Mitä jos vaihtaisin autoni F10 -> F21

F20, F21, F22, F23
Avatar
aavee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
Auto: F31 320iA xDrive '14
Paikkakunta: Espoo

traveller kirjoitti: Pieni korjaus: toimii MYÖS DSC Off -tilassa. Edellisessä mallissa toimi vain DSC ja DTC -tiloissa.
Mielestäni lukko toimii ainoastaan DSC Off tilassa, niin että molemmat pyörät pyörivät jatkuvasti lukittuna samaa vauhtia.
Muissa tiloissa pyörät ovat vain osittain lukossa kun jarruja eri puolilla autoa säädellään sähköisesti. Eli muissa tiloissa mielestäni on kyse vain luistonestosta.

Joku viisaampi voinee vahvistaa virallisemman tiedon pohjalta tuon.

Pohjustan tietoni erinäisiin ulkomaisiin foorumipostauksiin sekä tähän dokumenttiin: https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q= ... 3FxBQc9s6g" onclick="window.open(this.href);return false;

Jossa kerrotaan seuraavaa: "Active Differential Brake (ADB-Sport) electronic differential lock in DSC-OFF mode"

Samoin viime talven kokemukset luistoneston toiminnasta mäkisillä ja jäisillä Helsingin kaduilla kitkoilla ja automaattilootalla varustettuna vahvistavat tuota oletusta.
Viimeksi muokannut aavee, 29 Huhti 2013, 10:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex: F20 118dA
arriv
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 06 Loka 2011, 22:12
Auto: F31 320iA xDrive

Tuo elektroninen lukko tarkoittaa juurikin yleensä tuota jarruilla
säätämistä. Ei ainakaan mulla ole oikeaa lukkoa perässä.
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

aavee kirjoitti:
traveller kirjoitti: Pieni korjaus: toimii MYÖS DSC Off -tilassa. Edellisessä mallissa toimi vain DTC -tilassa.
Väärin. Lukko toimii ainoastaan DSC Off tilassa, niin että molemmat pyörät pyörivät jatkuvasti lukittuna samaa vauhtia.
Muissa tiloissa pyörät ovat vain osittain lukossa kun jarruja eri puolilla autoa säädellään sähköisesti.
Pyöräjarruja käyttävä "sähköinen lukko" ei käytännössä koskaan säädä pyörimisnopeuksia samaan nopeuteen oikean lukon tavoin, mutta auttaa toki voiman siirtämisessä tiehen. Ainakin jääradalla F20 kiihtyi Traction (DTC) -moodissa yhtä tehokkaasti kuin DSC Off -tilassa, vain sallitussa luistokulmassa oli eroa, kuten tietysti myös jarrupalojen kulumisessa luistoneston jarrutellessa kurveissa.

Täytyypä perehtyä asiaan tarkemmin myös asfalttiradalla eri keliolosuhteissa, kunhan tilaisuuksia tulee.
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

aavee kirjoitti:
Pohjustan tietoni erinäisiin ulkomaisiin foorumipostauksiin sekä tähän dokumenttiin: https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=" onclick="window.open(this.href);return false; ... 3FxBQc9s6g
"If the sporting driver chooses to deactivate DSC or DTC, he still has the benefit of ADB-X, which then focuses on maximum forward drive and applies braking force only. A temperature control sensor ensures that the brakes do not overheat."

Kuten kirjoitin: toimii myös DSC deaktivoituna. (Ainakin tiettyyn jarrujen lämpötila-rajaan asti.) :cools:

Tuolla vähän lisää aiheesta:

http://f20.1addicts.com/forums/showthread.php?t=709015" onclick="window.open(this.href);return false;

Toki ihan kaikkea (ulkomaidenkaan) foorumeilla kirjoitettua ei kannata uskoa sokeasti.

PS. Tälle aiheelle voisi kyllä perustaa ihan oman polun, kun ei juurikaan liity Rikun autonvaihto-puuhiin. :tong:
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Havis kirjoitti: Mitä väliä sillä on? Minulla ei ole mitään tarvetta korostaa omistamieni autojen erinomaisuutta tai malleja. Oletko sinä niitä idiootteja jotka luokittelee ihmiset sen mukaan millaisella autolla ne ajaa? Toivottavasti et.
Rehellisesti... tämä oli hyvä :) Ilmeisesti minä olen siis epärehellinen :)
Olkoon, mitäpä se mulle kuuluu mitä yks rautaansa rakastunut täällä jatkuvasti ylistää, onhan Suomi vapaa maa :)
Mikä nyt sun aivoissas räjähti :conf:
Täällä mielestäni BMW-merkkisten autojen harrastajat vaihtavat mielipiteitä ja on joissain asiossa tärkeää tietää mikä (mitkä) autot ovat käytössä ja missä päin omistaja (haltija) asuu.
Esim. onko RFT vai ei-RFT rengas hyvä vai ei ja miten se käyttäytyy eri malleissa eri levysenä. Pitäisikö olla xDrive vai ei ja missä mallissa, ovatko kitkat vaiko nastat parempi valinta ruuhka-Suomessa versus Kainuussa, onko paikkakunnalla parempaa vai huonompaan BMW-palvelua tai kannattaako vaiko pitääkö F20/F30/F10 malliin hankkia PDC:t eteen ja mitä muita varusteita voi kyseisiin malleihin hankkia yms. yms.
Itse olen saanut paljon vinkkeja tulevaan ja juuri F21 malliin!

