F30 kosteutta umpion sisässä.

F30, F31, F32, F33, F34, F36
Uuno
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 21 Huhti 2011, 09:59
Auto: G30

Moi,

Ostin viikko sitten auton pienemmästä autoliikkeestä ja jo silloin havaitsin kosteutta umpioiden sisässä. Toiselta puolelta kosteus on hävinnyt, mutta kuskin puolella vesipisaroita näkyy vielä jonkin verran. Olen yrittänyt nyt hävittää kosteutta pitämällä pitkiä päällä (lämmön takia) ja ottamalla valonvaihtoluukun pois, mutta kosteus pysyy sitkeästi sisällä. Umpiostahan on löydyttyvä jotkut tuuletusreiät kondensioveden poistumista varten. Löytysikö joltakin tarkempaa kuvaa umpion rakenteesta, jotta voisin tarkistaa, että tuo tuuletus ainakin toimisi.

Enpä olis uskonut, että jo tässä vaiheessa piti avata ketju ensimmäistä vikaa varten. Auto on käyttöönotettu -13 ja mittarissa 62 tkm.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Myyjään yhteys ja umpiot vaihtoon. Ja kuivattaa voit vaikka hiustenkuivaajalla.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Uuno
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 21 Huhti 2011, 09:59
Auto: G30

Auto oli ns. myyntitilissä liikkeessä. Tiedä sitten kenen piikkiin se menisi. Käsittääkseni takuu kuuluu liikkeelle, kuka autoa myy. Otin myös vuoden FinnTakuun liikkeestä.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1850
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Jos autoa ostaessa jo huomasit kosteutta umpiossa eli tiesit ostavasi viallisen auton niin myyjän vastuu loppui siihen. Varsinkin jos kauppa tehtiin yksityisen myymästä autosta niin ei ole sitäkään vähää kuluttajasuojaa. Ehdotan valonvaihtoluukun lisäksi polttimoiden irrotusta ja auton pysäköintiä pariksi päiväksi keula kevätaurinkoon.
Uuno
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 21 Huhti 2011, 09:59
Auto: G30

Wonderi kirjoitti:Jos autoa ostaessa jo huomasit kosteutta umpiossa eli tiesit ostavasi viallisen auton niin myyjän vastuu loppui siihen. Varsinkin jos kauppa tehtiin yksityisen myymästä autosta niin ei ole sitäkään vähää kuluttajasuojaa. .
Tämä nyt tuskin pitää paikkansa? Myyjän olisi varmaankin pitänyt mainita asiasta kauppakirjassa, jotta heidän vastuu loppuisi. Autoliike on tässä myyjänä, koska kauppakirja on tehty minun ja autoliikken kesken.

Tämän threadin tarkoitus oli enemmänkin selvittää korjausvaihtoehtoja kuin kuluttajasuojaa, koska tämä ongelma ei varmasti ole ensimmäinen eikä viimeinen tapaus.

Otin luukut irti ja katsotaan miten kosteus häviää. Jossain pitäisi varmaan olla joku tuuletusreikäkin?
Avatar
Anssi79
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 550
Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
Auto: 330e M-Sport 2020
118ia M-Sport 2020
Paikkakunta: Espoo

Jos auto on myyntitilissä kauppa tehdään kahden yksityisen välillä, joten kuluttajansuojaa ei silloin ole
G20 330e M-Sport -20 -- F40 118ia M-Sport -20
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
Uuno
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 21 Huhti 2011, 09:59
Auto: G30

Anssi79 kirjoitti:Jos auto on myyntitilissä kauppa tehdään kahden yksityisen välillä, joten kuluttajansuojaa ei silloin ole
Rahaliikenne tapahtuu minun ja myyjän välillä kuten kauppakirjakin on tehty. Aikamoista asiakkaan harhaajohtamista, mikäli näin ei olisi.
Avatar
Anssi79
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 550
Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
Auto: 330e M-Sport 2020
118ia M-Sport 2020
Paikkakunta: Espoo

Uuno kirjoitti:
Anssi79 kirjoitti:Jos auto on myyntitilissä kauppa tehdään kahden yksityisen välillä, joten kuluttajansuojaa ei silloin ole
Rahaliikenne tapahtuu minun ja myyjän välillä kuten kauppakirjakin on tehty. Aikamoista asiakkaan harhaajohtamista, mikäli näin ei olisi.

Jos kauppakirjassa myyjänä on autoliike on autoliike vastuussa. Yleensä myyntitili autoissa autoliike toimii vain välittäjänä eli kauppa tehdään auton omistajan kanssa. Tässä tapauksessa liike on siis ottanut auton omiin nimiinsä?
G20 330e M-Sport -20 -- F40 118ia M-Sport -20
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Mitä sä itket jotain kuluttajansuojaa jos itse tiedostit kosteuden jo autoa katsoessas? Et voinu ennen kaupantekoa mainita asiasta, että "toi kuntoon niin ostan"?

Ei kaikki kosteus sieltä pois tuu luukkuja auki pitämällä tai kevätauringossa. Ime imurilla puoli tuntii tai pistä ilmankuivain tohottamaan autotallissa, irrota umpio kuivattelemaan ja tutki mistä vuotaa jos vuotaa tms. ;)
Uuno
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 21 Huhti 2011, 09:59
Auto: G30

masaf1 kirjoitti:Mitä sä itket jotain kuluttajansuojaa jos itse tiedostit kosteuden jo autoa katsoessas? Et voinu ennen kaupantekoa mainita asiasta, että "toi kuntoon niin ostan"?
Itken??? Sori jos pahoitin mielesi.

Kosteus on nyt lähtenyt pois. Pitää tarkemmin tutkiskella pesun yhteydessä miten pesun suunta vaikuttaa kosteuden syntyyn. Joskus olen ollut lukevinani, että kondensio on jollain enemmän ominaisuus xenoneissa.

Kauppakirja on siis minun ja liikkeen välinen. Annoin vanhan autoni heille vaihdossa.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

No ei "itket", enkä ole mieltä pahoittanut... mutta joku vastuu sentään pitäisi ostajallakin olla ja puhuva suu kertoo myyjälle jo kaupantekovaiheessa, että "noi täytyy korjauttaa". Niin uusi auto ja malli kuitenkin, että kyllä niissä umpioissa jokin falskaa / vialla ja voi tulla kalliiksikin jos tiiviin haluaa.
Vastaa Viestiin