F30/F31 Tyyppiviat

F30, F31, F32, F33, F34, F36
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 265
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: BMW 330e iPerformance M-Sport

Bensaluukun mekanismi vaihdettu, ollut jo hetken aikaa niin, että pitää kynsillä avata kun ei pomppaa luukku raolleen, ei automaattisesti minkä vaihdon jälkeen teki, eikä luukkua painamalla.
Puhaltimen moottori alkoi pitämään ääntä ja se vaihdettiin myös. Molemmat takuuseen, ja vaihdettiin ennen takuuajan umpeutumista, ostin myös vuoden lisätakuun.
Erwin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 30 Huhti 2015, 16:26

Selvisikö tämän vuodon syy jo? Itsellä sama ongelma, vettä tulee jostain takapenkin jalkotilaan kuskin puolelle. Tein tuon saman putsaustoimenpiteen kuskin puolelle, mutta apukuskin puolella oli liian ahdasta.
Galaxy1223 kirjoitti: 15 Helmi 2020, 18:49 Jaahas, vettä kuskin jalkatilassa... Viime kesänä vaihdettu tuulilasi ja sisälokariin laitettu äänieristettä. Mietin jos tuulilasi olisi huonosti ja vuotaisi tai sitten olisin epähuomiossa tukkinut jotain. Huomenna täytyy katsoa myös ettei ne tuulilasin "viemärin" vesireijät ole tukossa. Ei ole aavistustakaan kauan on vuotanut.

Edit: Revin tuolla vesisateessa sisälokarin irti eikä siellä näkynyt oikein mitään erikoista. Kuskin puolen tuulilasin viemäri oli kyllä melko tukossa ja kaivoin sen pohjalta varmaan 2cm paksuudelta sellaista mutamössöä pois. Tuon mudan yläpuolella oli joku läpivienti että ehkä siitä vuotanut. Täytyy seurata auttaako. Ja sopivan tilaisuuden tullen tehdä sama operaatio toisellekin puolelle. Eli sisälokari irti ja alakautta puhdistus. Ylhäältä varsinkin pelkääjän puolella on tosi ahdasta.

Edit2: Edelleen tulee vettä kuskin matolle. Alan epäillä yhä enemmän että vaihdetun tuulilasin liimauksessa on jotain häikkää. Täytyy silti varmaan vähän aikaa odotella että ilmat lämpenee jotta ulkona työskentely ei ole ihan niin perseestä. Suunnitelmana laskea vettä letkulla niin kauan että löytyy kohta mistä veden saa tihkumaan sisälle ja siitä sitten lähteä vaan vaihe vaiheelta hakemaan kohtaa. Liikkeeseen tuollaista ei voi viedä, maksaisi varmaan tuhansia eikä mitään tehtäisi. Toinen vaihtoehto olisi vaan maksaa suoraan uusi tuulilasi ja toivoa että onnistuisi paremmin, mutta mieluiten laittaisin sen tuulilasin vaihtaneen firman piikkiin. Tosin sitä varten pitää pystyä osoittamaan syypää... Raskasta touhua :mad:
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1275
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

^Kattoppa ettei tuu oven kautta. Jos ovipahvin alla oleva solumuovi on vähänkään revennyt tai liimauksistaan irti, ei oven sisään pääsevä vesi valu pohjalle ja poistoreiästä ulos kuten pitäisi, vaan solumuovin aukosta sisätilan suuntaan.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Erwin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 30 Huhti 2015, 16:26

Aero kirjoitti: 03 Elo 2020, 16:27 ^Kattoppa ettei tuu oven kautta. Jos ovipahvin alla oleva solumuovi on vähänkään revennyt tai liimauksistaan irti, ei oven sisään pääsevä vesi valu pohjalle ja poistoreiästä ulos kuten pitäisi, vaan solumuovin aukosta sisätilan suuntaan.
Kiitos hyvästä vinkistä. Käytin tänään ovipahvin irti ja tuo solumuovihan siellä repsotti juurikin alareunasta. Liimaus ei ollut enää alareunassa kiinni ovessa, joten vesi varmasti päässyt lorisemaan tuota kautta jalkotilaan. Painelin sen nyt takaisin kiinni oveen, mutta jos tiputtelee vielä vettä sisälle, niin pitää laittaa teippiä/liimaa sinne korjaustoimenpiteenä.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1275
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Orggisliima taitaa olla butyylimassaa, joka ei ole huono vaihtoehto korjaukseenkaan.

Korjatessa on oiva tilaisuus myös vaimentaa se ovikotelo ;), massaperusteista vaimennusmattoa (bitumia, alumiinibutyyliä tms ohutta mutta raskasta) ulkopelti ~täyteen ja sinne solumuovin taakse peittämään reiät kotelosta.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
herbertti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 30 Huhti 2020, 09:05

Olen miettinyt hankkivani 2014-2016 vuosimallin F30 320ix tai 328ix. Eli kone olisi tod. näk N20 tai B48? Onko näissä jotain huomioitavaa?

