F30 330e ja moottorinlämmitin, onko tarvetta?

Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 207
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 16:17
Auto: F30 330e

F30 330e ja moottorinlämmitin, onko tarvetta?

Viesti Kirjoittaja Sod-3 » 19 Syys 2016, 08:51

Hei vaan
Ajattelinpa availla tällaisen keskustelun. Omaan autooni on sovittu asennettavaksi säteilijä (ilmeisesti vain sellaisen tähän saa)? Ilman kantaanottavuutta vesikiertoinen/säteilijä, onko kyseiselle laitteelle tarvetta tässä autossa? Remotellahan saa lämmitettyä ainakin auton sisätilat/sähkömoottorin? Myyjä ei ollut varma, toimiiko sama moottoriin.

Onko sama käydä asennuttamassa laite myyjän piikkiin vai sovinko tilalle jotain muuta hilpaketta? Onko 330e:n ostaneet asennuttaneet moottorinlämmittimen?
kiitoksia mielipiteistä

toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 242
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 330e

Re: F30 330e ja moottorinlämmitin, onko tarvetta?

Viesti Kirjoittaja toukopouko » 19 Syys 2016, 10:27

Sama arvonta itsellä käynnissä. Olisi tosiaan kiva tietää onko nuo auton jäähdytysjärjestelmät mitenkään kontaktissa toisiinsa: autossahan on polttomoottorille ja sähköpuolelle erilliset jäähdytysjärjestelmänsä, onko niissä jokin lämmönvaihdin jonka kautta polttomoottori lämpiäisi sähköllä ajaessa tms? Jos ei ole (ja vaikka olisikin, riittääkö se hukkalämpö minnekään?), niin kai sille varmaan jotain lämpöä pitäisi saada jos sitä aikoo potkia käyntiin pakkasessa?

Mietityttää vaan ihan käytännön kannaltakin tuo kuvio, että pitääkö siihen sitten kahdella töpselillä tuoda virtaa ja onko siinä järkeä...
BMW 330e 2016 - kulutus Kuva

Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 207
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 16:17
Auto: F30 330e

Re: F30 330e ja moottorinlämmitin, onko tarvetta?

Viesti Kirjoittaja Sod-3 » 19 Syys 2016, 22:01

viimeinen lauseesi kiteyttää omankin ongelmani aika täydellisesti. Ihmetyttää, ettei myyjäorganisaatio oikein osaa sanoa siihen mitään. Kommentti "ei näihin yleensä ole lämmitintä laitettu" ei vielä ihan tyhjentävästi kerro, tarviiko sitä vai ei. Teoriassahan moottori ei pakkasella lähde käyntiin ennen kuin sähkö loppuu. Tiedä sitten, miten käytännössä. Jos tässä järkeviä olisi tehtaalla oltu, sähköhän lämmittäisi myös polttomoottorin. Kuka ties. Pitänee soittaa BMW geniusille :D tai laittaa mailia suoraan maahantuontiin.

wilho
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 118
Liittynyt: 21 Heinä 2010, 14:06
Auto: f15 x5 40e -16, f45 225 xe -16, e46 316ti -04

Re: F30 330e ja moottorinlämmitin, onko tarvetta?

Viesti Kirjoittaja wilho » 19 Syys 2016, 23:32

Moi,
Samaa mietin vaikka meillä ei juuri tätä autoa olekaan. Onkohan Pitkis nimimerkin takana olevalla herrasmiehellä i8ssa lohkolämppäri.

Näiden kanssahan käy niin että vaikka polttomoottoria, tai öljypohjaa siitä lämmittäisi pikkuisella lämmitysvastuksella, ajoviime taitaa jäähdyttää sen ennen kuin kone edes käynnistyy. Tosin kun pakkasta on yli -20C taitaa polttomoottori käynnistyä heti, joten lämmitys on järkevää vasta sen alapuolella? Täällä Pohjois-Suomessa varmaankin tuo lämppäri on järkevä, mutta silti edelleen mietin tätä edelleen. Voisi toki laittaa ainakin tuohon 225xe:hen kun se joutuu seisomaan ulkona...
2004 e46 316ti
2016 225xe
2016 x5 40e
ex f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci

Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 207
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 16:17
Auto: F30 330e

Re: F30 330e ja moottorinlämmitin, onko tarvetta?

