Tuota ihmettelen kyllä suuresti jos Ruotsissa olisi takavalot palaneet kaikissa uusissa bemareissa päiväajovalojen kanssa, koska ihan samalla tavalla ne on oletuksena sielläkin päivällä pimeänä.
Sen verran päivitystä tilanteeseen, että vaikka takavalot on mahdollista ohjelmoida palamaan päivällä, niin se ei ole aivan niin yksinkertaista kuin luulisi. Sama pätee tuohon start/stop-muistiin. Molemmat siis onnistuvat, mutta se ei todellakaan ole niin, että valikosta vain laitetaan raksi ruutuun ja sillä selvä.
Start/stop-järjestelmän toimiminen liittyy mm. auton tyyppihyväksyntään ja sen takia sen ohjelmoimista pois käytöstä ei mielellään tehdä. Ohjelmointia tehtäessä tällainen valintaruutu on olemassa, mutta ohjelmointia ei saa tehtyä ilman vapautuskoodia jonka saa vain tekniseltä tuelta. Tässä taas palataan siihen, ettei tätä koodia mielellään anneta, koska auto on tyypitetty ko. ominaisuuden kanssa. Ihan sama kuin, että autosta voidaan ohjelmoida turvatyynyt pois käytöstä, mutta eihän sitä nyt ihan kauhean mielellään lähdetä tekemään.
Start/stopin käyttöä ei nyt aivan suoraan voi verrata turvatyynyjen toimimattomuuteen, varsinkin jos start/stopin saa edelleen käyttöön vain nappia painamalla, mutta periaate silti sama. Lisäksi autoon pitää mahdollisesti ohjelmoida lukuisia muita uusia asioita, joten 15min huoltokäynti ei tähän todellakaan riitä. Vapautuskoodien ja tyypitysasioiden päälle vielä se, ettei tämän tekemiseen ole olemassa mitään suoranaisia ohjeita, niin on ihan ymmärrettävää ettei jokainen huoltopiste lähde tätä mielellään tekemään.
Ehkäpä tämä muisti tulee joskus vakioksi tuohon nappiin, sillä se olisi todella hyvä ominaisuus olla käytössä.
Takavalojen palaminen ja start/stop asennon muistaminen
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Tuo takavalojen palamattomuus aiheuttaa kokoajan kummallisia tilanteita. Etenkin vanhoilla ritsoilla (autoilla joissa ei ole päivävaloja) ajelevat vilkuttaa valoja takana tai sitten edessä kun tulevat vastaan.
Tänään oli lehdessä juttu, että joku oli seurannut jotain uutta autoa ja pakottanut sen auton kuskin pysähtymään autollaan tiensivuun ja sitten tullut suuvaahdossa möykkäämään sille uuden auton kuskille, että miksi se ajaa keskellä päivää auton takapää pimeenä ja sen möykkääjän mielestä siis kokonaan ilman valoja.
Tänään oli lehdessä juttu, että joku oli seurannut jotain uutta autoa ja pakottanut sen auton kuskin pysähtymään autollaan tiensivuun ja sitten tullut suuvaahdossa möykkäämään sille uuden auton kuskille, että miksi se ajaa keskellä päivää auton takapää pimeenä ja sen möykkääjän mielestä siis kokonaan ilman valoja.
Miksi sitten et laita kaikkia valoja päälle? Eikös tuossa kuitenkin normaali valoautomatiikkakin ole, siis valokytkin voi olla aina päällä ja valot sammuu kun auton sammuttaa?J1978 kirjoitti:Tuo takavalojen palamattomuus aiheuttaa kokoajan kummallisia tilanteita. Etenkin vanhoilla ritsoilla (autoilla joissa ei ole päivävaloja) ajelevat vilkuttaa valoja takana tai sitten edessä kun tulevat vastaan.