Ja tietenkin saa kehua (tai haukkua) omaa autoa (ja tiettyä mallisarjaa!) jos siinä jotain kehumisen/haukkumisen arvoista on!
Omasta mielestäni 20" vanteet ja ei-RFT renkaat ovat loistava valinta F1x_malliin ja olen sitä mieltä vieläkin, nyt kun kolmas kesä autolla alkaa.
Eikö se kerro kanssa harrastajille että rengas valinta on hyvä ellei jopa suositeltava ja jopa suur-Helsingin uraisille teille?

Ellet tajunnut, niin olen vaihtamassa autoani pienimpään mahdolliseen BMW-mallisarjan autoon, niin miten minä voisin luokitella ihmiset millä ne ajaa?
Kelaa snadisti tai oikeastaan bulisti :wassat:


Jatkukoon keskustelu elektronisen tasauspyörästön lukosta, joka on paljon mielenkiintoisempi kuin tämä...
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
aavee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
Auto: F31 320iA xDrive '14
Paikkakunta: Espoo

Tässä tullut ajeltua eilisaamusta saakka 114i sijaisautolla ja täytyy sanoa että ihan näppärä kauppakassihan tuo on.
Alkuun oli melko orpo oli kun hyppäsi suoraan 118dA:n ratista tuohon ja kaasupoljin ei tuntunut tekevän yhtään mitään.
Kuitenkin kun pääsi eroon dieselmäisestä ajattelutavasta jossa vääntö alkaa välittömästi matalilta kierroksilta ja palautteli mieleen miten manuaalikeppiä taas vatkataan, pärjäsi tuolla kaupungilla oikein hyvin. Sport profiilin ollessa päällä kaasuvaste paranee hieman ja auto ei tunnu aivan niin tukkoiselta. Tosin kovemmissa kiihdytyksissä on kokoajan sellainen tunne että "lähde nyt vihdoin liikkeelle". Mitään ihmeellistä ohituskiihtyvyyttä tai liikennevaloista lähtönopeutta tuolta ei voi odottaa, mutta normaalikäyttöön kaupungissa ja matka-ajossa tuo on ihan ok kippo.

Itse huomasin jälleen ensimmäisenä syyn miksi päädyin automaattivaihteisiin peruspenkin kanssa. Peruspenkin etureuna on niin korkea, ja kytkinpoljin painuu niin syvälle, että vasemman jalan reittä joutuu painamaan melko kovaa penkin etureunaan, joka on melko epämiellyttävää kaupunkiajossa.

iDrive oli näköjään hieman päivittynyt sitten 2012 vuosimallin.
Profiilivalikkoon oli ilmestynyt vihdoin ohjekirjan mainitsemat profiilien kopioiminen ja palauttaminen USB muistille. Mitään muuta ihmeellisempää päivitystä en huomannut.

Sähköinen rattilukko päästää sellaisen servon äänen tässä kulkineessa mitä omani ei päästä. Liekö omassani koko härveli rikki. Pitäisi vissiin soitella huoltoon perään että tarkastavat tuon.
Ex: F20 118dA
Avatar
aavee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
Auto: F31 320iA xDrive '14
Paikkakunta: Espoo

aavee kirjoitti: Sähköinen rattilukko päästää sellaisen servon äänen tässä kulkineessa mitä omani ei päästä. Liekö omassani koko härveli rikki. Pitäisi vissiin soitella huoltoon perään että tarkastavat tuon.
Itse itseäni lainaten. Juttelin huollon kanss atuosta servon äänestä ja heidän mielipiteensä oli että rattilukon ei pitäisi pitää ääntä, eli sijaisautossa mahdollisesti jotain vikaa sen suhteen.
Ex: F20 118dA
Avatar
Anssi79
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 550
Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
Auto: 330e M-Sport 2020
118ia M-Sport 2020
Paikkakunta: Espoo

