F20/21/22 matka-ajossa

F20, F21, F22, F23
AjamisenIloa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 203
Liittynyt: 02 Marras 2012, 13:02
Auto: G20 330e M-sport, -19

Kertokaapa mikä vakiokokoinen ei RF kesärengas on oikeasti hiljainen LCI-ykkösessä kokemuksienne perusteella ?

Itse voin todeta, että vakiona tuleva RF Pirelli Cinturato 205/55/16 on jyrisevä ja äänekäs 40 km/h nopeudesta alkaen. Voihan se tietenkin olla, että tätä ykköstä ei ihan hiljaiseksi saa rengastuksella, eli äänieristuksessä olisi vielä parannettavaa. Samoin Nokian HKPL8 RF nastarenkaat olivat aivan hirveät ääniensä puolesta. Pito sen sijaan oli hyvä.
Itselleni vastaten :) RF Pirellit vaihtui eilen tavallisiin Good Year Efficient Grippeihin=> Rengasäänet muuttui siedettäviksi ja ärsyttävä jyrinä hävisi. 380,- investointi kannatti, vaikka harmitti vaihtaa uudehkot kumit alta pois.

Tämän RF=>tavalliset vaihdon olen tehnyt nyt kolmeen eri autoon (BMW) ja aina on pienentynyt rengasäänet. Tässä ykkösessä ajo-ominaisuuksissa en huomannut mitään merkittävää suuntaan tai toiseen. Aikaisemmissa vitosissa myös vetely vähentyi huomattavasti.

Ilmeisesti RF:n paksu, jäykkä ja kova runkorakenne saa aikaan tuon tiestä kantautuvan jyrinän.
Ex: 520da E60 -07,520da E61 -09, 518da F10 -14, F20 116da -15, F10 518da m-sport, -15
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

se on kyllä kumma että auto pitää pilata jo tehtaalta lähtiessään noilla rft renkailla - tilan ja painon lisääntyminen vararenkaan kautta ei heikennä ajo-ominaisuuksia mutta siitä viis kunhan rft:t alla...
Niksu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 13:33
Auto: 118iA - 5/18
(ed. 118iA 1/16)
Paikkakunta: Helsinki

Noniin, se rengas on unohtunut. Vihdoin muistin. On siis 205/55 R16 kokoiset ja ne runflatit.
Ja todellakin noilla suosituspainella on todella lepposa ajettava. Tänäänkin tulin rankkasateella motaria ja oli edelleen yhtä lepposa kun muutenkin. Oikeastaan aika kiva ajaa nyt myös kovissa nopeuksissa ja maanteillä eikä pelkästään kaupungissa. Tykkään, vaikka onkin jo X4 kuume. ;)
Niksu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 13:33
Auto: 118iA - 5/18
(ed. 118iA 1/16)
Paikkakunta: Helsinki

Seppo(nimi muutettu) kirjoitti:
Niksu kirjoitti:Painetta on nyt muistaakseni 2,4 ja 2,2. En muista ulkoa mutta siis vedin suoraan sen tehdasohjeistuksen mukaan..
Melko paljonhan noi paineet tuntuu Runcrapeilla normaaliliikenteen mukana ajellessakin nousevan. Parin kympin helteessä moottoritiellä näyttää nousevan 0,4 Bar molemmissa päissä. Lähtötilanne mullakin alun kokeilujen jälkeen yllä mainittu tehdasasetus.

Viime tsekkauksella oli noussut 0,2 Bar ajossa
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

Niksu kirjoitti:
Seppo(nimi muutettu) kirjoitti:
Niksu kirjoitti:Melko paljonhan noi paineet tuntuu Runcrapeilla normaaliliikenteen mukana ajellessakin nousevan. Parin kympin helteessä moottoritiellä näyttää nousevan 0,4 Bar molemmissa päissä. Lähtötilanne mullakin alun kokeilujen jälkeen yllä mainittu tehdasasetus.
Viime tsekkauksella oli noussut 0,2 Bar ajossa
Kyllä se paineen nousu on ihan rengastyypistä riippumaton luonnonlaki. 10% lämpötilan nousu nostaa painetta 10%.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
Niksu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 13:33
Auto: 118iA - 5/18
(ed. 118iA 1/16)
Paikkakunta: Helsinki

