F20 maalipinnan laatu

F20, F21, F22, F23
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Koeajoin pre-faceliftin aikoinaan 2011 loppuvuodesta ja silmiin pisti punaisen esittelyauton surkea maalipinta / maalauksen huono laatu jo silloin.

Oli tossa muutama viikko takaperin koeajossa 120xDa (LCI) ja täytyy kyllä edelleen moittia maalipinnan laatua (muuten kyllä tosi loistava auto). Värinä Valencia orange, aivan karsee appelsiinipinta ja ihmeen huonossa kunnossa (naarmua helvetisti) pari donaa ajetussa uudessa v.2015 maahantuojan autossa. Luulis, että maahantuojan autojen kantsis olla bling bling.

Ihmettelen vaan, miten melkeen 50 k€ pikkuautossa voi olla niin surkea maalipinta? Mulla on nyt autoina v.2014 Nissan Note / white pearl ja v.2012 Nissan Juke 4x4 DIG-T / silver, molemmat metallihohtoisia ja ei missään appelsiinia, joskin Jukesta korjattiin uutena yksi maalivaluma hantin oven sisäpuolelta ja roska hantin kynsikupista.

Samaan aikaan Laakkosen hallissa perusvalkoinen M-Sport, josta en löytänyt maalipinnasta yhtään vikaa / appelsiinia. Mikä noissa väreissä voi olla niin ihmeellistä, että osa maalataan sileesti ja osa ihan persiilleen? Uskaltaako tuommosta ostaa minään muuna kuin valkoisena, koska värillisenä näyttää olevan arpapeliä (lähinnä Estoril Blue tai Glaciersilver)?
Avatar
kokkopa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
Paikkakunta: Uusimaa

Mulla on (käytettynä ostettu) X1 ja värinä tuo samainen Valencia Orange. Kieltämättä näyttää kirkkaassa valossa oikeasta kulmasta aivan läheltä katsottuna ihan appeelsiinilta tuo pinta, mutta kädellä kokeiltaessa on toki ihan sileä eli ei se ole oikeasti samanlaista appelsiinia, kuin virheellisesti maalatussa autossa. Mitään valumia tms. esim. lakkavirheitä ei ainakaan mulla pinnassa ole ja makroetäisyydeltä, kun siirtyy kauemmas, niin ihan normaalilta pinta näyttää.
Hiusnaarmuja tuntuu aika herkästi tulevan vaikka autoa olen pessyt käsin koko minulla olo ajan tai sitten tuo väri on on herkkä niitä naarmuja näyttämään.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Joo jotenkin tuo väri kyllä näyttää kaikki mahdolliset virheet heti ja appelsiinipinta näkyy kauas, kuten myös punaisessa. Pitänee kovasti käydä urkkimassa, mikä tuo Estoril Blue on luontojaan.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Ei liity milään aiheeseen, mutta mikä on maahantuojan auto?

Kyllähän suurin osa näistä koeajattevaista autoista on tietyn autoliikkeen ja myös liikkeen vastuulla, joten ei ne aina ehdi olla tiptop pidoltaankaan...

xDrive-kiertueilla yms. olevat tietyt autot voi tulla lainaksi maahantuonnista, mutta liikkeiden eskarit on liikkeissä 24/7 niiden omassa käytössä/ajossa.
Kinkkujuusto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 04 Heinä 2014, 12:44
Auto: BMW 118iA M-Sport 2013
Paikkakunta: Helsinki

Joo ei vakuuta täälläkään. 2013 autosta löytyy tälläistä.

Kuva
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Kun toin upouuden F10 520dA:n pihalleni kesällä vuonna 2010 niin naapuri tuli mulle ilmoittamaan parin päivän päästä,
että hänen paikalle kutsumanasa kaveri (siis bongaamaan mun uutta autoa) ilmoitti, että hän ei ikinä ostaisi autoa jonka maalipinta (Black II) on niin appelsiinipintainen.
Kummatkin ajelivat alle 20 k€ japseilla ja ajavat yhä. :mus:

Tosin TV:stä näkee miten autojen maalipinta tehdään kun on kyse hienojen autojen restauroinneissa.
Mun Alpine White pikku kauppakassissa ei näy appelsiinipintaa...
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
kokkopa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
Paikkakunta: Uusimaa

Ricracing kirjoitti:Kun toin upouuden F10 520dA:n pihalleni kesällä vuonna 2010 niin naapuri tuli mulle ilmoittamaan parin päivän päästä,
että hänen paikalle kutsumanasa kaveri (siis bongaamaan mun uutta autoa) ilmoitti, että hän ei ikinä ostaisi autoa jonka maalipinta (Black II) on niin appelsiinipintainen.
Kummatkin ajelivat alle 20 k€ japseilla ja ajavat yhä. :mus:

Tosin TV:stä näkee miten autojen maalipinta tehdään kun on kyse hienojen autojen restauroinneissa.
Mun Alpine White pikku kauppakassissa ei näy appelsiinipintaa...
Noi on parhaita noi naapurin asiantuntijat :cloeye: jotka tulevat arvostelemaan toisten ostoksia. Auta armias, jos itellään olisi ollut uusi 520dA, jossa mukamas jotain virhettä, niin olisi selittely. Ainiin, mutta eiväthän he ostaisi sellaista ikinä.

Jos epäilee oikeasti virhettä, niin voi ottaa maahantuojalta kirjallisena vastauksen asiaan. Itse en luottaisi edes maalarin arvioon, koska ei hänkään tiedä miten ne autot Bemarin tehtailla maalataan ja mikä siinä on perimmäinen syy miksi pinta näyttää joillain väreillä aplarilta vaikka on peilisileä, kun kokeilee kädellä. Kyllä se aito appelsiinipinta tuntuu lakankin alta, kuten valumat eli ei niitä lakalla saa peittoon.
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Kyllä munkin e91 lemans bluena näyttää appelsiinilta, vaikka pinta onkin sileä. Liittyisikö maalaustekniikkaan?
Avatar
kokkopa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
Paikkakunta: Uusimaa

Raimo Miettinen kirjoitti:Kyllä munkin e91 lemans bluena näyttää appelsiinilta, vaikka pinta onkin sileä. Liittyisikö maalaustekniikkaan?
Laitoin maahantuojalle kyselyä, katsotaan mitä vastaavat. (jos vastaavat).
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Se tarvitsee vain "kevyen" kiillotuksen, tuosta mallia:
https://www.youtube.com/watch?v=RxnnA7ntDUo" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Hämmentävää, en olisi kyllä uskonut, että tuo appelsiinimaisuus saataisiin pois. En katsonut kuin before/after -pätkät, joten tekniikka jäi pimention. Hienoa jälkeä!
Avatar
kokkopa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
Paikkakunta: Uusimaa

Raimo Miettinen kirjoitti:Hämmentävää, en olisi kyllä uskonut, että tuo appelsiinimaisuus saataisiin pois. En katsonut kuin before/after -pätkät, joten tekniikka jäi pimention. Hienoa jälkeä!
200h työtä ja hinta 5-10000 € :thdw: mutta hienoa työtä kaverit kyllä tekivät.
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Sinänsä surullista, että M3:kin kärsii tuosta ongelmasta. Lakkapinnassahan se vika näyttää vain olevan, mutta aika hurjaa on sitä lähteä noin hiomaan. Pitää todella tietää mitä tekee.
Voisi kyllä olla parempi lakata tuo uudestaan hionnan jälkeen, hiukan arveluttaa miten hyvin pinta kestää ja uskaltaako sitä enää tuon jälkeen koneellisesti kiillottaa. Mutta ehkäpä tuo ei ole M3:ssa ongelma, se kun kuitenkin lienee paremmalla pidolla kuin tavallinen perheauto.
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

kokkopa1 kirjoitti:
Raimo Miettinen kirjoitti:Hämmentävää, en olisi kyllä uskonut, että tuo appelsiinimaisuus saataisiin pois. En katsonut kuin before/after -pätkät, joten tekniikka jäi pimention. Hienoa jälkeä!
200h työtä ja hinta 5-10000 € :thdw: mutta hienoa työtä kaverit kyllä tekivät.
Heh, olen siis entistä hämmentyneempi! Aikamoinen homma. Tosiaan vilkaisin vain ennen- ja jälkeen-kuvat.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

J1978 kirjoitti:Ei liity milään aiheeseen, mutta mikä on maahantuojan auto?

Kyllähän suurin osa näistä koeajattevaista autoista on tietyn autoliikkeen ja myös liikkeen vastuulla, joten ei ne aina ehdi olla tiptop pidoltaankaan...

xDrive-kiertueilla yms. olevat tietyt autot voi tulla lainaksi maahantuonnista, mutta liikkeiden eskarit on liikkeissä 24/7 niiden omassa käytössä/ajossa.
OT: No just kun ei missään ollut 120xDa:ta koeajoon esittelyautona, niin maahantuojalta tuli Laakkoselle lainaan auto.

Topiciin palatekseni:

Mutta on se kumma, että "alle 20k€ japseissa" ei ole tuota appelsiinipintaa (no onhan sitä monessa jos tarkasti kattoo). Kyllä mua ainakin olis sylettänyt, jos edes mun 37 k€ Jukessa olis ollut älyttömän paha appelsiinipinta. Se kun ei pidemmän päälle maksa yhtään enempää maalata kunnolla vrt. paskasti. Eihän siinä mitään jos näkyy ihan vierestä, mutta jos näkyy 5 metrin päähän niin kuin koeajoauton Valencia Orangessa, niin kyllä sylettäis. Antaa vaan sellasen vaikutelman, että missähän muussa on säästetty tai mennyt persiilleen.

Kun lähes 50 k€ meinaisi 120xDa:han investoida, niin ihan kiinnostavaa olisi saada nätti maalipinta myös, ettei tarvi heti hinkata autotallissa päiväkausia uutta maalipintaa (itse kyllä myllytyksiä tehnyt, joten sinällään ihan jees hommaa, mutta periaatteessa ei UPOUUTEEN omaan autoon... W210 E-mersun melko pahan appelsiinipinnan olen myllytellyt autotallissa Zaino Z-PC ja eri laikoin, kun maalarin jäljeltä jäi, ei siinä nyt mennyt kuin pari pitkää päivää sisältäen vahaukset yms. ja peltiä piisaasi...).

Noh, eihän tuo 1-srj LCI M-sport ole paha valkoisenakaan, tai sitten pitää ostaa käytetty, jossa maalipinnassa ei ole mitään (muitakaan) virheitä kun tuntuu olevan paljon autokohtaista kun ulkomailtakin kuvia kattelee ja foorumeita lukee.
lowbero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11 Tammi 2014, 15:13
Auto: F34 320iA xDrive Sport Line -14

Voit varautua että kaikissa nykyisissä uusissa bemuissa tuota appelsiinipintaa löytyy, toisissa enemmän, toisissa vähemmän. Vaaleissa väreissä ei ehkä hypi silmille niin paljon. Lähes 100keurin X5ssakin sitä saa ihan kaupan päälle. Tiedä sitten millaisia Individual -värit olisivat lakkapinnan suhteen.

Kun pinnoitin oman F34:n, myllytin sen kevyesti leikkaamattomalla laikalla enkä edes yrittänyt poistaa appelsiinipintaa, kiiltää omaan makuuni tarpeeksi nykyiselläkin setupilla käyttöautoksi. Onpahan sitten myöhemmin lakkakerrosta ohennettavaksi kun jossain välissä pesunaarmujen takia myllytyskynnys ylittyy.