Toisaalta on hölmöä polttaa kalliita xenoneita jos on laillinen mahdollisuus ajaa ihan riittävän hyvin näkyvillä enkeleillä. Kunhan vaan tämä takavalo asia saataisiin hoidettua Suomi-olosuhteiden vaatimaan malliin niin homma olis bueno.TJJ kirjoitti:Miksi sitten et laita kaikkia valoja päälle? Eikös tuossa kuitenkin normaali valoautomatiikkakin ole, siis valokytkin voi olla aina päällä ja valot sammuu kun auton sammuttaa?J1978 kirjoitti:Tuo takavalojen palamattomuus aiheuttaa kokoajan kummallisia tilanteita. Etenkin vanhoilla ritsoilla (autoilla joissa ei ole päivävaloja) ajelevat vilkuttaa valoja takana tai sitten edessä kun tulevat vastaan.
2 kpl uusia polttimoita maksaa 76 euroa. Joten minä ainakin pitäisin niitä päällä, jos en muuten takavaloja saisi päälle (luultavasti saisin).Havis kirjoitti:Toisaalta on hölmöä polttaa kalliita xenoneita jos on laillinen mahdollisuus ajaa ihan riittävän hyvin näkyvillä enkeleillä.
Hyvä, ovatkin näköjään edullisempia kuin luulinkaan.TJJ kirjoitti:2 kpl uusia polttimoita maksaa 76 euroa. Joten minä ainakin pitäisin niitä päällä, jos en muuten takavaloja saisi päälle (luultavasti saisin).Havis kirjoitti:Toisaalta on hölmöä polttaa kalliita xenoneita jos on laillinen mahdollisuus ajaa ihan riittävän hyvin näkyvillä enkeleillä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 894
- Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
- Auto: bmw X6 40d
- Paikkakunta: Luxembourg
Reilut 3 vuotta olen ajanut valokytkin A-asennossa ja kaikki valot pelittää edelleen. Aika pitkäikäisiä tuntuu nuo xenonit olevan.
Itse pidän sitä hyvänä asiana, ettei takavalot pala päivällä. Helpottaa havaitsemaan edellä ajavan jarruttamisen taajaman ruuhkissa ja etenkin moottoriteillä.
Tähän takavalojen palamattomuuteen varmasti totutaan myös suomessa ajan kanssa.
Itse pidän sitä hyvänä asiana, ettei takavalot pala päivällä. Helpottaa havaitsemaan edellä ajavan jarruttamisen taajaman ruuhkissa ja etenkin moottoriteillä.
Tähän takavalojen palamattomuuteen varmasti totutaan myös suomessa ajan kanssa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Toki itse olen ajanut jo kuukausia kaikki valot päällä päivin ja öin, mutta aluksi ajoin pelkät päiväajovalot päällä ja useasti aina joku vilkutti valoja joko takana tai vastaantullessaan. Tuo pysäytysepisodi oli ihan äskettäin tapahtunut jollekin täällä kotikapunkini kadulla, asiasta oli eilisessä lehdessä. Ko. henkilö on oikein seurannut edelläajavaa autoa ja pakottanut sen pysähtymään sekä tullut poliisin ottein selittämään kuskille ja haukkunut sekä ohjeistanut kuskia. Tyypillä oli ollut joku sen merkkinen auto, jossa ei palanut ainakaan oletuksena takavalot yhdessä päivävalojen kera. Eli vaahtoaja oli siis luullut edelläajavan ajavan ilman valoja.TJJ kirjoitti:Miksi sitten et laita kaikkia valoja päälle? Eikös tuossa kuitenkin normaali valoautomatiikkakin ole, siis valokytkin voi olla aina päällä ja valot sammuu kun auton sammuttaa?J1978 kirjoitti:Tuo takavalojen palamattomuus aiheuttaa kokoajan kummallisia tilanteita. Etenkin vanhoilla ritsoilla (autoilla joissa ei ole päivävaloja) ajelevat vilkuttaa valoja takana tai sitten edessä kun tulevat vastaan.
