F20 BMW 1-sarjaan varmistunut uusia moottorivaihtoehtoja

F20, F21, F22, F23
tapsa70
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 21 Marras 2010, 22:46

BMW:n tarkoituksena lienee saada mahdollisimman kompakteja ja kevyitä moottoreita tuohon tulevaan etuveto (UKL) platformiin perustuviin malleihin. Toki kulutuskin ehkä hieman paranee siinä samalla. Tuosta tulevasta moottorisukupolvesta löytyy netistä paljon mielenkiintoista infoa esim. täältä:

http://www.greencarcongress.com/2012/09 ... 20914.html" onclick="window.open(this.href);return false;
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Kuva
"With five further models, which can be optionally equipped with BMW xDrive, BMW will also be continuing the current four-wheel drive initiative in the summer of 2013. The permanent, electronically controlled four-wheel drive technology optimises not only traction and vehicle stability in all weather and road conditions, but also driving dynamics when taking bends. This can in future also be experienced in the models BMW 118d xDrive 3-door version and the BMW 118d xDrive 5-door variant".
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Ja vuosimalli -14 116iA parannukset ovat uusi EU6 moottori (ent EU5) ja "purjehtiva" automaattivaihdelaatikko.

Kummatkin alentavat CO2 päästöjä mutta kuinka paljon, sitä en tiedä.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

Ricracing kirjoitti:... "purjehtiva" automaattivaihdelaatikko. ...
Mitä tämä "purjehtiva" tarkoittaa, kun kyseessä on automaattilaatikko..?
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Vice kirjoitti:
Mitä tämä "purjehtiva" tarkoittaa, kun kyseessä on automaattilaatikko..?
Kuljettajan ajaessa 50-160kmh nopeudella nostaessa jalan kaasulta,vaihteisto menee "vapaalle" ja auto siirtyy rullaukseen.
Nopeuden laskiessa alle 50kmh auto siirtyyy moottorijarrutukseen.
Moottorijarrutuksen voi kytkeä päälle jarrupoljinta hipaisemalla millä nopeudella tahansa ja muutenkin tuo systeemi on kytkettävissä pois päältä(iDrive).
Näin ainakin joku aika sitten tuota seliteltiin.

Kuva
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

Kiitos tiedosta! :)
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Mutta miten paljon EU6 ja vapaalla liukuva autolaatikko alentavat -14 116iA:n Co2 päästöjä, nyt -13 129 g/km.
Siitä en ole löytänyt mitään dataa vaikka se tulee vaikuttamaan uuden autoni hintaan.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

gestapo kirjoitti:Kuljettajan ajaessa 50-160kmh nopeudella nostaessa jalan kaasulta,vaihteisto menee "vapaalle" ja auto siirtyy rullaukseen. Nopeuden laskiessa alle 50kmh auto siirtyyy moottorijarrutukseen.
Ilo tuosta on aika kyseenalainen. Itse pidän siitä että moottorijarrutus on käytössä joka nopeudessa. Jos auto rullaa niin helpommin joutuu koskemaan jarruun ja tästä on huonoja puolia.

1. Kulutus nousee, eli kulutus ei laske rullauksessa 0l/100km vaan kuluttaa 1l/100km
2. Kuluu jarrut kun ei moottorijarrutuksella hoideta jarrutusta
3. Jarruvalot välähtelevät koko ajan ja esim. moottoritiellä johtaisi haitariliikkeeseen ja hidasteluihin tai jopa kolareihin

