Mielestäni edes F21 ei ole kovin äänekäs, ainakaan ei-RFT kesärenkailla (paitsi huhti- ja toukokuun alussa) ja myös ei RFT talvikitkoilla vakio koossa 205/55 16". Ja vertaan nyt edelliseen autooni F10 jossa tosin oli tosi isot renkaat kesällä.
Mutta kun ajetaan yli 100 km/h eron huomaa kyllä F10:in eduksi.
F20/21 facelift
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
- Jokerdef
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 117
- Liittynyt: 15 Elo 2011, 10:09
- Auto: BMW F30 LCI 330e
ex. BMW X1 F48, F20, E90, E46...
Pikkuautoja molemmat Eihän näillä kehtaa ajaaRaimo Miettinen kirjoitti:Ei sentään, mutta aika saman kokoisia kylläkin.Jokerdef kirjoitti:Tuo "pieni" on aika hauska juttu. Nykyinen ykkönen on paljon suurempi kuin esim. E46 3-sarjalainen oli.
Malli e46 (M3)/f20
Pituus 4492/4324
Akseliväli 2731/2690
Korkeus 1383/1421
Leveys 1780/1765
http://www.smcars.net/attachments/m3_coupe-jpg.40348/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.the-blueprints.com/modules/v ... 0_2011.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Käytännössä saman kokoisia autoja. Sentti sinne tänne ei sisätiloissa tee mitään eroa. Mutta ajettavuudeltaan F20 on kyllä sitten valovuosia parempi. BMW todella osaa alustoja kehittää, siitä iiso plussa heille
Viimeksi muokannut Jokerdef, 27 Tammi 2015, 10:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Jokerdef
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 117
- Liittynyt: 15 Elo 2011, 10:09
- Auto: BMW F30 LCI 330e
ex. BMW X1 F48, F20, E90, E46...
Samaa mieltä. Täytyy olla jo todella herkkä melulle jos 1 ja 3 tuntuu äänekkäiltä!Ricracing kirjoitti:Mielestäni edes F21 ei ole kovin äänekäs, ainakaan ei-RFT kesärenkailla (paitsi huhti- ja toukokuun alussa) ja myös ei RFT talvikitkoilla vakio koossa 205/55 16". Ja vertaan nyt edelliseen autooni F10 jossa tosin oli tosi isot renkaat kesällä.
Mutta kun ajetaan yli 100 km/h eron huomaa kyllä F10:in eduksi.
Ihan oikealla (ei kännykkä) desibelimittarilla mitattuna melu asettuu F20 bensakoneella 225/45 17" nastarenkain 90km/h 70 -74db tasolle.
Normaali keskustelu noin 60db, televisio, radio, jne. "Normaalilla" äänenvoimakkuudella noin 70db.
Meluisaa 1 ja 3 ei saa tekemälläkään, mutta totta on toki se, että 5-sarjalainen on hiljaisempi suuremmissa nopeuksissa. Tosin rengastuksesta ja moottorista (diesel vs bensa) riippuen.