Jatkuvasti saa myös monilta nettipalstoilta lukea kun jotkut papat avautuu siellä, että miksi porukka ajaa etusumuvalot päällä. Moni vanhempi tai vanhemalla autolla ajeleva ihminen luulee, että ne on sumuvalot jotka palaa, varsinkin silloin kun ne päivävalot on puskurissa eikä ajovaloumpiossa.
Uskon, että ennenkuin tämä päiväajovalo-asia menee kaikille kaaliin ja jakeluun, niin se vaatii vielä vuosia ja ehkä jopa suurten ikäluokkien poistuman (ei mitekään rasistisesti vanhempaa väestöä kohtaan esitetty kommentti).
Uusia volkkareita ja Skodiakin tulee nykyään vastaan usein takapää pimeänä, eli niissäkään ei pala enää automaattisesti takavalot päivällä, jos ei niitä ei siis koodata ja kaikki jämyliikkeet ei sitä enää tee (ei ilmaiseksi ja kaikki ei maksustakaan).
Aika moni F3X tulee vastaan pelkät parkit päällä,silloinhan takavalotkin palavat.
Hyvin huomataan myös edestä pelkillä parkeilla ja muille liikkujille taitaa mennä päivävaloina kuin väärä raha...
Hyvin huomataan myös edestä pelkillä parkeilla ja muille liikkujille taitaa mennä päivävaloina kuin väärä raha...
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 894
- Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
- Auto: bmw X6 40d
- Paikkakunta: Luxembourg
Kaikista kommenteista huolimatta mulle on jäänyt epäselväksi, että miksi niiden takavalojen pitäisi palaa päivävalojen ollessa päällä. Jos valoisaan aikaan ei havaitse edellä ajavaa, niin
Onko tosiaankin niin, että esim. sakeampi lumisade ei laukaise normi ajovaloja päälle? Vähän tiheämpi sumu laukaisee...ainakin mun autossa.
Onko tosiaankin niin, että esim. sakeampi lumisade ei laukaise normi ajovaloja päälle? Vähän tiheämpi sumu laukaisee...ainakin mun autossa.
Se on hienompi valot päällä...
No eivaan, oikea syy taitaa olla että jengi voisi pitää valoja 0-asennossa jolloin voisi ajaa koko ajan päivävalot + takavalot päällä ilman että kytät ja kanssa-autoilijat valittaa, myös iltaisin, päivisin, tunneleissa, parkkihalleissa, lumi- ja vesisateessa, jne. Eli säästää xenoneita. Turvallisuudesta viis.
No eivaan, oikea syy taitaa olla että jengi voisi pitää valoja 0-asennossa jolloin voisi ajaa koko ajan päivävalot + takavalot päällä ilman että kytät ja kanssa-autoilijat valittaa, myös iltaisin, päivisin, tunneleissa, parkkihalleissa, lumi- ja vesisateessa, jne. Eli säästää xenoneita. Turvallisuudesta viis.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 894
- Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
- Auto: bmw X6 40d
- Paikkakunta: Luxembourg
Jos tosiaankin näin, niin aivan turhaa hömppää tämä topic.salmol kirjoitti:Se on hienompi valot päällä...
No eivaan, oikea syy taitaa olla että jengi voisi pitää valoja 0-asennossa jolloin voisi ajaa koko ajan päivävalot + takavalot päällä ilman että kytät ja kanssa-autoilijat valittaa, myös iltaisin, päivisin, tunneleissa, parkkihalleissa, lumi- ja vesisateessa, jne. Eli säästää xenoneita. Turvallisuudesta viis.
Mulla on alkupään 520:ssa palanu takavalot aina mutta peräkärryn valot syttyy vasta kun autonkin ajovalot on päällä. Säästöä se on pienikin säästö...
