F20/21 äänieristys on luvattoman huono
Kiinnostas ihan mielenkiinnosta vertailla, kun ite en oo mitään taajamajyrinöitä kuullut, tai mitään häiritsevää muutenkaan missään nopeuksissa. Renkaat 225/45/17 Hkpl 8 rft. Tuu käymään Lohjalla vertaamas :D Kesärenkaillahan (rft, 17" m-sportin sekarengastus) tää on vallan hiljanen. Onks sulla joku tiivistevikanen tms... kävin kuulotestissä pari kk sitten ja hyvä kuulo oli.
masaf1 kirjoitti:Kiinnostas ihan mielenkiinnosta vertailla, kun ite en oo mitään taajamajyrinöitä kuullut, tai mitään häiritsevää muutenkaan missään nopeuksissa. Renkaat 225/45/17 Hkpl 8 rft. Tuu käymään Lohjalla vertaamas :D Kesärenkaillahan (rft, 17" m-sportin sekarengastus) tää on vallan hiljanen. Onks sulla joku tiivistevikanen tms... kävin kuulotestissä pari kk sitten ja hyvä kuulo oli.
Viallisuus on itselläkin käynyt mielessä , mutta ääni on kyllä aivan tyypillisen kuuloista matalataajuista rengasjurinaa , joka selvästi välittyy koriin , eikä vaikuta yhtään tiivistevika tyyppiseltä. Asfaltin laatu vaikuttaa heti , maantiellä jos ajaa urien välillä tai on sileämpi pätkä asfalttia , menee hiljaisesti. Joskus alkava laakerivika muistuttaa erehdyttävästi rengasääntä , mutta sellaista ei tietenkään uudessa autossa pitäisi olla. Siitä pääsee kyllä yleensä pääsee jäljille , kun ääni pahenee , kun tulee painoa kääntäessä vialliselle puolelle , eikä ääni vaimene ainakaan kokonaan sileällä asfaltilla.
Voi olla niinkin , että juuri Hakkapeliitta R2 sattuu resonoimaan tämän auton kanssa niin , että on äänekäs , vaikka yleensä on varsin hiljainen.
Tuo vertailu on hyvä idea , sen voisi jonain viikonloppuna tehdä , kun aikataulut antaa myöten. Ajan sitä ennen jonkin työmatkan Lohjan läpi , niin selviää , onko asfaltti sen verran paremmassa kunnossa siellä , ettei rengasäänet tule läpi.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 36
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 14:31
- Auto: Octavia, Tulossa X1🤔
tää keskustelu on rönsyillyt vähän laidasta laitaan, mutta F20:tä voin neljän vuoden kokemuksella sanoa, että tässä hintaluokassa suomen teillä melua on liikaa.
Nyt auton vaihtoa edessä, ja kyllä merkki vaihtuu vaikka harmi luopua takavetoisesta autosta, jonka ajo-ominaisuudet yms asiat kunnossa.
Jos autoon sijoittaa 35 tonttua, niin melut pitää pysyä kyllä kurissa.
Nyt auton vaihtoa edessä, ja kyllä merkki vaihtuu vaikka harmi luopua takavetoisesta autosta, jonka ajo-ominaisuudet yms asiat kunnossa.
Jos autoon sijoittaa 35 tonttua, niin melut pitää pysyä kyllä kurissa.
Katsoin keskustelua ja en kyllä omilla kokemuksilla oikein ymmärtänyt mikä se vaatimustaso tässä on melulle?Itsellä on 2016 118iA ja alla kesät talvet 225/45/17" kumit, ajo lähes pelkästään motaria. Tähän mennessä olen ollut melutasoon oikein tyytyväinen ja itsellä Harman kardonit myös kuuluu oikein hyvin motarilla. Sanoisin jopa että tämä on hiljaisempi kun aikaisempi VII Golf joka on luokassaan hiljaisimpia.koe ajossa ainakin A3 oli huomattavasti meluisampi omasta mielestä.
Tietysti jos vertailu kohtana on tuplasti maksava 5-sarja niin olisin aika pettynyt jos melutaso olisi sama.
Itse olen siis ollut autoon erittäin tyytyväinen ja tällä hetkellä ostaisin auton uudestaankin.
Lähetetty minun SM-A510F laitteesta Tapatalkilla
Tietysti jos vertailu kohtana on tuplasti maksava 5-sarja niin olisin aika pettynyt jos melutaso olisi sama.
