F34 Remontti + Viritys.

F30, F31, F32, F33, F34, F36
santtu1975
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 23
Liittynyt: 29 Maalis 2016, 17:21
Auto: BMW 320i GT xDrive

Hei. uutena palstalaisena heti kyselemässä teknisiä neuvoja ja mielipiteitä kokeneemmilta bemaristeilta.
Itse ostin viimevuonna ensimmäisen BMW:ni, Kyseessä on BMW 320iA GT xDrive vm-2013.
Kyseinen ajoneuvo oli ollut ennen minulle tulemistani "ammattiajossa" (=Taxi) ja sillä oli ajettuna runsaasti kahden vuoden ikäänsä nähden.
Itse olen tyytyväinen autoon, näyttää ja tuntuu "oikealta", mutta koneen käyntiääni alkaa pikkuhiljaa kuulostamaan siltä (aika voimallista "naputtamista" alkaa olemaan kuultavissa, etenkin kylmällä koneella, mutta ei kokonaan häviä koneen lämmettyäkään), että koneen avaaminen ja jonkin asteinen koneremontti alkaa valitettavasti olemaan kohta edessä (kilometrit tällähetkellä 271000km).

Kysyisinkin nyt kokenemmilta henkilöiltä, että mitä koneesta olisi kyseisillä kilometreillä oletettavasti menossa uusiksi? Ja samalla on herännyt kiinnostus siihen, että kun konetta oltaisiin avaamassa, niin mitäs jos moottorin speksaisikin tuota 328i:a vastaavaksi, silloin olisi ilmeisesti ainakin männät menossa uusiksi (ne saattaa olla menossa jokatapauksessa tuossa remontin yhteydessä, vai?), kun lisä teho ei olisi ollenkaan pahitteeksi. Eli nyt olisi mielessä saada kaksi kärpästä samalla iskulla, eli remontti ja tehonnosto. Neuvoja asiasta kaipailisin.

Samalla käynyt mielessä, että mikäli tehojen nosto onnistuisi, niin koska myös jarrulevyt ja palat alkavat olla tällähetkellä pikkuhiljaa tiensä päässä, niin noiden M-performancen jarrujen asennus myös kiinnostaisi, onko kyseisistä jälkiasennus-sarjoista mitä kokemusta? (täysellisiä M-performancen sarjoja näyttäisi olevan myynnissä noin 2000€:n hintaan, + tietysti asennus päälle).
Flaps_40
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 24 Maalis 2016, 13:27

santtu1975 kirjoitti:Hei. uutena palstalaisena heti kyselemässä teknisiä neuvoja ja mielipiteitä kokeneemmilta bemaristeilta.
Itse ostin viimevuonna ensimmäisen BMW:ni, Kyseessä on BMW 320iA GT xDrive vm-2013.
Kyseinen ajoneuvo oli ollut ennen minulle tulemistani "ammattiajossa" (=Taxi) ja sillä oli ajettuna runsaasti kahden vuoden ikäänsä nähden.
Itse olen tyytyväinen autoon, näyttää ja tuntuu "oikealta", mutta koneen käyntiääni alkaa pikkuhiljaa kuulostamaan siltä (aika voimallista "naputtamista" alkaa olemaan kuultavissa, etenkin kylmällä koneella, mutta ei kokonaan häviä koneen lämmettyäkään), että koneen avaaminen ja jonkin asteinen koneremontti alkaa valitettavasti olemaan kohta edessä (kilometrit tällähetkellä 271000km).
Hei. Siis bensakoneinen auto kuitenkin? Moottorina N20?

Kyllä tuo uutenakin "naputtaa", suuttimet ne siellä muistuttelee korkeapaineista.
Kartsa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 144
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 18:00
Auto: EX BMW 320iA Xdrive touring LNE 2013
Subaru

Minulla myös naputtanut uudesta saakka. Yhdessä paikassa kerrottiin äänilähteeksi suuttimet ja toisaalla korkeapainepumppu. En ole enää jaksanut välittää asiasta, vaikka hävettää toisinaan parkkiksella ääni. Auto on ajettu nyt vain 48000km

https://onedrive.live.com/redir?resid=8 ... ideo%2cmp4
ocram
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 23 Marras 2014, 19:51
Auto: Volvo ex.F31 328i Xdrive M-sport

Omassakin naputus on aika voimakasta, häviää kuitenkin koneen lämmettyä.