Mittasin muuten kaverini uuden Toyota Avensiksen samalla pätkällä ja vauhtia noin 85km/h. Tuloksena 79-82db. Se on jo meluisaa kyytiä se
Niin ja kuriositeettina mainittakoon, että moottoripyörä paikoillaan tyhjäkäynnillä heiluu siinä 94-96db välillä ja pesukone linkouksella 88db tasolla. Juu, uusi mittaria ja pitäähän sitä testailla
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Kyse on juuri siitä mihin on tottunut. Omistin joskus 3-sarjalaisen äänitaso ei ollut ongelma. Mutta nyt kun on omistanut 5-sarjalaisen kohta vuosikymmenen, niin siitä paluu muihin on ongelma. Voi olla että koeajo autossa oli RFT mikä vaikuttaa alustaan ja äänitasoon (en tutkinut rengastusta). Paljon on hyvää 2-sarjalaisessa, mutta vaatii sport alustan tai säädettävän, jotta pääsisi täysin oikeuksiinsa.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Millä osa-alueella F20 on mielestäsi kehittynyt valovuosia edelle? Huomattavasti ketterämpi, suuntavakaampi, nopeampi -Kyllä, mutta taas sitten reilusti takapakkia ohjaustuntuman osalta.Jokerdef kirjoitti: Mutta ajettavuudeltaan F20 on kyllä sitten valovuosia parempi. BMW todella osaa alustoja kehittää, siitä iiso plussa heille
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
2-sarjalaisen olen kesällä testannut lyhyesti. 1-sarjalaisesta taas 116i, 118i, 120xd tuttuja pidemmältä ajolta.ssalmela kirjoitti:Yllättävää. Oletko testannut 2-sarjan? Mielestäni F22 on selkeästi hiljaisempi kuin F20 ja F30 - ei tosin F10 tasoa.Kuudensuora kirjoitti:
Eipä ole bemarilla tarjolla hiljaista 1-3-sarjalaista. Minulla melu yksinään karsii 1-2 sarjan pois.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
- Jokerdef
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 117
- Liittynyt: 15 Elo 2011, 10:09
- Auto: BMW F30 LCI 330e
ex. BMW X1 F48, F20, E90, E46...
Em. parannusten lisäksi F20 huomattavasti vakaampi ja isomman auton tuntuinen, sekä paljon helpommin hallittavissa ilman luistonestoa (tasapainoisempi). Ohjaustuntuma on etäisempi kyllä, mutta E46 vaivannut hermostuneisuus puuttuu tyystin. Se kun ei tahtonut uraisella tiellä mennä suoraan millään ilman tarkkaa kaitsemista. Facelift versiotahan "parannettiin" jotenkin, mutta levoton sekin vielä oli matalaprofiilisilla renkailla. Myös melutasossa ollaan ihan eri vuosiluvuilla. Se on muuten totta, että kun on tottunut johonkin melutasoon, on vaikea mennä taaksepäin. 5-sarjalainen on tunnetusti markkinoiden hiljaisimpia autoja, mutta voin kertoa, että myös F20 kuiskaa vain verrattuna esim. Audin A3 Sportbackiin. Se oli varsinainen jyristin 17" matalaprofiilirenkailla. Ja ohjaustuntumasta Audissa ei sitten voi puhuakaan nykybemareihinkin verrattaessa.Kuudensuora kirjoitti:Millä osa-alueella F20 on mielestäsi kehittynyt valovuosia edelle? Huomattavasti ketterämpi, suuntavakaampi, nopeampi -Kyllä, mutta taas sitten reilusti takapakkia ohjaustuntuman osalta.Jokerdef kirjoitti: Mutta ajettavuudeltaan F20 on kyllä sitten valovuosia parempi. BMW todella osaa alustoja kehittää, siitä iiso plussa heille
Muuten kannattaa käydä kokeilemassa uusin Seat Leon. Siinä on mielestäni paras ohjaustuntuma kaikista ajamistani etuvetoisista. Ei toki pärjää Bemarille, mutta hämmästyttävän hyvä kuitenkin. En tiedä miksi Audi ei vastaavaa tuntumaa omiin autoihinsa halua. Teknisesti ei pitäisi olla mitään esteitä, sama tuote kun on.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Jokerdef Kiinostaako 200 hv ja 300 Nm 116iA:han?
