Tervehdys,
Neljätuhatta kilometriä takana ja mitattu bensan kulutus näyttää seuraavaa. Auto on 116iA.
Pienin 6,16 l/100km
Keski 7,39 l/100km
Suurin 9,17 l/100km
Pienin kulutus on saatu ajamalla lumisia pikkuteitä Suomen läpi keskinopeudella 75km/tunti. Suurin kulutus puolestaan lähes kokonaisuudessaan kaupunkiajoa ja 15km pitkää työmatkaa taittaen. Ajotietokoneen näyttämä on ollut vajaa pari desiä vähemmän kuin todellinen, mutta Eberin käyttö selittää osan erosta.
Melko kauas siis jäädään tehtaan lupaamista kulutuksista 4,8 - 5,8 - 7,4 l/100km. Saman suuntaista olen kyllä kuullut muualtakin, ja ettei tehtaan lupaamat kulutukset enää nykyään vastaa normaali ajoa vaan laboratorio ajoa. Edellinen bemari 2004 vm 330dA meni vielä tehtaan lupaamaan keskikulutukseen 7,9l/100km. No jos muualta ei säästöä tule niin onpahan ainakin pienemmät verot.
Kiinnostaisi tietää mihin muilla on kulutukset asettuneen ja varsinkin minkälaisiin todellisiin kulutuksiin diesel koneet pääsee. Dieselin luvattu 4,5l yhdistetty olis kyllä melko hurja saavutus.
Polttoaineen kulutus
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 55
- Liittynyt: 07 Joulu 2011, 14:48
- Auto: BMW F20 116i automaatti
Juu kyllähän ero saattaa muutaman desin kaventua mutta tuskin kuitenkaan 1,5l ?Mrmela kirjoitti:Uudella autolla menee noin 15tkm sisäänajoon ennen kuin paras polttoaine talous on saavutettu..
Moi, Laitan omia lukuja heti kun auto tulee tehtaalta. Joka tapauksessa, ainakin Hesari on saanut koeajollan kulutuksen lähemmäksi mainostettuja lukuja, 5.6l/100km. Tiedä sitten kuinka tieteellinen tai tarkka tämä mittaus on todella ollut.
http://autot.oikotie.fi/koeajo/pikkubem ... okoa/27509
http://autot.oikotie.fi/koeajo/pikkubem ... okoa/27509
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 85
- Liittynyt: 18 Loka 2011, 13:45
- Auto: F20 LCI 118dA M-sport
Vähän offtopic, mutta menköön.
Nykyisessä kulkineessa menee käytännössä 6.5l/100km pitkän aikavälin keskiarvona. Ihan nurkkapyöritystä ei juuri tule, mutta muuten noin puolet ja puolet maantietä ja kaupunkia, eikä ihmeemmin tule ekoiltua vaan vaggine saa kentää aina kun siltä tuntuu. Paras lukema yhdellä maantiesiirtymällä on ollut 5.2l/100km, mutta alle 5.5l lukemia saa maantiellä aikaan jos vauhti pysyy 80 tuntumassa. Autona siis golf 1.4tsi 90kw dsg7. Vähän vähemmän potkua kun 116iA, mutta ei kovin paljon jää jälkeen.
Tämän valossa alkaa kuulostaa ihan hyvälle kun tuli valittua diesel itselle. Niitä omia kokemuksia aiheeseen liittyen sitten myöhemmin. Odottavan aika on pitkä...
Nykyisessä kulkineessa menee käytännössä 6.5l/100km pitkän aikavälin keskiarvona. Ihan nurkkapyöritystä ei juuri tule, mutta muuten noin puolet ja puolet maantietä ja kaupunkia, eikä ihmeemmin tule ekoiltua vaan vaggine saa kentää aina kun siltä tuntuu. Paras lukema yhdellä maantiesiirtymällä on ollut 5.2l/100km, mutta alle 5.5l lukemia saa maantiellä aikaan jos vauhti pysyy 80 tuntumassa. Autona siis golf 1.4tsi 90kw dsg7. Vähän vähemmän potkua kun 116iA, mutta ei kovin paljon jää jälkeen.