Jakopään osat ovat ilmeisesti vaihtuneet 2015 alusta kestävämpiin, tästä on ollut jonkinverran juttua jenkkifoorumeilla. http://www.rightfootdown.com/automotive ... s-n26-too/
santtu1975
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 23
Liittynyt: 29 Maalis 2016, 17:21
Auto: BMW 320i GT xDrive

Kartsa kirjoitti:Minulla myös naputtanut uudesta saakka. Yhdessä paikassa kerrottiin äänilähteeksi suuttimet ja toisaalla korkeapainepumppu. En ole enää jaksanut välittää asiasta, vaikka hävettää toisinaan parkkiksella ääni. Auto on ajettu nyt vain 48000km

https://onedrive.live.com/redir?resid=8 ... ideo%2cmp4

Olen muutamaa vastaavaa kuunnellut parkkipaikoilla ja kyllä omassa autossani tuo naputus on selkeästi voimakkaamman oloista kuin noissa "verrokeissa" (kone tosiaan tuo bensiini N20B20).

Tosiaan kilometrejä koneella no takana tuo 271tkm. niin kyllä se koneessa varmasti jossain näkyy. Eikä kyllä huvittaisi odottaa sitä että koska sieltä koneesta kuuluu "naps" ja totaali tuho edessä.
Siksi olisi suunnitteilla remontointi ja samalla virittäminen tehokkaammaksi (tuo vakio kaksilitrainen on mielestäni hieman alitehoinen tuohon nelivetoiseen GT:en).
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

santtu1975 kirjoitti:Olen muutamaa vastaavaa kuunnellut parkkipaikoilla ja kyllä omassa autossani tuo naputus on selkeästi voimakkaamman oloista kuin noissa "verrokeissa" (kone tosiaan tuo bensiini N20B20).

Tosiaan kilometrejä koneella no takana tuo 271tkm. niin kyllä se koneessa varmasti jossain näkyy. Eikä kyllä huvittaisi odottaa sitä että koska sieltä koneesta kuuluu "naps" ja totaali tuho edessä.
Siksi olisi suunnitteilla remontointi ja samalla virittäminen tehokkaammaksi (tuo vakio kaksilitrainen on mielestäni hieman alitehoinen tuohon nelivetoiseen GT:en).
Saahan sitä vaihtaa sinne vaikka mitä jos rahaa on. Tuohon bensakoneeseen vaan ei taida olla mitään erityistä riskikohdetta joten esim. jakopään remppa voi olla turha, koska ongelmat siinä on nimenomaan diesel-koneissa. Itse en varulta vaihtelisi osia varsinkaan kun siihen ei taida olla mitään tyyppivikaa joka laukeaisi kilometrien edetessä. Varmaan suuttimet vaihtamalla meteli hiljenee, mutta miksi vaihtaa jos ne toimii. No, jokainen tyylillään.

Jos tehoa haluat, niin esim. joku boxi, hae vaikka hakusanoilla "N20 stage 2 BMW" tai jotain.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Kartsan videon ääni tuskin tulee suuttimista, koska kuuluu selkeimmin selvästi koneen pakopuolella. Imusarjaruiskussa se kuuluu imupuolelta ja suoraruikkarilta voisi odottaa suutinsoundia keskemmältä.

Etenkin jos tuo vaimenee koneen lämmetessä (ja/tai öljynpaineiden noustessa), niin meikäläisen ääni pakopuolen vuotavalle hytikkapainimelle, joka ei vielä ole saanut venttiilinvälystä hollattua kohdalleen. Vaihtamista varten pitää todennäköisesti (=ei kokemusta bemarista, saattaa olla keinuvivut niin ettei tartte nokkaa nostaa pois) purkaa yläpuolelta koristeet ja oheishilut pois, avata venttiilikotelo ja irroittaa nokka-akseli, eli ei sinänsä ylitsepääsemätön jumppa, mutta tietää toki ruuvaamista.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Kartsa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 144
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 18:00
Auto: EX BMW 320iA Xdrive touring LNE 2013
Subaru

Aero kirjoitti:Kartsan videon ääni tuskin tulee suuttimista, koska kuuluu selkeimmin selvästi koneen pakopuolella. Imusarjaruiskussa se kuuluu imupuolelta ja suoraruikkarilta voisi odottaa suutinsoundia keskemmältä.

Etenkin jos tuo vaimenee koneen lämmetessä (ja/tai öljynpaineiden noustessa), niin meikäläisen ääni pakopuolen vuotavalle hytikkapainimelle, joka ei vielä ole saanut venttiilinvälystä hollattua kohdalleen. Vaihtamista varten pitää todennäköisesti (=ei kokemusta bemarista, saattaa olla keinuvivut niin ettei tartte nokkaa nostaa pois) purkaa yläpuolelta koristeet ja oheishilut pois, avata venttiilikotelo ja irroittaa nokka-akseli, eli ei sinänsä ylitsepääsemätön jumppa, mutta tietää toki ruuvaamista.
Ääni ei lähde pois öljyn paineella/lämmöllä vaan pysyy samana. Minulla oli 80-luvulla D-mallin Opeli, jossa oli myös hydraulinen venttiilinvälyksen tasaus, joten tasaimen ääni on tuttu.
Ostin auton Espoon Laakkoselta, jossa vakuutettiin äänen tulevan korkeapainesuuttimista. Saman diagnoosin antoi Lohjalla paikallinen BMW merkkihuolto. Viime kesänä(2015) käytin autoa ennen takuun päättymistä (09/15) Jyväskylän Laakkosella ilmaisessa takuutarkastuksessa, jolloin mainitsin äänestä. Siellä sanottiin äänen tulevan korkeapainepumpusta ja olevan normaalia. Kerrottakoon vielä se, että auto oli liikkeen koeajoauto ja ajettu silloin 6426km kun sen ostin äänineen päivineen.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Ahh, eroaa poistumisen (tai oikeastaan poistumattomuuden) osalta siis Santun autosta, hänhän mainitsi äänen vaimenemisen auton lämmetessä.

