Ensimmästä kertaa ajoin oikein kunnolla lenkin Suomen etelärannikolla. Stadista Hankoon ja Tammisaareen ja vielä sitten Karjaan sekä Snappertunan läpi Barösundiin ja sieltä Inkoon kautta takisin Stadiin.
400 kilsaa tuli yhteensä pyörittyä frendejen mökeillä.
Esimmäinen asia minkä huomasin että auton äänieristys on erittäin huono. Yli 100 km/h nopeudessa ei edes Harman Kardoneista saa selvää. Puhumattakaan 130 km/h. Ja alla on vaan vakio 16" 205 ei-RF renkaat.
Pikkuauto on pikkuauto. Tosi paha pettymys. Mutta kauppakassihan se vaan on.
Mutta ei mitään niin huonoa ettei jotain hyvääkin. Auto on aivan loistava ajaa noilla rannikon serpentiini baanoilla, siis kerta kaikkiaan!
Jopa 116iA (eli LCI 118i) koneella autoa on niin mageeta heittää asvaltilla (ja vähän hiekkateilläkin) ettei paremmasta väliä.
F20/21 äänieristys on luvattoman huono
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Olen samaa mieltä. Mukulakivellä kumina on 16-tuumaisilla niin suurta, ettei kuule edes omia ajatuksiaan. Maantiellä rengasmelu on korviahivelevää ja koko ajan saa tehdä töitä, että auto kulkisi edes suunnilleen omalla kaistalla. Vetely urissa on käsittämätöntä. Ajoin kokeeksi pari LCI:tä ja ei todellakaan tullut kauppoja. Niin surkeaa meno oli.Ricracing kirjoitti: Esimmäinen asia minkä huomasin että auton äänieristys on erittäin huono. Yli 100 km/h nopeudessa ei edes Harman Kardoneista saa selvää. Puhumattakaan 130 km/h. Ja alla on vaan vakio 16" 205 ei-RF renkaat.
Pikkuauto on pikkuauto. Tosi paha pettymys. Mutta kauppakassihan se vaan on.
Bemarit ovat menossa kansanautomaiseen suuntaan yrittäen tietenkin säilyttää korkeammat hinnat. Ei ole mitään järkeä maksaa veroineen jostain pikkukotterosta yli kolmeakymppiä.
Viitossarja on hiljaisempi mutta ei pärjää 90-luvun lopun bemareille. Kansaanhan nämä tuntuvat kuitenkin uppoavan mutta hiljaista ja suoraan kulkevaa autoa pitää ilmeisesti hakea muualta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 117
- Liittynyt: 21 Tammi 2013, 08:58
- Auto: X5 45e
Ja uratko säilytetään ja tehdään taas talvella lisää...?? Niinkö? Kysyn tätä siksi kun meinaat eri leiristä auto alkaa katseleen, se on ihan ok, mutta ei se meteli siitä paljoa vaimene vaikka autoa vaihdatkin. Urat, sen eri ilmenemis muodossa on suuri ongelma merkistä riippumatta, on kokeiltu. Kuulin että hallitus laittais miljardi eurolla tiet kuntoon, sen mitä tienhoito velkaa on, ja vitut, olohuoneen parkettia on turha uusia, jos jatketaan steppailua piikkareilla.ardilla kirjoitti: Maantiellä rengasmelu on korviahivelevää ja koko ajan saa tehdä töitä, että auto kulkisi edes suunnilleen omalla kaistalla. Vetely urissa on käsittämätöntä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 36
- Liittynyt: 24 Heinä 2012, 22:38
- Auto: i3 60ah
- Paikkakunta: Kerava
Kannattaa käydä kokeilemassa uusinta Toyota Aurista, niin sitten vasta tietää mitä on oikeasti korviin sattuva melu, tää 1-sarja on suorastaan äänetön siihen verrattuna kaikissa olosuhteissa.
