Takavalojen palaminen ja start/stop asennon muistaminen

F20, F21, F22, F23
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

TJJ kirjoitti: Silloin jää paljon apu-/lisätoimintoja ohjelmoimatta.
Kuten sanottu, niin haluan autoni olevan juuri BMW OEM speksien mukainen.
Voi olla että joudun ajamaan uuden 116iA kanssa loppuelämäni ja silloin en
lähde selvittämään mitään fiksejä.

Mutta niille jotka oikeasti tietää ja osaa, toivotan hyviä tuunaamisia.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Paljonko olette joutuneet maksamaan takavalojen koodauksesta marmorilla, vai oletteko saaneet työn tehtyä ilmaiseksi?
Bemuawd
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 05 Maalis 2013, 15:37
Auto: BMW 320i AxDrive Business-13

Tänään kun kävin Herttoniemen Laakkosella kyselin,että paljonko maksaa kun takavalot koodataan palamaan .Huoltoneuvojan mukaan ,siihen menee koko päivän ja ei ole ihan helppo homma ,maksaa n.300-400€.En oikein ymmärrä miten se niin paljon voi maksaa.Kyselkää muutkin muualta.En ala maksaa tollaisia summia.Olkoon palamatta mun puolesta.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Bemuawd kirjoitti:Tänään kun kävin Herttoniemen Laakkosella kyselin,että paljonko maksaa kun takavalot koodataan palamaan .Huoltoneuvojan mukaan ,siihen menee koko päivän ja ei ole ihan helppo homma ,maksaa n.300-400€.En oikein ymmärrä miten se niin paljon voi maksaa.Kyselkää muutkin muualta.En ala maksaa tollaisia summia.Olkoon palamatta mun puolesta.
Oho! Rupeaa xenon-polttimot tuntumaan halvalta tuohon verrattuna. Jotenkin haiskahtaa vedätykseltä, miten tuossa nyt koko päivä voisi mennä?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
Anssi79
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 550
Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
Auto: 330e M-Sport 2020
118ia M-Sport 2020
Paikkakunta: Espoo

salmol kirjoitti:
Bemuawd kirjoitti:Tänään kun kävin Herttoniemen Laakkosella kyselin,että paljonko maksaa kun takavalot koodataan palamaan .Huoltoneuvojan mukaan ,siihen menee koko päivän ja ei ole ihan helppo homma ,maksaa n.300-400€.En oikein ymmärrä miten se niin paljon voi maksaa.Kyselkää muutkin muualta.En ala maksaa tollaisia summia.Olkoon palamatta mun puolesta.
Oho! Rupeaa xenon-polttimot tuntumaan halvalta tuohon verrattuna. Jotenkin haiskahtaa vedätykseltä, miten tuossa nyt koko päivä voisi mennä?
Meneehän siinä kun ei tiedä mitä tekee :thup:
G20 330e M-Sport -20 -- F40 118ia M-Sport -20
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
tuomas-82
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 36
Liittynyt: 24 Heinä 2012, 22:38
Auto: i3 60ah
Paikkakunta: Kerava

Anssi79 kirjoitti:
salmol kirjoitti:
Bemuawd kirjoitti:Tänään kun kävin Herttoniemen Laakkosella kyselin,että paljonko maksaa kun takavalot koodataan palamaan .Huoltoneuvojan mukaan ,siihen menee koko päivän ja ei ole ihan helppo homma ,maksaa n.300-400€.En oikein ymmärrä miten se niin paljon voi maksaa.Kyselkää muutkin muualta.En ala maksaa tollaisia summia.Olkoon palamatta mun puolesta.
Oho! Rupeaa xenon-polttimot tuntumaan halvalta tuohon verrattuna. Jotenkin haiskahtaa vedätykseltä, miten tuossa nyt koko päivä voisi mennä?
Meneehän siinä kun ei tiedä mitä tekee :thup:
Juu ihan tasan tarkkaan kysymys on siitä etteivät tiedä miten homma tehdään, siksi ovat budjetoineet koko päivän aikaa ja veloituksen myös sen mukaan. Jotenkin ihan käsittämätöntä vaan tarjota asiakkaalle tollasta työaikaa ja hintaa.