Tämän valossa alkaa kuulostaa ihan hyvälle kun tuli valittua diesel itselle. Niitä omia kokemuksia aiheeseen liittyen sitten myöhemmin. Odottavan aika on pitkä...
Itse pääsin 116iA:n ekalla täydellä tankilla 600km. Tuolloin tankillisen keskikulutus tankkauksen mukaan laskettuna oli 7.93 l/100km. Ajotietokone taisi sanoa desin enemmän. Puolet tuosta matkasta oli maantieajoa ja loput sekalaista. Suuriman osan ajosta olen ajanut ECO Pro:lla. Eihän tuota kulutusta kovin "ecoksi" voi vielä sanoa...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Paperiluvut on kyllä niin paperilukuja, että niihin päästäkseen on tehtävä ihmeitä. Tehtaan lukemat lienee saatu aikaa autoilla joissa ei ole ketään kyydissä, "ajetaan" tasanopeutta tasamaalla, ei ole mitään ylimääräistä takakontissa, peltivanteet on vanteina, ei pölykapseleita ja renkaat on jotain eco-mallia. Noihin esitteissä ilmoitettuihin lukemiin päästäkseen pitää olla kyllä melkoinen fakiiri ja sittenkään ei taida onnistua. Luvatut on luvattuja. Eri asia on käytännön lukemat. Kyllä jokainen autotehdas kusettaa siinä mitä lupaa kulutuksen olevan. Niihin haamulukuihin on käytännössä mahdoton päästä...
Ilmoitetut lukemat on ajettu Euro-syklillä tehodynamometrillä ja mitattu pakokaasupäästöistä (CO,HC,CO2). Ajoon kuuluu todella rauhallisia kiihdytyksiä, simuloitua kaupunkiajoa ja maantieajoa melko pienellä nopeudella. Tehtaan vaikuttaminen päästöihin juuri kyseisen syklin mukaisesessa ajossa on kyllä melko helppoa verrattuna vaihtelevaan ajoon maantiellä.J1978 kirjoitti:Paperiluvut on kyllä niin paperilukuja, että niihin päästäkseen on tehtävä ihmeitä. Tehtaan lukemat lienee saatu aikaa autoilla joissa ei ole ketään kyydissä, "ajetaan" tasanopeutta tasamaalla, ei ole mitään ylimääräistä takakontissa, peltivanteet on vanteina, ei pölykapseleita ja renkaat on jotain eco-mallia. Noihin esitteissä ilmoitettuihin lukemiin päästäkseen pitää olla kyllä melkoinen fakiiri ja sittenkään ei taida onnistua. Luvatut on luvattuja. Eri asia on käytännön lukemat. Kyllä jokainen autotehdas kusettaa siinä mitä lupaa kulutuksen olevan. Niihin haamulukuihin on käytännössä mahdoton päästä...
