Takavalojen palaminen ja start/stop asennon muistaminen
Nimenomaan. Eli on autoja joissa ei ole automatiikkaa olenkaan ja ajavat xenonit päällä koko ajan ja niiden valot kestävät hyvin, on se kummallista ettei automatiikan valot sitten kestäisi. Muttei näiden kanssa voi väitellä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 287
- Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
- Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
- Paikkakunta: Kainuu
fifty kirjoitti:Onko sulla oikeasti jotakin tietoa, että kuinka paljon/ nopeasti tuo "räpsyttely" heikentää Xenonin valotehoa. En väitä, etteikö näin olisi, mutta olisi kiva kuulla jotakin faktaa. Mulla tosiaankin yli kolme vuotta samat "kynttilät" nokalla enkä mitään merkittävää muutosta ole havainnut.
Tuossapa tuota perustelua. Olen itsekin nähnyt samalla tavalla, että eroa on.tuomas-82 kirjoitti:Kukin tyylillään, ainakin itse olen kovin kiinnostunut säästämään 180€ (2kpl F20:sen polttimoita) + vaihtamisen ja polttimoiden hankkimisen vaiva, jos xsenon polttimoita ei tarvitse uusia auton pitoaikana. Lisäboonuksena vielä se, että saa sitten ajella kirkkailla valoilla silloin kun niitä oikeasti tarvitsee. Olen nimittäin nähnyt 2 autoa, johon vaihdettiin vain toinen xsenon, ja kirkkausero uuden ja vanhan välillä oli valtava.
Laskin kerran, että xsenonit syttyy näin kesäkeleilläkin työmatkalla 6 krt/pv ihan turhaan parkkihallin ja lyhyiden tunnelien takia, sen vuoksi ajan valokatkaisin 0-asennossa valoisan vuodenajan. Tämän vuoksi ainakin itse olen erityisen kiinnostunut koodauttamaan takavalot palamaan kun katkaisin on 0-asennossa, koska auton takanäkyvyyden takia valot on sytytettävä hämärällä nykyisin, edessä olevat led-rinkulat kyllä näkyy paremmin kuin hyvin. Pimeä on sitten asia erikseen jolloin käytetään xsenoneita.
Ei se xenonien päälläolo sitä valotehoa niinkään heikennä vaan se räpsyttely, kuten tuossa tuomas-82 kertoo. Ja ainahan sitä voi salmol ihmisten kanssa väitellä. Provosoitumattakin.salmol kirjoitti:Nimenomaan. Eli on autoja joissa ei ole automatiikkaa olenkaan ja ajavat xenonit päällä koko ajan ja niiden valot kestävät hyvin, on se kummallista ettei automatiikan valot sitten kestäisi. Muttei näiden kanssa voi väitellä.
Onko tuota xenonien valotehon laskua mitattu jossain autolehtien kestotesteissä? Räpsyttely tuntuu melkoisen turhalta ja vaikka pääsääntöisesti ajan auto-asetuksella, tulee parkkihallista lähdettäessä ja sinne ajettaessa usein kirkkaalla kelillä käännettyä 0-asento päälle. Lähinnä kiinnostaisi 3-4 vuoden käyttöajalla valontehon muutos.
Ex: E60/F10
TM:n 60 000km kestotestissä valoteho mitataan uutena ja testin jälkeen.pumafi kirjoitti:Onko tuota xenonien valotehon laskua mitattu jossain autolehtien kestotesteissä? Räpsyttely tuntuu melkoisen turhalta ja vaikka pääsääntöisesti ajan auto-asetuksella, tulee parkkihallista lähdettäessä ja sinne ajettaessa usein kirkkaalla kelillä käännettyä 0-asento päälle. Lähinnä kiinnostaisi 3-4 vuoden käyttöajalla valontehon muutos.
