tuomas-82 kirjoitti:Edelliseen autooni, Renaultiin, tuo päivävalojen koodaaminen kesti tasan 5 minuuttia ja makso jos en väärin muista 35€. Mitään tietoa ei ole, mutta vahva veikkaus on, että Bemun koodaaminen on tasan tarkkaan yhtä helppoa ja nopeaa.
Bemarilla ohjelmointi tarkoittaa koko ohjainlaiteohjelman ajamista uudelleen. Lisäksi ohje, tai käytäntö, on päivittää kaikki ohjainlaitteet yhdellä kertaa, jos yhteen vaihdetaan ohjelma. Tämä voi sitten kestää joitain tunteja ja tästä täytyy muutama satku rokottaakin. Vaikkei kokoaikaista valvontaa vaadikkaan, testeri riippuu autossa tuon aikaa eikä niitä mielin määrin korjaamoilla ole.
VW:llä, kuten monella muullakin (myös Renaultilla), puhutaan konfiguroinnista. Tämä tarkoittaa sitä, että ohjainlaitteessa on jo ohjelma ja sieltä valitaan sopivia maakohtaisia variaatioita. Tällöin voidaan esim. takavaloja ohjaavaan ohjainlaitteeseen kertoa, että takavalot palaa myös päiväajovaloilla. Tämä konfigurointi ei kestä kuin sen pari minuuttia. Tämän takia ko. autoihin saa helpolla muutaman sadan testereitä (kuten VCDS = VAG-Com) joilla pystytään tekemään lähes samat kuin merkkitesterillä, koska ei vaadi tehdasyhteyttä. Näissä autoissa voi tulla myös ongelmia yksittäisten toimintojen konfiguroimiseen. Jos ohjainlaitteessa ei ole huomioitu ohjelmaa tehdessä, että joku haluaa tiettyä konfiguraatiota käyttää, sitä vain ei ole olemassa eli mitä vaan toimintoja ei pystytä paikallisesti, edes merkkitesterillä, tekemään.
Se kumpi on parempi tapa, riippuu tietysti siitä kenen suunnalta asiaa katsoo
En ole jaksanut välittää takavalojen palamattomuudesta. Olen jopa jostain syystä salaa tyytyväinen, kun tiedän että se joitain kanssa-autoilijoita ärsyttää. Johtunee varmaan sairaasta mielikuvituksestani
Automatiikkahan ne kytkee aina kun tarpeellista ja yleensä silloin on syytä palaa myös Xenoneiden.