Minkälaiset talvirenkaat pelaavat satavarmasti???

F20, F21, F22, F23
Autoholic
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 20 Loka 2010, 18:55
Auto: 118i sportline business 2012

Tarkoituksena olisi hankkia hyvissä ajoin hyvät talvirenkaat uuteen ykkössarjalaiseen. Minkälaisia kokemuksia porukoilla on?

Pärjääkö nastattomilla? Haluaisin uskoa että pärjää, koska olen aina ajellut talvet ilman nastoja. Ajattelin 16 tuumaista rengaskokoa (205/55) ja siis tavallista ei-rft-tyyppiä. Olisiko jotain takuuvarmaa merkkiä suositella? Ajatuksia aiheesta otetaan kiitollisena vastaan. En haluaisi tehdä hölmöä päätöstä vain huomatakseni, että vaihtoon menee koko satsi.
Autoholic
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 20 Loka 2010, 18:55
Auto: 118i sportline business 2012

Ai niin: ajelen pääasiassa maantieajoa ja pidempää siivua, kaupungissa harvemmin.

Nastattomien ja nastallisten talvirenkaiden välillä pähkäilen vain siksi, että jälkimmäisillä kuulemma ajonvakautus ja/tai vetoluistonrajoitin toimii huonosti/liikaa varjellen. Itse asiassa rengastyypillä ei ole suurta väliä, kunhan toimii ok. Joka tapauksessa en haluaisi suurempaa kokoa kuin 205/55/16. Vai olisiko jopa 195/55/16 suorastaan suositeltavampi valinta?

Vanteiksi ajattelin ottaa jotkut hyvälaatuiset euromaster-vanteet (tyyppihyväksytyt, talvitakuut jne) tai sitten orkkis-BMW-vanteet jos oikein hulluksi rupean. Tästäkin aiheesta otan kiitollisena suosituksia ja näkemyksiä vastaan.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Jos jotain tarvikevannetta halajat niin älä osta paskaa...Brock, Rial ja Etabeta on laadukkaita saksalaisia ja italialaisia merkkejä. Nuo ovat hinnoiltaan kohtuullisia eli noin 400-700 euroa kierros ja noissa löytyy vannetta joissa on sama et-luku kuin orkkiksissa ja myös sama jakokin. Noilla kakilla merkeillä löytyy vanteita joissa on takuu 3-5v ja vanteita jotka on erityisesti talvikäyttöön soveltuvat.

Mitä kapeampi rengas talvella niin sitä parempi. Kapeampi rengas on parempi erityisesti lumella ja varsinkin sohjossa. Kumpikin koko on ok, mutta itsellä on ollu monessa autossa talvirenkaanakin tuo 205/55R16 ja se on osoittautunut varsin toimivaksi.

Tuossa F20:een käyviä laadukkaita tarvikevanteita. Huom, nuo on sitten ovh. hintoja kappaleelta. Todellakaan ei maksa noin paljoa kun rengasliikkeestä kysäset.

http://www.rautamo.fi/carguide_fi.aspx? ... roupid=485" onclick="window.open(this.href);return false;

Nrot 22, 41, 40 on ainakin todella laadukkat ja fiksut vanteet fiksuilla et-lukemilla.
Autoholic
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 20 Loka 2010, 18:55
Auto: 118i sportline business 2012

Juu, jos tarvikevanteisiin joudun sortumaan, ajattelin juuri Brockia. Oli nääs Euromasterin esitteen ensimmäinen yksinmyyntivanne ja ihan kelvollisen näköinen. Meneekös samoilla pulteilla kuin nuo 16" orkkisvanteet?

Entäpä sitten rengas? Olisiko Misukan syksyllä myyntiin tuleva kitka passeli valinta? Tuosta ei tosin liene kenelläkään vielä kokemuksia.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Itse ostin E90:n alle Good Yearin kitkat 225/45/17 viime talveksi, kun misukoita ei siihen aikaan saanut mistään ko. kokoisena. Todella tyytyväinen olen ollut renkaisiin.

Aiemmin alla oli Continental Viking Contact 5 samassa koossa ja ne oli jo kuluneet, mutta silti hyvät kokemukset niistäkin.

