F20/21 äänieristys on luvattoman huono

F20, F21, F22, F23
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Täytyy ajaa nosturille , tuo nyt vielä puuttuisi. Iskunvaimennus on kyllä comfort asennossa mukavan pehmeä , suorastaan lullamainen ja jousitus tuntuu pelaavan normaalisti. Sport asentoa en ole kokeillut , enkä kokeile.

Jos ja kun ne halvatun polyuretaanipuslat sieltä alustasta löytyy , täytyy jostain selvittää , saako pehmeämpiä tilalle. Joku täällä epäili , että neliveto olisi äänekkäämpi kuin takavetoinen , en sitten tiedä olisko puslat nelivedossa kovemmat. Tiedä häntä , voihan nuo samat puslat olla vaikka läpi malliston. Marmorilla kai se viimeistään selviää. On se p:kele kun tavalliseen liikenteeseen tarkoitetun auton alustaa kehitellään rata ajon vaatimusten mukaan.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Kuljetustuet näkee ilman nosturiaki jos ovat paikoillaan. Mut tuskinpa on (adaptiivisessa alustassa tulis varmaan joku häiriökin...), mut kerkis kai se toukopoukokin tosin useemman tuhat kilsaa ajamaan ennen ku annoin tsekkaussuosituksen ko. topicissa siitä kun ihmeteltiin miten niin kivireen alusta tjsp. Tietty oletuksena uuteen autoon ei pitäis paljo tarvii katella edes renkaiden taakse/alustaan.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Nyt on muutama päivä ajoa vaihtelevissa olosuhteissa Finikor käsittelyn jälkeen. Kivien ropina ja tiellä olevasta vedestä aiheutuva ääni on korvin kuullen vaimentunut , mutta rungon kautta välittyvä rengasjyrinä ei mainittavasti ole hiljentynyt. Näin ollen tavoiteltua tulosta ei saavutettu. Harmittavaa , vähänkin paremmalla pinnalla menee hiljaisesti , esimerkiksi Turun motarilla pohjoiseen tossa Veikkolan paikkeilla aivan tyydyttävästi. Sitten ensimmäisiä tunneleita lähestyessä jyrinä nousee todella häiritseväksi. Viime viikonloppuna epäilin jo tuolla pätkällä äänen perusteella kardaanin hajonneen , eilen ei enää sellaista vaikutelmaa , vaan ääni oli tavallista rengasmeteliä.

Oletko testannut omalla kulkineellasi motari-karjalohja väliä ? Mutkainen 60-80 tie olisi aivan omiaan tälle autolle , mutta kapealla väylälllä on pysyteltävä urissa ja ainakin mun kiesillä ajamisen ilo hukkuu meteliin.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Eipä oo tullu tällä käytyä Karnaista pidemmällä pohjoses mut kyllä täs just Lohja-Itäkeskus väliä ja Nummela-Meilahti-väliä ajettu. Yleensä ajelen Lohja-Nummela väliä eli aika lyhyt osuus motaria.

Ei oo kyl häiritseviä ääniä ollu (vrt myös w204 mersu c320cdi 17" norminastoilla 225/45/17 ei rft), joskin kyllähän tos Turunväylällä muutama kohta aika kulunu on ja kyllä tos kehä1:lläkin aika rouheita mestoja työmailla on. Mitä kylmempi keli, sitä hiljasemmat nää hkpl8 rft on.
+5:ssa kuluneella asfaltilla kyllä jyrisee joissakin kohdin yli 80 km/h vauhdilla.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Toi Lohja-Nummela väli motarilla ei munkaan autolla oo paha. Huomasin tänään yllätäen , että häiritsevin matala kumina kuuluu karkeissa kohdissa veto päällä tuossa 1200-1500 rpm alueella. Kun nostaa kaasun ja antaa rullata , rengasäänet jää , mutta matalin kumina häviää. Pelkkä rengasääni ei ole niin häiritsevä , mutta veto noilla matalilla kierroksilla lisää siihen tuon matalan jyrisevän komponentin. Vetelin ratin läpysköistä pienempää pykälää sisään ja tossa 2000 rpm tietämissä ei jyrise , vain korkeataajuisempi rengasääni kuuluu selvänä.

