jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 219
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 15:28
Auto: X5 xDrive40e

Re: 330e

ViestiKirjoittaja jva » 19 Helmi 2017, 08:48

Markku J kirjoitti:Tilasin 530e:n koeajamatta minkäänlaista hybridiä. Hiukan huolestuttaa, kuinka tehottoman tuntuinen tämä on. Miltä 330e:llä tuntuu taajama-ajon kiihtyvyys ja ajon vaivattomuus voimalinjan osalta ? Mitään sporttia en kaipaa enkä odota saavani, mutta kun vaihtoehtona oli koeajamani 520 dA xDrive, niin vertailu siihen on mietteissä. Ajoin joskus koeajon 320i:llä (F30) ja se tuntui aika tehottomalta (itselläni tosin oli tuolloin tehokkaampi 335i verrokkina, mikä loi väärän vertailukohdan).


Sen kokemuksen perusteella mitä minulla nyt on X5 40e:stä, niin en olisi huolissani 530e:n tehottomuudesta.
E-boost toimii varsin hyvin, ainakin X5 liikahtaa ihan ripeästi e-boostin siivittämänä 2-litraisella neloskoneella.

Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1171
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:41
Auto: 530e G30 ja S90 D4 Inscription
Paikkakunta: Tuusula

Re: 330e

ViestiKirjoittaja Markku J » 08 Maalis 2017, 06:03

Onko näissä Bemarin hybrideissä ajoakun lisäksi tavallinen "starttiakku" ? Jos on, niin ladataanko se myös ajoakkua ladatessa ? Mille laitteille se syöttää virtaa ?
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA vm 2010.

[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 07 Loka 2016, 07:42
Auto: 2016 F30 330e
1996 E39 528i
Paikkakunta: Oulu

Re: 330e

ViestiKirjoittaja [Zei-M-Zei] » 08 Maalis 2017, 10:38

On siellä ihan normaali 12V akku, jonka kautta virta menee 12V järjestelmille - suurin osahan sähköjärjestelmistä on edelleen perinteistä 12V tekniikkaa. Tuon 12V akun lataus tosiaan tulee suurjänniteaukston kautta, eli sitä ladataan tarpeen mukaan myös silloin kun ajoakustoa ladataan. Erillistä "perinteistä" hihnapyöritteistä laturia autossa ei ole. "Serpentiini remmi" keulasta on poistunut, ja siellä on ainoastaan mekaanisesti pyöritettävä (sähköisesti säätyvä) vesipumppu remmivetoisena.
Esim. Starttimoottorille (jota tarvitaan mm. silloin kun moottori joudutaan käynnistämään auton ollessa paikallaan) virta tulee tuo 12V akun kautta.

toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 214
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 08:20
Auto: 330e

Re: 330e

ViestiKirjoittaja toukopouko » 08 Maalis 2017, 10:52

330e:ssä oli muuten peräti kaksi noita 12V akkuja. Yksi keulassa ja toinen perässä...
BMW 330e 2016 - kulutus Kuva

[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 07 Loka 2016, 07:42
Auto: 2016 F30 330e
1996 E39 528i
Paikkakunta: Oulu

Re: 330e

ViestiKirjoittaja [Zei-M-Zei] » 08 Maalis 2017, 11:20

Se keulan akku on pelkästään starttimoottorille.

toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 214
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 08:20
Auto: 330e

Re: 330e

ViestiKirjoittaja toukopouko » 08 Maalis 2017, 11:24

[Zei-M-Zei] kirjoitti:Se keulan akku on pelkästään starttimoottorille.