Hyvin olen kitkoilla pärjännyt kaksi talvea ja autona siis tuo E90 320dA pre-lci. Uudessa ykkösessä voi luistonestot ja vakkarit olla vähän eri säädöissään ja niistähän löytyy juttua ongelmista tältäkin saitilta. Itselläni ei moisia ongelmia ole tuon 3:n kans ollut.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
JiiJii71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Joulu 2011, 12:42
Auto: keltainen tsekkiverrari
Paikkakunta: Imatra

Kerkesin keväällä ajaa puolitoista tuhatta kilsaa talvirillukoilla, Nokian R kitkoilla, kokona 205/50/17. Taipumuksena noissakin oli vilkutella joskus raivostuttavasti ajovakauden hallinnan merkkivaloa - jossain määrin. Kevätliukkailla kokeilin myös 116d:tä, jossa oli Nokian seiskat (siis nastarenkaat) koossa 205/55/16.

Omana täysin subjektiivisenä mielipiteenäni oli ja on, että nastaton versio toimi milteinpä kaikissa olosuhteissa fiksummin. Lumella pito oli samanlainen, mutta vähemmän vilkuttelua. Asfalttipinnalla nastallinen pätki vakkaria pois pienemmässäkin ylämäessä tai kiihdytettäessä. Jään päällä kumpikin oli liukas.

Vilkuttelua sai myö hiukan hillittyä valitsemalla suosiolla tien päällä sport ajo-ohjelman, comfortilla tai ecolla järjestelmät tuntuivat olevan vielä enemmänkin hereillä.

Mitä renkaisiin tulee niin miulta ääni nastattomille 17" rft talvirenkaille 205 leveänä!
- mie voin lähtee Karjalast, mut Karjala ei lähe miust -
jasep
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 22 Loka 2011, 13:20

Ajoin viime talvena 116d:tä sekä Nokian 7 nastoilla että Nokian R kitkoilla vakiokoolla 205/55/16. Molemmat oli näitä Bemariorganisaation kautta toimitettavia paketteja sekä Runflattejä. Itse tykkään kyllä kitkasta enemmän ja itse asiassa liukkaalla asfaltilla tuntui pitävänkin paremmin. Jää tietysti on asia erikseen mutta harvoin päätiet umpijäässä ovat, joten en kyllä harkitsekaan muita kuin kitkoja jatkossa.

Kumpiakaan noista renkaista en voi suositella. Molempien kanssa ajonvakautus vilkutteli liikoja jopa ärsyttävyyseen saakka ja "jäivät" toisinaan uriin niin, että ratissa tuntui epämiellyttävä "pykälä" aina silloin tällöin tosi uraisilla teillä. Molemmat oireet tulivat kumeista, koska molemmilla talvirengassarjoilla tuntui, mutta vakiokesäpirelleillä ei.

Keväällä vaihdoin alle E87:ssani olleet GoodYearin UltraGrip Ice+ 206/55/16 kitkat, jotka siis eivät ole Runflatit. Toiveet ovat suuret, koska toimivat erinomaisesti, ja olin tosi tyytyväinen, E87:ssa. En ehtinyt näitä F20:sellä kokeilla vielä viime talvena.
Autoholic
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 20 Loka 2010, 18:55
Auto: 118i sportline business 2012

Joku taisi antaa äänensä run flat -talvirenkaille. Miksi? Ajattelin hankia tavalliset nastattomat renkaat. Toimiiko nuo puhkeamattomat jotenkin paremmin sitten? Eli kenties paremmin yhteen ajonvakautuksen kanssa tms.? Kitkat kuitenkin otan, joten tämä asia sentään on päätetty.

Ja mitä veikkaatte, olisiko himpun verran kapeampi 195/55/16 sittenkin parempi kuin 205/55/16? Itse en tosiaan haluaisi mitenkään hifistellä talvella, vaan lähinnä taittaa ne pakolliset matkat asiallisesti.
Avatar
540iA
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 131
Liittynyt: 06 Joulu 2010, 11:20
Auto: BMW M4 F83 LCI Competition

Noista otat sen koon mikä autoon kuuluu halkaisijan puolesta.
Ja Misukalla ajan itse ja hyvät on.
ex bemarit: F11 M550d, F11 520dA M-Sport, E 46 330Ci M-Sport II, Z3 M Coupe, E 39 540iA, E 39 523i
GiraFFi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 85
Liittynyt: 18 Loka 2011, 13:45
Auto: F20 LCI 118dA M-sport

Nokian hakkapeliitta 7 nonRFT oli alla luovutuksessa itsellä ja mitä vähän kerkesin niillä ajaa kuivalla asfaltilla niin menee vaihtoon tässä kesän aikana... Vähäkään jos kiihdyttää niin aina vilkkuu. Myös vakkarin restorella kiihdyttäminen oli pois laskuista. Liukkaalla pinnalla mitään olisi ihmetellytkään, mutta nämä vähäiset huomiot oli kuivalta asfaltilta. Eipä noilla tullut kuin viikko ajeltua, joten kovin ihmeellisiä kokemuksia ei jäänyt. Eivät vaan toimineet..

