F30/F31 Tyyppiviat

Tucee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 23
Liittynyt: 25 Tammi 2013, 08:20
Auto: M2 -18
F36 420xda, MSport, -16

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Tucee » 13 Touko 2019, 15:43

masaf1 kirjoitti:
13 Touko 2019, 13:56
Tucee kirjoitti:
13 Touko 2019, 13:41
Oma F36 vm.2016 ei kuulu kampanjan piiriin. Turbo vaihdettu jo kahdesti, ens talvena varmaan taas...
Ei mullakaan, mutta sain päivitetyn putken kun turbo paskoi.
Juu niin mullekin tuli keväällä 2018 päivitetty versio imuputkesta. Ei auttanut. Nyt keväällä vaihdettiin taas uudet (samanlaiset) kilkkeet sisään eli ihan satkulla en luottaisi tämän kamppiksen korjaavan ongelmaa, valitettavasti.

masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 842
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: F20 LCI 120d A xDrive Edition M Sport 7/2016

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja masaf1 » 14 Touko 2019, 09:47

Joo en minäkään siihen putkenpätkään luota. Maskisuoja pitäs tehdä...

jj72
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Helmi 2018, 12:00
Auto: F31 2016 d320 xDrive

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja jj72 » 23 Touko 2019, 21:52

Tuolla aikaisemmin (monta sivua aikaisemmin) kyselin muiden kokemuksia turboista ja niiden jääongelmista. Nythän niitä näyttää täällä olevankin "kiitettävästi".
Nyt on viisi kertaa vaihdettu turboa tämän ilmiön seurauksena. Ennen viimeistä remppaa rakentelin viimasuojan solumuovista ja tällä uudella turbolla on huristeltu tämä kevättalvi. Auto on 08/2016 otettu ajoon ja 147 tkm mittarissa. Muita vikoja ei tässä autossa ole ilmennyt. Toivottavasti BMW kantaa vastuun ja tuottaisi originaalin viimasuojan tällekin malliversiolle, kun niitä muillekin on olemassa.

Galaxy1223
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 154
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
Auto: 316iA F31 -15
Paikkakunta: Espoo

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Galaxy1223 » 23 Touko 2019, 23:04

jj72 kirjoitti:
23 Touko 2019, 21:52
Tuolla aikaisemmin (monta sivua aikaisemmin) kyselin muiden kokemuksia turboista ja niiden jääongelmista. Nythän niitä näyttää täällä olevankin "kiitettävästi".
Nyt on viisi kertaa vaihdettu turboa tämän ilmiön seurauksena. Ennen viimeistä remppaa rakentelin viimasuojan solumuovista ja tällä uudella turbolla on huristeltu tämä kevättalvi. Auto on 08/2016 otettu ajoon ja 147 tkm mittarissa. Muita vikoja ei tässä autossa ole ilmennyt. Toivottavasti BMW kantaa vastuun ja tuottaisi originaalin viimasuojan tällekin malliversiolle, kun niitä muillekin on olemassa.
Viimasuojaa ei tosiaan löydy F30 edes tarvikkeena. Ja bemarilta ei kannata varmaan odotella kun kyseessä on kuitenkin jo vanhentunut malli.

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1352
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 24 Touko 2019, 01:22

Onkos näitä B47 turbon jääongelmia ollut G30:ssa, jossa on automaattinen "viimasuoja" munuaisissa?

lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1076
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: G30 530e Luxury 2017
F40 118i M Sport 2020
Paikkakunta: Helsinki

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja lnaukkar » 24 Touko 2019, 08:01

Wonderi kirjoitti:
24 Touko 2019, 01:22
Onkos näitä B47 turbon jääongelmia ollut G30:ssa, jossa on automaattinen "viimasuoja" munuaisissa?
Ei ole tullut vastaan. Eikä F10 + B47 kanssa myöskään, siinäkin jo oli kaihtimet munuaisissa. G30:ssä sulkeutuu muuten munuaisten lisäksi myös puskurin alaosan ilmanottoaukot.

masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 842
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: F20 LCI 120d A xDrive Edition M Sport 7/2016

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja masaf1 » 24 Touko 2019, 12:15

Ostaa 5€ mustan solumuovisen retkipatjan tjsp. ja leikkaa saksilla sopivan palan maskin taakse ja nippusiteillä kiinni talven ajaksi. Taidan tehdä itsekin kun lankomieskin teki. Moottorin lämmötkin nousee paljo nopeemmin mitä seuraili salavalikosta. Säästänee siis myös polttoainetta.

cSnake
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 25 Touko 2019, 19:34

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja cSnake » 25 Touko 2019, 19:39

Missä malleissa tätä turbon jääongelmaa on ollut? Käytiin tänään koeajamassa 320i bensanelikko, onko tässä mallissa ollu?
Toinen asia mietityttää, kuuluuko koneen nakuttaa niiku dieselin, semmosta sirinää kuulu, kuulunee asiaan, mutta kuuluuko nakutus?
Mitä muuta tämmösestä kannattaa tarkistaa? Saisko välillä tiivistelmää tyyppivioista, aika pitkä threadi saatu jo aikaseksi kyseisestä automallista :)

pedro78
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 27 Joulu 2016, 13:19
Auto: G30 520da xdrive -18

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja pedro78 » 25 Touko 2019, 19:45

N20 moottorilla 320i nakuttaa todellakin kuin diesel konsanaan! :)

masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 842
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: F20 LCI 120d A xDrive Edition M Sport 7/2016

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja masaf1 » 26 Touko 2019, 11:24

Ei oo bensakoneissa sitä laajamittaista turbo-ongelmaa. Nakutus riippuu mikä moottori niin onko normaalia. Uusimmathan on kyllä nättiäänisiä.

Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 160
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 320iA M Sport -17

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Petteri75 » 27 Touko 2019, 11:04

masaf1 kirjoitti:
26 Touko 2019, 11:24
Ei oo bensakoneissa sitä laajamittaista turbo-ongelmaa. Nakutus riippuu mikä moottori niin onko normaalia. Uusimmathan on kyllä nättiäänisiä.
Omassa on B48M / 2.0 bensa, ja ei sen joutokäynti kyllä mikään kutosen murinaa ole, mutta minkäs teet. Täytyy muistaa, että lisämökää tulee myös korkeapainesuuttimista. Sisälle ei kuulu aivan hirveästi mitään, rengasmelu on suurempi joten ehkä ei niin tärkeä kuin ennen. Käyttöominaisuuksiltaan moottori on kyllä hyvä, varsinkin 8-vaihteisen automaatin kanssa ja ei kannata missään vaiheessa jättää pois vaihtoehtojen joukosta. Nyt ajettu n. 73tkm, öljynvaihdot n. 12-15tkm välein, tulpat vaihdettu 60tkm kohdalla huolto-ohjelman vaatimusten mukaisesti, ei oikeastaan yhtään mitään ylimääräistä vikaa ml. turbo. Ehkä 100tkm kohdalla laatikkoöljyt voisi vaihtaa 1. kerran? 5.9L/100km.

EDIT: Nyt on ollut aika pitkään 5.5L/100km. Kesällä pääsee käyntilämpöönsä nopeammin ja koko auto liikkuu vähemmillä kitkoilla kuin talvella.
Viimeksi muokannut Petteri75, 13 Elo 2019, 11:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sami951
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 14 Heinä 2014, 08:43

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Sami951 » 14 Kesä 2019, 14:10

Onko muilla tullut vielä vastaan? F31 328i ja alkoi savuttamaan käynnistäessä, jos auto on seissyt vähän pidempään. Näköjään alkupään malleissa on sellainen öljyputki, joka valuttaa öljyä ahtimeen ja sitten jossain vaiheessa tuo alkaa menemään tiivisteistä läpi.

Öljyputkeen on päivitetty osa olemassa ja vaihto + osat vajaan tonnin verran riippumattomassa liikkeessä.