Bemareissa on perinteisesti ollut paksu ja kova lakkakerros vaikkakin appelsiinipintaa löytyy. Japskit perinteisesti taas pehmeämpiä lakkapinnoiltaan. Ohut lakkakerros päällä ei niin paljon appelsiinipintaa.

Justiin vertailin porukoiden ja anopin autoja. Molemmat yli kymmenvuotiaita. Anopin Corollassa lakkapinta lohkeilee, bemun lakkapinta täysin virheetön (poislukien vähäiset naarmut). Corolla lähdössä kiertoon ja myyjän mukaan ihan perussetuppia tuo Toyotien lakkapintojen halkeilu kun ikää vähänkin kertyy. On tuossa porukoidenkin yli 12 vuotisessa E46 korisessa appelsiinipintaa kun kertaakaan ei ole vielä myllytetty. Yllättävän vähän mitään pahoja pesunaarumuja yms huntua on vaikka todellakaan ei millään pesukinnas foorumin hifistely metodeilla ole autoa pesty. Toisaalta ei sillä hirveästi päälle 100tkm ole ajettu mutta Corollallakin alle 150 tkm.

Myöhäisemmät bemujen omistajat tai jotka pitävät autojaan pitkään, kyllä kiittää tuosta bemun lakkapinnasta vaikka appelsiiniä uutena vähän löytyy ensimmäisten omistajien mahdolliseksi harmiksi.
Avatar
JayJay-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 147
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 21:29
Auto: Autoton..
Paikkakunta: jyväskylä

Nostappa auto vaikka tunkilla ilmaan ja katsot alhaalta viistoon niin näkee sen karmeuden mitä tuo nykyinen maalitekniikka on autonvalmistajilla. On ihasteltu 130k€ mersujaki ja tultu siihen tulokseen et kaikki ne on samaa 'shittiä'. Kaveri joka tästä minua joskus valisti, niin jopa osaa sanoa kumpi kätinen on paikka maalari ollut :thup: Mandariini pintaa bongaa kyllä nykyään helposti,uusissa autoissa teräviä kulmia esim f10 takakuve takavalojen kohdilla.
i smell diesel
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Katselin jotain jenkkiläistä auto ohjelmaa Discovery-kanavalta ja siellä näytettiin ja kerrottin että aina nykyisten vesivärien maalauksen jälkeen auton pinta on "rokkoinen".

Kyseisen ohjelman auto vesihiottiin usean maalauskerroksen jälkeen. Sitten se oli maalipinnaltaan hieno.
Pari kerrosta lakkaa päälle ja uusi vesihionta niin homma on hoidettu.

Mutta eivät ns. tavalliset autotehtaat sitä tee niin. Mutta on niitäkin kun tekevät, mutta ei...

Valkoisessa se ryppypinta ei vaan näy samalla tavalla kuin tummassa autossa.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
kokkopa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
Paikkakunta: Uusimaa

Maahantuojan kommentti oli, että autoa voi maalipinnan virhettä epäillessä käydä näyttämässä sellaisella jälleenmyyjällä, jolla on maalaamo. Muuten eivät ota kantaa.

Onko muuten Bemarin maalitakuu miten pitkä (ihan mielenkiinnosta)?
Avatar
kokkopa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
Paikkakunta: Uusimaa

Tässä muuten hyvä esimerkki jälkimaalatusta Valencia Orange maalipinnasta. Appelsiinia näkyy erityisen hyvin kuvassa 9 http://www.autoevolution.com/news/360-h ... tml#agal_8.

On se muutenkin aika kameleontti tämä väri. Monta kertaa itsekin katsonut, että onko maalipinta samanvärinen kauttaaltaan, kun niin paljon vaikuttaa pinnan muodot ja valon määrä, mutta on se. Taittuu vaan niin moneen oranssin rusketavaan sävyyn tuo väri.
Vastaa Viestiin