Toi on muuten totta, mutta onneksi sentäs kärryssä toimii tuolloin kuitenkin vilkut ja jarruvalot, niin pysyy trendikkäänä kun ajelee (kärryn)perä muutoin pimeenä.JukkaE60 kirjoitti:Mulla on alkupään 520:ssa palanu takavalot aina mutta peräkärryn valot syttyy vasta kun autonkin ajovalot on päällä. Säästöä se on pienikin säästö...
Mitenhän mä saisin autostakin perän pimeäksi, nythän siitä näkee jo kaukaa, että onpas wanha vessa, kun takavalotkin palaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 287
- Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
- Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
- Paikkakunta: Kainuu
Havis kirjoitti:Toisaalta on hölmöä polttaa kalliita xenoneita jos on laillinen mahdollisuus ajaa ihan riittävän hyvin näkyvillä enkeleillä. Kunhan vaan tämä takavalo asia saataisiin hoidettua Suomi-olosuhteiden vaatimaan malliin niin homma olis bueno.
+1
salmol kirjoitti:Eli säästää xenoneita. Turvallisuudesta viis.
Ei vaan juuri niinkuin Havis tuossa kommentissaan sanoo. Turvallisuus silti ennen kaikkea. Läheskään kaikki olosuhteet eivät edellytä xenoneiden käyttöä. Sitten kun on oikeasti sellainen keli tai vuorokaudenaika, että valoja pitää turvallisuuden ja näkyvyyden takia käyttää, niin olisi sitten käytössä ne tehokkaat xenonit eikä "räpsyttelyn takia kuluneet heikkotehoiset tuikut."
Mutta automatiikka nimenomaan pitää huolen että oikeat valot on oikeaan aikaan päällä. Jos haluat jotenkin toisin toimia kuin mitä automatiikka ehdottaa, niin silloin turvallisuudesta tingitään.MKV kirjoitti:salmol kirjoitti:Eli säästää xenoneita. Turvallisuudesta viis.
Turvallisuus silti ennen kaikkea. Läheskään kaikki olosuhteet eivät edellytä xenoneiden käyttöä.
Ymmärrän että omaan autotalliin ajaessa ei tarvita automatiikan sytyttämiä xenoneita, mutta melkein kaikissa muissa tilanteissa on syytä kunnioittaa automatiikan valintaa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 287
- Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
- Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
- Paikkakunta: Kainuu
Varmasti automatiikka vaihtaa xenoneiden ja päivänajovalojen välillä tilanteen mukaan, mutta ei niitä xenoneita kuitenkaan aina joka tilanteessa tarvitse (esim. lyhyiden alikulkujen läpi ajaessa, joita monissa kaupungeissa on paljon). Itse näen hyvin minne olen menossa ja muut kanssa-autoilijat havaitsevat minut edestäpäin hyvin kirkkaista päivänajovaloista. Puutteena näen sen, että takavalot eivät pala niiden päivänajovalojen kanssa yhtäaikaa. Tuosta aiemmin mainitusta xenoneiden räpsyttelystä sitten johtuu, että valotehoa ei sitten välttämättä jonkin ajan kuluttua ole tarvittaessa niin paljoa kuin olisi tuoreemmilla polttimoilla mahdollista.salmol kirjoitti:Mutta automatiikka nimenomaan pitää huolen että oikeat valot on oikeaan aikaan päällä. Jos haluat jotenkin toisin toimia kuin mitä automatiikka ehdottaa, niin silloin turvallisuudesta tingitään.
Ymmärrän että omaan autotalliin ajaessa ei tarvita automatiikan sytyttämiä xenoneita, mutta melkein kaikissa muissa tilanteissa on syytä kunnioittaa automatiikan valintaa.