ssalmela kirjoitti:
Niksu kirjoitti:
Seppo(nimi muutettu) kirjoitti:
Viime tsekkauksella oli noussut 0,2 Bar ajossa
Kyllä se paineen nousu on ihan rengastyypistä riippumaton luonnonlaki. 10% lämpötilan nousu nostaa painetta 10%.
Joo näin on. Kuuluu asiaan. Sen verran blondi nainenkin tietää (uskokaa tai älkää) :)
Seppo(nimi muutettu)
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 125
Liittynyt: 10 Tammi 2013, 11:22
Auto: G31 540i xDrive Msport

ssalmela kirjoitti: 10% lämpötilan nousu nostaa painetta 10%.
Jaa mitä? Kai se nyrkkisääntö ennemmin menee niin, että "kymmenen asteen lämpötilan muutos nostaa/laskee renkaan painetta 0,1bar".
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

Seppo(nimi muutettu) kirjoitti:
ssalmela kirjoitti: 10% lämpötilan nousu nostaa painetta 10%.
Jaa mitä? Kai se nyrkkisääntö ennemmin menee niin, että "kymmenen asteen lämpötilan muutos nostaa/laskee renkaan painetta 0,1bar".
Tuo nyrkkisääntö lienee hyvä yksinkertaistus samasta luonnonlaista (Gay-Lussac). Ei ehkä tieteellisesti ihan tarkka, mutta tyypillisissä olosuhteissa aika lähellä totuutta.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Totahan ei sit ajatella celsiuksina, vaan kelvineinä 10% nousu eli vaikka 273K-->300K nostaa 10 % absoluuttista painetta. Eli 0C->27C SUHTEELLISEN paineen nousu (yhtälössä käytetään absoluuttista painetta eli karkeesti rengaspainemittarin lukema +1 bar) vaikkapa 2,2 bar -> 2,52 bar. Ei 2,42 bar...

Nojoo toi nyrkkisääntö 0,1 bar / 10 astetta on aika lähellä.
FinPat
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 24 Helmi 2017, 08:58

hsss kirjoitti:Hei!

Millaiset on näiden F20/21/22 omistajien kokemukset maantie- ja motariajosta? Itsellä tulee sellainen 40-50tkm/vuosi ja mietiskelin että sopisiko tuohon hommaan tälläinen pienempikin bmw?

Tällä hetkellä f30 320dA käytössä ja tuosta olen kyllä pitänyt, harmittaa vain kun ei sporttipenkkejä ja aktiivivakkaria ole.
Itselläni nyt takana Suomessa melkein vuosi ja noin 40tkm pääteiden sahaamista 228i xDrive:lla jossa US markkinoiden "sport suspension" -paketti. Taustaksi, USA:ssa minulla oli Jaggen XF 5.0 maantieajoon ja Porschen Boxster Spyder viikonloppuajoa varten. Tältä pohjalta:

+ Tarkka ja mielyttävä ohjaus katukäyttöön
+ Jämäkkä mutta silti mukavahko alusta -> hyvät ajo-ominaisuudet jos tiessä on mutkia
+ 8-vaihteinen laatikko on hyvä
+ xDrive toimii mielyttävästi ja ennustettavasti Sport+ moodissa tai kun laittaa "Dynamic" ajonvakautus moodin päälle. Muissa moodeissa veto katkeaa yllättäen kun fillarit hieman ruopaisevat.
+ "Sport" tms. jakkarat mukavat istua pidempäänkin.

+-0 Kone ei ole mikään ihmeellinen mutta ei myöskään huono. 7.8l/100km ja Suomessa harvemmin jää jalkoihin liikennevaloissa tai maantiellä vaikka mistään ohjuksesta ei voikaan puhua.

- Rengasmelu ja yleinen melutaso melko korkea suurimalla sallitulla 120 + 6 + 3 km/h siirtymänopeudella.
- Lyhyt akseliväli tekee toisinaan nelivedosta huolimatta loskavallien ylityksen isommassa vauhdissa suuremmaksi seikkailuksi kuin esim. F10 / F34 vekottimilla.