Onko jotain heikkouksia mitä voi huomioida ostovaiheessa tai muuta johon kiinnittää huomiota?
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 427
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

80tkm ajettu f31 -16 kävi ohjauskulmien säädöissä niin sanoivat noutaessa, että toisen vetarin stefa vuotaa perämurikassa. Liekö tämmöinen kuinka normaalia ja kuinka isotöinen/kallis korjaus mahtaa olla tiedossa?
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 896
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Aina ne taitaa vähän vuotaa, sillai siis että parivuotiainakin ns. kostee sieltä juurelta mutta ei lattialle asti mitään vuoda.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 427
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Itse itselle vastaten. Ei mitenkään tavatonta, on noita kuulemma mennyt. Kannattaa samalla vaihtaa kaikki stefat perästä, osat muutaman kympin ja 4h työtä
bmwGT2015
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 12 Tammi 2021, 11:45

Olen harkitsemassa kyseisen auton ostoa. Mitä tyyppivikoja tulisi ottaa huomioon autoa ostaessa? Turbo-ongelmat ovat ilmeisesti diesel-moottoreissa? Ja jakoketjun venyminen vuoteen 2014 vuosimalleissa? Onko näissä olemassa eri moottoreita, ja jos on niin kumpi parempi?
BRot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 195
Liittynyt: 15 Marras 2012, 00:41

bmwGT2015 kirjoitti: 12 Tammi 2021, 11:50 Olen harkitsemassa kyseisen auton ostoa. Mitä tyyppivikoja tulisi ottaa huomioon autoa ostaessa? Turbo-ongelmat ovat ilmeisesti diesel-moottoreissa? Ja jakoketjun venyminen vuoteen 2014 vuosimalleissa? Onko näissä olemassa eri moottoreita, ja jos on niin kumpi parempi?
Jakoketjuongelmaa löytyy dieselistä n47 tyyppisestä moottorista ja niitä löytyy uudemmistakin kuin 2014. Katso vaikka bilteman rekisterihaulla ja sieltä kohta "tietoa autosta" niin sieltä löytyy "moottorikoodi".
wmb.bmw
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 06 Marras 2020, 12:44

Mikähän voisi olla syynä kun 318i antaa kylmäkäynnistyksessä nakuttavaa ääntä moottorin suunnalta? Metallinen nakutus tulee esiin jos vähän nostaa kierroksia tai joskus liikkeelle lähtiessäkin. Ääntä kestää n 5-15 sekuntia jonka jälkeen se katoaa ja kaikki pelaa hienosti seuraavaan kylmäkäynnistykseen asti. Erikoisuutena tässä on se että ääntä ei joka kerralla kuulu ja vielä erikoisempaa että talven aikana ei tätä esiintynyt ollenkaan. Nyt kun ulkolämpötila on taas yli +10C niin ongelma on palannut. Löysin pari videoa joissa juuri samaa ääntä saatu nauhalle. Vikavaloja ei pala ja muuten kone toimii moitteettomasti. Mitä ajatuksia?

https://www.youtube.com/watch?v=VQDmNqNh0XA
https://www.youtube.com/watch?v=JfDwsh34FPc
Avatar
elem
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 78
Liittynyt: 13 Kesä 2015, 14:45
Auto: 330e -20
MB A250e -21
Paikkakunta: Pirkkala

wmb.bmw kirjoitti: 14 Touko 2021, 14:13 Mikähän voisi olla syynä kun 318i antaa kylmäkäynnistyksessä nakuttavaa ääntä moottorin suunnalta? Metallinen nakutus tulee esiin jos vähän nostaa kierroksia tai joskus liikkeelle lähtiessäkin. Ääntä kestää n 5-15 sekuntia jonka jälkeen se katoaa ja kaikki pelaa hienosti seuraavaan kylmäkäynnistykseen asti. Erikoisuutena tässä on se että ääntä ei joka kerralla kuulu ja vielä erikoisempaa että talven aikana ei tätä esiintynyt ollenkaan. Nyt kun ulkolämpötila on taas yli +10C niin ongelma on palannut. Löysin pari videoa joissa juuri samaa ääntä saatu nauhalle. Vikavaloja ei pala ja muuten kone toimii moitteettomasti. Mitä ajatuksia?

https://www.youtube.com/watch?v=VQDmNqNh0XA
https://www.youtube.com/watch?v=JfDwsh34FPc
Itsellä oli pari vuotta sitten MY 2016 F20 LCI 118i:ssä (sama B38-moottori oletettavasti) täsmälleen samat oireet ja äänet. Ei vaikuttanut tosiaan toimintaan mitenkään mutta äänet, silloin kun kuuluivat, olivat tosi ikävät, aina nolotti kylmäkäynnistää. Välilä sitten melkein toivon etten olisi vienyt huoltoon.