Mutta hyvä jos tuo pysyvästi voidaan kytkeä pois iDrivesta. Itse kyllä kytkisin, pidän tosi paljon nykyisestä lootasta ja siitä että se ei rullaa vapaana.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

gestapo kirjoitti:Kuljettajan ajaessa 50-160kmh nopeudella nostaessa jalan kaasulta,vaihteisto menee "vapaalle" ja auto siirtyy rullaukseen. Nopeuden laskiessa alle 50kmh auto siirtyyy moottorijarrutukseen.
Tuo rullaus (coasting) on kyllä mielenkiintoinen juttu, kun tähän asti on aina sanottu, että moottorijarrutuksessa kulutus on 0. Mihin tuon vaihteiston vapalle kytkemisen kulutus etu sitten perustuu ? Osaako joku tätä matematiikkaa selventää ?
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Turbo kirjoitti:
gestapo kirjoitti:Kuljettajan ajaessa 50-160kmh nopeudella nostaessa jalan kaasulta,vaihteisto menee "vapaalle" ja auto siirtyy rullaukseen. Nopeuden laskiessa alle 50kmh auto siirtyyy moottorijarrutukseen.
Tuo rullaus (coasting) on kyllä mielenkiintoinen juttu, kun tähän asti on aina sanottu, että moottorijarrutuksessa kulutus on 0. Mihin tuon vaihteiston vapalle kytkemisen kulutus etu sitten perustuu ? Osaako joku tätä matematiikkaa selventää ?
Tämän minäkin haluaisin tietää, sammuuko moottori kenties rullauksen aikana - taitaa olla aika epätodennäköistä :conf:
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

The new coasting mode enables the engine to be decoupled when operating in overrun, at speeds of between 50 and 160 km/h (31 to 99 mph). As soon as the driver takes his or her foot off the accelerator pedal, the vehicle coasts, unaffected by the engine drag torque and with significantly less deceleration; the engine idles, fuel consumption is at a minimum. In this way, the kinetic energy of the vehicle is exploited and fuel savings of up to 5% can be realized by driving predictively. The coasting feature is indicated both on the instrument panel and on the information display but can be deactivated if so desired. A touch on the brake pedal restores the connection between the engine and the automatic transmission and the vehicle decelerates in overrun. Excess braking energy, if any, is recovered and stored in the battery

Eli 5% lisää polttoaine säästöä tuolla rullaus ominaisuudella, hyödyntää siis ajoneuvon keräämää kineettistä energiaa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Turbo kirjoitti:The new coasting mode enables the engine to be decoupled when operating in overrun, at speeds of between 50 and 160 km/h (31 to 99 mph). As soon as the driver takes his or her foot off the accelerator pedal, the vehicle coasts, unaffected by the engine drag torque and with significantly less deceleration; the engine idles, fuel consumption is at a minimum. In this way, the kinetic energy of the vehicle is exploited and fuel savings of up to 5% can be realized by driving predictively. The coasting feature is indicated both on the instrument panel and on the information display but can be deactivated if so desired. A touch on the brake pedal restores the connection between the engine and the automatic transmission and the vehicle decelerates in overrun. Excess braking energy, if any, is recovered and stored in the battery

Eli 5% lisää polttoaine säästöä tuolla rullaus ominaisuudella, hyödyntää siis ajoneuvon keräämää kineettistä energiaa.
Vastaava systeemi on jo käytössä esim. VAG vehkeitten DSG-vaihteissa ja niissä noissa uusimmissa autoissa. Jos VAG-tekee noin, niin pitäähän bemarinkin. Eiköhän näihin tule seuraavaksi 3-pyttyiset moottorit tai sylinterien lepuutustoiminto kun sellainen on jo mm. volkkareissa. Lisää vaan vikaherkkää innovaatiota kehiin. Start&Stop lisää esim. sähkö- ja akkuongelmia, vaikka jotain polttoainetta vähän säästääkin.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Turbo kirjoitti:The new coasting mode enables the engine to be decoupled when operating in overrun, at speeds of between 50 and 160 km/h (31 to 99 mph). As soon as the driver takes his or her foot off the accelerator pedal, the vehicle coasts, unaffected by the engine drag torque and with significantly less deceleration; the engine idles, fuel consumption is at a minimum. In this way, the kinetic energy of the vehicle is exploited and fuel savings of up to 5% can be realized by driving predictively. The coasting feature is indicated both on the instrument panel and on the information display but can be deactivated if so desired. A touch on the brake pedal restores the connection between the engine and the automatic transmission and the vehicle decelerates in overrun. Excess braking energy, if any, is recovered and stored in the battery