Mietinkin että miksi niitä on kaksi. Oliko tästä jossain peräti mustaa valkoisella? Kiinnostaisi jos autosta on jotain teknisempää kuvausta olemassa...
BMW 330e 2016 - kulutus Kuva

Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1171
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:41
Auto: 530e G30 ja S90 D4 Inscription
Paikkakunta: Tuusula

Re: 330e

ViestiKirjoittaja Markku J » 08 Maalis 2017, 18:50

[Zei-M-Zei] kirjoitti:On siellä ihan normaali 12V akku, jonka kautta virta menee 12V järjestelmille - suurin osahan sähköjärjestelmistä on edelleen perinteistä 12V tekniikkaa. Tuon 12V akun lataus tosiaan tulee suurjänniteaukston kautta, eli sitä ladataan tarpeen mukaan myös silloin kun ajoakustoa ladataan. Erillistä "perinteistä" hihnapyöritteistä laturia autossa ei ole. "Serpentiini remmi" keulasta on poistunut, ja siellä on ainoastaan mekaanisesti pyöritettävä (sähköisesti säätyvä) vesipumppu remmivetoisena.
Esim. Starttimoottorille (jota tarvitaan mm. silloin kun moottori joudutaan käynnistämään auton ollessa paikallaan) virta tulee tuo 12V akun kautta.


Aika mielenkiintoinen toteutus (vaikka lienee muissakin hybrideissä näin). Jos kaikki 12 V laitteet käyttävät tuota akkua, niin sitä varmaan joudutaan pitemmän ajon aikanakin lataamaan (valot, audiosysteemi, auton muu elektroniikka, ilmastoinnin kompressori, ilmapuhaltimet....). Saapa nähdä, kauanko akut kestävät. Ajoakkujenkin 6 v takuu tuntuu pitkältä, kun esim. jatkuvassa reissukäytössä olevan läppärin Li-ion akku kypsyy vuodessa-kahdessa.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA vm 2010.

Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 101
Liittynyt: 19 Syys 2016, 19:09

Re: 330e

ViestiKirjoittaja Autotohtori » 08 Maalis 2017, 19:30

Markku J kirjoitti:
[Zei-M-Zei] kirjoitti:On siellä ihan normaali 12V akku, jonka kautta virta menee 12V järjestelmille - suurin osahan sähköjärjestelmistä on edelleen perinteistä 12V tekniikkaa. Tuon 12V akun lataus tosiaan tulee suurjänniteaukston kautta, eli sitä ladataan tarpeen mukaan myös silloin kun ajoakustoa ladataan. Erillistä "perinteistä" hihnapyöritteistä laturia autossa ei ole. "Serpentiini remmi" keulasta on poistunut, ja siellä on ainoastaan mekaanisesti pyöritettävä (sähköisesti säätyvä) vesipumppu remmivetoisena.
Esim. Starttimoottorille (jota tarvitaan mm. silloin kun moottori joudutaan käynnistämään auton ollessa paikallaan) virta tulee tuo 12V akun kautta.


Aika mielenkiintoinen toteutus (vaikka lienee muissakin hybrideissä näin). Jos kaikki 12 V laitteet käyttävät tuota akkua, niin sitä varmaan joudutaan pitemmän ajon aikanakin lataamaan (valot, audiosysteemi, auton muu elektroniikka, ilmastoinnin kompressori, ilmapuhaltimet....). Saapa nähdä, kauanko akut kestävät. Ajoakkujenkin 6 v takuu tuntuu pitkältä, kun esim. jatkuvassa reissukäytössä olevan läppärin Li-ion akku kypsyy vuodessa-kahdessa.


Eikös noi 12 V akut oo perinteisiä akkuja (eikä litiumakkuja)?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1171
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:41
Auto: 530e G30 ja S90 D4 Inscription
Paikkakunta: Tuusula

Re: 330e

ViestiKirjoittaja Markku J » 09 Maalis 2017, 05:18

Autotohtori kirjoitti:
Markku J kirjoitti:
[Zei-M-Zei] kirjoitti:On siellä ihan normaali 12V akku, jonka kautta virta menee 12V järjestelmille - suurin osahan sähköjärjestelmistä on edelleen perinteistä 12V tekniikkaa. Tuon 12V akun lataus tosiaan tulee suurjänniteaukston kautta, eli sitä ladataan tarpeen mukaan myös silloin kun ajoakustoa ladataan. Erillistä "perinteistä" hihnapyöritteistä laturia autossa ei ole. "Serpentiini remmi" keulasta on poistunut, ja siellä on ainoastaan mekaanisesti pyöritettävä (sähköisesti säätyvä) vesipumppu remmivetoisena.
Esim. Starttimoottorille (jota tarvitaan mm. silloin kun moottori joudutaan käynnistämään auton ollessa paikallaan) virta tulee tuo 12V akun kautta.