Täälläkin otetaan siis mielellään vastaan kokemuksia renkaista millä pääsee niiden liukkaiden lisäksi eteenpäin suosiolla myös sulilla teillä. Itse meinaan pistää kyllä nastat alle kun täällä Keski-Suomessa suolaileevat talvella kaupungin katuja niin on aina välillä semmoista peilijäätä tarjolla että ei tunnu nastoillakaan pääsevän mihinkään.
Avatar
JiiJii71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Joulu 2011, 12:42
Auto: keltainen tsekkiverrari
Paikkakunta: Imatra

Autoholic kirjoitti:Joku taisi antaa äänensä run flat -talvirenkaille. Miksi? Ajattelin hankia tavalliset nastattomat renkaat. Toimiiko nuo puhkeamattomat jotenkin paremmin sitten? Eli kenties paremmin yhteen ajonvakautuksen kanssa tms.? Kitkat kuitenkin otan, joten tämä asia sentään on päätetty.

Ja mitä veikkaatte, olisiko himpun verran kapeampi 195/55/16 sittenkin parempi kuin 205/55/16? Itse en tosiaan haluaisi mitenkään hifistellä talvella, vaan lähinnä taittaa ne pakolliset matkat asiallisesti.
Edellisessä autossani (Impreza) oli samankokoiset 205/50/17 Nokia ärrät basic mallina eli nonrft. Mielestäni renkaista tuleva "nuljuminen" on rungoltaan jäykemmässä rftssä vähäisempää. Tietysti autot ovat kovasti erilaisia esim. neli/takaveto ymsyms mutta olin ainakin huomaavinani tuollaisen eron. Kesärenkaita tosin tuokaan muutos ei talvirenkaista tee.
- mie voin lähtee Karjalast, mut Karjala ei lähe miust -
Autoholic
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 20 Loka 2010, 18:55
Auto: 118i sportline business 2012

Onko kukaan ehtinyt verrata rft- ja non rft -talvirenkaan eroja käytännössä, nimen omaan tuon ajonvakautuksen ja vetoluistonrajoittimen toiminnan kannalta? Eipä taida olla.

Tekisi mieli kyllä ostaa kokeeksi non-rft-talvirenkaat kun kesänakeissa on rft:t (Michelin Primacy 16" rsc 205/55) - eivät ole erityisen huonot mutta aistivat kyllä urat herkemmin kuin tavalliset renkaat esmes Golfissa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Non rft toimii taivaallisen hyvin kitkana ja nastana (tai niin hyvin kun se takavetoautossa vaan voi) jos se ei ole Nokian. Nokian renkaitten renkaissa on monia muita merkkejä veltompi runko ja Nokian on ja on aina ollut muita huonompi ja veltompi paljaalla asfaltilla. BMW-suomeltakin on tullut kommentteja ettei Nokian pelaa oikein hyvin monissa bemarin uusissa takavetomalleissa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Autoholic kirjoitti:Onko kukaan ehtinyt verrata rft- ja non rft -talvirenkaan eroja käytännössä, nimen omaan tuon ajonvakautuksen ja vetoluistonrajoittimen toiminnan kannalta? Eipä taida olla.

Tekisi mieli kyllä ostaa kokeeksi non-rft-talvirenkaat kun kesänakeissa on rft:t (Michelin Primacy 16" rsc 205/55) - eivät ole erityisen huonot mutta aistivat kyllä urat herkemmin kuin tavalliset renkaat esmes Golfissa.