Mä olen päässyt 116d:llä keskikulutukseen 5,4 l kaupunkipyörityksellä 1300 km:n ajolla. En kyllä hirveästi ole viitsinyt kierrättää tuoretta konetta mutta enpä kyllä paljoa ekoillukkaan.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Siis pelkkää kaupunkiajoa ajamallako saat tuollaiset lukemat...Mulla pääasiassa kaupunkiajoa ja mittarissa nyt 6100km ja keskikulutus on ollu nyt noin 8-8.5ltr 320d xDrive automaatilla. Nähtävästi tämä 320d on todella paljon painavampi auto kuin 116d ja tuo 6-vaihteinen tomaatti ilman moottorin sammutusautomatiikkaa nostaa paljon tuota kulutusta sekä neliveto tuo sitten vielä oman lisänsä siihen päälle. No vähemmällä toki menee kuin vajaavetoinen 318iA bensa joka kulutti talviaikaan kaupunkiajossa about 9-12 litraa.jasep kirjoitti:Ilmoitetut lukemat on ajettu Euro-syklillä tehodynamometrillä ja mitattu pakokaasupäästöistä (CO,HC,CO2). Ajoon kuuluu todella rauhallisia kiihdytyksiä, simuloitua kaupunkiajoa ja maantieajoa melko pienellä nopeudella. Tehtaan vaikuttaminen päästöihin juuri kyseisen syklin mukaisesessa ajossa on kyllä melko helppoa verrattuna vaihtelevaan ajoon maantiellä.J1978 kirjoitti:Paperiluvut on kyllä niin paperilukuja, että niihin päästäkseen on tehtävä ihmeitä. Tehtaan lukemat lienee saatu aikaa autoilla joissa ei ole ketään kyydissä, "ajetaan" tasanopeutta tasamaalla, ei ole mitään ylimääräistä takakontissa, peltivanteet on vanteina, ei pölykapseleita ja renkaat on jotain eco-mallia. Noihin esitteissä ilmoitettuihin lukemiin päästäkseen pitää olla kyllä melkoinen fakiiri ja sittenkään ei taida onnistua. Luvatut on luvattuja. Eri asia on käytännön lukemat. Kyllä jokainen autotehdas kusettaa siinä mitä lupaa kulutuksen olevan. Niihin haamulukuihin on käytännössä mahdoton päästä...
Mä olen päässyt 116d:llä keskikulutukseen 5,4 l kaupunkipyörityksellä 1300 km:n ajolla. En kyllä hirveästi ole viitsinyt kierrättää tuoretta konetta mutta enpä kyllä paljoa ekoillukkaan.
En tiedä minkälaista sun kaupunkiajo on mutta mun sisältää paljon jarrutteluja, sitten taas kaasutteluja, pysähdyksiä ja liikennevaloissa varttumisia. LYhyitä ajoja paikasta toiseen. Autokin on roikassa vain kotona mutta muualla joudun laittamaan auton kylmiltään käymään. Tuollatavalla soppaa sitten varmaan kuluukin.
Mun ajo pyörii akselilla Helsingin keskusta - Kehä III:n ympäristö eli ei se ihan puhdasta kiihdytys-jarrutus-ajoa ole. Kertasuoritteet ovat 2 - 20 km. Täytyy vähän kerätä kokemuksia niin näkee mihin pääsee. Sammutusautomatiikasta en ole päässyt nauttimaan (tai siis ei ole päässyt minua häiritsemään ) kun ei ole lämpötila noussut yli 3 asteeseen.J1978 kirjoitti: En tiedä minkälaista sun kaupunkiajo on mutta mun sisältää paljon jarrutteluja, sitten taas kaasutteluja, pysähdyksiä ja liikennevaloissa varttumisia. LYhyitä ajoja paikasta toiseen. Autokin on roikassa vain kotona mutta muualla joudun laittamaan auton kylmiltään käymään. Tuollatavalla soppaa sitten varmaan kuluukin.
Vertailun vuoksi vastaava ajo toisella autollani 116i vm. 2006 keskikulutuksella 8,7 l.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 386
- Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
- Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII - Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Tässä tietoa miten mitataan: http://www.motiva.fi/liikenne/henkiloau ... lutussykli" onclick="window.open(this.href);return false;J1978 kirjoitti:Paperiluvut on kyllä niin paperilukuja, että niihin päästäkseen on tehtävä ihmeitä. Tehtaan lukemat lienee saatu aikaa autoilla joissa ei ole ketään kyydissä, "ajetaan" tasanopeutta tasamaalla, ei ole mitään ylimääräistä takakontissa, peltivanteet on vanteina, ei pölykapseleita ja renkaat on jotain eco-mallia. Noihin esitteissä ilmoitettuihin lukemiin päästäkseen pitää olla kyllä melkoinen fakiiri ja sittenkään ei taida onnistua. Luvatut on luvattuja. Eri asia on käytännön lukemat. Kyllä jokainen autotehdas kusettaa siinä mitä lupaa kulutuksen olevan. Niihin haamulukuihin on käytännössä mahdoton päästä...
Ei tarvitse arvailla.