Edelliseen autooni, Renaultiin, tuo päivävalojen koodaaminen kesti tasan 5 minuuttia ja makso jos en väärin muista 35€. Mitään tietoa ei ole, mutta vahva veikkaus on, että Bemun koodaaminen on tasan tarkkaan yhtä helppoa ja nopeaa.
Bemuawd
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 05 Maalis 2013, 15:37
Auto: BMW 320i AxDrive Business-13

Selityksenä oli ,että pitää ajaa uudet softat sisään ja jotain väyliä koodata.Pitänee yrtittää kysellä viikon päästä tuolla Saksan maalla mitä maksaa.
Bemuawd
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 05 Maalis 2013, 15:37
Auto: BMW 320i AxDrive Business-13

Kyselin Aurokeskukselta koodausta valoihin.Hinta liikkuu heillä 150-180€ välissä.Uusi softa pitää ajaa sisään ja päivittää auton lista tehtaalle.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Voi että, mitä marmori Suomi BMW fuulaa :curse:
Kyse on vain siitä etteivät ne raukat tiedä mitä tekevät.

BMW Ag on jo pitkään kieltänyt BMW Nordic Groupin tekemään näinkin ehdottoman tärkeitä päivityksiä.
Muutoshan vaatii pikku työn* ja se maksaa. Jos jenkit olisivat vaatineet vastaavan muutoksen, se olisi jo tehty.

Päivityksen kuuluu olla ilmainen, eikä se oikeasti kestä kuin 15 - 30 minuttia kunhan he sen oppivat. :tong:

*En itse ole koodaaja ja tuo koodipätkä pitää lisätä yhä pitenevään koodi rivistöön ja niin että se kokonaisuus toimii, niin vaatihan se työtä. Mutta kun se koodipätkä toimii jo, esimerkiksi minun -10 F10:ssä, niin en ymmärrä miksi se jätettetiin sittemmin pois. Selitys on EU-lainsäädäntö. Mutta pitääkö tyhmän tehdä niinkuin tietämätön määrää?
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
jasep
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 22 Loka 2011, 13:20

tuomas-82 kirjoitti:Edelliseen autooni, Renaultiin, tuo päivävalojen koodaaminen kesti tasan 5 minuuttia ja makso jos en väärin muista 35€. Mitään tietoa ei ole, mutta vahva veikkaus on, että Bemun koodaaminen on tasan tarkkaan yhtä helppoa ja nopeaa.
Bemarilla ohjelmointi tarkoittaa koko ohjainlaiteohjelman ajamista uudelleen. Lisäksi ohje, tai käytäntö, on päivittää kaikki ohjainlaitteet yhdellä kertaa, jos yhteen vaihdetaan ohjelma. Tämä voi sitten kestää joitain tunteja ja tästä täytyy muutama satku rokottaakin. Vaikkei kokoaikaista valvontaa vaadikkaan, testeri riippuu autossa tuon aikaa eikä niitä mielin määrin korjaamoilla ole.

VW:llä, kuten monella muullakin (myös Renaultilla), puhutaan konfiguroinnista. Tämä tarkoittaa sitä, että ohjainlaitteessa on jo ohjelma ja sieltä valitaan sopivia maakohtaisia variaatioita. Tällöin voidaan esim. takavaloja ohjaavaan ohjainlaitteeseen kertoa, että takavalot palaa myös päiväajovaloilla. Tämä konfigurointi ei kestä kuin sen pari minuuttia. Tämän takia ko. autoihin saa helpolla muutaman sadan testereitä (kuten VCDS = VAG-Com) joilla pystytään tekemään lähes samat kuin merkkitesterillä, koska ei vaadi tehdasyhteyttä. Näissä autoissa voi tulla myös ongelmia yksittäisten toimintojen konfiguroimiseen. Jos ohjainlaitteessa ei ole huomioitu ohjelmaa tehdessä, että joku haluaa tiettyä konfiguraatiota käyttää, sitä vain ei ole olemassa eli mitä vaan toimintoja ei pystytä paikallisesti, edes merkkitesterillä, tekemään.

Se kumpi on parempi tapa, riippuu tietysti siitä kenen suunnalta asiaa katsoo :thuup:

En ole jaksanut välittää takavalojen palamattomuudesta. Olen jopa jostain syystä salaa tyytyväinen, kun tiedän että se joitain kanssa-autoilijoita ärsyttää. Johtunee varmaan sairaasta mielikuvituksestani :lol: Automatiikkahan ne kytkee aina kun tarpeellista ja yleensä silloin on syytä palaa myös Xenoneiden.
Bemuawd
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 05 Maalis 2013, 15:37
Auto: BMW 320i AxDrive Business-13

jasep. Oli hyvä sepustus tuosta BMW:n ohjelmoinnista.BMW on nähtävästi tehnyt vaikeaksi,jotta voisivat seurailla mitä ihmiset tekevät auitoilleen.BMW:ltä kuulemma ei heru tietoja esim.Webaston asennukseen ei merkkiliikkeille.Entisenä Passatin omistjana tiedän,että siihen sai todella tehtyä helpolla erilaisia ohjelmointeja.Teetetin myös aika monta siihen.En ala kuitenkaan maksaa kovia summia ,siitä että takavalot ovat päällä päivävalojen kanssa.Jos takantulija ei huomaa autoa niin olis syytä ottaa kortti pois tai käynti ainakin optikolla.
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

jasep kirjoitti:Bemarilla ohjelmointi tarkoittaa koko ohjainlaiteohjelman ajamista uudelleen. Lisäksi ohje, tai käytäntö, on päivittää kaikki ohjainlaitteet yhdellä kertaa, jos yhteen vaihdetaan ohjelma.
Ei sitä bemarissakaan pakko ole noin tehdä, sopivilla softilla voi tehdä pelkän asetusmuutoksen eikä siinä mene kuin muutama minuutti. Toki jotkut toiminnot voi vaatia uudemman ohjelmiston siihen ohjainlaitteeseen. Tuo takavalojen ohjelmointi tuskin on sellainen.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Itse olen ratkaissut asian niin, että annan palaa aina sekä etu- että takavalojen. Siisi yötäpäivää katkaisija valot päällä asennossa. Ksenonit ja takavalot loimottaa kokoajan ja jotkut on joskus kuittailleet, että onko bemu noin antiikkinen auto kun siinä ei oo nykyaikaisia päiväajovaloja. Olen todennut, että kyllä siinä on, mutta kun jotkut vanhat papat väläyttelee takana valoja kun takavalot ei pala ja muutakin kuittailua tulee tyyliin, että sulla ei muuten oo valot ollenkaan päällä, kun takapää on pimeenä niin olen sitten pitänyt parempana, että ajan ajovalot päällä kokoajan kun ei kerta automaattisesti pala talavalot ns. päiväajovaloilla.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Takavalojen koodaminen palamaan yhdessä päiväajovalojen kanssa pitäisi onnistua ainakin 1-, 3-, 5- ja 6-sarjaan. Onnistuu muuten myös koodata start stop pois käytöstä jos niin haluaa :)
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Antinontoxic kirjoitti:Takavalojen koodaminen palamaan yhdessä päiväajovalojen kanssa pitäisi onnistua ainakin 1-, 3-, 5- ja 6-sarjaan. Onnistuu muuten myös koodata start stop pois käytöstä jos niin haluaa :)
Mutta mikään näistä ei ole vain pieni konfigurointijuttu vaan vaatii enemmän työtä (= rahaa)?

