F20/21 äänieristys on luvattoman huono

F20, F21, F22, F23
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Voisiko syynä olla ääntelevä pyöränlaakeri? Tiedän miltä pyöränlaakeri yleensä kuulostaa, mutta F31:ssa vialliset etupyöränlaakerit aiheutti koria pitkin kantautuvan tasaisen metelin jota ei osannut paikantaa. Vielä kun oli molemmissa vikaa niin ei kurvailukaan paljastanut. Nurkka ylös tunkattuna pyöritellen sitä ei kuullut, mutta tunsi värinänä.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Wonderi kirjoitti:Voisiko syynä olla ääntelevä pyöränlaakeri? Tiedän miltä pyöränlaakeri yleensä kuulostaa, mutta F31:ssa vialliset etupyöränlaakerit aiheutti koria pitkin kantautuvan tasaisen metelin jota ei osannut paikantaa. Vielä kun oli molemmissa vikaa niin ei kurvailukaan paljastanut. Nurkka ylös tunkattuna pyöritellen sitä ei kuullut, mutta tunsi värinänä.
Tuotakin on tullut pohdittua. Aikanaan Saab 9000:ssa tuli ajeltua joku 10tkm viallisella takapyörän laakerilla rengasmelua ihmetellen. Sitten kun siihen vähän syventyi , huomasi kyllä että oli erilaista kuin rengasääni. Pitää tunkata kulma kerrallaan ylös ja testata , tuntuuko näppihin mitään. Tässä tuota laakereiden mahdollisuutta vastaan puhuu se , että kyyti on miellyttävän kuiskaavaa hyvällä pinnalla.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Erittäin sileällä (harvinainen olosuhde Suomessa) se oli hiljaa mullakin. Ilmeisesti laakeri ottaa enemmän vibraattoa karhealla alustalla.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Wonderi kirjoitti:Erittäin sileällä (harvinainen olosuhde Suomessa) se oli hiljaa mullakin. Ilmeisesti laakeri ottaa enemmän vibraattoa karhealla alustalla.
Kyllä tuo laakeri juttukin on poissuljettava. Täytyy tunkata jossakin välissä. Yhdessä E70:ssä toisen etupyörän alkava laakeri vika oli vaikea todeta. Ääni tuntui todellakin sileällä kutakuinkin häviävän , eikä kääntäessä vahvistuminenkaan ollut kovin selvä. Välillä tuntui vahvistuvan ja välillä taas ei yhtään. Äänen sävy kuitenkin sitten johti jäljille ja laakerin vaihto lopetti äänen.

Nyt noilla 2.2/2.4 paineilla melu on taajamanopeuksissa laskenut siedettävän rajamaille. Tyttären Golf VI äänsi karkealla taajamatiellä Hakkapeliitta 8:lla 50kmh mittarvauhdissa 72-74dBA. Tähän nähden tuo meikäläisen 120xD:n korkeammilla rengaspaineilla ja R2 kitkoilla samalla tiellä kellottama 75-76dBA on kyllä huikea tulos ja kertoo , että auto on suuniteltu sileille teille.

Ensi viikolla auto siis menee äänieristyskäsittelyyn , samalla laitetaan keraaminen pinnoite maalipintaan pesujen helpottamiseksi.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Jos ette muista TM:ää parin vuoden takaa missä teetättivät muistaakseni Golffiin Finikorin äänieristyksen parannuksen, niin muistutellaan, että käsittelyn seurauksena sisämelu kasvoi pari dB... Ite en kyl kärräis moisiin yhtään latia. Mulla on koneella vielä skannattuna tuo maalipintojen käsittelyvertailukin, jossa AG:n punasella vahaus verrokkina voitti kaikki Brilliant yms. käsittelyt niin kestossa kuin kiillossa :) Noh, pinnoiteväittelyt löytyy Pesukinnas.comista.

Mut mieti ny sitä äänieristysjuttua vielä mitä riskejä siinä on resonanssiäänien synnyttämiseksi. Mut jos viet niin mittaa samalla pätkällä samoissa olosuhteissa dB(A) ennen ja jälkeen ja kerro tännekki...
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Niitä Finikorin käsittelyjä on kahta tasoa. Perustasossa käsitellään massalla alustaa ja pyöränkoteloita , ja täydellisemmässä käsittelyssä puretaan sitten sisustaa ja liimaillaan jotakin raskasmattoa. Otan tuon peruskäsittelyn , eli mitään ei pureta. Teetin samanlaisen joku vuosi sitten Skoda Roomsteriin ja siitä tuli rengasääniltään siedettävä , en kylläkään mitannut ennen ja jälkeen , mutta korvaa ei melu käsittelyn jälkeen häirinnyt. Muistatko miltä vuodelta tuo TM juttu äänieristyskäsittelystä oli ?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Äänieristys ruostesuojausputiikissa kuulostaa vähemmän vakuuttuneelta, hifiasennuksiin erikoistuneet saattaisi osata sen paremmin.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Wonderi kirjoitti:Äänieristys ruostesuojausputiikissa kuulostaa vähemmän vakuuttuneelta, hifiasennuksiin erikoistuneet saattaisi osata sen paremmin.
Kyllä , mutta silloin puretaan sisustusta , ja siihen en ole valmis. Tuo finikorin käsittely rajoittuu alustaan ja pyöränkoteloihin. Ainakin Roomsterin käsittelytulos oli korvalla arvioiden hintansa arvoinen. Se ei tietenkään takaa , että sama toimisi tässä , mutta uhrataan nyt muutama satanen kokeiluun. Jos ei toimi ja mekkala jatkuu vielä kesärenkailla , on edessä kallis ja kipeä ratkaisu keväällä.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

140i toimi hienosti kun moottorin äänet peitti kaikki muut äänet! Mielellään sitä kuutoskonetta kuuntelee.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
miikka#33
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 05 Loka 2016, 22:29

melperri kirjoitti:Niitä Finikorin käsittelyjä on kahta tasoa. Perustasossa käsitellään massalla alustaa ja pyöränkoteloita , ja täydellisemmässä käsittelyssä puretaan sitten sisustaa ja liimaillaan jotakin raskasmattoa. Otan tuon peruskäsittelyn , eli mitään ei pureta. Teetin samanlaisen joku vuosi sitten Skoda Roomsteriin ja siitä tuli rengasääniltään siedettävä , en kylläkään mitannut ennen ja jälkeen , mutta korvaa ei melu käsittelyn jälkeen häirinnyt. Muistatko miltä vuodelta tuo TM juttu äänieristyskäsittelystä oli ?
Mitä tuo finikorin käsittely sitten maksaa? Olisi tosiaan kiinnostavaa nähdä ihan mittaus dataa onko tuolla vaikutusta. Tietty pelkkä db lukema ei välttämättä kerro paraniko tilanne vai ei...

Lähetetty minun SM-A510F laitteesta Tapatalkilla
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Käsittely maksaa jotain 400-500€. Yhdessä maali pinnan pinnoituksen ja sijais auton kanssa menee tonnin kantturoihin. Mittaillaan ensi viikon lopulla.
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

pikatsu kirjoitti:Kylläpä nämä tuntemukset menevät ristiin. Olen nimenomaan vaihtamassa A3:seen rengasmelun takia
Ristiin menee. Olen ajellut sekä A3:lla että Golfilla ja mm. juurikin kovan rengasmelun takia en halua vag-tuotteella ajaa. Toki meidänkin F20 pitää ihan eri luokan melua kuin meidän F11 mutta niin päin sen pitääkin mennä. Sopiva auto Kehä 3:n sisäpuolelle.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Sanoisin pikemmin , että sopii kehä III ulkopuolelle , jossa asfaltti ei ole aivan niin karkeaa , kuin kesän sisällä.
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

melperri kirjoitti:Sanoisin pikemmin , että sopii kehä III ulkopuolelle , jossa asfaltti ei ole aivan niin karkeaa , kuin kesän sisällä.
Noinkin päin sen voi kyllä ajatella vaikka itse en hoksannut. Itse ajattelin että on riittävän hiljainen kun välttää nopean ajon moottoriteitä. Tähän aikaan vuodesta tosin kaikki asfalttitiet alkaa olla meluisimmassa kunnossaan kunnes taas syksyä kohden hiljenevät kesän aikana sileytyessään.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
Avatar
Jokerdef
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 15 Elo 2011, 10:09
Auto: BMW F30 LCI 330e
ex. BMW X1 F48, F20, E90, E46...