Tuo matalien kierrosten jyrinä on tuttu juttu jo perheen F25:stä. Aski pyrkii pitämään kierrokset matalampna , kuin terveelliseltä kuulostaa. F25 on rengasääniltään ainakin 17 kumeilla niin maltillinen , että rengasäänet eivät sekoitu voimansiirron jyrinään , mutta tässä F20:ssä näin tapahtuu ja lopptuloksena on tuo rasittava jyrinä. Ecopro , jolla ajelen , tietysti vielä korostaa tuota , kun kierrokset on niin matalat jatkuvasti. Laatikkokin on varmaan jo oppinut ajotavastani ( ajan niin kuin olisi kananmuna kaasupolkimen alla ) pitämään kierrokset minimissään. Sellainen kuski , joka polkee reippaammin kaasua ja ajelee ehkä sport mode päällä , saattaa päästä vähemillä jyrinöillä.

Tutkailin joutessani iltapäivällä akun vieressä olevaa pientä tavaralokeroa , joka on täysin peltinen ja kumisee tosi ontosti. Toimii varmasti erinomaisena kaikukoppana alustan ja voimansiirron äänille. Vuorasin sen raskasmatolla. Huomenna olisi työkeikka Kotkaan , katsotaan vaikuttiko tuo operaatio äänimailmaan.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Se eco pro on ihan turha, just ajoin sillä ekan koko tankillisen niin tulu suurin kulutus ikinä (5,9) vaikka keräsin parikymmentä kilsaa plussaa näytölle ekoilemalla. Comfort ja silloin tällöin eco proota oon päässy nelosella alkaviin. Nyt puhdas sport-tankillinen menossa, tällä hetkellä 400 km mennyt 5,5 kulutuksella sisältäen reippaat kiihdytykset.

Sportista tykkään kyllä, kun pitää kierroksia aina sen vajaa 2000. Ecoproolla kyllä ajaa monesti aika matalalla... Comfort ihan ok paitsi sit suuremmis nopeuksis heittää "liian isoo" silmään välillä talvinopeusrajotuksilla.

Jos jotain ite laittasin niin takapenkkien hattuhyllyn alle kunnolla vaimennusta. Kokeileppa täyttää kontti vaikka ihan täyteen piripintaan hattuhyllyä vasten esim. pari jätesäkkiä tms sinne. Uskoisin melua tulevan takapyörien koteloista konttiin ja hattuhyllyn läpi kabiiniin kuten hatchbackeissa aina on tupannut tulla. Esim. penkit kaadettuna rengasmelu on helkkaristi isompi.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Kumimatto tavaratilan pohjallakin vaimentaa melua yllättävän paljon. Samalla muutenkin käytännöllinen.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Mulla on ajotietokoneen mukaan ekalla 5000km nyt keskikulutus 5.0 , tankkauksien mukaan menee pari-kolme desiä enemmän. Ecopro näyttää hurjia +160km lisäkilsoja per tankki. Ei tietenkään voi pitää paikkaansa. Tarkoitus olisi kyllä päästä 4:llä alkaviin keskikulutuksiin , ehkä onnistuu kun tulee kilsoja vielä lisää ja kelit lämpenee. Nyt on mennyt aamuisella vihdintie-kehä III 25km pätkällä alimmillaan 4.3l kulutuksella säteilylämmittimellä esilämmitetyllä koneella. Pohjoisespoosta keskustaan on aamulla päässyyt alimillaan 4.7l lukemiin. Kesällä kyllä sitten nopeuden nousu ja ilmastointi taas nostaa kulutusta , motariajoa on paljon. Toisaalta valoja ei tarvitse käyttää , ja ilmastoinnin voi laittaa päälle vain pahimmilla helteillä. Edellisellä autolla ( Golf 1.2 tsi dsg ) meni 50tkm 5.6l/100tkm todellisella kulutuksella , tällä yritetään tiristää tuosta litra pois.

