salmol kirjoitti:Polttoaineekulutus on tuolla 16i-koneella 33% isompi kuin 100 heppaa tehokkaammalla dieselillä. Ei kyllä tuo bensa kannata paitsi jos ei ole rahaa ostaa dieseliä tai jos ajaa TOOOOODELLA vähän kilometrejä vuodessa.
Näinhän sitä luulisi
Pumpulla säästetty 5e tuntuu kivalta, mutta samalla ei huomata kun takataskusta lähtee 100e.
Vertaillaan 120d vs 116i (jossa teho ero on 50heppaa, en löytänyt 100heppaa tehokkaampaa ykkösarjalais dieseliä).
Jos ajatellaan dieselille 5l/100km kulutus ja 116i:lle pentiumin ilmoittama 1. tankin kulutus yläkanttiin 6,7l/100km. 'Tämän kokoluokan autolla ajetaavan esim. 15tkm vuodessa.
PA kuluissa ero on dieselin hyväksi 530e.
Tästä kun vähennetään dieselvero (lonkalta heitetty arvio) 300e.
Diesel yhä 230e voitolla.
Diesel on 4600e kalliimpi ja yleensä pienimoottoriset säilyttää arvonsa paremmin.
Tuosta tulee pääomakustannusta 580e/a+korko 280 /a =860e
Bensa kääntyi nyt 630e voitolle.
Laskelmaa voisi jatkaa ja huomoida dieselin kalliimman vakuutuksen (en tarkistanut, mutta iskutilavuuden kautta?). Arviolta vaikka 50e-->bensa voitolla 700e.
Vaadittu kilometrimäärä on 30tkm, jotta diesel alkaisi kannattamaan. Näitä kilomtreja ei keskiverto 1-sarjan kuski tahko.
Jos taas on työsuhdeautona, niin 60e on verotusarvossa eroa. Tämän kuittaaminen vaatii n. 30tkm myös.
-->säästön takia dieseliä ei kannata valita. Todellisuudessa kulutusero samanalaisella ajolla on pienempi, joten vaadittu kilometrimäärä kasvaa lisää.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI