F20/21 äänieristys on luvattoman huono

F20, F21, F22, F23
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

salmol kirjoitti:Tuon viitosenkin äänieristyksestä on täällä valitettu, joten taitaa hävitä sekin hiljaisuudessa Volvolle.
Joskus kauan sitten oli eräs BMW:n 5-sarjan malli, joka ei S80 Volvolle hävinnyt... :)

Mutta onkohan uusi Volvokaan enää tehty kuten vanhat, vanhoissa saattoi ruotsalainen suunnittelu vaikuttaa karkean asfaltin meluun, mutta missä/kuka uudet on suunnitellut? Ruotsissakin tuota meluongelmaa kuitenkin taitaa olla. Muistelen, että eräs ruotsalainen autolehti siitä mainitsi rengastesteissä yms.

Nyt muistui mieleen, että olenhan minä ollut muutaman kerran S80 Volvon kyydissä. Ei tuo ihan uusin malli vaan edellinen (en tiedä miten noissa mallit on vaihtunut). Ei se mikään erityisen hiljainen auto rengasmelun suhteen ollut ja tuo oli taajamanopeuksilla. En tutkinut miten kuluneet renkaat oli alla, koko taisi olla 17", ei kuitenkaan mikään tuning-koko.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

TJJ kirjoitti:
Anyway kirjoitti:Minulla on ollut F11 kolme vuotta ja joka vuosi tuntuu rengasmelu kasvavan, enkä keksi siihen
mitään muuta syytä kuin, että teiden pinnat ovat entistä kuluneemmat ja karkeammat.
Siis sama auto tuon ajan? Minä kyllä keksin, entäpä jos syy onkin näissä: autossa käytetyt vaimennusaineet kovettuu (lienevät yhä bitumipohjaisia), korin liimasaumat heikkenee, ovien, luukkujen ja lasien tiivisteet painuu kasaan, kovettuu ja kutistuu, ovien kosteussulkujen kiinnitykset alkaa irtoilemaan, alustan ja iskunvaimennukset kumipuslat yms. menettävät pehmeyttä/kimmoisuutta, iskarit väsähtäneet, moottorin ja vaihteiston kiinnityksen puslat menettäneet kimmoisuutta, pyöränlaakerit kuluneet ja pitävät rengasmelua muistuttavaa ääntä. Eikä tämä ole pelkkää arvailua vaan myös omakohtaisia kokemuksia tuon minun museoauton parissa...
TJJ kirjoitti:
Anyway kirjoitti:Minulla on ollut F11 kolme vuotta ja joka vuosi tuntuu rengasmelu kasvavan, enkä keksi siihen
mitään muuta syytä kuin, että teiden pinnat ovat entistä kuluneemmat ja karkeammat.
Siis sama auto tuon ajan? Minä kyllä keksin, entäpä jos syy onkin näissä: autossa käytetyt vaimennusaineet kovettuu (lienevät yhä bitumipohjaisia), korin liimasaumat heikkenee, ovien, luukkujen ja lasien tiivisteet painuu kasaan, kovettuu ja kutistuu, ovien kosteussulkujen kiinnitykset alkaa irtoilemaan, alustan ja iskunvaimennukset kumipuslat yms. menettävät pehmeyttä/kimmoisuutta, iskarit väsähtäneet, moottorin ja vaihteiston kiinnityksen puslat menettäneet kimmoisuutta, pyöränlaakerit kuluneet ja pitävät rengasmelua muistuttavaa ääntä. Eikä tämä ole pelkkää arvailua vaan myös omakohtaisia kokemuksia tuon minun museoauton parissa...
TJJ puhuu kyllä asiaa. Se vaan ei koske minun tapausta sillä autollani on ajettu nyt n. 4.600 km!

Toisaalta hän ajaa maailman parhaaksi sanotulla autolla eli E39:llä. Itse sanoisin että se oli viimeinen kunnolla rakennettu 5-sarjan BMW.

Ovathan Suomen tiet toki huonontuneet, mutta kuitenkin uskon enemmän siihen että autojen sisustusmateriaalit ovat keventyneet ja äänieristys on tästä syystä huonontunut.

Ja leveät renkaat eivät todellakaan vähennä äänenpainoa sisällä, päinvastoin. Mutta uuden renkaan ja 5.000 tai 20.000 km ajetun renkaiden välillä on erittäin suuria eroja! Aina vaan huononee.
Sen takia kirjoitinkin avausviestissä että renkaani ovat lähes uudet.

Volvo S80 ei todellakaan ole mikään hiljainen auto ainakaan veratttuna F10:iin.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Merikotka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 16 Maalis 2014, 19:33
Auto: V60 T8

tuomas-82 kirjoitti:Syvimmissä kulumisurissa tuntee että ne muuttaa kulkusuuntaa, mutta en ole kyllä ajanut sellaista autoa, mikä ei uria tunne ollenkaan. Kuka väittää että tällänen auto on (tällä hetkellä uutena myytävä), niin merkki ja malli vaan julki.
Löytyy, ja vielä Bemarina: F34 xDrive aut (320 d), alla Contin 225/50 18" runflatit jotka tuli Sportline paketin mukana. Noilla ajettu nyt n. 15 tkm. Menee kuin juna, täysin immuuni urille. Jotta pysytään edes lähellä topikkia, todettakoon ettei tämäkään ole kovin hiljainen karkealla asfaltilla.
Ex: F34 320i M-sport, F34 320d Sportline, E84 20d, E92 320i
rusticolus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 21 Tammi 2013, 08:58
Auto: X5 45e

salmol kirjoitti:Voisit opetella lukemaan. En mitenkään erityisesti pidä karheista pinnoista, mutta ne vaan nyt rapautuvat täällä enemmän kun tiet jäätyy ja sulaa koko ajan ja ajellaan nastoilla yms. Niistä ei mitenkään saa yhtä sileitä kuin eteläeuroopan auringon pehmittämät ja silottamat pinnat.
Niin sä sanoit että ei ole ongelma suomen tiet vaan huono äänieristys. Onhan se tavallaan autotehtaille ongelma, jos yhdessä maassa on tiet ruvella, vrt. ruotsi ja norja, suht samat olosuhteet, oikeastaan suomen eduksi vähän, nastojen käytössä on vaan dramaattinen ero. Sun kannattas opetella lukee tilastoja. Ei ne ala suomen autoja erilailla vuoraan painonsäästö talkoissa jos muutenkaan, ajattelevat että jos ovat noin tolloja niin olkoot, eivätkä pelkästään sakut ajattele näin,vaan ovat ääneen sen todenneet.

Ja topikkiin; en kyllä muista nähneeni yhtään vertailua, jossa jagge tai lantikka olis saaneet paremmat pisteet melusta ku BMW, toisinpäin on muutama vertailu. 2010 evoque oli meluisampi kuin X1 saman pvän koeajolenkeillä,joo ja tiet oli samat, eikä edes pintaa ollu ehditty uusia sillä välin. :w00t:

Minä maksaisin kyllä mielellään extraa sellaisesta varustevaihtoehdosta, jossa äänieristykseen olisi panostettu viimmesen päälle, paljon enemmin kuin joistain hilavitkutin varusteista. Tehtaat vaan eivät ole tällaiseen laajemmin lähteneet, joku ongelma?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

rusticolus kirjoitti:Niin sä sanoit että ei ole ongelma suomen tiet vaan huono äänieristys. Onhan se tavallaan autotehtaille ongelma, jos yhdessä maassa on tiet ruvella, vrt. ruotsi ja norja, suht samat olosuhteet, oikeastaan suomen eduksi vähän, nastojen käytössä on vaan dramaattinen ero.
Et vieläkään ymmärtänyt mitä yritin sanoa. Mulle on ihan sama minkälaiset tiet on suomessa, ruotsissa, norjassa tai missään muussakaan maassa. Haluan että auto on minun käytössäni hiljainen kun ajelen sitä pääsääntöisesti suomen teillä, ja sitä se ei ole. On autoja jotka ovat täällä hiljaisempia, ihan tässä 50 t€ hintaluokassa, mutta F30 ei ole hiljainen.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
rusticolus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 21 Tammi 2013, 08:58
Auto: X5 45e

No johan pomppas, ei ole sulle väliä minkälaiset tiet ovat suomessa jne? Ja sitte sä toivot sun f30;ssä kuiskaava kulkua, mitäpä jos ajelisit metsäautotietä pitkin jos sulla ei ole väliä....
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

salmol kirjoitti: Haluan että auto on minun käytössäni hiljainen kun ajelen sitä pääsääntöisesti suomen teillä, ja sitä se ei ole. On autoja jotka ovat täällä hiljaisempia, ihan tässä 50 t€ hintaluokassa, mutta F30 ei ole hiljainen.
Miksi et vaihda autoa hiljaisempaan? Mitä nuo 50t€ hintaluokan F30:tä hiljaisemmat ovat? Ilmeisesti ilmajousitus voisi olla se taikasana jolla tulee eroa (c-sarjan mersuun taisi sen nykyään saada) tai ehkäpä Audin ei teräksestä tehdyt jouset myös. Eli jos olisi tuollainen alusta ja sitten auto muutenkin hyvin vaimennettu , niin saattaisi olla hyvä.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Uusi W205 C-mersu on muuten ihan törkeen hiljainen auto niin sisälle kuin ulos, varmasti hiljaisin tämän hetken mistään malleista, joita saa hintaan alle 80 k€ / puoli miljoonaa mummoa.

Vaan oli muuten aikanaan W210 Väyrysmesekin hiljainen (mutta sentään vähän äänekkäämpi kuin E39), ei löydy montaa nykyautoa, jotka menis niin sukkasillaan. Mulla oli sentään 18" gummitkin siinä, edessä 235 ja takana 265... 17" 225/45/17 meni suorastaan kuiskien rengasmelun osalta.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Hiljaisin kaikista yllämanituista on BMW F10. Ja juuri siitä luovuin koska auto oli minulle väärä (liian iso ja diesel).

Mulle ongelman tuottaa juuri se että pienehköä autoa ei liene markknoilla joka olisi Suomen teillä hiljainen yli 100 km/h nopeuksissa.

Esim. Tekniikan Maailman (19/2013) testissä "Lähtötason Premiumautot" BMW 116iA oli testin paras auto ja hiljaisin.
Verrokit olivat Audi A3, Lexus CT, M-B A 180 ja Volvo V40.
Testi oli tosin tehty loppukesästä jolloin Suomen tiet ovat parhaimmillaan eli hiljaisimmillaan.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Bemmisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 16:30

Masaf1: Ei w205 todellakaan ole hiljaisin peli alta 80 j€ luokassa. A6 varsinkin FL on selkeästi hiljaisempi ja taitaa tuo f10 olla myös. Uskoisin itse, että FL A6 on hiljaisin n. 50 k € luokassa.
static
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 100
Liittynyt: 27 Joulu 2011, 18:49

Bemmisti kirjoitti:Masaf1: Ei w205 todellakaan ole hiljaisin peli alta 80 j€ luokassa. A6 varsinkin FL on selkeästi hiljaisempi ja taitaa tuo f10 olla myös. Uskoisin itse, että FL A6 on hiljaisin n. 50 k € luokassa.
En ole FL A6:ta ajanut, mutta W205 farkkua ja viime vuotista A6:ta myös farkkuna ja kyllä ainakin omaan korvaan Mercedes oli hiljaisempi.
Bemmisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 16:30

Tuolta http://www.adac.de" onclick="window.open(this.href);return false; löytyy paljon autotestejä. Ei ainakaan tuon testin ja omien tuntemusten mukaan W205 ole hiljaisempi. Itse ajoin vuoron perään noita. Mielestäni tuulen suhinat oli jopa häiritsevät tuossa mesessä. Jotenkin tuntuu paljon hepposemmalta tuo uusi w205 kuin esim W204. Tosin ilma-alustaista meseä en ole vielä ajanut.


Uusi Eemeli sillä mukavuusalustalla ja 16 " renkuloilla on mielestäni hiljanen.
pamatika
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 09 Maalis 2015, 17:45

Heitetään omat kokemukset tähän soppaan. Eli kävin vaihtamassa vuoden 2012 120d uuteen LCI 120xdA. Alle vaihdettiin vanhan auton 18" renkaat. Paluumatkalla huomasin että ero vanhaan oli erittäin suuri. Urissa vetely oli poissa kokonaan. Ajomelu oli hieman vaimeampi mutta ei se vielä mikään huippu hiljainen ole.
Urissa vetelyn poistuminen pisti miettimään että johtuiko se vanhassa autossa renkaiden kulmista/suuntauksesta. Alusta tuskin niin paljoa on muuttunut. Vai vähentäisikö xDrive uraherkkyyttä. Mene ja tiedä mutta kyllä tuolla taas muutaman vuoden ajelee.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

pamatika kirjoitti:Heitetään omat kokemukset tähän soppaan. Eli kävin vaihtamassa vuoden 2012 120d uuteen LCI 120xdA. Alle vaihdettiin vanhan auton 18" renkaat. Paluumatkalla huomasin että ero vanhaan oli erittäin suuri. Urissa vetely oli poissa kokonaan. Ajomelu oli hieman vaimeampi mutta ei se vielä mikään huippu hiljainen ole.
Urissa vetelyn poistuminen pisti miettimään että johtuiko se vanhassa autossa renkaiden kulmista/suuntauksesta. Alusta tuskin niin paljoa on muuttunut. Vai vähentäisikö xDrive uraherkkyyttä. Mene ja tiedä mutta kyllä tuolla taas muutaman vuoden ajelee.
Onneksi olkoon uudelle autollesi pamatika :thuup:

Tottakai uusi Bemari on hiljaisempi kuin vanha. Uusi on aina uusi. Ja xDrive vähentää aivan varmasti uraherkkyyttä.