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Tuo on yhden virityspuljun lupaama teho ja vääntö niiden virityksen jälkeen. On tuo periaatteessa mahdollista kun kyseessä kahden litran pata mutta uskon kun näen dynovedon ennen ja jälkeen virityksen. Lastun myyjän lappuja ei tietenkään hyväksytä vaan jonkun auton omistajan dynottamat laput.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Eikös tuo 116iA ole 1.6 litran pata? En itse usko että tuollaista tehoa siitä saa, ehkä 140-150 pollea korkeintaan.Böntti kirjoitti:Tuo on yhden virityspuljun lupaama teho ja vääntö niiden virityksen jälkeen. On tuo periaatteessa mahdollista kun kyseessä kahden litran pata mutta uskon kun näen dynovedon ennen ja jälkeen virityksen. Lastun myyjän lappuja ei tietenkään hyväksytä vaan jonkun auton omistajan dynottamat laput.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Mielellään vielä kolmas veto standing milen tai vastaavan kuormitusvedon jälkeen, että tietää paljonko auto puutuu rasituksessa. Yksittäiseen dynovetoonhan saa kyllä piikkiä lisäämällä ilmamassaa (käytännössä nostamalla ahtopainetta) jos suuttimissa riittää varaa lisätä polttoainetta, mutta ns. yhden dynovedon softasta on hyötynsä lähinnä yksittäisessä ohituksessa (joka toki on ihan kivaa sekin) ja pahimmassa tapauksessa jopa haittaa kovemmassa kuormituksessa lähinnä pakolämpöjen noustessa.Böntti kirjoitti:On tuo periaatteessa mahdollista kun kyseessä kahden litran pata mutta uskon kun näen dynovedon ennen ja jälkeen virityksen.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Nykyisessä 118i:ssä tehoja on 170 hv / 250 Nm ja siinä on samankokoinen kone kuin 116i:ssä, eli 1,6 litrainen turbonelikko.
Kyseessä oleva lastuviritus muuttaa moottorin ohjelmallista syöttöä ja lisää jonkin verran ahtoja.
Eco/Comfort/Sport asetukset toimivat kuten ennenkin minulle on luvattu. Hinta 550 sis. alv /nto.
Alla olevassa kuvassa on AC Schnitzerin vastaavat tehokäyrät 116i EU5 koneelle, eli 204 hv ja 290 Nm.
Siinä on hiukan enemmän hevosia kierroksilla mutta hiukan vähemmän vääntöä, mutta kuvastaa hyvin missä mennään.
Mun autossani on tosin hiukan uudempi mutta vastaava EU6 -kone, joka tulee sellaisenaan LCI malliin 118i.
Kyseessä oleva lastuviritus muuttaa moottorin ohjelmallista syöttöä ja lisää jonkin verran ahtoja.
Eco/Comfort/Sport asetukset toimivat kuten ennenkin minulle on luvattu. Hinta 550 sis. alv /nto.
Alla olevassa kuvassa on AC Schnitzerin vastaavat tehokäyrät 116i EU5 koneelle, eli 204 hv ja 290 Nm.
Siinä on hiukan enemmän hevosia kierroksilla mutta hiukan vähemmän vääntöä, mutta kuvastaa hyvin missä mennään.
Mun autossani on tosin hiukan uudempi mutta vastaava EU6 -kone, joka tulee sellaisenaan LCI malliin 118i.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
- Jokerdef
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 117
- Liittynyt: 15 Elo 2011, 10:09
- Auto: BMW F30 LCI 330e
ex. BMW X1 F48, F20, E90, E46...
Kun saat tämän asennettua, niin kerro ihmeessä miten pelittää! Kuulostaa varsin hyvältäRicracing kirjoitti:Nykyisessä 118i:ssä tehoja on 170 hv / 250 Nm ja siinä on samankokoinen kone kuin 116i:ssä, eli 1,6 litrainen turbonelikko.
Kyseessä oleva lastuviritus muuttaa moottorin ohjelmallista syöttöä ja lisää jonkin verran ahtoja.
Eco/Comfort/Sport asetukset toimivat kuten ennenkin minulle on luvattu. Hinta 550 sis. alv /nto.
Alla olevassa kuvassa on AC Schnitzerin vastaavat tehokäyrät 116i EU5 koneelle, eli 204 hv ja 290 Nm.
Siinä on hiukan enemmän hevosia kierroksilla mutta hiukan vähemmän vääntöä, mutta kuvastaa hyvin missä mennään.