Kyse ei ole ehkä ihan kusetuksesta jos kaikilla merkeillä mittaus on sama. Kusetusta olisi jos jokainen mittaisi omalla tyylillään. Mittaus on sinällään huono koska ei ilmeisesti vastaa todellisuutta. Toisaalta valmistajan kannattaa optimoida moottorin kulutus tuohon testiin sopivaksi.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 64
- Liittynyt: 17 Marras 2010, 15:01
- Auto: BMW 320i X-Drive G20 2020
- Paikkakunta: Akaa
Tuossa Motivan kuvauksessa ei kerrottu, kuinka itse mittaus suoritetaan. Tuskin on ihminen ratissa, vaan tarkkaan tuolle syklille ohjelmoitu "robotti", joka "ajaa" rullilla. Elikkä, ei ole temppu eikä mikään rakentaa moottorin ohjauskoodiin tuon tunnistettavan testisyklin huomaavaa toiminnetta. Kun testisykli havaitaan, käännetään seokset ja ajoitukset testiin sopivaksi. Normiajossa mennään taas normisäädöillä.
En tiedä tehdäänkö noin oikeasti, mutta minä ainakin tekisin:cloeye:
En tiedä tehdäänkö noin oikeasti, mutta minä ainakin tekisin:cloeye:
Kyllä ne ihan oikeasti ihmisen ajamana ajetaan mutta toki kaikki kiihdytykset ja jarrutukset pitää tehdä syklin mukaisesti. Kerran olen itse päässyt itse ajamaan rullilla tuon syklin ja laskemaan siitä kulutuksen. Kulutus siis lasketaan mitatuista päästöistä. Autona oli Audi A4 2,0FSI (vm. 2002). Silloin jäi mietityttämään etenkin kiihdytykset, jotka tuntuivat erittäin hitailta. Kiihdytys pitää tehdä samassa ajassa on meillä sitten kyseessä 1,0 litrainen moottori tai 4,0 litrainen moottori, joten vastaa etenkin isommilla moottorilla hyvin vähän todellisuutta.user kirjoitti:Tuossa Motivan kuvauksessa ei kerrottu, kuinka itse mittaus suoritetaan. Tuskin on ihminen ratissa, vaan tarkkaan tuolle syklille ohjelmoitu "robotti", joka "ajaa" rullilla. Elikkä, ei ole temppu eikä mikään rakentaa moottorin ohjauskoodiin tuon tunnistettavan testisyklin huomaavaa toiminnetta. Kun testisykli havaitaan, käännetään seokset ja ajoitukset testiin sopivaksi. Normiajossa mennään taas normisäädöillä.
En tiedä tehdäänkö noin oikeasti, mutta minä ainakin tekisin:cloeye:
Tuo Eu- kulutus nimenomaan keksitty siksi, että saataisiin vertailukelpoiset tulokset, kun joka autolle samat.
Ja tottakai autot säädetään juurikin tuota Eu-testiä ajatellenJos ajettaisiin oikeasti liikenteessä, niin tulisi enemmän muuttuvia tekijöitä.Mulla 116D ja ajanut sillä noin 13tkm, ja joka tankillinen mennyt desin sisään.Mitattuna siis 4.9-5l sadalla.Siinähän yhdistetty Eu- kulutus 4.4l..Pienimmillään työmatka mennyt tietokoneen mukaan 3.7l, joka siis melkein kokonaan matka-ajoa.Kylmät ilmat kyllä vaikuttaa kanssa hiukan.Oma ajo noin 80% matkaa.
Ja tottakai autot säädetään juurikin tuota Eu-testiä ajatellenJos ajettaisiin oikeasti liikenteessä, niin tulisi enemmän muuttuvia tekijöitä.Mulla 116D ja ajanut sillä noin 13tkm, ja joka tankillinen mennyt desin sisään.Mitattuna siis 4.9-5l sadalla.Siinähän yhdistetty Eu- kulutus 4.4l..Pienimmillään työmatka mennyt tietokoneen mukaan 3.7l, joka siis melkein kokonaan matka-ajoa.Kylmät ilmat kyllä vaikuttaa kanssa hiukan.Oma ajo noin 80% matkaa.