Rft on uraherkkä. Osta Michelinit tai Contit, niin alla voi olla silloin tavallinen rengas ja ei ole silti löllerö. Good year on kans hyvä ja siltä tulee uusi nastarengas tänä syksynä.
Autoholic
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 20 Loka 2010, 18:55
Auto: 118i sportline business 2012

Niin siinä ilmeisesti nyt käy, että ostan talvirenkaiksi Michelinin uunituoreet nastattomat (205/55/16) ja vanteiden virkaa toimittaa talvikäyttöön soveltuva saksalainen Brock, jossa on kolmen vuoden takuu. Vanteet saa suorasovitteisena ja kuulemma nykyiset pultit käyvät. Ja renkaat ovat mallia non-rft - BMW:n oma paikkaussarja matkustaa kontissa. Toivottavasti pysyn tiellä, enkä jää jumiin. :rolle:
jasep
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 22 Loka 2011, 13:20

GiraFFi kirjoitti: Täälläkin otetaan siis mielellään vastaan kokemuksia renkaista millä pääsee niiden liukkaiden lisäksi eteenpäin suosiolla myös sulilla teillä. Itse meinaan pistää kyllä nastat alle kun täällä Keski-Suomessa suolaileevat talvella kaupungin katuja niin on aina välillä semmoista peilijäätä tarjolla että ei tunnu nastoillakaan pääsevän mihinkään.
Juuri tuontyyppisellä tienpinnalla mielestäni kitka piti paremmin. Molemmat kokeilemani kumit, sekä nastat että kitkat, olivat uusia. Suolaamisen takia jäätyvällä tienpinnalla jääkerros on niin olemattoman ohut, ettei nasta siihen pure. Vaikka kitkojen puolesta olen puhunut jo aiemminkin, johtuen lähinnä ajomukavuudesta suurimmalla osalla talvipäivistä, luulin nastan olevan liukkaalla asfaltilla parempi mutta kokemukseni mukaan näin ei olekaan. Sen lisäksi nasta menettää TM:n viime talvisen testin mukaisesti pitoaan huomattavasti enemmän kuin kitka vanhetessaan.
Autoholic
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 20 Loka 2010, 18:55
Auto: 118i sportline business 2012

Ja lisäksi kitkarengas ei välttämättä sotke ajonvakautuksen tai vetoluistonrajoittimen toimintaa yhtä tehokkaasti kuin nastarengas. Tämän aion testata itse, sillä saan taskurahalla yhden satsin vähän ajettuja (2 tkm) nastarenkaita BMW-vantein mutta ostan lisäksi kitkat vanteineen.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Talvella Noksun RFT vakiokoon (205/55 16") nastarengas lienee parasta mitä nyt on markkinoilla 1-sarjaan.

Itse ajelen Michelin X-Ice x12 ei-RF 245/45 18" -renkailla, mutta auto on F10.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
melville
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 17:20
Auto: F20 120dA
Paikkakunta: Helsinki

Tuo käytös riippunee hieman siitä paljonko teho/vääntöä kulkineesta löytyy. Omassa 120dA:ssa nuo RFT-kumit vilkuttelevat tuota ajonvakautusvaloa koko ajan, mutta näin tapahtuu myös sadekelillä nyt kesällä Bridgestone Turanza-kumeilla.

Talvikelillä ainoa korjaus on ESP-OFF, tai semi-OFF. Jostain syystä en usko non-RFT renkaiden hyvyyteen, koska kuitenki tehoa ja vääntöä löytyy enemmän kuin renkaista löytyy pitoa. Haluaisin nähdä miten non-RFT renkaat toimivat talvella liukkailla verratuuna RFT-nastoihin.
Autoholic
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 20 Loka 2010, 18:55
Auto: 118i sportline business 2012

melville kirjoitti: Talvikelillä ainoa korjaus on ESP-OFF, tai semi-OFF. Jostain syystä en usko non-RFT renkaiden hyvyyteen, koska kuitenki tehoa ja vääntöä löytyy enemmän kuin renkaista löytyy pitoa. Haluaisin nähdä miten non-RFT renkaat toimivat talvella liukkailla verratuuna RFT-nastoihin.
Nyt en ymmärtänyt. Ihan samalla tavalla sitä tehoa/vääntöä on enemmän kuin pitoa, olipa alla rft-kumit tai tavalliset renkaat. Nastoja en kuitenkaan edes vakavasti harkinnut. Tuossa 120D:ssä on tosiaan vääntöä huimasti, joten sen ratissa mahdolliset talven lieveilmiöt varmasti vain korostuvat. Itsellänihän on 118i ja onneksi manuaalina ettei automaatti vielä sotke ajonvakautuksen kuvioita lisää.
Vastaa Viestiin