Allekirjoitan myös muut väitteesi.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Savage
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 05 Maalis 2013, 23:54
Auto: F20 120dx sport, E61 530dx M-Sport, BMW S1000R

Ei tätä F20:stä voi hiljaiseksi kehua, mutta mielestäni hyvillä kesärenkailla melu ei häiritsevä. Kokemusta tästä kotterosta vakio 16" RFT Pirelleistä, joilla auto meni suoraan kuin juna ja yllättävän hiljaisesti. Tämän jälkeen vaihdoin ulkonäkösyistä M-sportin 18" vanteet Contin sport contact 5 (225/40 non RFT), joilla autosta tuli hirveän meluisa ja oikea uraohjus. Teräväolkainen ja jäykkärengas mutkapätkillä ilo päästellä, mutta normiajo todella suolesta. Surkeat ominaisuudet vaan korostuu kun rengas kuluu. Nyt vaihdatin samoille vanteille Misukan pilot sport 3 ja auto taas kuin eri planeetalta. Suhteellisen hiljainen ja menee kuin juna. Renkaan runko ei kyllä ole niin jäykkä kuin continentalissa ja mutkissa ei ole niin kiva päästellä kun rengas vähän "elää" vanteella mutta kyllä tälläkin ehtii. Samasta renkaasta kokemusta, joski vähän leveempänä ( 18" 245/40) myös 530dx:ssä kahdelta kesältä ja sopii siihenkin pirun hienosti ( on hiljainen ja suuntavakaa ).
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Mulla oli sekä 520dA LCI-E60 että F10 malleissa 19" ja 20" Dunlop Sport Maxxit (ei-RFT).
Kummatkin autot kulkivat kuin junat eikä ääniä juuri ollut.

Kokemukseni Conteista ovat aina olleet huonot. Teräväolkainen (Conti) ja jäykkä rengas (RFT)
ovat myrkkyä Bemareille Suomen teillä!
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Ricracing kirjoitti:Mulla oli sekä 520dA LCI-E60 että F10 malleissa 19" ja 20" Dunlop Sport Maxxit (ei-RFT).
Kummatkin autot kulkivat kuin junat eikä ääniä juuri ollut.

Kokemukseni Conteista ovat aina olleet huonot. Teräväolkainen (Conti) ja jäykkä rengas (RFT)
ovat myrkkyä Bemareille Suomen teillä!
Vertaatko tässä topikissa 1-sarjan äänieristystä 5-sarjan äänieristykseen?
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Lue Böntti koko juttu kokonaisuus, ole ystävällinen. Se ei edes ole kovin pitkä (pari sivua).

Ja sama koskee keskustelua pre-LCI 1,6 l (116i) vs - LCI 1,6 l (120i) 4-sylinterisistä turbo koneista.

Älä vaan dissaa vaan kerro jotain rakentavaa faktaa, kiitos. Luulisi sulta todellista dataa löytyvän?
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Onpa kiva ajella elokuun helteen pehmittämillä ja uusilla asvalttipinnoilla. Nyt mennään sukkasilteen.
Tätä iloa jatkuu nyt sitten marraskuun loppuun asti. Sitten taas nastarenkaat pilaavat tiet.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Koeajoin esittelyn aikoihin tuolloin uuden F20. Rengasmelu oli yllättävän maltillinen. TM 2013 testissä myös kiiteltiin , että karkeallakaan tiellä ei rengamelu nouse häritseväksi. Nyt on menty kuukausi uudella 120xd 16 tuuman hakkapeliitta R2 ei RF ja rengasjyrinä on jo taajamassa aivan käsittämättömän kova. Hetken sijaisautona ollut Skoda Rapid Continentalin nastoilla ei ollut näin äänekäs. On pitänyt tiirailla renkaan kylkiä , josko sieltä löytyisi vastoin tilausta RFT merkintä , mutta ei ole löytynyt. Liekö LCI:n yhteydessä vähennetty äänieristystä. En edes uskalla ajatella , mille tasolle melu nousee kesärenkailla. En tiedä pitäsikö kokeeksi laskea paineita , nyt 2.3 edessä ja 2.6 takana , ovipylväs suosittaa hieman alempia paineita.

Näin ei voi jatkua. Tilasin Finikorin äänieristyskäsittelyn , katsotaan vaimenisiko hiukan. Skoda Roomster tuli varsin siedettäväksi ko käsittelyn jälkeen. Toivotaan , että auttaa , muuten katkeaa yhteiselo lyhyeen , ja joku huonokuuloisempi saa jatkaa tappiin varustellulla ykkösellä kohta eteenpäin.
Vastaa Viestiin