Mulla on tavaratilassa matto , mutta se on muovia , eikä varmaan paljoa vaimenna. Täytyy testata vaikka vaatteita täynnä olevilla jätesäkeillä tuota tavaratilan eristystä.
FinPat
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 24 Helmi 2017, 08:58

Aihetta sivuten mutta hitusen vierestä, allekirjoittaneen taloudessa on kaksi 2015 mallista BMW:tä jotka molemmat tulivat USA:sta muuttokontissa palelemaan hiekkasuolakylpyihin. F22 228i xDrive ja E84 X1 2.8 xDrive.

Kumpikin autoista on allekirjoittaneen korvaan meluisa suomalaisilla teillä mutta toisaalta siitä on kohta 15 vuotta kun on viimeksi nastarengasmaastossa ajanut.

Perheemme älykkäämmän ja kauniimman osapuolen mielestä tosin F22 on "silky smooth" kun vertaa E84 joka kuulemma "rouhii" menemään sekä kesä- että talvirenkailla.

Kun vertaa näitä kahta pikkuautoa isompiin kippoihin samoilla teillä niin jälleen subjektiivisesti suurin osa vaikuttaa hiljaisemmilta. Jopa kollegan yli 200tkm ajettu Alfa 159 puhumattakaan 2014 Jaguar XJ:stä. Ilmeisesti koolla on väliä vaikka vaimo / tyttöystävä yrittäisi muuta väittää.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Kevään mittaan on tehty erilaisia kokeiluja : täytin tavaratilan hattuhyllyyn asti vaatesäkeillä. Akkukotelon vuorauksen lisäksi laitoin vielä raskasmattoa tavaratilan kaukalomaton alle. Rengasjyrinä on ihan samanlaista , tulee läpi runkoa myöten. Laitoin kokeeksi raskasmattoa myös ovien alle kynnyskotelon yläkanttiin , mutta ei tuokaan vaikuttanut. Selkeästi tuo jyrinä välitty alustan komponenttien kautta. En tiedä , onko tässä adaptiivisessa M sport alustassa jouset normaalia jäykemmät , ainakaan ne ei ole lyhyemmät.

Parin viikon päästä alle kesärenkaat , näkyy olevan jotkut Michelin energy saverit. Kauhulla odottelen , miten paljon melu vielä niillä lisääntyy. Päivä päivältä alkaa vaikuttaa selvemmältä , että auto menee melun takia pian vaihtoon. Annoin auton kokeeksi vaimolle , mutta hän ei sanonut melusta mitään. Ehkä voisi dumpata tämän vaimolle ja laittaa X3:n sen sijaan vaihtoon , ettei tulisi niin rumasti takkiin heti uuden auton vaihdossa.

Tuo raskasmatto on varsin pätevää tavaraa mopoauton vaimentamisessa. Laitettiin sitä pojan Aixamin tavaratilaan ja auto hiljeni käsittämättömän paljon.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Tänään alle kesärenkaat , michelin 205/55 16 energy saver. Yllättäen rengasmelu taajamanopeuksissa huomattavsti vaimeampaa ja maantielläkin havaittavasti vähäisempää kuin Hakkapeliitta R2:ssa. Tämä on täysin uusi ilmiö , aiemmin R2 on aina ollut kesärengasta hiljaisempi. Hakkapeliittojen kyljessä made in Russia , mutta kaipa sieltä tulee samaa kamaa kuin muistakin nokian tehtaista.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Kesä meni rengasmelun suhteen jollain tavalla siedettävissä merkeissä , mutta nyt on taas R2 alla ja jyrinä vie hermot , vaikka tiet kesän jäljiltä sileimmillään. Pakko varmaan vaihtaa jotkut muut kitkat alle. Jotain outoa näissä Hakkapeliitoissa on , kun selvästi äänekkäämmät kuin kesärenkaat.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Mä heitin Hkpl8 alle ja jyrinä ens alkuun melkonen 80 km/h mutta ei sen alle eikä sit taas 110-120 km/h niinkään, mun mielestä viime talvi meni vallan hiljaisissa merkeissä. Heitin paineiksi eteen 2,7 ja taakse 3,0 mut kattelin että 0,5 bar vähemmän oli ennen lisäystä, joten liekö tullut laskettua paineita äänien takia... jotain semmosta muistikuvaa viime talvelta, että piti tiputtaa melun sopivoittamiseksi.
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

mulla on ja oli nokian r2 ja niitä kun vertaa kesä 19" niin olo kuin huopatossutehtaassa, niin paljon hiljaisempaa on meno - tälle talvelle tosin tulee 225/40-18 kitkat.
Jipex
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 22 Maalis 2017, 12:10
Auto: F20 116iA -14