Aika mielenkiintoinen toteutus (vaikka lienee muissakin hybrideissä näin). Jos kaikki 12 V laitteet käyttävät tuota akkua, niin sitä varmaan joudutaan pitemmän ajon aikanakin lataamaan (valot, audiosysteemi, auton muu elektroniikka, ilmastoinnin kompressori, ilmapuhaltimet....). Saapa nähdä, kauanko akut kestävät. Ajoakkujenkin 6 v takuu tuntuu pitkältä, kun esim. jatkuvassa reissukäytössä olevan läppärin Li-ion akku kypsyy vuodessa-kahdessa.


Eikös noi 12 V akut oo perinteisiä akkuja (eikä litiumakkuja)?


Sent from my iPhone using Tapatalk


Näin oletan, mutta lyijyakunkin kestävyydessä on rankassa Webasto -käytössä tullut vastaan tapauksia, joissa akku on vaihtokunnossa 2-3 vuoden jälkeen. Mutta eipä tuo ole iso kustannus, jos ajoakut kestävät.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA vm 2010.

[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 07 Loka 2016, 07:42
Auto: 2016 F30 330e
1996 E39 528i
Paikkakunta: Oulu

Re: 330e

ViestiKirjoittaja [Zei-M-Zei] » 09 Maalis 2017, 08:47

toukopouko kirjoitti:
[Zei-M-Zei] kirjoitti:Se keulan akku on pelkästään starttimoottorille.


Mietinkin että miksi niitä on kaksi. Oliko tästä jossain peräti mustaa valkoisella? Kiinnostaisi jos autosta on jotain teknisempää kuvausta olemassa...


Muistan jostain netinsyövereistä lukeneeni jonkinlaista kuvausta tästä, mutta en nyt heti löytänyt linkkiä. Ts. ainoa "varma" lähde on realoem:n kuvat ja sieltä vähän reverse-engineeringiä...

[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 07 Loka 2016, 07:42
Auto: 2016 F30 330e
1996 E39 528i
Paikkakunta: Oulu

Re: 330e

ViestiKirjoittaja [Zei-M-Zei] » 09 Maalis 2017, 08:54

Markku J kirjoitti:Aika mielenkiintoinen toteutus (vaikka lienee muissakin hybrideissä näin). Jos kaikki 12 V laitteet käyttävät tuota akkua, niin sitä varmaan joudutaan pitemmän ajon aikanakin lataamaan (valot, audiosysteemi, auton muu elektroniikka, ilmastoinnin kompressori, ilmapuhaltimet....). Saapa nähdä, kauanko akut kestävät. Ajoakkujenkin 6 v takuu tuntuu pitkältä, kun esim. jatkuvassa reissukäytössä olevan läppärin Li-ion akku kypsyy vuodessa-kahdessa.


Ilmastoinnin kompressori kuten myös 5kW "sähköinen webasto" on käsittääkseni tuon suurjänniteakuston takana (eli ei käytä 12V järjestelmää) - vaatisi muuten melko järeät kaapelit. Ainakin tuon kuvan perusteella vaikuttaisi olevan näin:
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=61_5144

ja kuten joku aikaisemmin mainitsikin, niin nuo 12V akut ovat tosiaan AGM (=lyijy) akkuja.