Itse olen siis ollut autoon erittäin tyytyväinen ja tällä hetkellä ostaisin auton uudestaankin.
Lähetetty minun SM-A510F laitteesta Tapatalkilla
Mulla on myös ollut Golf VII , tosin 15 tuuman renkailla ja sen rengas äänet olivat varsin maltilliset R2 renkailla. Tämä nykyinen 120xD on selvästi äänekkäämpi , jopa verrattuna tyttären Golf VI:een 16 tuuman Hakkapeliitta 8 nastoilla. Jotain on pielessä auton äänieristyksessä , ei varmaankaan mitään varsinaista vikaa , vaan karkeista teistä ei suunitteluvaiheessa ole piitattu pätkääkään.miikka#33 kirjoitti:Katsoin keskustelua ja en kyllä omilla kokemuksilla oikein ymmärtänyt mikä se vaatimustaso tässä on melulle?Itsellä on 2016 118iA ja alla kesät talvet 225/45/17" kumit, ajo lähes pelkästään motaria. Tähän mennessä olen ollut melutasoon oikein tyytyväinen ja itsellä Harman kardonit myös kuuluu oikein hyvin motarilla. Sanoisin jopa että tämä on hiljaisempi kun aikaisempi VII Golf joka on luokassaan hiljaisimpia.koe ajossa ainakin A3 oli huomattavasti meluisampi omasta mielestä.
Tietysti jos vertailu kohtana on tuplasti maksava 5-sarja niin olisin aika pettynyt jos melutaso olisi sama.
Itse olen siis ollut autoon erittäin tyytyväinen ja tällä hetkellä ostaisin auton uudestaankin.
Lähetetty minun SM-A510F laitteesta Tapatalkilla
Sen verran nämä ristikkäiset arviot ihmetyttävät , että täytyy tehdä mittauksia. Minulla sattuu olemaan ammattitason Db mittari , ripustan sen korvan korkeudelle huomenna mökkireissulla, niin saadaan jotain objektiivista lukemaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 36
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 14:31
- Auto: Octavia, Tulossa X1🤔
Kylläpä nämä tuntemukset menevät ristiin. Olen nimenomaan vaihtamassa A3:seen rengasmelun takiamiikka#33 kirjoitti:Katsoin keskustelua ja en kyllä omilla kokemuksilla oikein ymmärtänyt mikä se vaatimustaso tässä on melulle?Itsellä on 2016 118iA ja alla kesät talvet 225/45/17" kumit, ajo lähes pelkästään motaria. Tähän mennessä olen ollut melutasoon oikein tyytyväinen ja itsellä Harman kardonit myös kuuluu oikein hyvin motarilla. Sanoisin jopa että tämä on hiljaisempi kun aikaisempi VII Golf joka on luokassaan hiljaisimpia.koe ajossa ainakin A3 oli huomattavasti meluisampi omasta mielestä.
Tietysti jos vertailu kohtana on tuplasti maksava 5-sarja niin olisin aika pettynyt jos melutaso olisi sama.
Itse olen siis ollut autoon erittäin tyytyväinen ja tällä hetkellä ostaisin auton uudestaankin.
Lähetetty minun SM-A510F laitteesta Tapatalkilla
Jos mittaatte ääniä, niin A-painotuksella dB(A):na niin voi verrata ihmiskorvaan sopivia lukemia. Kävin mä eilen Tsadissa Kehä1 yms. pitkin Itäkeskuksessa. Ei kyl jurnuutellut paitsi työmaalla Leppävaaran ja Vihdintien välissä.
Vetäkää niihi R2:iin 3 baria paineita ja käykää testaamas hiljenikö.
Vuoroviikoin ajellaan w204 c320cdi:llä töihin, ei se kyl juuri hiljasempi oo ku f20 lci:kään, vaikkei siinä oo ees runflatteja.
Vetäkää niihi R2:iin 3 baria paineita ja käykää testaamas hiljenikö.
Vuoroviikoin ajellaan w204 c320cdi:llä töihin, ei se kyl juuri hiljasempi oo ku f20 lci:kään, vaikkei siinä oo ees runflatteja.
Kyllä omasta mielestä A3 on selvästi meluisampi ja se oli itselläkin toisena vaihtoehtona.pikatsu kirjoitti:Kylläpä nämä tuntemukset menevät ristiin. Olen nimenomaan vaihtamassa A3:seen rengasmelun takiamiikka#33 kirjoitti:Katsoin keskustelua ja en kyllä omilla kokemuksilla oikein ymmärtänyt mikä se vaatimustaso tässä on melulle?Itsellä on 2016 118iA ja alla kesät talvet 225/45/17" kumit, ajo lähes pelkästään motaria. Tähän mennessä olen ollut melutasoon oikein tyytyväinen ja itsellä Harman kardonit myös kuuluu oikein hyvin motarilla. Sanoisin jopa että tämä on hiljaisempi kun aikaisempi VII Golf joka on luokassaan hiljaisimpia.koe ajossa ainakin A3 oli huomattavasti meluisampi omasta mielestä.
Tietysti jos vertailu kohtana on tuplasti maksava 5-sarja niin olisin aika pettynyt jos melutaso olisi sama.
Itse olen siis ollut autoon erittäin tyytyväinen ja tällä hetkellä ostaisin auton uudestaankin.
Lähetetty minun SM-A510F laitteesta Tapatalkilla
Oma mielipide on että melu on siinä kovempi, ohjaus tunnottomampi ja automaatti on kulmikkaampi ajossa.
Mutta nämähän on jokisen omien mieltymysten mukaisia juttuja. Itse en kokenut että VII golfin jälkeen facelift A3 olisi parantanut mitään. Mulla oli se kaksi päivää koeajossa putkeen.
Lähetetty minun SM-A510F laitteesta Tapatalkilla
Yön yli nukuttuani tuli mieleen , mikä osuus meluun voisi olla tuolla adaptiivisella M Sport alustalla. Esitteiden mukaan tavallisessa M sport alustassa jouset on hieman lyhyemmät ja jäykemmät , jolloin maavara alenee 1cm. Olen ymmärtänyt , että nelivetomaliissa maavara ei laske , eli jouset olisivat normaalin pituiset. Se ei oikein selviä mistään , onko adaptiiviset m sport jouset kuitenkin vakiota jäykemmät. Jos näin on , ja lisäksi alustan puslat on kovemmat , rengasmelu lisääntyisi tällä alustalla.
Voi olla , että tuli tehtyä paha munaus tuon adaptiivisen alustan valinnan suhteen. Ajatuksena oli nimenomaisesti , että comfort asetuksella rengasäänet voisivat hieman vaimentua vakio alustaan verrattuna , mutta onkohan tässä nyt kuitenkin tapahtunut päinvastoin ?
No , tänään mitataan ja palaillaan lukemien kanssa.
Voi olla , että tuli tehtyä paha munaus tuon adaptiivisen alustan valinnan suhteen. Ajatuksena oli nimenomaisesti , että comfort asetuksella rengasäänet voisivat hieman vaimentua vakio alustaan verrattuna , mutta onkohan tässä nyt kuitenkin tapahtunut päinvastoin ?
No , tänään mitataan ja palaillaan lukemien kanssa.
Äänet johtuu runkoon kuitenkin jousia (ja tietty tukivarsia) myöten, joten ajatus comfort-tilan äänenvaimennuksesta tuon jyrinän suhteen ei taida pitää paikkaansa. Sehän säätää iskarin jäykkyyttä, ei jousen, eikä se iskarin akseli ja mäntä varmaan paljon ääntä runkoon johda vs. nuo muut. Mutta noin muutenhan tuo alusta kannatti ehdottomasti ottaa enkä usko sen olevan syyllinen meluun.
Kannattaisi kokeilla jotain muita renkaita, kesärenkaissakin on suuria eroja jyrinän kuulumisessa ja taajuudessa.
Kannattaisi kokeilla jotain muita renkaita, kesärenkaissakin on suuria eroja jyrinän kuulumisessa ja taajuudessa.
Asia on varmaankin juuri noin. Nyt koelenkillä kehä III Rion NL-21 näytti seuraavaa : 105 mittarinopeudessa oikean korvan tietämissä dBA 68-69 , eli ei mitenkään kova. Melu kuitenkin nousee siirryttäessä auton laitaa kohti , niin että vasemman korvan kohdalla oli 73,5-75dBA , mikä on jo todella paha. Muistaakseni TM mittauksissa hiljaisilla autoilla karkealla asfaltilla lukemat on 100 vauhdissa on jotain 68-69dBA tasoa. Täytyy nyt selvittää , missä kohtaa autoa mittari on noissa mitatuksissa. Jos on keskellä autoa , ei nämä nyt mittaamani lukemat sitten kovin korkeita kuitenkaan ole. Voi tietenkin olla , että meikäläisen alusta-rengas yhdistelmällä melu olisi jossain määrin kapeakaistaista , mikä lisää häiritsevyyttä selvästi. Valitettvasti tuossa Rion:ssa ei ole spektrianalyysiä , joten tätä en pääse testaamaan.TJJ kirjoitti:Äänet johtuu runkoon kuitenkin jousia (ja tietty tukivarsia) myöten, joten ajatus comfort-tilan äänenvaimennuksesta tuon jyrinän suhteen ei taida pitää paikkaansa. Sehän säätää iskarin jäykkyyttä, ei jousen, eikä se iskarin akseli ja mäntä varmaan paljon ääntä runkoon johda vs. nuo muut. Mutta noin muutenhan tuo alusta kannatti ehdottomasti ottaa enkä usko sen olevan syyllinen meluun.
Kannattaisi kokeilla jotain muita renkaita, kesärenkaissakin on suuria eroja jyrinän kuulumisessa ja taajuudessa.
Voisiko se melu sitten kuitenkin tulla läpi ovesta, jolloin ovien kunnollinen vaimennus auttaisi selvästi. Eikös siitä ollutkin täällä juttua ja positiivisia kokemuksia, oliko se F2x vai joku F3x sarjan auto johon tuo oli tehty? Tosin eihän se karkean asfaltin jyrinää kokonaan poista (koska koko kori jyrisee) ja toisaalta osa melusta tulee myös sivulasien ja tiivisteiden läpi. Minä olen kahteen autoon tuon tehnyt ja molemmissa vaikutus oli huomattava. Ovi kerrallaan ja koeajo, niin alussa tuntui kuin olisi korva tukossa jo vaimennetulta puolelta.melperri kirjoitti:Melu kuitenkin nousee siirryttäessä auton laitaa kohti , niin että vasemman korvan kohdalla oli 73,5-75dBA , mikä on jo todella paha.
Mulla on itsellä madallettu M-sport alusta, mutta ei siis adaptiivista. Jos tuo tekee eroa niin kannattaa varmaan koeajaa ja testata liikkeestä vakiomalli verrokiksi mittauksille.
Lähetetty minun SM-A510F laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun SM-A510F laitteesta Tapatalkilla
Uskon , että ovien kunnollinen vaimentaminen ilman muuta vähentäisi jyrinää , autohan resonoi kokonaisuutena ja joku raskasmatto oven sisällä voisi hyvinkin merkittävästi muuttaa tilannetta. Ongelma tässä vaan on se , että en haluaisi purkauttaa uuden auton sisustusta , koska sen uudelleen kokoaminen natisemattomaksi voi olla vaikeaa.TJJ kirjoitti:Voisiko se melu sitten kuitenkin tulla läpi ovesta, jolloin ovien kunnollinen vaimennus auttaisi selvästi. Eikös siitä ollutkin täällä juttua ja positiivisia kokemuksia, oliko se F2x vai joku F3x sarjan auto johon tuo oli tehty? Tosin eihän se karkean asfaltin jyrinää kokonaan poista (koska koko kori jyrisee) ja toisaalta osa melusta tulee myös sivulasien ja tiivisteiden läpi. Minä olen kahteen autoon tuon tehnyt ja molemmissa vaikutus oli huomattava. Ovi kerrallaan ja koeajo, niin alussa tuntui kuin olisi korva tukossa jo vaimennetulta puolelta.melperri kirjoitti:Melu kuitenkin nousee siirryttäessä auton laitaa kohti , niin että vasemman korvan kohdalla oli 73,5-75dBA , mikä on jo todella paha.
Testasin tuota Masan ehdottamaa rengaspaineiden nostoa. Desibelit ei laskeneet , vaan pikemmin nousivat auton keskellä ehkä 1-2dBa. Ääneen taajuus kuitenkin nousi ja muuttui vähemmän häiritseväksi. Äänikenttä siis tasoittui ja spektri muuttui. Nyt on astetta parempi. I Driven mukaan paineet nyt edessä 2.3-2.4 ja takana 2.8-2.9. Vielä pari kymmenystä lisää eteen ja taakse ja uudelleen testaamaan.