- HC91
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 22
- Liittynyt: 23 Marras 2010, 13:48
- Auto: 12' 120d
01' 330CiA
93' 525ixT
92' M5
labramittauksissa huijaaminen on ilmeisen vanha juttu jo: http://www.transportenvironment.org/sit ... 98-3_0.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
kun käyttöauton kuluissa nykyisellään polttoaineen osuus vuosikustannuksista on yli puolet, tuli seuraajaehdokkaiden kanssa ajeltua omaa normilenkkiä mahdollisimman vakioiduissa olosuhteissa ja tässä tulokset:
-01 530i touring 8.8l/100km
-11 520dA touring 5.9l/100km
-11 C220CDI A sedan 5.9/100km
-11 116i 6.1l/100km
Ihan ovat ajotietokoneen lukemia, mutta kyllä nuo nyt jotain osviittaa antoivat. F11:ssa oli nastat alla, muissa suvikummit. Koti-päiväkoti-rouvan työpaikka-oma työpaikka sahausta, keskinopeus siinä 50 huiteilla ja ajettu niin taloudellisesti & ennakoiden kuin osasin. Manuaaleilla helpompi minusta pihistellä moottorijarrun kanssa, mutta yllättävän pieneksi jäi E39:n ja F20:n ero. Normaalisti polkien E39 syöpi litran enempi.
kun käyttöauton kuluissa nykyisellään polttoaineen osuus vuosikustannuksista on yli puolet, tuli seuraajaehdokkaiden kanssa ajeltua omaa normilenkkiä mahdollisimman vakioiduissa olosuhteissa ja tässä tulokset:
-01 530i touring 8.8l/100km
-11 520dA touring 5.9l/100km
-11 C220CDI A sedan 5.9/100km
-11 116i 6.1l/100km
Ihan ovat ajotietokoneen lukemia, mutta kyllä nuo nyt jotain osviittaa antoivat. F11:ssa oli nastat alla, muissa suvikummit. Koti-päiväkoti-rouvan työpaikka-oma työpaikka sahausta, keskinopeus siinä 50 huiteilla ja ajettu niin taloudellisesti & ennakoiden kuin osasin. Manuaaleilla helpompi minusta pihistellä moottorijarrun kanssa, mutta yllättävän pieneksi jäi E39:n ja F20:n ero. Normaalisti polkien E39 syöpi litran enempi.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Sivujen mukaan sain käsityksen, että labrassa. Onkohan nämäuser kirjoitti:Tuossa Motivan kuvauksessa ei kerrottu, kuinka itse mittaus suoritetaan.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/-/HL20 ... xt=oikotie" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 13
- Liittynyt: 16 Tammi 2012, 17:20
- Auto: F20 120dA
- Paikkakunta: Helsinki
120dA nyt ajettuna vajaa 1000km lähinnä kehä 1:n sisäpuolella. Keskinopeus 37 km/h. Ajotietokoneen mukaan kulutus 6.5l/100km. Melko reilusti on välillä tullut päästeltyä... Roikan päässä sekä kotona, että duunissa.
F20, 118i, automaatti. 8,5 litraa keskikulutus viimeisen 11500 km matkalla, keskinopeus 67 km / h.
95% yksin ajoa, tosin takaluukussa "matkustaa" 75 kg hiekoitussepeliä, näin voi vakkaria käyttää moottoritielläkin, tosin nyt pakkasilla toimii paremmin kun renkaat kovemmat. Veikkaan, että kesällä kulutus nousee 9,5-10 l / 100 km. Eli aika lähelle luvattua, siis ei edes tuplat siihen mitä luvataan;)
95% yksin ajoa, tosin takaluukussa "matkustaa" 75 kg hiekoitussepeliä, näin voi vakkaria käyttää moottoritielläkin, tosin nyt pakkasilla toimii paremmin kun renkaat kovemmat. Veikkaan, että kesällä kulutus nousee 9,5-10 l / 100 km. Eli aika lähelle luvattua, siis ei edes tuplat siihen mitä luvataan;)