dieseliä tai jos ajaa TOOOOODELLA vähän kilometrejä vuodessa.
Näinhän sitä luulisi :mus:
Pumpulla säästetty 5e tuntuu kivalta, mutta samalla ei huomata kun takataskusta lähtee 100e.


Vertaillaan 120d vs 116i (jossa teho ero on 50heppaa, en löytänyt 100heppaa tehokkaampaa ykkösarjalais dieseliä).
Jos ajatellaan dieselille 5l/100km kulutus ja 116i:lle pentiumin ilmoittama 1. tankin kulutus yläkanttiin 6,7l/100km. 'Tämän kokoluokan autolla ajetaavan esim. 15tkm vuodessa.

PA kuluissa ero on dieselin hyväksi 530e.
Tästä kun vähennetään dieselvero (lonkalta heitetty arvio) 300e.
Diesel yhä 230e voitolla.

Diesel on 4600e kalliimpi ja yleensä pienimoottoriset säilyttää arvonsa paremmin.
Tuosta tulee pääomakustannusta 580e/a+korko 280 /a =860e
Bensa kääntyi nyt 630e voitolle.
Laskelmaa voisi jatkaa ja huomoida dieselin kalliimman vakuutuksen (en tarkistanut, mutta iskutilavuuden kautta?). Arviolta vaikka 50e-->bensa voitolla 700e.
Vaadittu kilometrimäärä on 30tkm, jotta diesel alkaisi kannattamaan. Näitä kilomtreja ei keskiverto 1-sarjan kuski tahko.
Jos taas on työsuhdeautona, niin 60e on verotusarvossa eroa. Tämän kuittaaminen vaatii n. 30tkm myös.

-->säästön takia dieseliä ei kannata valita. Todellisuudessa kulutusero samanalaisella ajolla on pienempi, joten vaadittu kilometrimäärä kasvaa lisää.
Viimeksi muokannut Kuudensuora, 05 Syys 2014, 18:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

5-ovisen 1-sarjalaisen kohdalla hintaero on huimat 5600e, joka nostaa vaaditut km:t 37tkm!
3-sarjan kohdalla hintaero on jo 7600e-->50tkm.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Kuudensuora kirjoitti:säästön takia dieseliä ei kannata valita. Todellisuudessa kulutusero samanalaisella ajolla on pienempi, joten vaadittu kilometrimäärä kasvaa lisää.
Kilometreistä riippuen diesel on kannattava tai erittäin kannattava. On muistettava että löpövehje myös säilyttää käytettynä hintansa. Tämän päälle tulee vielä parempi käyttömukavuus lisääntyneen väännön osalta. Mulla vähän vajaa 100 heppaa tehokkaampi kärry joka vie 5 litran paikkeilla kaikki ajot huomioiden. Mutta jos haluaa ajaa huonosti vääntävällä paljon kuluttavalla, niin mikäs siinä. :tong:
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Siis teho erohan on 50 heppaa ja äskeinen esimerkki osoitti antamillasi vaihtoehdoilla bensan ylivoimaisen kannattavuuden. Sitten puhe sinkoilikin jo muualle vääntöön ym, mutta se ei muuta tosiasiaa, että 2.0d ei ole vaihtoehto 116i:lle jos haluaa säästää kuten tuossa kehuskelit. Jos taas haluaa tehokkaan moottorin, niin keskustelu on täysin eri ja kannattaa lisätä sylintereitä.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

salmol kirjoitti:Tämän päälle tulee vielä parempi käyttömukavuus lisääntyneen väännön osalta.
Tämä oli hauska. Vaihdettiin 325xiA nykyiseen 320xdA:han ja "käyttömukavuus" putosi kyllä kympistä nollaan. Sen verran julmasti tuo nelosdiesel käy. Toki tehotkin tippui siinä samalla. Polttoaineen kulutus kyllä puolittui, mutta tosiaan, mukavuuden kustannuksella.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Avatar
pokkus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Kesä 2014, 05:29
Auto: 2011 Ford Mustang GT & 2013 BMW X3 35i xDrive
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

salmol kirjoitti: Kilometreistä riippuen diesel on kannattava tai erittäin kannattava. On muistettava että löpövehje myös säilyttää käytettynä hintansa. Tämän päälle tulee vielä parempi käyttömukavuus lisääntyneen väännön osalta. Mulla vähän vajaa 100 heppaa tehokkaampi kärry joka vie 5 litran paikkeilla kaikki ajot huomioiden. Mutta jos haluaa ajaa huonosti vääntävällä paljon kuluttavalla, niin mikäs siinä. :tong:
Miten olitkin saanut noin monta epäkohtaa yhteen viestiin :) Itse kun en voisi allekirjoittaa ainuttakaan väitettä tuosta suorilta käsin.
Autotallini: 2013 BMW X3 35i xDrive M-sport
Autojeni kulutuksen seurantaa: Fuelly
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

pokkus kirjoitti:
salmol kirjoitti: Kilometreistä riippuen diesel on kannattava tai erittäin kannattava. On muistettava että löpövehje myös säilyttää käytettynä hintansa. Tämän päälle tulee vielä parempi käyttömukavuus lisääntyneen väännön osalta. Mulla vähän vajaa 100 heppaa tehokkaampi kärry joka vie 5 litran paikkeilla kaikki ajot huomioiden. Mutta jos haluaa ajaa huonosti vääntävällä paljon kuluttavalla, niin mikäs siinä. :tong:
Miten olitkin saanut noin monta epäkohtaa yhteen viestiin :) Itse kun en voisi allekirjoittaa ainuttakaan väitettä tuosta suorilta käsin.
Bensa vai diesel? Ikuinen kysymys: ostaisinko dieselin vai bensa-auton.

http://www.iltalehti.fi/autot/2014091218657919_au.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Juha kirjoitti:
salmol kirjoitti:Tämän päälle tulee vielä parempi käyttömukavuus lisääntyneen väännön osalta.
Tämä oli hauska. Vaihdettiin 325xiA nykyiseen 320xdA:han ja "käyttömukavuus" putosi kyllä kympistä nollaan. Sen verran julmasti tuo nelosdiesel käy. Toki tehotkin tippui siinä samalla. Polttoaineen kulutus kyllä puolittui, mutta tosiaan, mukavuuden kustannuksella.
Kiva jos on hauskaa. Mulla oli aikaisemmin 2.9l vaparikutonen kone (204 hp) ja nyt 4-pyttyinen nokivasara, ja kyllä käyttömukavuus on nykyisellä parempi. Toki nyt on automaatti ja silloin oli manuaali, mutta silti koneen ominaisuudet ovat mukavammat. Ja kulutus puolittui.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
pentium
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 24 Kesä 2014, 15:15
Auto: F20 116iA -14

Keskikulutus kaksi viimeisintä tankillista tripin kilometreistä laskettuna 5,6 ja 5,7 litraa. :drink:
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Just ajelin muijan ja täyden auton kanssa Kuopiosta Rukalle ja keskikulutus 4.4. L / 100 km ja keskinopeus 90 kmh. Matkaa 480 km. Ei paha.


Sent from my iPad using Tapatalk
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

116iA viimeisin kulutus 5.8. - 2.12. 545 km 8,9 l/100 km. Vain ja ainostaan pientä kaupunkiajoa.
Trippimittarin ja tankin mukaan. Etelähelsingissä Nesteen tankilla 95 maksoi 1,13 €/litra.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Vastaa Viestiin