Kyllä tuo xenonien teho laskee jollain merkeillä paljon,mutta niin teho laskee myös normivaloilla.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Monen harhaluulo xenon polttimoiden huoltovapaudesta ja valotehon säilyvyydestä on hyvä korjata.gestapo kirjoitti:TM:n 60 000km kestotestissä valoteho mitataan uutena ja testin jälkeen.pumafi kirjoitti:Onko tuota xenonien valotehon laskua mitattu jossain autolehtien kestotesteissä? Räpsyttely tuntuu melkoisen turhalta ja vaikka pääsääntöisesti ajan auto-asetuksella, tulee parkkihallista lähdettäessä ja sinne ajettaessa usein kirkkaalla kelillä käännettyä 0-asento päälle. Lähinnä kiinnostaisi 3-4 vuoden käyttöajalla valontehon muutos.
Kyllä tuo xenonien teho laskee jollain merkeillä paljon,mutta niin teho laskee myös normivaloilla.
Xenoneiden suurin etu on suuri valoteho. Elinikä ja valotehon säilyvyys ei juurikaan halogeneistä poikkea. Millainen on vastaavsti LED valojen kesto tulevaisuudessa, vain aika näyttää, mutta en odottaisi ihmeitä siinäkään. Onhan noita LED takavaloja palanut jo aika vähillä käyttötunneilla.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Xenonit kuluvat eniten kun ne syttyvät. Juuri esim. tunneleissa ym. edellä mainituissa tilanteissa.
Ja kaikki valot kuluvat käytettäessä. Ledit vaan kestävät paljon pidenpään, varsinkin pikkaiset huomiovalot.
Ja kaikki valot kuluvat käytettäessä. Ledit vaan kestävät paljon pidenpään, varsinkin pikkaiset huomiovalot.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Kuten edellä mainittiin, kaikilla ei ole valoautomatiikkaa.
Kuitenkin autoissa on päiväajovalot ja niiden käyttö on puhtaasti kuljettajien varassa.
Kuten tiedämme kuljettajia on monen tasoisia. Toiset kytkevät hämärän tultua, tai muuten rajoitetussa
näkyvyydessä, ajovalot päälle, kun jotkut taas eivät joko muista tai hoxaa tai ovat muuten vain liian Cooleja.
Tämän takia takavalot ainakin saisi palaa!
Kuitenkin autoissa on päiväajovalot ja niiden käyttö on puhtaasti kuljettajien varassa.
Kuten tiedämme kuljettajia on monen tasoisia. Toiset kytkevät hämärän tultua, tai muuten rajoitetussa
näkyvyydessä, ajovalot päälle, kun jotkut taas eivät joko muista tai hoxaa tai ovat muuten vain liian Cooleja.
Tämän takia takavalot ainakin saisi palaa!
Voisi kuvitella että ne joilla on valoautomatiikka, pitävät valot automatiikalla ja ne joilla ei ole automatiikkaa, pitävät valot päällä 1-asennossa.arriv kirjoitti:Kuten edellä mainittiin, kaikilla ei ole valoautomatiikkaa.
Kuitenkin autoissa on päiväajovalot ja niiden käyttö on puhtaasti kuljettajien varassa.
Kuten tiedämme kuljettajia on monen tasoisia. Toiset kytkevät hämärän tultua, tai muuten rajoitetussa
näkyvyydessä, ajovalot päälle, kun jotkut taas eivät joko muista tai hoxaa tai ovat muuten vain liian Cooleja.
Tämän takia takavalot ainakin saisi palaa!
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
- Auto: F25 X3 xDrive20d
- Paikkakunta: Jyväskylä
Olen tässä asiassa kyllä täysin "Ricracing":n linjoilla.fifty kirjoitti:Ja kaupasta saa uusia.Ricracing kirjoitti:Xenonit kuluvat eniten kun ne syttyvät. Juuri esim. tunneleissa ym. edellä mainituissa tilanteissa.
Ja kaikki valot kuluvat käytettäessä.