Eli 5% lisää polttoaine säästöä tuolla rullaus ominaisuudella, hyödyntää siis ajoneuvon keräämää kineettistä energiaa.
Tuossa nimenomaan sanotaan että polttoainetta voi säästyä ennakoivalla ajotavalla. No kyllähän polttoainetta voi säästyä monilla eri tavoilla, kuten ennakoivalla ajolla ihan nykyiselläkin automaatilla tai vaikka manuaalilla. Seuraavaksi ne tekee sitten muovisen kaasupolkimen jolla voi säästyä polttoainetta jos sitä painaa vaan maksimissaan puoliväliin.

Eli edelleenkin olen sitä mieltä että oikein ajamalla polttoainetta säästyy nimenomaan nykyisellä enemmän johtuen tuosta moottorijarrutuksesta ja nollakulutuksesta.

Kun katsoo kehillä ja moottoriteillä liikennevirrassa turhaan välkkyviä jarruvaloja, niin kyllä ne ovat isoilta osin autoista joissa on tuollainen purjehtiva laatikko. Omakohtaista kokemusta V70:stä enkä pitänyt.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

salmol kirjoitti: Ilo tuosta on aika kyseenalainen. Itse pidän siitä että moottorijarrutus on käytössä joka nopeudessa. Jos auto rullaa niin helpommin joutuu koskemaan jarruun ja tästä on huonoja puolia.
1. Kulutus nousee, eli kulutus ei laske rullauksessa 0l/100km vaan kuluttaa 1l/100km
2. Kuluu jarrut kun ei moottorijarrutuksella hoideta jarrutusta
3. Jarruvalot välähtelevät koko ajan ja esim. moottoritiellä johtaisi haitariliikkeeseen ja hidasteluihin tai jopa kolareihin
Mutta hyvä jos tuo pysyvästi voidaan kytkeä pois iDrivesta. Itse kyllä kytkisin, pidän tosi paljon nykyisestä lootasta ja siitä että se ei rullaa vapaana.
Kuten sanonta kuuluu, ei pidä provosoitua provosoivista, ja sitä sinä teet hyvä salmol joka paikassa. :thdw:
Ja taas sun väitteet kielivät täydellisestä tietämättömyydestä.

1. Miten tuon perustelet vastoin BMW:n inssejä?
2. Ei pidä paikkaansa, kyse on 50 - 130 km/h nopeuksista ja vähänkin ennakoivalla ajolla jarruja ei tarvita.
3. No voi hyvää päivää. Entäs väkisin vaihdettavien kohdalla?
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Ricracing kirjoitti:
salmol kirjoitti: Ilo tuosta on aika kyseenalainen. Itse pidän siitä että moottorijarrutus on käytössä joka nopeudessa. Jos auto rullaa niin helpommin joutuu koskemaan jarruun ja tästä on huonoja puolia.
1. Kulutus nousee, eli kulutus ei laske rullauksessa 0l/100km vaan kuluttaa 1l/100km
2. Kuluu jarrut kun ei moottorijarrutuksella hoideta jarrutusta
3. Jarruvalot välähtelevät koko ajan ja esim. moottoritiellä johtaisi haitariliikkeeseen ja hidasteluihin tai jopa kolareihin
Mutta hyvä jos tuo pysyvästi voidaan kytkeä pois iDrivesta. Itse kyllä kytkisin, pidän tosi paljon nykyisestä lootasta ja siitä että se ei rullaa vapaana.
Kuten sanonta kuuluu, ei pidä provosoitua provosoivista, ja sitä sinä teet hyvä salmol joka paikassa. :thdw:
Ja taas sun väitteet kielivät täydellisestä tietämättömyydestä.