Mutta tosiaan jännä, jos noin paljon selkeämmin kuuluu suuttimien ääni koneen pakopuolelle. En eilen pikaisella surffailulla löytänyt pumpun sijaintia, joten siitä en sano mitään.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
santtu1975
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 23
Liittynyt: 29 Maalis 2016, 17:21
Auto: BMW 320i GT xDrive

Eli nyt sitten ilmeisesti hyvin epävarmaa mistä tuo "naputus" autossa johtuu. Tosiaan kylmänä ääni on erittäin paha ja lämpimänä "vain" paha. Mutta itseäni ainakin kyseinen ääni häiritsee ihan suunnattomasti, muuten niin hyväkuntoisessa (ja hienossa) autossa, että jotain sille haluaisi tehdä.
Mutta toisaalta kun asiaa lähestyy toisesta näkökannasta, niin mikäli moottoritehoja aikoo nostaa (on keinot sitten mikä tahansa), niin mitkä moottorin osat olisi siinä vaiheessa syytä uusia/tarkastaa näinkin paljon (271000km.) ajetusta autosta?
Kartsa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 144
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 18:00
Auto: EX BMW 320iA Xdrive touring LNE 2013
Subaru

Yleensähän syy koneremonttiin on lisääntynyt öljynkulutus tai totaalinen voimakato. Ajokilometrit ei välttämättä ole koneremontin aihe, eikä toi naputus.
Kun huollot tekee ajallaan tolla voi max. turbon vaihdolla ajaa vielä huomattavia kilometrimääriä.

Tehon lisäykseen katselisin tehokkaampaa autoa muistaen kuitenkin, että kaikki voima otetaan polttoaineesta (enemmän =enemmän)
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Tuo videon ääni sopisi mielestäni kyllä venttiilin painimesta lähteväksi. Kuulostaa hyvin samnlaiselta , kuin aikoinaan D mallin kadetissa , jossa nokka akselin yksi nokka oli kulunut , niin että hydraulinen venttiilin nostin ei einää ylettänyt tasaamaan nokan ja painimen väliä , jolloin nokka hakkasi koneen pyöriessä nostimen kuppia saaden aikaan juuri tuollaisen kalkatuksen. Santun koneen kilometreillä voisi nokka jo ollakin kulunut.
Kartsa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 144
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 18:00
Auto: EX BMW 320iA Xdrive touring LNE 2013
Subaru

melperri kirjoitti:Tuo videon ääni sopisi mielestäni kyllä venttiilin painimesta lähteväksi. Kuulostaa hyvin samnlaiselta , kuin aikoinaan D mallin kadetissa , jossa nokka akselin yksi nokka oli kulunut , niin että hydraulinen venttiilin nostin ei einää ylettänyt tasaamaan nokan ja painimen väliä , jolloin nokka hakkasi koneen pyöriessä nostimen kuppia saaden aikaan juuri tuollaisen kalkatuksen. Santun koneen kilometreillä voisi nokka jo ollakin kulunut.
Jos tarkoitat tota minun kuvaamaa videota niin se on kuvattu 27.12.2013, jolloin auto oli ajettu n.6800km. Silloin kulunut nokka-akseli NOT.
Avatar
Rocky
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 85
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 11:33
Auto: 330D E90, 530D F10XDrive. Nyk. 320i F30XDrive

Se moottori on äänekäs jo uutena ! Minun 320i:llä on nyt ajettu 70000 km ja ulospäin kuuluva naputus on merkittävä ja muistuttaa jonkun toisen merkkisen dieselin ääntä. Tosin moottorin alavääntökin muistuttaa muutamien vuosien takaisia dieseleitä joten kannattaa hyväksyä se että kyseessä on mukavasti potkiva bensalla käyvä dieseli :) :) :) (suorakutonen 3.0D :thuup: :thuup: :thuup: :thuup: , ikävä ei tahdo lähteä millään !)
iwbwiwb
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 57
Liittynyt: 25 Syys 2015, 15:15
Auto: F30 LCI 320i A xDrive -16