Täytyy mielenkiinnmosta mitata tyttären Golf noilla nokian nastoilla. Veikkaan , että mittari näyttää korkeampia lukemia kuin Bemarissa. Ääneen taajuus on kuitenkin Golfissa enemmän sellaista korkeampaa rallatusta , eikä koriin välittyvää jyrinää , ja näin ollen ainakin omaan korvaani selvästi vähemmän häiritsevää. Sama oli Rapidissa Continetalin nastoilla , ääntä oli , mutta se ei ollut taajuudeltaan häiritsevää.
Melujen kanssa tulee mukaan myös peittoilmiö eli korvat/aivot hämääntyy. Autossa voi olla joku "miellyttävä" melunlähde ja se peittää jyrinän. Kokonaismelu voi silti olla paljon kovempi kuin jossain muuten hiljaisessa autossa jossa vain jyrinä tulee läpi. Tuokin ilmiö tuli vastaan kun autoa vaimensi, loputon suo...
Pitäisikin joskus kokeilla miten auton sisämelun aistimiseen vaikuttaisi joku sopivasti suodatettu kohina jota soittaisi stereoista.
Pitäisikin joskus kokeilla miten auton sisämelun aistimiseen vaikuttaisi joku sopivasti suodatettu kohina jota soittaisi stereoista.
Meillä tollanen my 2016 118i m-sport. Tässä 16" pullarenkaat noksun r2. Melutaso kohtuu siedettävä ainakin kokoluokassaan. Äänekkäämpihän tää tietty on jos verrataan esim. octaviaan tai kolopalloon.
Mietin tossa voiko xdrive aiheuttaa melutason nousua? Mielestäni f10:ssä tuntu ainakin siltä. Mulla oli takapotku f10 vm. 2015 ja se tuntu essaria hiljaisemmalla samoilla renkailla. Mulla tosin oli ddc alusta omassani. Uskoisin, että säädettävä alusta parantaa melutasoa eikä ainakaan nosta sitä.
Mietin tossa voiko xdrive aiheuttaa melutason nousua? Mielestäni f10:ssä tuntu ainakin siltä. Mulla oli takapotku f10 vm. 2015 ja se tuntu essaria hiljaisemmalla samoilla renkailla. Mulla tosin oli ddc alusta omassani. Uskoisin, että säädettävä alusta parantaa melutasoa eikä ainakaan nosta sitä.
Nyt testailtu lisää : rengaspaineiden nosto 2.5 edessä ja 3 takana huononsi tilannetta. Melu karkealla taajamatiellä vasemman korvan kohdalla alle 50kmh mittarinopeudessa 74-76dbA ! , keskellä autoakin 72-73dBA. Motarilla ei enää paljon auttanut , vaikka ajoi urien välillä. Laskin sitten paineet ovipylvään ehdottamaan 2.2/2.4. Tuntui vaimenevan , nyt samaisella taajamatiellä vasemman korvan tasolla n 69dBA. Pieni loskakerroskin taisi vaimentaa jonkinverran , lisäksi oli vastakkainen kaista eiliseen verrattuna.
Karkea asfaltti on kyllä myrkkyä tälle alusta-rengas yhdistelmälle. Sileillä pätkillä motarilla meni noilla 3 paineillakin n 69dbA. Meno on äänen puolesta vielä siedettävää n 71-72dBA tasolle , mutta joku 74-75 urien kohdalla on jo kestämätöntä. Katsotaan nyt onko tuolla Finikorin äänieristykäsittelyllä minkälainen vaikutus , n 2dBA pudotus auttaisi ratkaisevasti. Liikoja ei uskalla etukäteen toivoa , koska melu on tuollaista runkoon välittyvää perseeessä tuntuvaa matalaa jyrinää/kuminaa.
Karkea asfaltti on kyllä myrkkyä tälle alusta-rengas yhdistelmälle. Sileillä pätkillä motarilla meni noilla 3 paineillakin n 69dbA. Meno on äänen puolesta vielä siedettävää n 71-72dBA tasolle , mutta joku 74-75 urien kohdalla on jo kestämätöntä. Katsotaan nyt onko tuolla Finikorin äänieristykäsittelyllä minkälainen vaikutus , n 2dBA pudotus auttaisi ratkaisevasti. Liikoja ei uskalla etukäteen toivoa , koska melu on tuollaista runkoon välittyvää perseeessä tuntuvaa matalaa jyrinää/kuminaa.