Itselläni oli aikaisemmin F20 ja rengastuksena ei runflat renkaat. Sitä äänieristin jonkin verran sisältä (verhoiluja purkaen) ja auto oli varsin miellyttävän hiljainen.
Vaihdoin kesällä uuteen X1 ja kesärenkaat otin ei runflat renkailla. Talveksi vaihdoin sitten Nokian runflat kitkat tilalle ja kyllä tuli jumalaton meteli auton sisälle. Ei auttanut rengaspaineiden vaihtaminen suuntaan jos toiseen. Kuukausi sitten vaihdoin tilalle Michelin perus kitkat ja meteli katosi. Suurin melunaiheuttaja siis renkaat ja suomen karmean huonokuntoiset tiet. Selkeästi koriin välittyvät resonanssit ja värinät luovat sitä "jyrinää" joka tehokkaasti hiljenee pehmeäposkisilla renkailla.
Pohdin itsekin tuota Finikorin käsittelyä, joten kiinnostaa mitä tekee F20 melulle. Jospa sitten saisi tämän F48 vieläkin hiljaisemmaksi jatkossa.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Jokerdef kirjoitti:Itselläni oli aikaisemmin F20 ja rengastuksena ei runflat renkaat. Sitä äänieristin jonkin verran sisältä (verhoiluja purkaen) ja auto oli varsin miellyttävän hiljainen.
Vaihdoin kesällä uuteen X1 ja kesärenkaat otin ei runflat renkailla. Talveksi vaihdoin sitten Nokian runflat kitkat tilalle ja kyllä tuli jumalaton meteli auton sisälle. Ei auttanut rengaspaineiden vaihtaminen suuntaan jos toiseen. Kuukausi sitten vaihdoin tilalle Michelin perus kitkat ja meteli katosi. Suurin melunaiheuttaja siis renkaat ja suomen karmean huonokuntoiset tiet. Selkeästi koriin välittyvät resonanssit ja värinät luovat sitä "jyrinää" joka tehokkaasti hiljenee pehmeäposkisilla renkailla.
Pohdin itsekin tuota Finikorin käsittelyä, joten kiinnostaa mitä tekee F20 melulle. Jospa sitten saisi tämän F48 vieläkin hiljaisemmaksi jatkossa.
Se tässä ihmetyttää , miten nuo tähän asti kaikissa autoissa hiljaiset ja pehmeät normaali R2:set jyrisee niin kovasti tässä autossa. Olen jo vainoharhaisesti alkanut miettimään , onko alla RF kumit , joista merkintä on jostain syytä jäänyt pois , mutta se ei liene mahdollista. Auto on nyt käsittelyssä ja loppuviikosta sitten laitan tähän mittausdataa ja mutua.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

No niin , nyt on midnight blue haettu käsittelystä. Maalipinnassa on syvä kiilto ja väri pääsee oikeuksiinsa. Joku tietäjä tosin voisi sanoa , että kiilto ei välttämättä ole hyvä , vaikka siltä näyttäisikin. Pestä ei saa kymmneen päivään , sitten nähdään miten helposti lika lähtee käsitellystä pinnasta.

Ensimmäisten mittausten perusteella desibelit laskivat enemmän , kuin korvalla arvioisi. Noin 2 dbA alempia lukemia näyttää nyt , mutta silti esimerkiksi Finnoo-Espoon keskus tienpätkällä renkaiden kuminaa oli edelleen korvalle liikaa. Tällä tiellä ei aiemmin ole tullut ajeltua , joten en tiedä , miten paljon kovempi meteli siinä olisi ollut ennen käsittelyä. Kodin läheisellä taajamatiellä , jossa 0.1-0.2 nykyistä alemmilla rengaspaineilla ( lämpötila reilusti pakkesella ) mittari näytti ennen käsittelyä enimmillään jotain 73-74dbA , oli lukemat nyt ylimmillään 71-72dBA. Kehä3 urissa reilun 100 nopeudessa mittari pyöri 68-72 välillä. Urien välissä n 67-68dbA. Mittauksia haittasi pimeys , lukemia näkee vain ajoittain ja koko ajan on kolari tyrkyllä , kun tihrustaa mittaria. Pakko jatkaa päivän valossa mittauksia. Kivien ropina on vaimentunut dramaattisesti , kuten massauksen jälkeen sopi odottaakin.

Tässä vaiheessa voi todeta , että ei autosta mitään E60 tasoista hissuttelijaa tullut. Luultavasti alustan puslat on karkeille teille liian kovaa materiaalia. Aikanaan Saab 95 oli tyyppiongelmana takapään puslien rikkoutuminen/kuluminen. Tämän takia jotkut vaihtoivat puslat koviin polyuretaanisiin , jotka kestivät paremmin , mutta operaation jälkeen ei normaalikuuloinen voinut ajaa autoa ilman Peltoreita.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Katoppa sinne M-sport-alustan uumeniin, puslat on siinä nimenomaan polyuretaanipuslia, lukee oikein kyljissä isolla... Ainaskin mulla 7/2016 kun syksyllä kattelin läpi. Vaihas kumisiin ja kokeile hiljeniks ;D
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

No siinä se ongelman ydin sitten on. Pitääpä tähystää auton alle. Jos on sama juttu tässä adaptiivisesssa alustassa , täytyy selvittää miten iso operaatio olisi vaihtaa pehmeempiin. Voisi tulla ihan eri auto tästä vielä.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Kato muuten samalla ettei oo jousies välissä kuljetustuet kiinni, niinku jollain voorumilaisella oli f30:ssa kun moitti alustaa.
Vastaa Viestiin