Tuossa ylempänä oli kommenttia, että mitä järkeä maksaa 1-sarjan kokoisesta kiposta yli 30 tonnia. Kun käy kokeilemassa muita saman kokoluokan "järkevän" hintaisia autoja (Auris, Megane, Astra), niin ainakin itselle oli täysin selvää miksi 1-sarja on kalliimpi. Tietysti 1-sarjan hinnalla saa jonkunlaisen 5-sarjalaisen käytettynä mikä on autona paljon parempi, mutta uusi on aina uusi.
Uraherkkyydestä on tietysti mielipiteitä suuntaan jos toiseen, itsellä on alla vielä alkuperäiset dunlop sportmax runflatit, enkä siltikään voi ihan hirveästi moittia suuntavakavuutta. Syvimmissä kulumisurissa tuntee että ne muuttaa kulkusuuntaa, mutta en ole kyllä ajanut sellaista autoa, mikä ei uria tunne ollenkaan. Kuka väittää että tällänen auto on (tällä hetkellä uutena myytävä), niin merkki ja malli vaan julki.
Tuossa ylempänä oli kommenttia, että mitä järkeä maksaa 1-sarjan kokoisesta kiposta yli 30 tonnia. Kun käy kokeilemassa muita saman kokoluokan "järkevän" hintaisia autoja (Auris, Megane, Astra), niin ainakin itselle oli täysin selvää miksi 1-sarja on kalliimpi. Tietysti 1-sarjan hinnalla saa jonkunlaisen 5-sarjalaisen käytettynä mikä on autona paljon parempi, mutta uusi on aina uusi.
Uraherkkyydestä on tietysti mielipiteitä suuntaan jos toiseen, itsellä on alla vielä alkuperäiset dunlop sportmax runflatit, enkä siltikään voi ihan hirveästi moittia suuntavakavuutta. Syvimmissä kulumisurissa tuntee että ne muuttaa kulkusuuntaa, mutta en ole kyllä ajanut sellaista autoa, mikä ei uria tunne ollenkaan. Kuka väittää että tällänen auto on (tällä hetkellä uutena myytävä), niin merkki ja malli vaan julki.
- elem
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 78
- Liittynyt: 13 Kesä 2015, 14:45
- Auto: 330e -20
MB A250e -21 - Paikkakunta: Pirkkala
Kuulostaapa pahalta. Riippu kyllä tuo aistittu melutaso vahvasti vertailukohdastakin: Itse kesäkuisilla koeajoillani pidin ykköstä suhteellisen hiljaisena, mutta nyt vielä hetken ajelen '13 Mondeolla, johon melua vertasin. Mondeo taas tuntui hiljaiselta Focukseen verrattuna jne. Mutta kyllä E39 528i 90-luvun loppupuolelta on ehdottomasti hiljaisin auto mitä minulla on ollut.Ricracing kirjoitti: Esimmäinen asia minkä huomasin että auton äänieristys on erittäin huono. Yli 100 km/h nopeudessa ei edes Harman Kardoneista saa selvää. Puhumattakaan 130 km/h. Ja alla on vaan vakio 16" 205 ei-RF renkaat.
Pikkuauto on pikkuauto. Tosi paha pettymys. Mutta kauppakassihan se vaan on.
Mutta ei mitään niin huonoa ettei jotain hyvääkin. Auto on aivan loistava ajaa noilla rannikon serpentiini baanoilla, siis kerta kaikkiaan!
Jopa 116iA (eli LCI 118i) koneella autoa on niin mageeta heittää asvaltilla (ja vähän hiekkateilläkin) ettei paremmasta väliä.
Sitten on nämä suomalaiset tiet. Olin tällä viikolla pari päivää Münchenin seudulla työmatkalla ja liikuimme isäntien vuokraamalla Skoda Rapidilla, joka kulki kuin sukkasillaan vielä 160 km/h vauhtia autobahnilla! Ei sillä sitten juuri kovempaan vauhtiin ehtinytkään. Äänieristykset taitavat tuossa olla korrektisti ilmaisten maltillista tasoa. Hyviin saksalaisiin teihin kun yhdistää autojen painonpudotus- ja CO2-talkoot, niin eihän ne äänieristykset Suomen oloihin sitten riittäviä ole saksalaisissakaan. Sääli.