Kysyin varmuuden vuoksi Laakkoselta mutta ei ole kuulemma heille tullut näitä, eikä ole automaattisesti mikään goodwill tapaus vaan ihan tuurista kiinni kohtelu. Jenkeissä vaihdettu toki kampanjana.

https://bmwtechnician.com/2016/05/13/n2 ... ne-update/

Teetän omaan tuon öljyputken vaihdon ja toivon että menee sillä, harmittaa enemmän jos myös turbosta on ehtinyt tiivisteet menemään peruuttamattomasti väljäksi..
2013 F31 328i

Galaxy1223
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 154
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
Auto: 316iA F31 -15
Paikkakunta: Espoo

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Galaxy1223 » 16 Joulu 2019, 09:41

Pre-facelift F30 seuraavanlainen ongelma: Satunnaisesti pelkääjän puolen etukajari pätkii. Ensimmäisenä talvena kun auton ostin kaiuttimet pätkäisivät vain pari kertaa, toisena eivät kertaakaan ja nyt kolmantena taas satunnaisesti. Eli ääni katoaa välillä sekunniksi, välillä puoleksi minuutiksi ja satunnaisesti räsähtelee hieman.

Ainut toinen F30 omistaja jonka tunnen on duunikaveri jolla on samanlainen satunnainen ongelma. Molemmissa autoissa on ns. perusaudio, mutta omassani SK-autosoundin päivittämä järjestelmä. Jotenkin tuntuu vain että kyseessä ei ole ihan perus kontakti ongelma. Ainakaan oven kiinni paiskominen ei aiheuta mitään muutoksia. Kesällä kajarit eivät ole pätkineet ollenkaan. Mulla on tästä muutama ns. mutu:

- Joku kontaktiongelma kuitenkin joka reagoi joko suuriin lämpötilanvaihteluihin eikä ilmene kesällä
- Kosteutta jossain?
- Liittyy jotenkin akkuun/laturiin... Talvella on kylmempää, ajan todella paljon pelkkää pätkäajoa ja sähkölämmittimiä käytetään

Onko tullut kellään muulla vastaan?

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1352
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 16 Joulu 2019, 17:03

Mulla toinen ovikajari rupsutti basson tahtiin alkaen nelivuotiaana. Kyseessä oli F31 perusäänentoistolla. Mutta oudon suunnittelukämmin takia todennäköisesti paremmatkin kajarit kastuvat takapuoleltaan joka kerta kun sataa tai autoa pestään, siellä ei ole mitään suojausta. Onneksi on helppo vaihtaa.

Galaxy1223
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 154
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
Auto: 316iA F31 -15
Paikkakunta: Espoo

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Galaxy1223 » 15 Helmi 2020, 18:49

Jaahas, vettä kuskin jalkatilassa... Viime kesänä vaihdettu tuulilasi ja sisälokariin laitettu äänieristettä. Mietin jos tuulilasi olisi huonosti ja vuotaisi tai sitten olisin epähuomiossa tukkinut jotain. Huomenna täytyy katsoa myös ettei ne tuulilasin "viemärin" vesireijät ole tukossa. Ei ole aavistustakaan kauan on vuotanut.

Edit: Revin tuolla vesisateessa sisälokarin irti eikä siellä näkynyt oikein mitään erikoista. Kuskin puolen tuulilasin viemäri oli kyllä melko tukossa ja kaivoin sen pohjalta varmaan 2cm paksuudelta sellaista mutamössöä pois. Tuon mudan yläpuolella oli joku läpivienti että ehkä siitä vuotanut. Täytyy seurata auttaako. Ja sopivan tilaisuuden tullen tehdä sama operaatio toisellekin puolelle. Eli sisälokari irti ja alakautta puhdistus. Ylhäältä varsinkin pelkääjän puolella on tosi ahdasta.