Nuo Xenonit ei nimen omaan tykkää räpsyttelystä ja kesä aikaan juuri nuo lyhyet tunnelit tai autokatokseen ajot sytyttää ne hetkellisesti jos automaattiasento on päällä!
Laadukkaat Xenon polttimot ovat sen verran hinnakkaita, varsinkin jos ne joutuu vaihdattamaan asiallisessa liikkeessä, etten minäkään niitä huvikseni viitsisi vaihdella.
Itse ajan kesän "0" asennossa, vaikka perä on pimeänä, jos nuo takavalot saisi palamaan helposti, niin en panisi pahakseni.
- ///Marko
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1723
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
- Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport
Kuin myös, mutta sateella/sumussa laitan valot automaatin perään. Sama noille takavaloille että palaako vai ei kun kuitenkin ne on talvella lumen peittämät ja automatiikka on yleensä talvisin päällä.EPJBMW kirjoitti: Itse ajan kesän "0" asennossa, vaikka perä on pimeänä, jos nuo takavalot saisi palamaan helposti, niin en panisi pahakseni.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Hyvä keskustelu!///Marko kirjoitti:Kuin myös, mutta sateella/sumussa laitan valot automaatin perään. Sama noille takavaloille että palaako vai ei kun kuitenkin ne on talvella lumen peittämät ja automatiikka on yleensä talvisin päällä.EPJBMW kirjoitti: Itse ajan kesän "0" asennossa, vaikka perä on pimeänä, jos nuo takavalot saisi palamaan helposti, niin en panisi pahakseni.
Talvella kun lunta tuiskuttaa niin pitää käyttää takasumuvaloa, joka toki on erillisen kytkimen takana.
Sama koskee kesällä rajun rankkasateen yllättäessä. Mutta ne ovatkin erikoistilanteita.
Muuten DRL takavalojenkin pitää aina palaa, eli olen eri mieltä EU-säännösten kanssa.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
TM 14/13 oli nipponin ihme 60 000km:n kestotestissä ja xenon valoista kerrottiin seuraavaa:
"Käyttötestin aikana lähivalojen valaisuala väheni 15 ja kaukovalojen 17 prosenttia.Ajotunteja kertyi kaikkiaan n.tuhat,mutta huomiovalojen ansiosta xenonit paloivat tunneista tuskin puoliakaan".
Sehän noissa xenoneissa on kun teho heikkenee sitä ikäänkuin tottuu siihen ja eron huomaa vasta ajettua autoa jossa on uudet polttimot.Ero tosiaan voi olla kuin yöllä ja päivällä.
Tietenkin tämä koskee jo ikääntyneempää kalustoa enemmän.
"Käyttötestin aikana lähivalojen valaisuala väheni 15 ja kaukovalojen 17 prosenttia.Ajotunteja kertyi kaikkiaan n.tuhat,mutta huomiovalojen ansiosta xenonit paloivat tunneista tuskin puoliakaan".
Sehän noissa xenoneissa on kun teho heikkenee sitä ikäänkuin tottuu siihen ja eron huomaa vasta ajettua autoa jossa on uudet polttimot.Ero tosiaan voi olla kuin yöllä ja päivällä.
Tietenkin tämä koskee jo ikääntyneempää kalustoa enemmän.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Autokeskus Vantaa ilmoitti takavalojen "kytkennän" maksavan 200 €. Saan sen nyt kuitenkin "kaupanpäälle".
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 469
- Liittynyt: 05 Maalis 2013, 15:37
- Auto: BMW 320i AxDrive Business-13
Onhan se kova hinta koodamisesta.Menee vissiin pari tuntia hommassa?Ricracing kirjoitti:Autokeskus Vantaa ilmoitti takavalojen "kytkennän" maksavan 200 €. Saan sen nyt kuitenkin "kaupanpäälle".
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Ei siinä varmaankaan mene kun 15 minuuttia. BMW Pumasta saa koodin, kuten automyyjäni kertoi.Bemuawd kirjoitti:Onhan se kova hinta koodamisesta.Menee vissiin pari tuntia hommassa?Ricracing kirjoitti:Autokeskus Vantaa ilmoitti takavalojen "kytkennän" maksavan 200 €. Saan sen nyt kuitenkin "kaupanpäälle".
Ja vielä, joku kertoi ettei hänen F2x-autossaan ollut LED-takavaloja. No, ne tulevat ksenon valojen yhteydessä,
lähde BMW.se.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Ainakin f10 koodaus on yllättävän aikaavievä, sillä autoon ladataan periaatteessa kaikki softat uusiksi. Aikaa menee tuntitolkulla, mutta ei siinä kait kenenkään tarvi mitään tehdä muut kuin odotella softan latautumista.
Mulle tuli oheismuutoksina esimerkiksi adblue kohta check valikkoon idriveen, vaikka ureasysteemeitä ei olekaan. Huomattavin muutos takavalojen syttymisen ohella oli se, että yllättäen start-stop yhteydessä tapahtunut heilahdus vaimeni olemattomiin.
Mulle tuli oheismuutoksina esimerkiksi adblue kohta check valikkoon idriveen, vaikka ureasysteemeitä ei olekaan. Huomattavin muutos takavalojen syttymisen ohella oli se, että yllättäen start-stop yhteydessä tapahtunut heilahdus vaimeni olemattomiin.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Riippuu ohjelmoinnista. Mulla koodattiin ilmastoinnin muutos alle 5 minuutissa. Koko ohjelmisto vaatinee pari/kolme tuntia.Huivei kirjoitti: Mulle tuli oheismuutoksina esimerkiksi adblue kohta check valikkoon idriveen, vaikka ureasysteemeitä ei olekaan. Huomattavin muutos takavalojen syttymisen ohella oli se, että yllättäen start-stop yhteydessä tapahtunut heilahdus vaimeni olemattomiin.
Huomasin vasta äsken että autossani on kieliversioita vaikka kuinka (ei kuitenkaan Suomea) vaikka autossani oli aluksi vain Saksan ja Englanninkieliset vaihtoehdot. Vaadin täydellisen ohjelmisto updaten huollossa kesällä -12.
Paljonko sinä maksat kun tietsikkaasi lataat Updaten?
Kyse on ihan samanlaisesta ohjelmisto kehityksestä kuin missä tahansa tietsikassa/kännykässä.
BMW vaan on keksinyt rahastaa tästäkin.
Jokaisen huollon yhteydessä päivitys kuuluisi olla ilmaista!
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
- tommiristo
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 128
- Liittynyt: 31 Heinä 2012, 21:28
- Auto: F30 316da
F20 120da
F25 Xdrive 2.0da
Menee ehkä hieman ohi viestiketjun otsikon.
Onko ajovaloihin ohjelmoitu jonkinmoinen riippuvuus kellonajasta? Olen tässä kesän mittaan huomannut että iltaisin vaikka kuinka olisi kirkasta ja aurinko paistelee, niin auto sytyttää ajovalot automaattiasennossa. Tarkkaa kellonaikaa en osaa sanoa, mutta esim tänään kun päivällä oli harmaata ja sadetta paloivat vain päiväajovalot ja illalla auringon paistaessa n klo 19 oli ajovalot päällä sekä minun että vaimon F20:ssä.
Onko ajovaloihin ohjelmoitu jonkinmoinen riippuvuus kellonajasta? Olen tässä kesän mittaan huomannut että iltaisin vaikka kuinka olisi kirkasta ja aurinko paistelee, niin auto sytyttää ajovalot automaattiasennossa. Tarkkaa kellonaikaa en osaa sanoa, mutta esim tänään kun päivällä oli harmaata ja sadetta paloivat vain päiväajovalot ja illalla auringon paistaessa n klo 19 oli ajovalot päällä sekä minun että vaimon F20:ssä.