Mutta Ricracingin raportti ykkösen ajettavuudesta mutkateillä sai suupielet takaisin ylöspäin! Syyskuuta odotellessa! (Hä, sanoinko just helteiden viimein alettua noin..)
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Urista ja rengasäänistä pari perusjuttua. Ensinnäkin yrittäkää unohtaa pelkän vanteen tuumakoon tai renkaan leveyden katsominen, vaikka niistä usein pidetään meteliä. Renkailla on aika paljon muitakin ominaisuuksia jotka vaikuttavat asioihin.
Uraherkkyyteen vaikuttaa todella suuressa määrin renkaan ulkomuoto etenkin ohjaavalla akselilla - pyöreäolkainen rengas "kipuaa" uran reunan päälle tasaisen pehmeästi, kun taas teräväolkainen joutuu nappaamaan uran reunan kerralla ja reagoi siihen huomattavasti jyrkemmin. Jyrkkäolkainen rengas toki näyttää leveämmältä ja tuntuu ajossa usein urheilullisemmalta.
Itse voin tältä osin jakaa positiivisia kokemuksia mm. Michelin Primacy3:sta ja Goodyear EfficientGrip Performancesta. Misukat oli Alfan etuakselilla koossa 235/45R18 ja Goodyearit pyörii e90:n alla koossa 225/40R18 eli ei nyt ihan pullarenkaita, mutta silti varsin mukavia suorituskyvystään huolimatta (ja etenkin siihen nähden).
Meteliin vaikuttaa tiettävästi ainakin pintakuvio ja renkaan runko sekä korrelointi auton kanssa. Ihan näin maalaisjärjellä ajatellen rengas johtaa vanteeseen ja sitä kautta pyörän ripustuksiin ja aina auton koriin asti tiettyjä taajuusalueita, joka siis riippuu siitä, millaisia taajuusalueita kehittyy (mm. Michelin Pilot Sport 3:n pintakuvio tuntuu ulisevan karkealla moottoritieasfaltilla pyöränlaakerin tapaan (ai että on muuten ihana ääni...)) sekä siitä, miten rengas johtaa ne eteenpäin. Autossa puolestaan on ripustuksissa ja voimalinjassa omat resonanssitaajuutensa, jotka etenevät siellä kaikista parhaiten. Jos nämä taajuusalueet osuvat yksiin, pääsee meteli tienpinnasta aina auton koriin ja sitä kautta sisälle asti. Pitäisi siis löytää rengasmalli, joka mielellään kehittää mahdollisimman vähän ääntä (pintakuvio) ja syö itseensä eikä johda eteenpäin juuri niitä taajuuksia, jotka autossa pääsevät etenemään mahdollisimman hyvin. Tässä on käytännössä merkittävä hyöty jaetusta kokemuksesta, joten jos löydätte rengasmallin joka on tietyssä automallissa hiljainen, kertokaa se.
Lisäksi, vaikka etenkin uutta autoa tietty harmittaa ruveta repimään auki, niin äänieristyksen lisääminen ei ole mahdoton urakka. Herramajösses paljonko e90:ssä väheni kumina sisällä siinä vaiheessa, kun takaovien ulkopelteihin lärväsi 2 kerrosta STP:n 1,6mm butyyli-alumiinivaimennusmattoa per ovi.
Uraherkkyyteen vaikuttaa todella suuressa määrin renkaan ulkomuoto etenkin ohjaavalla akselilla - pyöreäolkainen rengas "kipuaa" uran reunan päälle tasaisen pehmeästi, kun taas teräväolkainen joutuu nappaamaan uran reunan kerralla ja reagoi siihen huomattavasti jyrkemmin. Jyrkkäolkainen rengas toki näyttää leveämmältä ja tuntuu ajossa usein urheilullisemmalta.