Auto vietti on-off pajalla pari kuukautta, kun vikaa haettiin. Onneksi oli jatkotakuu, se toimi! Vaihdettiin ensin jakoketju, turhaan. Sitten avattiin alakerta ja tutkittiin kiertokankien laakereita, ei löytynyt vikaa sieltäkään. Softaakin tietysti päivitettin ja pyydettiin tehtaalta neuvoa. Useampi sijaisauto kävi ajossa. Sitten vaihdettiin vanos-yksiköt ja taas päivitettiin kaikki ohjelmistot ja kas kummaa sitten lopulta äänet katosivat. En vieläkään ole ihan varma, mikä se syyllinen lopulta oli, mutta toivottavasti merkkihuolto-organisaatiolla ja BMW:llä on nyt jo heti heti antaa tähän oikea hoito ja sinunkin autosi on jo kunnossa. Luotto meni minulta tuohon autoon ja se vaihtui, vaikka siitä kovasti pidinkin, varmaan ihan turhaan vaihtui..

Loppu hyvin kaikki hyvin, kaikki kulut (varmaankin +5000€) meni jatkotakuun piikkiin ja sain seuraavaan autoon vähän hyvää Autokeskukselta, mutta olisi se ollut kiva että vika olisi löytynyt ja korjaantunut nopeammin. Toivottavasti tästä on apua..
jussi101
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 29 Maalis 2011, 17:24

Onkos kenelläkään ollut ohjaukseen liittyviä ongelmia?

F31 vm 2016 ohjaus keskialueella väljä ja tunnoton muuten paitsi jonkinlainen pykälä tuntuu keskiasennon tienoilla rattia kääntäessä. Auto menee laidasta laitaan maantiellä ja tuo pykälä ohjauksessa korostaa vielä vastaohjausta.

Hammastanko ja raidetangot tarkisteltu, väljyyttä ei pitäisi olla. Thrust piece pitäisi olla myös kunnossa. Reaktiotangoissa hieman väljyyttä. Menevät vaihtoon ja sen jälkeen ohjauskulmien säätö. Liekö tulee kuntoon näillä....
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1589
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

Onko tarkastettu ohjausvaihteen rattiakselin puoleisen lähdön välys, joka oli korjauskampanjana muutama vuosi sitten?
jussi101
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 29 Maalis 2011, 17:24

Tuo ohjausvaihteen rattiakselin vasemman puoleinen välys on lienee tuo "thrust piece" osan vaihtotapaus?
alpine3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 07 Heinä 2021, 02:22
Paikkakunta: Kajaani

Kannattaa kokeilla myös päivittää EPS:n ohjelmisto viimeisimpään jos mikään muu ei auta. Vuoden 2013 F25:ssa oli samanlainen vika ohjauksessa joka korjaantui em. päivityksellä.
BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
jussi101
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 29 Maalis 2011, 17:24

Autoon on nyt vaihdettu reaktiotangot molemmille puolille sekä ohjauskulmat säädetty. Saatu raportin mukaan ohjearvojen sisään. Nyt kulkee kuta kuinkin suoraan, mutta moottoritiellä ottaa edelleen hieman tuulta kuorma-autojen ja rekkojen ilmavirrasta ja tekee pienen sivuttaisliikkeen ohituksen aikana. Lisäksi rattiin tuntuu ainakin yli 100km/h nopeuksilla näennäisen tasaisellakin moottoritiellä pientä tärinää. Renkaat ovat uudet ja tasapainoitetut. Ajaessa keskellä tuntuu edelleen jonkunlainen pykälä ohjaustuntumassa.
jussi101
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 29 Maalis 2011, 17:24

Pohdin tuota alpine3:n ehdotusta ohjelmistopäivityksestä. Käsittääkseni autossa pitää olla joku vika, jotta huolto suostuu päivittämään i-level ohjelmiston. Tiedä sitten riittäisikö epäily EPS-ohjelmiston bugeista.
Furior
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 18 Tammi 2013, 03:44
Auto: -14 F34 320d GT xDrive M-Sport

jussi101 kirjoitti: 09 Marras 2021, 21:12 Pohdin tuota alpine3:n ehdotusta ohjelmistopäivityksestä. Käsittääkseni autossa pitää olla joku vika, jotta huolto suostuu päivittämään i-level ohjelmiston. Tiedä sitten riittäisikö epäily EPS-ohjelmiston bugeista.
Ei tarvi olla vikaa. Ainakin Jyväskylän Laakkosella päivittivät huollon yhteydessä pyydettäessä, maksoi muistaakseni jotain 230e hujakoilla.
Vastaa Viestiin