Viesti Kirjoittaja Sod-3 » 23 Syys 2016, 09:59

Tuskin tälle periaatteessa on käyttöä lukuunottamatta tilanteita, joissa polttomoottori pärähtää suoraan käyntiin, eli kovat pakkaset.
Päätin tämän nyt asennuttaa, sillä erikseen siitä ei tarvitse mitään maksaa. Nyt pitäisi vielä miettiä sopiva paikka msport-puskurista, mihin töpselin laittaisi. Ikävästi hyppää valkoisesta autosta esille. Otan hyviä ideoita vastaan.

toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 242
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 330e

Re: F30 330e ja moottorinlämmitin, onko tarvetta?

Viesti Kirjoittaja toukopouko » 23 Syys 2016, 10:26

Sod-3 kirjoitti:Tuskin tälle periaatteessa on käyttöä lukuunottamatta tilanteita, joissa polttomoottori pärähtää suoraan käyntiin, eli kovat pakkaset.
Päätin tämän nyt asennuttaa, sillä erikseen siitä ei tarvitse mitään maksaa. Nyt pitäisi vielä miettiä sopiva paikka msport-puskurista, mihin töpselin laittaisi. Ikävästi hyppää valkoisesta autosta esille. Otan hyviä ideoita vastaan.
Oliko sulla tulossa sellanen perinteinen säteilylämmitin? Kuvia katsoessa näytti kuin moottori olisi aika hyvin koteloitu ympäriinsä vaimennusmateriaalilla, pitääköhän tuon lämmittimen tieltä purkaa noita suojauksia ja jääkö ne sitten pois? Eli vaikuttaakohan tuo meteliin?

Huuh mitähän tuon lämppärin kanssa tekisi :conf:
BMW 330e 2016 - kulutus Kuva

Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

Re: F30 330e ja moottorinlämmitin, onko tarvetta?

Viesti Kirjoittaja Autotohtori » 26 Syys 2016, 20:35

Eka viesti täällä, eka BMW koskaan tuli hankittua kesällä, 330e.

Itse en ajatellut lämppäriä hankkia, koska preconditioning lämppäri toimii hyvin. Toisaalta Etelä-Suomessa talvet nykyään aika leutoja. Ja viime talvella vaihtoautotarjontaa selatessani ei lohkolämmitin ainakaan näkynyt hinnoissa alle kolmevuotiaissa autoissa.

Eikös nykyöljyt ole paljon parempia voitelemaan myös kylmänä kuin joskus 20 v. sitten?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 616
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: 2 x F30 330e

Re: F30 330e ja moottorinlämmitin, onko tarvetta?

Viesti Kirjoittaja ssalmela » 26 Syys 2016, 21:34

En näe mitään tarvetta lisälämmittimelle 330e:ssä ainakaan Etelä-Suomessa. Pelkkää rahan ja energian hukkaa moinen harakoiden lämmittäminen.

Sitäpaitsi, eikös sillä akkujen jäähdytysnesteellä lämmitetä moottorinkin kiertovesi?
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i)

Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

Re: F30 330e ja moottorinlämmitin, onko tarvetta?

Viesti Kirjoittaja Autotohtori » 26 Syys 2016, 21:48

ssalmela kirjoitti:En näe mitään tarvetta lisälämmittimelle 330e:ssä ainakaan Etelä-Suomessa. Pelkkää rahan ja energian hukkaa moinen harakoiden lämmittäminen.

Sitäpaitsi, eikös sillä akkujen jäähdytysnesteellä lämmitetä moottorinkin kiertovesi?
En mäkään hankkisi mitään ylimääräisiä lämppäreitä, mutta luulisin, että alun jäähdytys on täysin bensiinimoottorista erillinen? Toisaalta luulo ei ole tiedon väärti, onko täällä joku viisas, joka tietäisi tämän?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 616
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: 2 x F30 330e

Re: F30 330e ja moottorinlämmitin, onko tarvetta?

Viesti Kirjoittaja ssalmela » 26 Syys 2016, 21:54

Autotohtori kirjoitti: En mäkään hankkisi mitään ylimääräisiä lämppäreitä, mutta luulisin, että alun jäähdytys on täysin bensiinimoottorista erillinen? Toisaalta luulo ei ole tiedon väärti, onko täällä joku viisas, joka tietäisi tämän?
Totta, olisi hyvä tietää miten se oikeasti menee. Konepellin alla kun on kaksi erillistä jäähdytysnestesäiliön kantta, iso ja pieni. Kuitenkin, kun autoni kävi epäillyn jäähdytysnesteen katoamisen takia Laakkosella, väittivät että on vain yksi nesteen kierto ja sieltä ei vuotoa löytynyt. Korjasivat kuulemma softalla, oli tullut joku hybriditekniikkaan liittyvä päivitys.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i)

Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 207
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 16:17
Auto: F30 330e

Re: F30 330e ja moottorinlämmitin, onko tarvetta?

Viesti Kirjoittaja Sod-3 » 26 Syys 2016, 22:10

Tähän olisi kyllä nyt mukava saada fakta että lämmittääkö se nyt kuitenkin myös moottoria. Minulla on keskiviikkona varattu aika säteilijän laittoon. En myöskään halua sitä turhaan laittaa. Ensinnäkään tuon koteloinnin vuoksi ja toisekseen sen vuoksi, ettei sitä siististi saa m-sport-puskuriin asennettua.
Täytyy huomenna vielä itsekin yrittää selvittää asiaa.

toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 242
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 330e

Re: F30 330e ja moottorinlämmitin, onko tarvetta?

Viesti Kirjoittaja toukopouko » 27 Syys 2016, 10:17

Olisi mahtavaa jos tämän jäähdytysjärjestelmän salat saisi jotenkin selvitettyä. Yritin tuossa realoemin kuvista seurata tuota putkien kulkua, mutta melko toivotonta se noiden kuvien perusteellakin on. Tuolla on tosiaan kaksi erillistä paisuntasäiliötä, joka minusta kyllä suoraan viittaa kahteen erilliseen piiriin, vai keksiikö joku miksi yhdessä piirissä olisi kaksi paisaria? Lisäksi järjestelmässä oli useampia sähköisiä pumppuja, venttiileitä, lauhduttimia, läpivirtauslämmitin yms.

Konkreettiset kysymykset IMO ovat:
-missä kierrossa tuo sähkötoiminen lämmitin on, sähkö- vai bensamoottorin? Lämmittääkö tämä YHTÄÄN sitä bensiinimoottoria?
-ovatko nuo poltto- ja sähköpuolen jäähdytysjärjestelmät täysin erilliset, vai onko niillä jokin lämmönvaihdin tai jotain?

Minua kiinnostaa siis lämmittääkö tuo preconditioning pelkästään sisäilman, vai lämmittääkö se myös moottorilla kiertävää nestettä. Toisekseen jos ajan sähköllä sen minkä sillä pääsee, onko tästä muodostunut hukkateho lämmittänyt polttomoottoria, vai meneekö se kaikki #muualle?

Onko kellään hyvää kontaktia jolta näitä voisi kysellä? Product geniuksen suorat yhteystiedot tms?

Btw: omakin auto herjasi vähästä nesteestä, lisäsin 4-5dl ja seurailen tilannetta.
BMW 330e 2016 - kulutus Kuva

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 684
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
Paikkakunta: Janakkala

Re: F30 330e ja moottorinlämmitin, onko tarvetta?

Viesti Kirjoittaja Aero » 27 Syys 2016, 10:39

Duoda... Olisiko joltain 330e omistajalta paha rasti tehdä pieni käytännön tutkimus? Jos niistä nesteistä saisi mitattua lämpötiloja A) Preconditionin ja B) pelkästään sähköllä ajetun lenkin jälkeen, niin siitähän sen tietäisi, lämpiääkö molempien paisarien nesteet noissa yhteyksissä ja jos lämpiää, lämpiääkö ne samaa tahtia. Sehän teitä oikeasti kiinnostaa enemmän kuin se, ovatko ne täysin samaa kiertoa, koska se on vaikuttava tekijä siihen, onko polttomoottorille luonnostaan lämmitystä ennenkö se tömähtää tulille.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Eerote
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 122
Liittynyt: 05 Huhti 2012, 22:30
Auto: F30 320i xDrive M Sport -16
ex.F10 520d -12
Paikkakunta: Mikkeli / Imatra

Re: F30 330e ja moottorinlämmitin, onko tarvetta?

Viesti Kirjoittaja Eerote » 27 Syys 2016, 11:17

toukopouko kirjoitti:Olisi mahtavaa jos tämän jäähdytysjärjestelmän salat saisi jotenkin selvitettyä. Yritin tuossa realoemin kuvista seurata tuota putkien kulkua, mutta melko toivotonta se noiden kuvien perusteellakin on. Tuolla on tosiaan kaksi erillistä paisuntasäiliötä, joka minusta kyllä suoraan viittaa kahteen erilliseen piiriin, vai keksiikö joku miksi yhdessä piirissä olisi kaksi paisaria? Lisäksi järjestelmässä oli useampia sähköisiä pumppuja, venttiileitä, lauhduttimia, läpivirtauslämmitin yms.
Samanlainen kahden paisuntasäiliön järjestelmä löytyy myös 320i:stä. Itse asiaa selvittelin ja pienempi säiliö liittyy B48 moottorin uudentyyppiseen välijäähdyttimeen joka on toteutettu nestekiertoisella lauhduttimella toisin kuin aiemmissa moottoreissa. Myös turbolle on tullut oma sähköinen vesipumppu ja päävesipummppu on muuttunut mekaaniseksi vs. N20 moottori jossa oli vain yksi sähköinen vesipumppu hoitamassa koko moottorin jäähdytystä.

Bimmerpostilta lainattu kuva uudesta välijäähdyttimestä:
Kuva

toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 242
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 330e

Re: F30 330e ja moottorinlämmitin, onko tarvetta?

Viesti Kirjoittaja toukopouko » 27 Syys 2016, 15:07

Aero kirjoitti:Duoda... Olisiko joltain 330e omistajalta paha rasti tehdä pieni käytännön tutkimus? Jos niistä nesteistä saisi mitattua lämpötiloja A) Preconditionin ja B) pelkästään sähköllä ajetun lenkin jälkeen, niin siitähän sen tietäisi, lämpiääkö molempien paisarien nesteet noissa yhteyksissä ja jos lämpiää, lämpiääkö ne samaa tahtia. Sehän teitä oikeasti kiinnostaa enemmän kuin se, ovatko ne täysin samaa kiertoa, koska se on vaikuttava tekijä siihen, onko polttomoottorille luonnostaan lämmitystä ennenkö se tömähtää tulille.
Tuohan se tietty toimisi. Laittaisi aamuksi preconditioningin päälle ja menisi mittailemaan sitten hieman myöhässä, kun tuo lämmitys on ehtinyt loppua. Nesteen saisi ainakin paisarista mitattua(tunnusteltua) vaikka sormen sinne tökkäämällä, mutta miten moottori? Näkeekö sen lämpötilan jostain idriven tms kautta? Pitääpä kokeilla vaikka huomisaamuksi ajastaa precondition vähän aikaisemmaksi ja kokeilla tökkiä nesteitä ja letkuja sormilla :)

Eerote:n tuoma lisätieto oli hyödyllistä, ilmeisesti tuo välijäähdytin käy pienemmillä lämmöillä kun sitä ei ole samaan nestekiertoon haluttu.
BMW 330e 2016 - kulutus Kuva

wilho
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 118
Liittynyt: 21 Heinä 2010, 14:06
Auto: f15 x5 40e -16, f45 225 xe -16, e46 316ti -04

Re: F30 330e ja moottorinlämmitin, onko tarvetta?

Viesti Kirjoittaja wilho » 27 Syys 2016, 15:36

Moi,

salavalikosta (ggl: "f30 hidden menu" -> https://youtu.be/TFJdW4Hy0yM) näkee lämmöt ennen käynnistystä tai siis liikkeellelähtöä ja voi päätellä onko jäähdytysvesi lämminnyt vai kiertääkö vain sisälämmitysvesi.

Meinasin noissa omissa hybriideissä tätä tutkia
2004 e46 316ti
2016 225xe
2016 x5 40e
ex f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci

Janisema
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 31 Touko 2016, 14:29
Auto: BMW 330e M-Sport

Re: F30 330e ja moottorinlämmitin, onko tarvetta?