Toki, makuasia varmaan tämäkin ja väittely saadaan aikaiseksi varmasti eri mieltymyksistä. Mutta jos mahdollista niin henkilökohtaisesti haluaisin, että autossani olisi mahdollisuus että päivänajovalot ja takavalot palaisivat yhtäaikaa. En halua luottaa automatiikkaan sokeasti vaan osaan kyllä sitten itse laittaa xenonit loistamaan kun olosuhteet tai vuorokaudenaika on sellainen, että xenoneita oikeasti tarvitaan.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 469
- Liittynyt: 05 Maalis 2013, 15:37
- Auto: BMW 320i AxDrive Business-13
Täytynee pyytä anteeksi aikaisempaa postausta Ruotsissa nähdyissä takavalojen palamisesta.Ne mitkä näin n.10 kpl uudempia Bemareita niin niissä valot paloivat takana.Olivat vissiin koodanneet ne .RUOTSI ei myy uusia autoja ,jossa takavalot palavat päivänvalojen kanssa.Eräs myyjä kertoi minulle sen eilen kun pysähdyin Bilia BMW:llä.
Bilialla on 3-4 BMW myymälää ja loput on Volvon kanssa .
Bilialla on 3-4 BMW myymälää ja loput on Volvon kanssa .
- JiiJii71
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 252
- Liittynyt: 19 Joulu 2011, 12:42
- Auto: keltainen tsekkiverrari
- Paikkakunta: Imatra
Miulle kävi tossa ennen kesälomia juurikin noin. Lahdessa nelostieltä ryhmittäydyin Renkomäen rampin jälkeen vasemmalle kääntyville kaistoille ABC:n kohdalla. Aiemmin jo näin rampissa kun F mallin Astra tuli kuin riivattuna ramppia pitkin, ilmeisenä tarkoituksenaan saada miut kiinni. Liikennevaloissa ajoi sitten vierelleni ja pyysi kädellä "veivistä pyörittäen" että laskisin ikkunan alas. Laskin ja samantien alkoi huuto ja möykkä, että laitappa poika takavalot päälle...J1978 kirjoitti:Tuo takavalojen palamattomuus aiheuttaa kokoajan kummallisia tilanteita. Etenkin vanhoilla ritsoilla (autoilla joissa ei ole päivävaloja) ajelevat vilkuttaa valoja takana tai sitten edessä kun tulevat vastaan.
Tänään oli lehdessä juttu, että joku oli seurannut jotain uutta autoa ja pakottanut sen auton kuskin pysähtymään autollaan tiensivuun ja sitten tullut suuvaahdossa möykkäämään sille uuden auton kuskille, että miksi se ajaa keskellä päivää auton takapää pimeenä ja sen möykkääjän mielestä siis kokonaan ilman valoja.
Viittasin herraa jatkamaan omaa ajoaan ja samoin tein itsekin. Ei tarttee varmaan erikseen mainita, että tämä reilu nelikymppinen poika on pitänyt ainakin tuollaisen episodin jälkeen vaikka uhillaankin valoja automaattiasennossa. Seuraavankin auton ostopäätöksen tulen tekemään sen perusteella, että siinä pysyy päiväajovaloissa perä pimeänä!
- mie voin lähtee Karjalast, mut Karjala ei lähe miust -
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 894
- Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
- Auto: bmw X6 40d
- Paikkakunta: Luxembourg
Onko sulla oikeasti jotakin tietoa, että kuinka paljon/ nopeasti tuo "räpsyttely" heikentää Xenonin valotehoa. En väitä, etteikö näin olisi, mutta olisi kiva kuulla jotakin faktaa. Mulla tosiaankin yli kolme vuotta samat "kynttilät" nokalla enkä mitään merkittävää muutosta ole havainnut.MKV kirjoitti: Tuosta aiemmin mainitusta xenoneiden räpsyttelystä sitten johtuu, että valotehoa ei sitten välttämättä jonkin ajan kuluttua ole tarvittaessa niin paljoa kuin olisi tuoreemmilla polttimoilla mahdollista.
Mikään ei ole ikuista.