Vetokoukku
Mitenhän mahtaa olla tuon vetokoukun asentamisen laita Baijerilaiseen. Itsellä ennen monta Volvoa, ja siihen ei kannata itse kokeilla laittaa mitään sähkövempaimia. Kuulin monta tarinaa hajonneista tai käynnistymättömistä autoista pelkän vaunun kytkennän jäljiltä. Siis tarvitaanko muuta kuin johtosarja. esim ohjelmointia tai muuta?
- Cortinajet
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 16
- Liittynyt: 23 Elo 2013, 18:29
Laitatin tuon alkuperäisen, maksoi 979,94€ joka on aika suolainen hinta, mutta tosin koukku on aika hyvä ja auton laatuun sopiva asennus. Irroitettava ja avaimella lukittava. Pistoke 13 napainen, eli myös peruutusvalo ja sumuvalo toimii perävaunussa, koukku kiertää helmamuovin alakautta ja lisäksi koukku poistettuna pistokekin kääntyy ylös takahelmapellin taakse suojaan, eli koukku poissa takana on täysin puhdas vakio näkymä. Näkyviin ei jää mitään nirhauksia helmamuoveista tai töpseleitä tai roikkuvia piuhoja.
Ihan vaikuttaa että joku on asiaa hetken funtsannutkin.
Alkuun harmitti tuo hinta kun näin netistä tarvikekoukkujen hintoja mutta muutaman kerran käytettyäni ja hieman tuohon tutustuttuani, laittaisin seuraavaankin kuitenkin alkuperäiskoukun.
Ihan vaikuttaa että joku on asiaa hetken funtsannutkin.
Alkuun harmitti tuo hinta kun näin netistä tarvikekoukkujen hintoja mutta muutaman kerran käytettyäni ja hieman tuohon tutustuttuani, laittaisin seuraavaankin kuitenkin alkuperäiskoukun.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 36
- Liittynyt: 24 Heinä 2012, 22:38
- Auto: i3 60ah
- Paikkakunta: Kerava
Tuo kiinnostaisi myös itseä, että tarvitseeko auto jotain ohjelmointia sähkösarjan asennuksen jälkeen? Aikaisemmat can-väyläiset autot (ei BMW) eivät ole tarvinneet, mallikohtainen sähkösarja vain kiinni ja kaikki toimii.
Talonrakennusprojektin myötä koukun asentaminen on itselläkin nyt ajankohtainen. Tuo BMW:n tarjoama noin tuhannen euron ratkaisu tuntuu turhan kalliilta, joten tilaan saksasta (kuten edellisiinkin autoihin) irroitettavan Bosalin koukun F20:sen omalla sähkösarjalla, näyttäis maksavan kotiin tuotuna yhteensä noin 400€. Itse koukun asennus on pikkujuttu, sähkösarjan kanssa menee yleensä hieman pidempään, mutta niissäkin automallikohtaisissa on nykyisin valmiit liittimet auton liittimiin, eikä mitään rosvokytkentöjä tarvitse tehdä eikä edes saa tehdä can-autoihin. Yleismalliset sähkösarjat kannattaa kiertää todella kaukaa, niillä ne ongelmat aiheutuu nykyautojen kanssa.
Talonrakennusprojektin myötä koukun asentaminen on itselläkin nyt ajankohtainen. Tuo BMW:n tarjoama noin tuhannen euron ratkaisu tuntuu turhan kalliilta, joten tilaan saksasta (kuten edellisiinkin autoihin) irroitettavan Bosalin koukun F20:sen omalla sähkösarjalla, näyttäis maksavan kotiin tuotuna yhteensä noin 400€. Itse koukun asennus on pikkujuttu, sähkösarjan kanssa menee yleensä hieman pidempään, mutta niissäkin automallikohtaisissa on nykyisin valmiit liittimet auton liittimiin, eikä mitään rosvokytkentöjä tarvitse tehdä eikä edes saa tehdä can-autoihin. Yleismalliset sähkösarjat kannattaa kiertää todella kaukaa, niillä ne ongelmat aiheutuu nykyautojen kanssa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 36
- Liittynyt: 24 Heinä 2012, 22:38
- Auto: i3 60ah
- Paikkakunta: Kerava
Nyt on sitten vetokoukku asennettuna F20:seen. Itse asensin ja melkein 5 tuntia meni aikaa koko operaatioon, suurin osa ajasta meni auton purkamiseen ja kasaamisen sekä sähkökytkentöjen pohtimiseen. Bosalin koukku mallikohtaisella sähkösarjalla maksoi kotiintuotuna 397€, Westfalia olisi ollut 90€ kalliimpi, joten päädyin kuitenkin Bosaliin kun on ihan samalla kiinnitysmekanismilla, ja menee samalla tapaa kokonaan puskurin taakse piiloon eikä pilaa auton ulkonäköä.
Auton ohjelmointia ei tarvinnut tehdä ainakaan tämän auton kohdalla, kaikki toimi heittämällä eikä mitään virheilmoituksia ilmennyt.
Auton ohjelmointia ei tarvinnut tehdä ainakaan tämän auton kohdalla, kaikki toimi heittämällä eikä mitään virheilmoituksia ilmennyt.
- Cortinajet
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 16
- Liittynyt: 23 Elo 2013, 18:29
" Itse asensin ja melkein 5 tuntia meni aikaa koko operaatioon, Bosalin koukku mallikohtaisella sähkösarjalla maksoi kotiintuotuna 397€ "
Sait tasan 600€ asennuspalkkaa verrattuna orkkikseen, eli tuommoiset 120€ tunti. Riippuu mitä teet työksesi mutta hyvinkin saattoi jopa mennä tuoton puolelle.
Ja jos vielä talonrakennusprojektikaan ei viivästynyt ja auton laitto on harrastuksena, niin tuohan oli aivan mainio veto.
Sait tasan 600€ asennuspalkkaa verrattuna orkkikseen, eli tuommoiset 120€ tunti. Riippuu mitä teet työksesi mutta hyvinkin saattoi jopa mennä tuoton puolelle.
Ja jos vielä talonrakennusprojektikaan ei viivästynyt ja auton laitto on harrastuksena, niin tuohan oli aivan mainio veto.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 36
- Liittynyt: 24 Heinä 2012, 22:38
- Auto: i3 60ah
- Paikkakunta: Kerava
Jos joku on asentelemassa itse koukkua F20:seen voin toki neuvoa sähkökytkentöjen kanssa, ohjeissa kun oli muutamia tulkinnanvaraisia ja huonosti esitettyjä kohtia, joiden miettimiseen menee turhaa aikaahenripit kirjoitti:Ei muuta kuin DIY topic pystyyn! Jaa tietotaitosi muille
No niin, itsekin sain nyt asennettua Westfalian koukun e90:seen. Muuten ihan jees homma, mutta muovipuskurin irroitus oli melkoisen tuskainen irroittaa. Varsinkin yläpuolen "klipsit". Varmaan löytyis jostain joku erikoistyökalu jolla klipsit sais nätisti avattua. Mallikohtainen sähkösarja oli ok, paitsi vähän aikaa joutui pohtia 1- ja 2 option välillä kun tosiaan ohjeet oli vähän sekavat.
Tuolta tilasin ja hinta oli 474e toimituksineen. Toimitus kesti neljä arkipäivää.
http://www.rameder.eu/en/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolta tilasin ja hinta oli 474e toimituksineen. Toimitus kesti neljä arkipäivää.
http://www.rameder.eu/en/" onclick="window.open(this.href);return false;