Minulla on uusi 320i LCI ja isäni sanoi että moottori kuulostaa kuin vanha Mosse. :tong:
Samppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 235
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016

iwbwiwb kirjoitti:Minulla on uusi 320i LCI ja isäni sanoi että moottori kuulostaa kuin vanha Mosse. :tong:
Aika jännää. Minullakin nimittäin on muutaman päivän vanha 320i B48-moottorilla ja itse taas olen ihastellut sitä moottorin hiljaisuutta N20:een verrattuna. Ei minulla kyllä kuulu kuin pientä sirinää pellin alta olipa motti kylmä tai lämmin. Pakoputkien päistä tuleva pörinä on isoin ääni, joka kertoo moottorin käyvän. Kai sinullakin B48-motti kuitenkin on?
iwbwiwb
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 57
Liittynyt: 25 Syys 2015, 15:15
Auto: F30 LCI 320i A xDrive -16

Samppa kirjoitti:Aika jännää. Minullakin nimittäin on muutaman päivän vanha 320i B48-moottorilla ja itse taas olen ihastellut sitä moottorin hiljaisuutta N20:een verrattuna. Ei minulla kyllä kuulu kuin pientä sirinää pellin alta olipa motti kylmä tai lämmin. Pakoputkien päistä tuleva pörinä on isoin ääni, joka kertoo moottorin käyvän. Kai sinullakin B48-motti kuitenkin on?
On B48, koettu äänekkyys on tietenkin subjektiivista, mutta on se kovaääninen kun vertauskohtana ovat riisikuppien ompelukonemoottorit. Kuulostaa enemmän dieseliltä kuin bensakoneelta. Tämä siis ulkona kuunneltuna, sisätiloihin ei kuulu paljoa.
Samppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 235
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016

iwbwiwb kirjoitti:
Samppa kirjoitti:Aika jännää. Minullakin nimittäin on muutaman päivän vanha 320i B48-moottorilla ja itse taas olen ihastellut sitä moottorin hiljaisuutta N20:een verrattuna. Ei minulla kyllä kuulu kuin pientä sirinää pellin alta olipa motti kylmä tai lämmin. Pakoputkien päistä tuleva pörinä on isoin ääni, joka kertoo moottorin käyvän. Kai sinullakin B48-motti kuitenkin on?
On B48, koettu äänekkyys on tietenkin subjektiivista, mutta on se kovaääninen kun vertauskohtana ovat riisikuppien ompelukonemoottorit. Kuulostaa enemmän dieseliltä kuin bensakoneelta. Tämä siis ulkona kuunneltuna, sisätiloihin ei kuulu paljoa.
Niin saattaahan se olla, että kun pari vuotta on kuunnellut X1:n sepelimyllyltä kuulostavaa nelosdieseliä, niin mikä tahansa bensamoottori kuulostaa kuiskaukselta :lol: Väitän kyllä silti, että B48:n käyntiääni on selvästi N20:ä pehmeämpi.

Mutta ettei nyt ihan asian vierestä höpöttelyksi mene, niin kyllä noissa suorasuihkubensoissa tuppaa karkeahko tyhjäkäynti olemaan ja se on aivan normaalia. Suuttimet kai ne naputtavat. Aikoinaan kun omistin E90 325i:n, joka oli jo suorasuihku, niin melkoista rallatusta sekin piti heti uudesta asti. Ei ollut sellainen silkinpehmeä suoran kuutosen hyrinä, mitä niissä aiemmin tapasi olla...
iwbwiwb
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 57
Liittynyt: 25 Syys 2015, 15:15
Auto: F30 LCI 320i A xDrive -16

Samppa kirjoitti:Niin saattaahan se olla, että kun pari vuotta on kuunnellut X1:n sepelimyllyltä kuulostavaa nelosdieseliä, niin mikä tahansa bensamoottori kuulostaa kuiskaukselta :lol: Väitän kyllä silti, että B48:n käyntiääni on selvästi N20:ä pehmeämpi.

Mutta ettei nyt ihan asian vierestä höpöttelyksi mene, niin kyllä noissa suorasuihkubensoissa tuppaa karkeahko tyhjäkäynti olemaan ja se on aivan normaalia. Suuttimet kai ne naputtavat. Aikoinaan kun omistin E90 325i:n, joka oli jo suorasuihku, niin melkoista rallatusta sekin piti heti uudesta asti. Ei ollut sellainen silkinpehmeä suoran kuutosen hyrinä, mitä niissä aiemmin tapasi olla...
OK. N20:n käyntiäänestä ei ole kokemusta. Tämä nykyinen auto on mun ensimmäinen bemari ja ensimmäinen auto jolla on suorasuihkutus.
Vastaa Viestiin