Ei sinällään auton vika mutta jenkkilässä vakiona tulee alle tuplasurkeat "All Season" + Run Flat -renkaat. Ne kannattaa vaihtaa oikeisiin renkaisiin välittömästi kun on mahdollisuus.
Niksu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 13:33
Auto: 118iA - 5/18
(ed. 118iA 1/16)
Paikkakunta: Helsinki

Pakko tähänkin tulla kertomaan että kun aiemmin olin sitä mieltä ettei 1-sarjasta missään nimessä kannata ottaa matka-ajoon niin kylläpä on pakko muuttaa mielipidettä kun renkaat on vaihtunut. Eka ykköseni, rf-renkailla, oli niin p*ska, ettei sillä tuulisella säällä tai muutenkaan viisinyt pitkään ajella. Hyvällä tiellä, riittävästi pilkulleen säädetyillä paineilla ja hyvällä tiellä pystyi ajelemaan ihan ok, rengasmelu vähän vaivasi. 127km/h jälkeen auto kävi epämukavan epävakaaksi ja tuuliherkkyyden ja vetelyn takia usein joutui mukavuussyistä laskemaan nopeutta. En ajanut sillä koskaan mittarissa 130 koska se oli epämukavaa. Tuulisella säällä joutui aina tiputtamaan nopeutta.

Juhannuksena ajelin normirenkailla uudella ykköselläni (samanlainen muuten kuin edellinen) ja ajokeli oli tuulinen ja osin sateinen. Tulin rauhallisella ja mukavalla tasasella autolla koko matkan motarilla mittarissa reilu 130 (127 tod nopeus) ja auto oli varsin miellyttävä ja hiljainen edelleen. Ei mitään vetelyä, ei normaalista poikkeavaa tuuliherkkyyttä. Tällä autolla ja renkailla voi ajella mukavasti mihin vaan.

Käsittämätön ero.
drago
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 16:58
Auto: BMW 118iA Sport Line LCI2 2018
ex. 118iA LCI 2015
Paikkakunta: Loviisa

Voin vain todeta saman, tavallisilla renkailla Sto -Malmö-Sto rajoitusten mukaan ajettuna 118 bensa automaatti 3 pyttyisellä koneella mitä mainioin matka-auto. Kulutus tasan 6 l/100km. Ei aiheuta minulle aihetta pelihousujen repimiseen.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Contin nastarenkailla ajelee ilokseen matkaa kun ei ole minkäänlaista vetelyä mihinkään suuntaan, alkuperäisillä rf renkailla ei pääse nukahtamaan kun koskaan ei tiedä mihin suuntaan sinkoaa urasta tai asfaltin paikkojen kohdalta. Oikein odotan että saa talvirenkaat alle ja ensi keväänä rf:t vaihtuu oikeisiin renkaisiin.
Niksu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 13:33
Auto: 118iA - 5/18
(ed. 118iA 1/16)
Paikkakunta: Helsinki

drago kirjoitti: 24 Kesä 2018, 14:49 Voin vain todeta saman, tavallisilla renkailla Sto -Malmö-Sto rajoitusten mukaan ajettuna 118 bensa automaatti 3 pyttyisellä koneella mitä mainioin matka-auto. Kulutus tasan 6 l/100km. Ei aiheuta minulle aihetta pelihousujen repimiseen.
Sama auto ja kone. Tosin niin edellinenkin. Kulutus oli myös tuo sama se noin 6l/100
Niksu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 13:33
Auto: 118iA - 5/18
(ed. 118iA 1/16)
Paikkakunta: Helsinki

*Ari* kirjoitti: 24 Kesä 2018, 15:45 Contin nastarenkailla ajelee ilokseen matkaa kun ei ole minkäänlaista vetelyä mihinkään suuntaan, alkuperäisillä rf renkailla ei pääse nukahtamaan kun koskaan ei tiedä mihin suuntaan sinkoaa urasta tai asfaltin paikkojen kohdalta. Oikein odotan että saa talvirenkaat alle ja ensi keväänä rf:t vaihtuu oikeisiin renkaisiin.
Sama kokemus niistä rf:stä. Sillon kun auto oli ollut mulla viikon ja tuli kunnon räntäsontatuuli-ilma motariajoon niin pelotti oikeasti. Oli vielä paineetkin rengasliikkeen lataamat. Mietin sillon että huonompi kuski olisi vetänyt tieltä. Sitä sutoa muutenkin sai tosissaan ajaa kädet ratissa
kont
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 28 Tammi 2018, 19:37
Auto: F20 LCI 120iA M-Sport -15