Olen ymmärtänyt että automaatissa tuo "rattilukko" on toteutettu laatikossa kun taas manuaalissa oli perinteinen sähköinen rattilukko.
G20 330e M-Sport -20 -- F40 118ia M-Sport -20
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Anssi79 kirjoitti:Olen ymmärtänyt että automaatissa tuo "rattilukko" on toteutettu laatikossa kun taas manuaalissa oli perinteinen sähköinen rattilukko.
Juuri näin.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
aavee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
Auto: F31 320iA xDrive '14
Paikkakunta: Espoo

Anssi79 kirjoitti:Olen ymmärtänyt että automaatissa tuo "rattilukko" on toteutettu laatikossa kun taas manuaalissa oli perinteinen sähköinen rattilukko.
Ok, no tämä selittääkin sitten asian.
Ex: F20 118dA
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Ricracing kirjoitti:
Havis kirjoitti: Mitä väliä sillä on? Minulla ei ole mitään tarvetta korostaa omistamieni autojen erinomaisuutta tai malleja. Oletko sinä niitä idiootteja jotka luokittelee ihmiset sen mukaan millaisella autolla ne ajaa? Toivottavasti et.
Mikä nyt sun aivoissas räjähti :conf:
Täällä mielestäni BMW-merkkisten autojen harrastajat vaihtavat mielipiteitä ja on joissain asiossa tärkeää tietää mikä.
Jos joku ei halua kertoa missä asuu tai millä aja niin sallitaan se. Ei F10 tai 20" vanteet niin kamalan erikoinen juttu ole, eikä edes F21 että sillä tarvitsisi pullistella.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

salmol kirjoitti: Jos joku ei halua kertoa missä asuu tai millä aja niin sallitaan se. Ei F10 tai 20" vanteet niin kamalan erikoinen juttu ole, eikä edes F21 että sillä tarvitsisi pullistella.
Toki, siitähän juuri kirjoitikin, luitko oikeasti mitä sanoin?
Ja jos asuu esim. paikkakunnalla missä on alle kymmenen Bemaria sen ymmärränkin.
Mutta tasit sinäkin missata kaiken muun mistä kirjoitin... :conf:
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

salmol kirjoitti:
Anssi79 kirjoitti:Olen ymmärtänyt että automaatissa tuo "rattilukko" on toteutettu laatikossa kun taas manuaalissa oli perinteinen sähköinen rattilukko.
Juuri näin.
Hyvä tieto! Mutta kun asiaa nyt ajattelee, niin en ole automaateissani koskaan huomannut "rattilukkoa", joka joskus aikoinaan on vaatinut hieman "toimenpiteitä".
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Tuollaiset sähköllä koria vasten kääntyvät peilit on ihan hienot ja toisinaan myös ihan käytännölliset. Mut jos ne on kestoltaan noin huonot, niin en enää yhteenkään autoon sellaisia ota. F30:n oikeanpuolen peilikoppa pitää muutaman kuukauden ikäisessä autossani nyt lähes päivittäin rumaa rutinaa kun peilit kääntää sähköllä koria vasten ja vielä rumempaa rutinaa kun peilit kääntää auki-asentoon. Tuota oikeanpuolen ulkopeilin rutinaa tutkitaan kuukauden päästä samalla kun takaiskarien yläpäät menee vaihtoon.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

J1978 kirjoitti:Tuollaiset sähköllä koria vasten kääntyvät peilit on ihan hienot ja toisinaan myös ihan käytännölliset. Mut jos ne on kestoltaan noin huonot, niin en enää yhteenkään autoon sellaisia ota. F30:n oikeanpuolen peilikoppa pitää muutaman kuukauden ikäisessä autossani nyt lähes päivittäin rumaa rutinaa kun peilit kääntää sähköllä koria vasten ja vielä rumempaa rutinaa kun peilit kääntää auki-asentoon. Tuota oikeanpuolen ulkopeilin rutinaa tutkitaan kuukauden päästä samalla kun takaiskarien yläpäät menee vaihtoon.
Minulla kuului aikoinaan X1:ssä samanlaista rutinaa,no ei nyt kovin pahaa mutta kumminkin,laitoin hieman silikonisuihketta sinne kääntymis kohtaan ja rutina poistui.
Vois kait sinne vähän "lukkoöljyäkin"ruiskauttaa.
Voihan sulla olla siinä mekaanista vikaakin,mutta minulla tuo "rasvaus" auttoi.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