Edit2: Edelleen tulee vettä kuskin matolle. Alan epäillä yhä enemmän että vaihdetun tuulilasin liimauksessa on jotain häikkää. Täytyy silti varmaan vähän aikaa odotella että ilmat lämpenee jotta ulkona työskentely ei ole ihan niin perseestä. Suunnitelmana laskea vettä letkulla niin kauan että löytyy kohta mistä veden saa tihkumaan sisälle ja siitä sitten lähteä vaan vaihe vaiheelta hakemaan kohtaa. Liikkeeseen tuollaista ei voi viedä, maksaisi varmaan tuhansia eikä mitään tehtäisi. Toinen vaihtoehto olisi vaan maksaa suoraan uusi tuulilasi ja toivoa että onnistuisi paremmin, mutta mieluiten laittaisin sen tuulilasin vaihtaneen firman piikkiin. Tosin sitä varten pitää pystyä osoittamaan syypää... Raskasta touhua :mad:

herbertti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 30 Huhti 2020, 09:05

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja herbertti » 30 Huhti 2020, 09:08

Mietinnässä olisi F31 320i nelivetona, pystyisikö joku lyhyesti listaanmaan pahimmat tyyppiviat mitä kannattaa huomioida kyseistä autoa hankkiessa? Ja ylipäätään mielipiteitä autosta?

Kiitos etukäteen.

salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4226
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja salmol » 01 Touko 2020, 12:47

herbertti kirjoitti:
30 Huhti 2020, 09:08
Mietinnässä olisi F31 320i nelivetona, pystyisikö joku lyhyesti listaanmaan pahimmat tyyppiviat mitä kannattaa huomioida kyseistä autoa hankkiessa? Ja ylipäätään mielipiteitä autosta?
Viat riippuvat vuosimallista ja moottorista, mutta kaikissa koneissa on jotain, seuraavia koneita on ollut F31:ssä; N13, N20, N47, N55, B46 ja B48. Eli kun olet valinnut, mikä moottori kiinnostaa, niin kannattaa sitten etsiä siihen moottoriin tyyppiviat.

Nelivedosta ei taida muuta pahaa sanottavaa olla, kuin että joskus satunnaisesti nelivetoyksikkö hajoaa (kuten minulla F36:sta) mutta se ei ole kovinkaan yleistä. Koeajolla selviää, eli jos "nypyttää" kiihdyttäessä esim. ylämäkeen, niin silloin olla neliveto rikki. Siitäkin löytyy täältä keskustelua.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Sladericer Nolimit
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 15 Touko 2020, 16:31

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Sladericer Nolimit » 22 Touko 2020, 23:50

Ostin 1.5kk 12.13 f31.. Eka kallis auto. Olen myös huomannut jos kiihdytän kovemmin niin laatikko väristää, ei veto ole tasainen, onko toi ev yksikkö viottunut?

masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 842
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: F20 LCI 120d A xDrive Edition M Sport 7/2016

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja masaf1 » 23 Touko 2020, 08:06

Helpottais varmaan jos kerrot mikä malli?

salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4226
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja salmol » 23 Touko 2020, 10:19

Sladericer Nolimit kirjoitti:
22 Touko 2020, 23:50
Ostin 1.5kk 12.13 f31.. Eka kallis auto. Olen myös huomannut jos kiihdytän kovemmin niin laatikko väristää, ei veto ole tasainen, onko toi ev yksikkö viottunut?
Jos se vedossa väristää, niin kyse voi olla esim. voimansiirrosta (kardaani-perä), itselläni väristi kun oli autossa ohjelmoitu vähän liikaa tehoa/vääntöä. Jos auto on neliveto ja se nykii kiihdyttäessä, niin kyseessä voi olla viallinen nelivedon jakolaatikko. Jos ei täristä kummastakaan noista, niin voihan se vaihdelaatikkokin tai turbiini olla antautumassa.

Mutta oli vialla mitä vaan, niin nyt äkkiä takaisin liikkeeseen, mistä ostit tuon ja laitat heidät tutkimaan ongelmaa. Heillä on vielä vastuu myymästään autosta. Älä aloita vianselvitystä itse äläkä vie sitä heidän pyynnöstäkään minnekään muualle, kuin paikkaan josta sen ostit.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Vastaa Viestiin