Kitkarenkailla (Goodyear UG ice 2) oma F20 on mielestäni miellyttävän hiljainen, mutta kesärenkailla (ei runflat Michelin energy saver) melua tahtoo olla häiritsevästi. Keväällä olisivat kesärenkaat menossa vaihtoon ja olen miettinyt, että hankkisin kesäkäyttöön keski-euroopan kitkat. Näillä olisi sitten tarkoitus ajaa suurin osa vuodesta ja vaihtaa "oikeat" kitkat vain pahimman talven ajaksi. Noillahan pitäisi pystyä ajamaan ihan hyvin kesälläkin eivätkä ne mene liian veltoksi.
Onko kokemuksia, että onko melutaso noilla keski-euroopan kitkoilla merkittävästi pienempi kuin kesärenkailla?
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Kitkarenkailla, oli ne pohjoismaiset tai keskieurooppalaset, menetetään kesällä aika paljon ajettavuutta ja pitoa ääritilanteissa jos niitä verrataan kesärenkaisiin. On toki hiljaisemmat mutta hellekesässä ne suorastaan "sulaa" alle.

Mitä äänieristykseen tulee niin kyllä 17" nastoilla meteliä riittää, varsinkin jos ajaa karheassa urassa. Rengasmelu samaa luokkaa kun Golf7:ssa mutta yleinen äänieristys on parempi eikä muun liikenteen äänet sekä suhinat tule juurikaan korville. Kauhulla odotan kevättä ja sitä paljonko meteli lisääntyy 18" RF renkailla, pintaa on renkaissa paljon mutta ne saattaa vaihtua uusiin jos melutaso kasvaa nykyisestä.
Niksu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 13:33
Auto: 118iA - 5/18
(ed. 118iA 1/16)
Paikkakunta: Helsinki

Kyllä taas motaria mennessä pitkästä aikaa tätä mietin. RF nastat ja voi prkl mikä meteli. Joku väitti että RF:eillä tulee pahempi ääni kun normirenkailla. Ens talvena se selviää minullekin, pitääkö paikkansa.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Niksu kirjoitti: 28 Helmi 2018, 09:39 Kyllä taas motaria mennessä pitkästä aikaa tätä mietin. RF nastat ja voi prkl mikä meteli. Joku väitti että RF:eillä tulee pahempi ääni kun normirenkailla. Ens talvena se selviää minullekin, pitääkö paikkansa.
Aivan varmasti tulee RF:llä enemmän melua. Jäykkä runko välittää tieäänet autoon selvästi tehokkaammin , kuin normaali rengas.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

melperri kirjoitti: 24 Loka 2017, 18:36 Kesä meni rengasmelun suhteen jollain tavalla siedettävissä merkeissä , mutta nyt on taas R2 alla ja jyrinä vie hermot , vaikka tiet kesän jäljiltä sileimmillään. Pakko varmaan vaihtaa jotkut muut kitkat alle. Jotain outoa näissä Hakkapeliitoissa on , kun selvästi äänekkäämmät kuin kesärenkaat.
Päivitystä vanhaan aiheeseen. Nyt tuli ajettua pojan m140 takavedolla , sama adaptiivinen msport alusta kuin itselläni aikanaan 120xD. Renkaina 17 tuuman Continentalin kitka. Melko hiljaista menoa , aivan eri luokkaa , kuin tuo oma autoni 16 tuuman R2:lla. Näköjään oli rengaskysymys pitkälti.
Vastaa Viestiin