Itse voin tältä osin jakaa positiivisia kokemuksia mm. Michelin Primacy3:sta ja Goodyear EfficientGrip Performancesta. Misukat oli Alfan etuakselilla koossa 235/45R18 ja Goodyearit pyörii e90:n alla koossa 225/40R18 eli ei nyt ihan pullarenkaita, mutta silti varsin mukavia suorituskyvystään huolimatta (ja etenkin siihen nähden).
Meteliin vaikuttaa tiettävästi ainakin pintakuvio ja renkaan runko sekä korrelointi auton kanssa. Ihan näin maalaisjärjellä ajatellen rengas johtaa vanteeseen ja sitä kautta pyörän ripustuksiin ja aina auton koriin asti tiettyjä taajuusalueita, joka siis riippuu siitä, millaisia taajuusalueita kehittyy (mm. Michelin Pilot Sport 3:n pintakuvio tuntuu ulisevan karkealla moottoritieasfaltilla pyöränlaakerin tapaan (ai että on muuten ihana ääni...)) sekä siitä, miten rengas johtaa ne eteenpäin. Autossa puolestaan on ripustuksissa ja voimalinjassa omat resonanssitaajuutensa, jotka etenevät siellä kaikista parhaiten. Jos nämä taajuusalueet osuvat yksiin, pääsee meteli tienpinnasta aina auton koriin ja sitä kautta sisälle asti. Pitäisi siis löytää rengasmalli, joka mielellään kehittää mahdollisimman vähän ääntä (pintakuvio) ja syö itseensä eikä johda eteenpäin juuri niitä taajuuksia, jotka autossa pääsevät etenemään mahdollisimman hyvin. Tässä on käytännössä merkittävä hyöty jaetusta kokemuksesta, joten jos löydätte rengasmallin joka on tietyssä automallissa hiljainen, kertokaa se.
Lisäksi, vaikka etenkin uutta autoa tietty harmittaa ruveta repimään auki, niin äänieristyksen lisääminen ei ole mahdoton urakka. Herramajösses paljonko e90:ssä väheni kumina sisällä siinä vaiheessa, kun takaovien ulkopelteihin lärväsi 2 kerrosta STP:n 1,6mm butyyli-alumiinivaimennusmattoa per ovi.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Myönnettäkööt että siitä on 20 vuotta sitten kun ajelin pikku Bemarilla. 1995 316i Compactissa ei ollut edes ilmastointia, joten oli pakko ajella kesäisin ikkunat auki joten äänistä ei silloin ollut mitään väliä.
Olen tod. näk. tottunut liikaa noihin 5-sarjan autoihin. Niissä ei ollut äänieristys onglmia, ei vaikka F10:ssäni oli 20 tuuman rillat alla.
Aero: Totta ja ei. "...pyöreäolkainen rengas "kipuaa" uran reunan päälle tasaisen pehmeästi..." on ikivanha Bemaristin totuus ja uskon siihen itse vieläkin.
Mun PRAP:ssa on vajaa 3.000 km ajetut, BMW:n tähdellä merkityt eli orkkis, Hankookin Tekniikan Maailman testihuippu ei-RF renkaat joissa on pyöreäolkaiset reunat. Ja kyllä nekin urat löytävät.
Mitä taas tulee äänieristyksen lisäämiseen niin se loputon savotta ja lisää vaan auton painoa ja tulokset ovat yleensä melko huonoja ja kallita.
Jos mä käyn pari kolme kertaa kesässä Kehä ykkösen ulkopuolella niin mä kyllä kestän tämän.
Ja sitten talvella pehmeillä Pirellin kitkoilla mennään sukkasilteen.
Mutta jos joku joutuu ajamaan enemmän pitkiä reissuja niin F20/21 ei ole hyvä vaihtoehto.
Olen tod. näk. tottunut liikaa noihin 5-sarjan autoihin. Niissä ei ollut äänieristys onglmia, ei vaikka F10:ssäni oli 20 tuuman rillat alla.
Aero: Totta ja ei. "...pyöreäolkainen rengas "kipuaa" uran reunan päälle tasaisen pehmeästi..." on ikivanha Bemaristin totuus ja uskon siihen itse vieläkin.
Mun PRAP:ssa on vajaa 3.000 km ajetut, BMW:n tähdellä merkityt eli orkkis, Hankookin Tekniikan Maailman testihuippu ei-RF renkaat joissa on pyöreäolkaiset reunat. Ja kyllä nekin urat löytävät.
Mitä taas tulee äänieristyksen lisäämiseen niin se loputon savotta ja lisää vaan auton painoa ja tulokset ovat yleensä melko huonoja ja kallita.
Jos mä käyn pari kolme kertaa kesässä Kehä ykkösen ulkopuolella niin mä kyllä kestän tämän.
Ja sitten talvella pehmeillä Pirellin kitkoilla mennään sukkasilteen.
Mutta jos joku joutuu ajamaan enemmän pitkiä reissuja niin F20/21 ei ole hyvä vaihtoehto.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Njoo, jos pyöreäolkaisilla pullakumeilla löytyy urat ja pyöränkulmat on kunnossa, niin kyllähän se väkisinkin alustan piikkiin sitten menee. Sulla on muistaakseni ensimmäinen huolto tulossa, itselleni tulisi mieleen tarkistuttaa siinä samalla pyöränkulmat, jos niitä ei ole hiljattain tarkistettu.
On toki totta, että äänieristyksen(kin) lisääminen lisää auton painoa, asioilla on aina kaksi puolta. Mutta jos huntin-parin panostuksella saa kuminaa reippaasti vähennettyä ja ajomukavuutta merkittävästi parannettua, niin itse en osaa pitää hinta-/laatusuhdetta kovinkaan heikkona. Ei se tietty F20:stä F10:iä tee, mutta paremman kuin tehtaalta. Tietty jos ei itse halua paria iltaa harrastaa niin teetettynä hintalappu voi olla paljonkin kovempi, jolloin tilanne voi olla toinen. Ja tietty se hinta kannattaa suhteuttaa siihen hyötyyn, minkä itse kokee saavansa - kerta vuoteen -reissun takia tuo ei välttämättä houkuttaisi minuakaan kuin korkeintaan harrastusmielessä.
On toki totta, että äänieristyksen(kin) lisääminen lisää auton painoa, asioilla on aina kaksi puolta. Mutta jos huntin-parin panostuksella saa kuminaa reippaasti vähennettyä ja ajomukavuutta merkittävästi parannettua, niin itse en osaa pitää hinta-/laatusuhdetta kovinkaan heikkona. Ei se tietty F20:stä F10:iä tee, mutta paremman kuin tehtaalta. Tietty jos ei itse halua paria iltaa harrastaa niin teetettynä hintalappu voi olla paljonkin kovempi, jolloin tilanne voi olla toinen. Ja tietty se hinta kannattaa suhteuttaa siihen hyötyyn, minkä itse kokee saavansa - kerta vuoteen -reissun takia tuo ei välttämättä houkuttaisi minuakaan kuin korkeintaan harrastusmielessä.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Itse vaihdoin 16" run flätit 18" rengastukseen ja tiemelu pieneni. Ei myöskään vetele uriin yhtään enempää, ehkä jopa vähemmän, vaikka rengastus on 225/40/18, 255/35/18. Vanteet 7,5 edessä ja 8,5 takana. Renkaina Hankook S1 evo2 K117.
Mutta joo, on tuo äänieristys sen verran heikko, ettei audioo tarvitse soitella +100kmh vauhdissa.
Mutta joo, on tuo äänieristys sen verran heikko, ettei audioo tarvitse soitella +100kmh vauhdissa.
Minulla on ollut F11 kolme vuotta ja joka vuosi tuntuu rengasmelu kasvavan, enkä keksi siihen
mitään muuta syytä kuin, että teiden pinnat ovat entistä kuluneemmat ja karkeammat.
Voi tietysti olla, että äänieristystä on uudemmissa autoissa vähennytty, mutta kyllä tuohon
meluun vaikuttaa myös teiden jatkuva rapautuminen.
mitään muuta syytä kuin, että teiden pinnat ovat entistä kuluneemmat ja karkeammat.
Voi tietysti olla, että äänieristystä on uudemmissa autoissa vähennytty, mutta kyllä tuohon
meluun vaikuttaa myös teiden jatkuva rapautuminen.
Siis sama auto tuon ajan? Minä kyllä keksin, entäpä jos syy onkin näissä: autossa käytetyt vaimennusaineet kovettuu (lienevät yhä bitumipohjaisia), korin liimasaumat heikkenee, ovien, luukkujen ja lasien tiivisteet painuu kasaan, kovettuu ja kutistuu, ovien kosteussulkujen kiinnitykset alkaa irtoilemaan, alustan ja iskunvaimennukset kumipuslat yms. menettävät pehmeyttä/kimmoisuutta, iskarit väsähtäneet, moottorin ja vaihteiston kiinnityksen puslat menettäneet kimmoisuutta, pyöränlaakerit kuluneet ja pitävät rengasmelua muistuttavaa ääntä. Eikä tämä ole pelkkää arvailua vaan myös omakohtaisia kokemuksia tuon minun museoauton parissa...Anyway kirjoitti:Minulla on ollut F11 kolme vuotta ja joka vuosi tuntuu rengasmelu kasvavan, enkä keksi siihen
mitään muuta syytä kuin, että teiden pinnat ovat entistä kuluneemmat ja karkeammat.
Ei, ongelma ei ole suomen tiet vaan huono äänieristys. Ei nyt ole iso yllätys että on erilaisia tien pintoja maailmassa.heifetz kirjoitti:Ongelma tosin on nimenomaan suomen tiet ja niiden karkea päällyste-asfaltti.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 71
- Liittynyt: 05 Heinä 2015, 11:57
- Auto: E61 525dA -08
ex. E81 118d -09
Ymmärtääkseni ainoa iso markkina euroopassa missä tiet ovat myös karkeita on UK. Ranska, Saksa, Epsanja, jne ovat kaikki maita missä tiet ovat sileitä kuin Stubbin kädet. Autojen tuottajat silloin laskevat 1+1 ja jättävät pienet markkinat ajelemaan peltorit korvilla.salmol kirjoitti:Ei, ongelma ei ole suomen tiet vaan huono äänieristys. Ei nyt ole iso yllätys että on erilaisia tien pintoja maailmassa.heifetz kirjoitti:Ongelma tosin on nimenomaan suomen tiet ja niiden karkea päällyste-asfaltti.
Koeajoin just viikonloppun yli F20 faceliftin 120xdA Sport-paketilla, alla 205/50/17 Bridgestonet. Oli TODELLA hiljainen auto kaikinpuolin, niin rengasmelultaan kuin moottoriääniltään. Monenlaista pintaa näki 300 km verran. Hiljaisempi on kuin MB W204 C320cdi vm.2009 jossa alla 225/45/17 uudenkarheet Goodyearit. Ajoin just ennen tuota Audi A3 Sportbackia ja aiemmin Seat Leon Cupraa, ovat aika pirusti äänekkäämpiä (Audissa oli 17" gummit ja Cuprassa 19" jotka oli yllättävän hiljaiset nekin). Ajettu sama reitti vieläpä verrokiksi.
Aiemmin olen ajanut F20 116dA:lla, ei facelift, vm. 2011. Oli mielestäni hiljentynyt huomattavasti, tai sitten noi 205/50/17 Bridgestonet vaan oli niin hiljaiset.
Nyt kun kuumetta pitelis ja M-Sportista, niin siinähän on 17" valittavissa mutta M-vanteilla edessä 225/45/17 ja takana 245/40/17 -> taitaa melu nousta aikalailla...
Aiemmin olen ajanut F20 116dA:lla, ei facelift, vm. 2011. Oli mielestäni hiljentynyt huomattavasti, tai sitten noi 205/50/17 Bridgestonet vaan oli niin hiljaiset.
Nyt kun kuumetta pitelis ja M-Sportista, niin siinähän on 17" valittavissa mutta M-vanteilla edessä 225/45/17 ja takana 245/40/17 -> taitaa melu nousta aikalailla...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 117
- Liittynyt: 21 Tammi 2013, 08:58
- Auto: X5 45e
Ja mulle ei ole iso yllätys että salmol puolustaa karkeita tien pintoja. Mitenhän ne Norjassa pärjää kitkoilla, sun kannattas mennä sinne talvella käymään, vois kissapennuilla silmät aueta. Suomen ongelma on suolan ja nastarenkaiden samanaikainen käyttö, jompikumpi pois, yhtäaikainen tulee yhteiskunnalle helvetin kalliiksi ja tiet on siitä huolimatta pilalla.salmol kirjoitti:Ei, ongelma ei ole suomen tiet vaan huono äänieristys. Ei nyt ole iso yllätys että on erilaisia tien pintoja maailmassa.heifetz kirjoitti:Ongelma tosin on nimenomaan suomen tiet ja niiden karkea päällyste-asfaltti.
Voisit opetella lukemaan. En mitenkään erityisesti pidä karheista pinnoista, mutta ne vaan nyt rapautuvat täällä enemmän kun tiet jäätyy ja sulaa koko ajan ja ajellaan nastoilla yms. Niistä ei mitenkään saa yhtä sileitä kuin eteläeuroopan auringon pehmittämät ja silottamat pinnat.rusticolus kirjoitti:Ja mulle ei ole iso yllätys että salmol puolustaa karkeita tien pintoja. Mitenhän ne Norjassa pärjää kitkoilla, sun kannattas mennä sinne talvella käymään, vois kissapennuilla silmät aueta. Suomen ongelma on suolan ja nastarenkaiden samanaikainen käyttö, jompikumpi pois, yhtäaikainen tulee yhteiskunnalle helvetin kalliiksi ja tiet on siitä huolimatta pilalla.salmol kirjoitti:Ei, ongelma ei ole suomen tiet vaan huono äänieristys. Ei nyt ole iso yllätys että on erilaisia tien pintoja maailmassa.
Minun pointti oli se että auton valmistajat voisivat ottaa huomioon myös ne asiakkaat joilla ei ole noita täysin sileitä teitä ilonaan ja laittaisivat kaikki effortit auton hiljentämiseen. Jotkut muut merkit ovat onnistuneet vaimentamaan auton, esim. Jaguar, Land Rover, jne ihan hyvin joten kaikesta ei aina voi syyttää suomen tieverkostoa. BMW voisi käyttää vähän enemmän vaivaa auton vaimentamiseen. Melu on tässä minun F30:ssä aivan järkyttävä esim. edelliseen Volvo S80:een verrattuna. Rusticolukselle tiedoksi että tiet ovat ihan samat tällä F30:llä kuin mitä ne olivat S80:llä.
Ja niille jotka kohta ehdottavat että vaihda non-RF-renkaisiin, niin en vaihda. Auto tuli niillä ja tulee myös niillä toimia.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Mutta S80 on Volvon henkilöautojen huippumalli, joten vertailua pitäisi suorittaa 5- tai 7-sarjaan.salmol kirjoitti:Melu on tässä minun F30:ssä aivan järkyttävä esim. edelliseen Volvo S80:een verrattuna.
Tuo on totta. 5-sarja lienee vastaava, 7 menee selvästi yli S80:sen. Tuon viitosenkin äänieristyksestä on täällä valitettu, joten taitaa hävitä sekin hiljaisuudessa Volvolle.TJJ kirjoitti:Mutta S80 on Volvon henkilöautojen huippumalli, joten vertailua pitäisi suorittaa 5- tai 7-sarjaan.salmol kirjoitti:Melu on tässä minun F30:ssä aivan järkyttävä esim. edelliseen Volvo S80:een verrattuna.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6