1. Miten tuon perustelet vastoin BMW:n inssejä?
2. Ei pidä paikkaansa, kyse on 50 - 130 km/h nopeuksista ja vähänkin ennakoivalla ajolla jarruja ei tarvita.
3. No voi hyvää päivää. Entäs väkisin vaihdettavien kohdalla?
No olipas sulla taas asiantuntevat kommentit. Eipä viitsi tuohon edes vastata mitään. :dumb:
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Ricracing kirjoitti:
salmol kirjoitti: Ilo tuosta on aika kyseenalainen. Itse pidän siitä että moottorijarrutus on käytössä joka nopeudessa. Jos auto rullaa niin helpommin joutuu koskemaan jarruun ja tästä on huonoja puolia.
1. Kulutus nousee, eli kulutus ei laske rullauksessa 0l/100km vaan kuluttaa 1l/100km
2. Kuluu jarrut kun ei moottorijarrutuksella hoideta jarrutusta
3. Jarruvalot välähtelevät koko ajan ja esim. moottoritiellä johtaisi haitariliikkeeseen ja hidasteluihin tai jopa kolareihin
Mutta hyvä jos tuo pysyvästi voidaan kytkeä pois iDrivesta. Itse kyllä kytkisin, pidän tosi paljon nykyisestä lootasta ja siitä että se ei rullaa vapaana.
Kuten sanonta kuuluu, ei pidä provosoitua provosoivista, ja sitä sinä teet hyvä salmol joka paikassa. :thdw:
Ja taas sun väitteet kielivät täydellisestä tietämättömyydestä.

1. Miten tuon perustelet vastoin BMW:n inssejä?
2. Ei pidä paikkaansa, kyse on 50 - 130 km/h nopeuksista ja vähänkin ennakoivalla ajolla jarruja ei tarvita.
3. No voi hyvää päivää. Entäs väkisin vaihdettavien kohdalla?
No eipä ne bemarin inssit mitään täydellisiä ole, tai mitään jumalolentoja, jotka tietää ja osaa aivan kaiken ja tekee aina kaiken oikein, fiksusti ja virheettömästi. Olet kyllä melkolailla bemarin aivopesemä, edes minä en ole noin fanaattinen yhteen merkkiin kuin sinä :)
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Tuon coasting moden idea on se, että joissain liikennetilanteissa moottorijarrutus hidastaa liikaa, jolloin joutuu kiihdyttämään. Kiihdytys vaatii paljon energiaa ja kulutus kasvaa. Vähemmän kiihdytyksiä, vähemmän kulutusta vaikka moottorijarrulla olisi kulutus nolla.

Minusta hyvä systeemi, halutessaan voi helposti rullata ja pienellä jarrun painamisella saa moottorijarrutuksen jos pakko jarruttaa. Varmaan aikalailla kuljettajasta kiinni säästyykö polttoainetta vai ei. Mutta pienistä puroista jne.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Juuri julkaistu uusi hinnasto:
http://www.bmw.fi/fi/fi/insights/prices/datasheets.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mukana myös Summer Edition kampanja,mutta vain aloitus mallaista(1 ja 3er).
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

viesti poistettu alla olevasta syystä

- ylläpito

The information in this email is confidential and may be legally privileged. It is intended solely for the addressee. Access to this email by anyone else is unauthorized. If you are not the intended recipient, any disclosure, copying, distribution or any action taken or omitted to be taken in reliance on it, is prohibited and may be unlawful. Any opinions or
advice contained in this email are subject to the terms and conditions expressed in our governing client engagement letter.

Just joo. Puhutaan -12/-13 mallista eikä - 14 mallista ja muusta blaa blaata. Uhkaillaan oikeustoimilla mutta ei puhuta faktasta. Nykyään melko tyypillistä BMW Ag toimintoa... :conf:
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Ihan asiallinen vastaus minusta. Tuo lopun lakiteksti on ihan normaalia blaablaata virallisissa teksteissä ja tiedotteissa, eikä ole uhkailua.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Vastaa Viestiin