Eli start-stopin saa koodattua niin että se on oletuksena koko ajan pois, mutta saa tilapäisesti päälle taas napista painamalla? Entä muistaako auto mikä oli nappulan asento eikä käännä sitä itse mihinkään?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Bemuawd
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 05 Maalis 2013, 15:37
Auto: BMW 320i AxDrive Business-13

Marmorilla kieltäytyivät tekemästä mitään softa muutoksia ja konfis juttuja ,jollei tehdas anna lupaa.He pitäytyvät BMW:n ohjeisiin.BMW on hyvin huono antamaan mitään tietoja heidän ohjelmoinnistaan.Tämä tuli tietooni kun pitäisi asentaa Webasto.Luotto firmani sanoi,että BMW on pahin firma luovuttamaan tietoja.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

salmol kirjoitti:
Antinontoxic kirjoitti:Takavalojen koodaminen palamaan yhdessä päiväajovalojen kanssa pitäisi onnistua ainakin 1-, 3-, 5- ja 6-sarjaan. Onnistuu muuten myös koodata start stop pois käytöstä jos niin haluaa :)
Mutta mikään näistä ei ole vain pieni konfigurointijuttu vaan vaatii enemmän työtä (= rahaa)?

Eli start-stopin saa koodattua niin että se on oletuksena koko ajan pois, mutta saa tilapäisesti päälle taas napista painamalla? Entä muistaako auto mikä oli nappulan asento eikä käännä sitä itse mihinkään?
Sen saa siis koodattua siten, että se muistaa napin asennon. Jos kerran painoit sen pois päältä, niin auto muistaa sen niin pitkään kunnes painat sen taas päälle.

Siihen en ota kantaa kuinka suuri ohjelmointi näihin tarvitaan, tai millaiset valtuudet tällaisia töitä on jälleenmyyjillä tehdä, mutta tiedän että tämä on mahdollista.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Antinontoxic kirjoitti:Sen saa siis koodattua siten, että se muistaa napin asennon. Jos kerran painoit sen pois päältä, niin auto muistaa sen niin pitkään kunnes painat sen taas päälle.

Siihen en ota kantaa kuinka suuri ohjelmointi näihin tarvitaan, tai millaiset valtuudet tällaisia töitä on jälleenmyyjillä tehdä, mutta tiedän että tämä on mahdollista.
Loistavaa. Täytyykin kysellä Viljamilta kun vien takuukorjaukseen.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Olen vienyt tätä ja kyselyäni mallivuosi -14 116iA asiaa eteenpäin ja nyt olen jo Ruotsissa BMW Nordic tasolla.
Tosin sähköpostini on juuri nyt huoltokatkolla joten en pysty kertomaan lisää F21 116iA EU6 speksesitä mutta varmaa on, että "0" valoilla saadaan myös takavalot palamaan BMW Nordicin ohjeilla mutta vain jälleenmyyjien toimesta.
Tehdas sitä ei vielä suostu tekemään, jostain syystä :conf: Ominaisuus tulee vielä BMW Nordicin luovuttamiin autoihin...

Hyvä Antinontoxic :thuup: Ajoin myös vaatia tuon start/stop:in koodauksen pois käytöstä. Tai ainakin niin että se on optio eikä ensisijainen toiminto. Suomessa se syö akun ja startin vaihtokuntoon ennen aikojaan.

Mitä näihin ohjelmointiin tulee, niin riipuen auto- ja vuosimallista datan lataaminen voi kestää puolesta tunnista useaan tuntiin. Riippuu tietenkin myös BMW huollon verkkoyhteyksistä ja softan tuoreudesta.
Eli suuressa ja paljon autoja huollossa käyvissä sekä aktiivisissa BMW taloissa homma käy nopeasti ja päinvastoin.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Bemuawd
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 05 Maalis 2013, 15:37
Auto: BMW 320i AxDrive Business-13

Olen juuri tänään ajanut Ruotsin läpi Tanskaan ja katselin tarkkaan kaikki uudet BMW:T.Kaikilla paloi takavalot ja päivänvalot.Täällä sen saa koodattua mutta Suomessa????!!!
Vastaa Viestiin