F20 rengas ja vanne koot

*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 355
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: F20 LCI 118dA M-Sport
Paikkakunta: LU

Re: F20 rengas ja vanne koot

Viesti Kirjoittaja *Ari* » 13 Touko 2019, 21:05

Mulla M-Sport ja 18" renkaat, nekin näytti alimittaisilta auton alla, tai kaaren väliin jäi paljon tyhjää. Ratkaisuksi laitoin profiililtaan numeroa korkeammat renkaat ja tuli paremman näköinen ja mittarivirhe on +/-1.5kmh riippuen nopeudesta.

Mutta... talvirenkaina on 205/50-17 ja nepäs ei näyttäneet yhtään niin hölmöltä kun orkkis kokoiset 18" renkaat. Ehkä suurin tekinä talvirenkailla on musta väri ja eri offset.

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 948
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 128i E88
9000 CD
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: F20 rengas ja vanne koot

Viesti Kirjoittaja Aero » 13 Touko 2019, 21:13

Aika moneen mainittuun muuttujaan (rengasmelu, kulutus, ohjattavuus, uraherkkyys...) vaikuttaa renkaissa aika moni muukin asia kuin leveys ja vannekoko. Huomaa hyvin, kun vaihtaa rengasmerkkiä/-mallia pysyen samassa koossa samoilla vanteilla.

Esim. uratutkaisuuteen vaikuttaa vahvasti renkaan olkamuoto, teräväolkainen rengas seuraa uria paljon tarkemmin kuin pyöreäolkainen rengas (mikä käy järkeen, jos hetken miettii, miten renkaan reuna vastaa uran reunaan).

Meluun vaikuttaa paitsi rengas, myös auto. Renkaan "läpi" kumpuaa autoon tiettyjä taajuuksia (riippuu renkaasta) ja auto (pyöränripustus, vaimennukset, korin kotelorankenteet jne) puolestaan vaimentaa pois joitain taajuuksia. Jos nämä taajuudet osuvat yksiin, on rengas siinä automallissa hiljainen, jos taas eivät, tuppaa rengasmelu kuulumaan sisälle. Pahimmillaan korin kotelot toimii vielä kaikukoppina ja melusta tulee kumisevaa, joka usein on rasittavaa. Melutason suhteen siis kannattaa usein kuunnella muilta kokemuksia samasta automallista eri rengasmalleista. EU-rengasmerkinnän melutaso tarkoittaa ohiajomelua, ei sisälle kantautuvaa.

Kulutukseen puolestaan vaikuttaa renkaan vierinvastus. Tässä kohtaa hienosta EU-rengasmerkinnästä on oikeasti jopa apua. Myös rengaspaineet vaikuttavat kulutukseen, yleistäen isompi paine samassa renkaassa kuluttaa vähemmän.

Ajettavuuteen vaikuttaa aiemmin mainitun olkamuodon lisäksi mm. renkaan runkojäykkyys ja rengas-/vanneyhdistelmän paino (sekä toki jokunen muukin asia). Tässä kohtaa se vannekoko nousee esiin, kun saman halkaisijan renkaalla on isomman vanteen kanssa vähemmän runkoa joustamaan (esim. 225/45R17 vrt 225/40R18), niin isommalla vanteella muuten vastaava rengas on oletuksena jäykempi.

Rohkeasti vaan tutustumaan syvemmin ja etsimään optimaalista rengas-vannesarjaa autoon. Sillä voi olla ajamiseen vaikutus, jota kokematta ei uskoisi todeksi eikä se todellakaan ole pelkkä ulkonäkötekijä.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 355
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: F20 LCI 118dA M-Sport
Paikkakunta: LU

Re: F20 rengas ja vanne koot

Viesti Kirjoittaja *Ari* » 14 Touko 2019, 06:05

Pisteet Aerolle hyvästä tekstistä. Rengastesteissä mitataan lähes kaikkea mutta uraherkkyys loistaa poissaolollaan, sitä ei ilmeisesti saa tieteellisesti mitattua numeroiksi ja perstuntuma on testeissä mutua joka vaihtelee plasebon mukaan.

Mulla on aikamoinen luotto GY Eagle F1 renkaaseen joka ei ole ollut leveänä kovinkaan uraherkkä, ajettavuus hyvä, kohtuullinen melutaso ja hyvä kulutuksen kesto. Alle tuli kuitenkin Conti Premium 6 ja monesti on käynyt mielessä että olisiko GY ollut sittenkin hiljaisempi ja vähemmän uraherkkä. Katsotaan joutuuko tähän autoon enään ostamaan kesärenkaita, jos joutuu niin alle tulee GY:t.

masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 716
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: F20 LCI 120d A xDrive Edition M Sport 7/2016

Re: F20 rengas ja vanne koot

Viesti Kirjoittaja masaf1 » 14 Touko 2019, 06:30

Eagle F1 on todella teräväolkainen rengas. Asymmetriccinä ei niin, mutta jos samassa koossa vertaa Nokian Hakkaan (225/45/17) vaikka niin Nokianissa olkien välinen suora pinta on pari senttiä vähempi. Mulla on ollu Mersuissa noita Eagle F1:iä. Misukat perstunnolta ollu aina parhaita kuitenkin vaikkei testeissä pärjääkään enää jostain syystä.

*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 355
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: F20 LCI 118dA M-Sport
Paikkakunta: LU

Re: F20 rengas ja vanne koot

Viesti Kirjoittaja *Ari* » 14 Touko 2019, 17:57

Asymmetric 3 ja 5:sta tarkoitin jotka on vähän pyöreämmällä olalla.