Niksu kirjoitti: 24 Kesä 2018, 16:47
*Ari* kirjoitti: 24 Kesä 2018, 15:45 Contin nastarenkailla ajelee ilokseen matkaa kun ei ole minkäänlaista vetelyä mihinkään suuntaan, alkuperäisillä rf renkailla ei pääse nukahtamaan kun koskaan ei tiedä mihin suuntaan sinkoaa urasta tai asfaltin paikkojen kohdalta. Oikein odotan että saa talvirenkaat alle ja ensi keväänä rf:t vaihtuu oikeisiin renkaisiin.
Sama kokemus niistä rf:stä. Sillon kun auto oli ollut mulla viikon ja tuli kunnon räntäsontatuuli-ilma motariajoon niin pelotti oikeasti. Oli vielä paineetkin rengasliikkeen lataamat. Mietin sillon että huonompi kuski olisi vetänyt tieltä. Sitä sutoa muutenkin sai tosissaan ajaa kädet ratissa
Ja täällä sama, reilu vuosi sitten ostin auton talvikelien aikaan ja alla oli normaalit talvirenkaat. Järkytys oli melko suuri kun sai kesärenkaat alle ja suoralla moottoritiellä piti oikeasti kammeta rattia koko ajan johonkin suuntaan, että pysyi kaistalla. Mietin jo, että tässäkö se ajamisen ilo nyt on. Kyse oli onneksi runflateistä. Normirenkailla menee luotisuoraan.
Brooks
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 131
Liittynyt: 15 Marras 2012, 23:14
Auto: BMW 318dA LCI 2009

Nostetaanpa tätäkin ketjua ylöspäin, sillä yhtenä vaihtoehtona tutkassa on hyvin varusteltu F20 LCI 120dA xdrive.

Viimeiset kahdeksan vuotta on ajokkina ollut E90 318dA, joka on vallan mainio ajettava niin motarilla kuin syheröisilläkin teillä. Suurimman osan ajasta kesärenkaat ovat olleet run flateja, mutta viimeiset puolitoista vuotta tavalliset Goodyearit. Viimeksi mainitut ovat kotimaisilla urateillä paremmat, mutta autobahnilla nopeuden huidellessa siellä 180 km/h:ssa run flatit ovat jämäkämmät. Tavalliset renkaat tuntuvat niissä nopeuksissa jotenkin permoisilta ja tekevät autosta epävakaan.

Ykkössarjalainen on varmasti kätevät auto kaupungissa ja esimerkiksi vuoristoteillä, mutta lähinnä kiinnostaa tuo vakaus suurilla nopeuksilla. Youtubesta löytyy toki videoita, joiden perusteella pikku-Bemun suuntaa ei tarvitse kovassakaan kyydissä paljon korjailla.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Laita tavallisilla renkailla maksimipaineet niin on vakaa ajettava kaikissa nopeuksissa, isot ja leveät renkaat vaatii reilut paineet että toimii ja kuluu tasaisesti. Porukat ajaa hyvin usein aivan liian pienillä paineilla koska ohjekirja niin sanoo, "kuormapaineet" renkaisiin ja homma toimii.
maukka386
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 29 Marras 2017, 10:16
Auto: F22 220i
Paikkakunta: Pälkäne

Brooks kirjoitti: 26 Joulu 2020, 22:39 Ykkössarjalainen on varmasti kätevät auto kaupungissa ja esimerkiksi vuoristoteillä, mutta lähinnä kiinnostaa tuo vakaus suurilla nopeuksilla. Youtubesta löytyy toki videoita, joiden perusteella pikku-Bemun suuntaa ei tarvitse kovassakaan kyydissä paljon korjailla.
Oma auto f22, mutta ajo-ominaisuudet varmasti hyvin lähellä f20 kanssa, joten kommentoin omia kokemuksia. Renkaina 225/45r17 Goodyear ilman run flat ominaisuutta. Ja renkaissa itsellä käytössä aina ns kuormapaineet.

Kuten sanoit, niin todella hyvä hyvä auto esim. alppien serpentiiniteillä. Myös pienemmillä maanteillä hyvä auto ajaa. Sopii myös Nordschleifelle rata-ajoon.

Ei tämä silti ehkä paras mahdollinen baanatykki ole. Nopeuden noustessa yli 160km/h, auton ohjailutarve alkaa kyllä lisääntyä. Ei pahasti, mutta sellaista pientä rauhattomuutta alkaa esiintyä. Ei mene junamaisen vakaasti, kuten jotkut isommat autot menee kovissakin nopeuksissa.
Vastaa Viestiin