[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 07 Loka 2016, 07:42
Auto: 2016 F30 330e
1996 E39 528i
Paikkakunta: Oulu

Re: 330e

ViestiKirjoittaja [Zei-M-Zei] » 10 Maalis 2017, 07:40

[Zei-M-Zei] kirjoitti:
toukopouko kirjoitti:
[Zei-M-Zei] kirjoitti:Se keulan akku on pelkästään starttimoottorille.


Mietinkin että miksi niitä on kaksi. Oliko tästä jossain peräti mustaa valkoisella? Kiinnostaisi jos autosta on jotain teknisempää kuvausta olemassa...


Muistan jostain netinsyövereistä lukeneeni jonkinlaista kuvausta tästä, mutta en nyt heti löytänyt linkkiä. Ts. ainoa "varma" lähde on realoem:n kuvat ja sieltä vähän reverse-engineeringiä...



Itse itselleni vastaten, eli törmäsin tuohon aikaisemmin lukemaani teknisempään kuvatukseen uudelleen, joten laitetaan se tännekin jakoon (vaikka saattaakin olla monelle jo tuttu juttu):
http://www.bimmerfest.com/news/898889/b ... l-details/

El_Ucca
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 163
Liittynyt: 06 Loka 2011, 14:16

Re: 330e

ViestiKirjoittaja El_Ucca » 19 Kesä 2017, 17:50

Onnistuuko liikkellelähdöt talvella paremmin 330e:llä kuin normaalilla moottorilla? Muistaakseni teslasta oli aikoinaan sen tapaista juttua, että sähkömoottorilla pystytään vääntöä säätelmään tarkemmin ja täten liikkellelähdöt onnistuisivat liukkaalla sulavammin.
BMW 520d xDrive Touring 2017 (tilattu), BMW 530e M-sport 2018 (tilattu), Volvo V90 D5 AWD 2017, MB C200 AMG Line 2015

ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014

Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 101
Liittynyt: 19 Syys 2016, 19:09

Re: 330e

ViestiKirjoittaja Autotohtori » 19 Kesä 2017, 18:31

El_Ucca kirjoitti:Onnistuuko liikkellelähdöt talvella paremmin 330e:llä kuin normaalilla moottorilla? Muistaakseni teslasta oli aikoinaan sen tapaista juttua, että sähkömoottorilla pystytään vääntöä säätelmään tarkemmin ja täten liikkellelähdöt onnistuisivat liukkaalla sulavammin.


Kokemus vaan 330e:sta eikä muista takavetoisista bemareista talvella.

Sanoisin, että 330e toimii ihan hyvin, lähtee varsin pehmeästi kun pelkän jarrun nostaa. Toisaalta jos painaa kaasua, on vääntöä heti aika paljon ja sutii helposti...

[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 07 Loka 2016, 07:42
Auto: 2016 F30 330e
1996 E39 528i
Paikkakunta: Oulu

Re: 330e

ViestiKirjoittaja [Zei-M-Zei] » 20 Kesä 2017, 06:54

ihan hyvin liikkeelle pääsee talvella - nyt kun tarkemmin ajattelee, niin ehkä paremmin jäätiköltä lähtee tämä 330e, kuin edellinen F30 320d, toki painoa taka-akselin päällä on akkujen vuoksi enemmän. Sähköllä toki tuo vääntö on tasaisempi, mutta automaatti kompensoit tuota myös pelkissä polttomoottorimalleissa, joten ei tuota isommin ole tullut ajatelleeksi. Yleensä aina etuvetoiset nastakuskit jäävät raapimaan risteykseen, siinä vaiheessa kun takavetokitkakuski on jo liikkeellä :-)

Kyllä nämä aikojen saatossa ovat kehittyneet hurjasti. Kokemusta on toisen generaation 3-sarjalaisista (E30) lähtien jokaisesta 3-sarjalaisesta, ja aina on ajo-ominaisuuksissa parempaan päin menty, vaikkei henkilökohtaisesti 90-luvun alussa edes E30:ssä tarvinnut hiekkasäkkiä peräkopissa pinnoitetuilla MacRippereillä joissa toki oli nastat, mutta mitä kylmempi oli niin sitä kovemmaksi kumiseos meni...

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3410
Liittynyt: 18 Loka 2012, 16:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: 330e

ViestiKirjoittaja salmol » 20 Kesä 2017, 19:12

[Zei-M-Zei] kirjoitti:automaatti kompensoit tuota myös pelkissä polttomoottorimalleissa, joten ei tuota isommin ole tullut ajatelleeksi. Yleensä aina etuvetoiset nastakuskit jäävät raapimaan risteykseen, siinä vaiheessa kun takavetokitkakuski on jo liikkeellä :-)

Oletko kännissä vai pilvessä? Etuvetoiset menee horisonttiin vielä kun nämä miettii että pitäisikö lähteä vai ei. Ainakin pääkaupungin jäillä.
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 101
Liittynyt: 19 Syys 2016, 19:09

Re: 330e

ViestiKirjoittaja Autotohtori » 20 Kesä 2017, 19:29

salmol kirjoitti:
[Zei-M-Zei] kirjoitti:automaatti kompensoit tuota myös pelkissä polttomoottorimalleissa, joten ei tuota isommin ole tullut ajatelleeksi. Yleensä aina etuvetoiset nastakuskit jäävät raapimaan risteykseen, siinä vaiheessa kun takavetokitkakuski on jo liikkeellä :-)

Oletko kännissä vai pilvessä? Etuvetoiset menee horisonttiin vielä kun nämä miettii että pitäisikö lähteä vai ei. Ainakin pääkaupungin jäillä.


Niinpä, etuvetoisessa painopiste yleensä jotain 60% vetävillä pyörillä, joten pitäisi lähteä viivalta paremmin.

toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 214
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 08:20
Auto: 330e

Re: 330e

ViestiKirjoittaja toukopouko » 20 Kesä 2017, 20:33

salmol kirjoitti:Oletko kännissä vai pilvessä? Etuvetoiset menee horisonttiin vielä kun nämä miettii että pitäisikö lähteä vai ei. Ainakin pääkaupungin jäillä.


Onko peppu kipeä vai happivajetta yläkerrassa kun tuollasia hourailet? Otahan vähän happea ja yritä uudelleen.
BMW 330e 2016 - kulutus Kuva

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 514
Liittynyt: 19 Syys 2015, 21:39
Auto: F31 318dA -14
Paikkakunta: Nokia

Re: 330e

ViestiKirjoittaja Wonderi » 21 Kesä 2017, 00:32

Takavedolla ja jopa nastattomilla renkailla pääsee helposti keskiverto etuvetoautoilijan edelle lähdössä, kun on hereillä valon vaihtuessa ja käyttää kaasupoljinta ajatuksen kanssa eikä sutimisenestoa vasten. Kesäautoillessa saman tempun saa usein tehtyä rätti-Sitikan 29 hevosvoimallakin, muutaman autonmitan jälkeen Audi-miehet sitten heräävät ja ärsyyntyneenä polkaisevat kaasun pohjaan.

Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 101
Liittynyt: 19 Syys 2016, 19:09

Re: 330e

ViestiKirjoittaja Autotohtori » 21 Kesä 2017, 13:33

Wonderi kirjoitti:Takavedolla ja jopa nastattomilla renkailla pääsee helposti keskiverto etuvetoautoilijan edelle lähdössä, kun on hereillä valon vaihtuessa ja käyttää kaasupoljinta ajatuksen kanssa eikä sutimisenestoa vasten. Kesäautoillessa saman tempun saa usein tehtyä rätti-Sitikan 29 hevosvoimallakin, muutaman autonmitan jälkeen Audi-miehet sitten heräävät ja ärsyyntyneenä polkaisevat kaasun pohjaan.


Mutta eikös se ole ihan fysiikkaa, että jos vetävien pyörien päällä on 60% painosta eikä esim. 45%, niin lähtee paremmin ensimmäiset metrit viivalta?

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google Adsense [Bot] ja 4 vierailijaa