Mun autossani on tosin hiukan uudempi mutta vastaava EU6 -kone, joka tulee sellaisenaan LCI malliin 118i.
Tosin tässä herää väkisin ajatus voimansiirron kestävyydestä. Se lienee mitoitettu 170hp ja 250Nm moottorin mukaan. Automaatin pitäisi tosin kestää 400Nm vääntö, mutta moottorin osista en olisi niin varma ilman näyttöä kestävyydestä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 11
- Liittynyt: 04 Heinä 2014, 12:44
- Auto: BMW 118iA M-Sport 2013
- Paikkakunta: Helsinki
En kyllä uskaltaisi lähteä näitä Prince koneita virittämään.
Pitää olla tyytyväinen jos moottori kestää nykyiset tehot.
Pitää olla tyytyväinen jos moottori kestää nykyiset tehot.
Kappas, onhan bemulla näköjään 1.6l patoja, niin bensana kuin dieselinäkin
Vielä suuremmalla syyllä, noihin viripajojen tehokäyriin pitää suhtautua skeptisesti. Kyllä 200hv on mahdollinen 1.6 litraiselle, toinen juttu on että mitä komponentteja moottorissa on. Skoda Fabia RS:n 1.4 litraisessa moottorissa on vakiona 180hp, tästä saadaan takaisinlaskennalla 1.6 litraiseksi noin 205hp. Bemun N55 kolmen litran bensaturbossa oli ennen 306hp, josta irtoaa softavirityksellä helposti 360hp. Vastaavat luvut takaisinlaskennalla 163hp ja 192 hp. Jos vielä huomioidaan tuo 118i:n 170hp, alka kasassa olemaan tarpeeksi lähtöarvoja jonkinlaiseen perusteltuun arvaukseen.
Voisin ravistaa hihasta että tuosta 116i:stä irtoaa softaamalla 180-200hv. Ricracing ehtikin jo tuommoisen valmistajan "puolueettoman" käppyrän postaamaan, nuo kelpaa lähinnä virtualiseksi wc-paperiksi. Totuus selviää kun joku dynottaa auton ennen ja jälkeen softauksen.
Vielä suuremmalla syyllä, noihin viripajojen tehokäyriin pitää suhtautua skeptisesti. Kyllä 200hv on mahdollinen 1.6 litraiselle, toinen juttu on että mitä komponentteja moottorissa on. Skoda Fabia RS:n 1.4 litraisessa moottorissa on vakiona 180hp, tästä saadaan takaisinlaskennalla 1.6 litraiseksi noin 205hp. Bemun N55 kolmen litran bensaturbossa oli ennen 306hp, josta irtoaa softavirityksellä helposti 360hp. Vastaavat luvut takaisinlaskennalla 163hp ja 192 hp. Jos vielä huomioidaan tuo 118i:n 170hp, alka kasassa olemaan tarpeeksi lähtöarvoja jonkinlaiseen perusteltuun arvaukseen.
Voisin ravistaa hihasta että tuosta 116i:stä irtoaa softaamalla 180-200hv. Ricracing ehtikin jo tuommoisen valmistajan "puolueettoman" käppyrän postaamaan, nuo kelpaa lähinnä virtualiseksi wc-paperiksi. Totuus selviää kun joku dynottaa auton ennen ja jälkeen softauksen.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Böntti, poistin siis mitä? En ole poistanut täältä mitään.Böntti kirjoitti: Ricracing ehtikin jo tuommoisen valmistajan "puolueettoman" käppyrän postaamaan, nuo kelpaa lähinnä virtualiseksi wc-paperiksi. Totuus selviää kun joku dynottaa auton ennen ja jälkeen softauksen.
Olen täysin kysyjän roolissa! Sen takia poustaankin tätä asiaa. Tuo viritys kuulostaa melko kovalta minunkin korviin.
Mutta tuo AC Schnitzerin käyrä on heidän sivuiltaan suoraan lainattu.
Toivon asiallaista keskustelua.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Postasit (poustasit), et poistanut.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128