gestapo kirjoitti:
J1978 kirjoitti:Tuollaiset sähköllä koria vasten kääntyvät peilit on ihan hienot ja toisinaan myös ihan käytännölliset. Mut jos ne on kestoltaan noin huonot, niin en enää yhteenkään autoon sellaisia ota. F30:n oikeanpuolen peilikoppa pitää muutaman kuukauden ikäisessä autossani nyt lähes päivittäin rumaa rutinaa kun peilit kääntää sähköllä koria vasten ja vielä rumempaa rutinaa kun peilit kääntää auki-asentoon. Tuota oikeanpuolen ulkopeilin rutinaa tutkitaan kuukauden päästä samalla kun takaiskarien yläpäät menee vaihtoon.
Minulla kuului aikoinaan X1:ssä samanlaista rutinaa,no ei nyt kovin pahaa mutta kumminkin,laitoin hieman silikonisuihketta sinne kääntymis kohtaan ja rutina poistui.
Vois kait sinne vähän "lukkoöljyäkin"ruiskauttaa.
Voihan sulla olla siinä mekaanista vikaakin,mutta minulla tuo "rasvaus" auttoi.
Joo varmaan kuivat kelit, hiekka ja pöly on syynä tuohon rutinaan ja se, että pari pesua on tullut käytettyä autoa huoltoaseman harjattomassa liotinpesussa, kun ei ole ehtinyt pestä itse...Voihan ne liotinpesutkin viedä niitä rasvoja pois siitä peilikopan ja peilinjalan juuresta. Siinä jalassahan on tehtaalta lähtien ollut sellaista paksua vaseliinia ja se vaseliinikerros on minusta vähentynyt siitä mitä se oli alkuaikoina.
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

Mulla omassa kanssa koria vasten kääntyvät peilit. Käytän niitä vähintään 2krt/päivä surutta kesät/talvet kelistä riippumatta. Ei oo mitään rutinoita tai muuta erikoista kuulunut, enkä oo rasvannut tai mitään muutakaan. Eli jos toi rutina jatkuu suosittelen huoltoon viemistä, ei oo rutinat normaalia ainakaan omien kokemusteni mukaan....
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

OT, mutta taisipa olla nämä kääntyvät peilit yksi turhimpia varusteita mitä autooni otin. Ei näillä leveyksillä ole paljoa käyttöä ollut. Mukana tuleva ulkopeilin himmennys toimi huonosti aurinkoverho ylhäällä ja verho oli käytännössä aina ylhäällä. Sama pätee luultavasti tehdas-tummennettujen lasien kanssa että ulkopeilit himmentyy harvakseltaan ellei joku sitten aja pitkät päällä peräkontissa kiinni?
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

///Marko kirjoitti:OT, mutta taisipa olla nämä kääntyvät peilit yksi turhimpia varusteita mitä autooni otin. Ei näillä leveyksillä ole paljoa käyttöä ollut. Mukana tuleva ulkopeilin himmennys toimi huonosti aurinkoverho ylhäällä ja verho oli käytännössä aina ylhäällä. Sama pätee luultavasti tehdas-tummennettujen lasien kanssa että ulkopeilit himmentyy harvakseltaan ellei joku sitten aja pitkät päällä peräkontissa kiinni?
Joo sisäpeili himmentyy vasta kun on kunnolla pimeää ja takanatulevat autot ovat suht lähellä auton takakonttia. Sanoisin, että melko turha varuste tuokin (vaikka mulla onkin), jollei aja paljon öisin. Eli en tiiä kannattaako välttämättä ottaa F20/F21:een tai muuhunkaan. Samoin ulkopeilien himmennys toimii kunnolla vasta melkolailla pilkkopimeässä ja välillä tuntuu, että melko likellä saa se takanaoleva auto olla kunnes se ulkopeilin peilinlasi tummuu.
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

Sori OT, Itse olen melko tyytyväinen ollut tähän peilien tummennusten toimivuuteen (mulla tehdastummennukset laseissa farkussa). Motari ajossa talvella todennut käteviksi (ottaisin uutukaiseen jos olisin vaihtamassa). Joskin esim. kolmiportainen säätö voisi olla siinä kuinka paljon haluaa peilien tummuvan (myönnän, että hämärissä, kun ei vielä kunnolla ole pimeä olisi kätevä saada peilit "tummiksi"). Voisko 3-srj ja 5-srj olla herkkyydessä eroa..?

Myös mitä noihin peilien kääntymiseen tulee niin kyllä niitä itse käytän aina pysäköidessä "julkisilla paikoilla". Etenkin ahtaissa parkkihalleissa todella hyvä, kun peilit saa käännettyä...

Sori Ric, tää oli vika mun kommentti peileistä tähän topicciin... :blush:
Vastaa Viestiin