Viesti Kirjoittaja Janisema » 27 Syys 2016, 16:55

ssalmela kirjoitti:
Autotohtori kirjoitti: En mäkään hankkisi mitään ylimääräisiä lämppäreitä, mutta luulisin, että alun jäähdytys on täysin bensiinimoottorista erillinen? Toisaalta luulo ei ole tiedon väärti, onko täällä joku viisas, joka tietäisi tämän?
Totta, olisi hyvä tietää miten se oikeasti menee. Konepellin alla kun on kaksi erillistä jäähdytysnestesäiliön kantta, iso ja pieni. Kuitenkin, kun autoni kävi epäillyn jäähdytysnesteen katoamisen takia Laakkosella, väittivät että on vain yksi nesteen kierto ja sieltä ei vuotoa löytynyt. Korjasivat kuulemma softalla, oli tullut joku hybriditekniikkaan liittyvä päivitys.
Mulla noin kuukausi takaperin auton sähkömoottori lopetti toimintansa n.20km ajon jälkeen, lisäksi flekti huusi lyhyenkin ajon jälkeen todella pitkään. Huollossa löytyi viaksi vuotava vesiletku imusarjan alta, auto ei ehtinyt huutaa vähäisestä j.nesteestä eikä auto jättänyt läikkiä. Samalla tehtiin tuo päivitys.
Epäilin itse heti kuumenemisongelmaa mutta en tiennyt että taka-akkujen jäähdytys on yhteydessä jollakin tavalla moottorin jäähdytykseen :conf:

Huollon jälkeen auton bensamoottori ja sähkömoottori on pelannut selvästi paremmin yhteen. Vieläkin erittäin tyyväinen ostoon, kulutus ollut 3,5l/100km 9,5kWh/100km.
330e M-Sport -16

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 684
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
Paikkakunta: Janakkala

Re: F30 330e ja moottorinlämmitin, onko tarvetta?

Viesti Kirjoittaja Aero » 27 Syys 2016, 17:42

toukopouko kirjoitti:Eerote:n tuoma lisätieto oli hyödyllistä, ilmeisesti tuo välijäähdytin käy pienemmillä lämmöillä kun sitä ei ole samaan nestekiertoon haluttu.
Itseasiassa se lisätieto vesittää ideani. Välijäähdyttimelle halutaan niin kylmää kuin mahdollista, jotta ahtoilma saadaan mahdollisimman kylmäksi (sama ilmamassa on tuolloin pienemmässä paineessa), joten jos kerran toinen kierto on sille, niin se ei varmana lämpiä vapaaehtoisesti.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 259
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: X5 xDrive40e

Re: F30 330e ja moottorinlämmitin, onko tarvetta?

Viesti Kirjoittaja jva » 27 Syys 2016, 19:42

Kiinnostaisi myös tietää miten e-malleissa tuo preconditioning toimii suhteessa moottorin esilämmitykseen. Toisaalta on myös niin että vaikka moottorin talvella esilämmittäisi, niin ellei lähde samantien maantienopeuksille eli polttomoottorikäytölle, niin esilämmitetty moottori on aika nopeasti kylmä = esilämmitys on turhaa.
Toisaalta, jos järjestelmä on rakennettu fiksusti, myös moottori lämpiää preconditionin yhteydessä JA pysyy lämpimänä sähköajon aikana, jolloin se ei käynnisty kylmänä siinäkään vaiheessa kun sähköajo muuttuu polttomoottoriajoksi.
No, tiedä häntä miten on - mutta kiinnostaisi kyllä tietää miten tuo homma e-malleissa pelaa?
Tosin omaan autooni en aio lämmitintä moottorille asentaa missään tapauksessa. Pääosa ajosta kun tulee sähköllä kaupungissa ja moottori on jokatapauksessa jo jäähtynyt esilämmityksen lämmöistä kun se käynnistyy.

Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 207
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 16:17
Auto: F30 330e

Re: F30 330e ja moottorinlämmitin, onko tarvetta?

Viesti Kirjoittaja Sod-3 » 27 Syys 2016, 21:15

Hyviä pointteja tuossa yllä. Soittelin tänään huoltopäällikölle ja hän oli siinä käsityksessä, että jäähdytyslinja olisi yhteydessä myös moottoriin. Ei kuitenkaan ollut satavarma. Lupasi pikaisesti selvittää asian ilmoittaa minulle. Laittelen sitten tännekin asiasta infoa. Kovin oli kuitenkin sitä mieltä, että ilman säteilijää pärjää. Pahoitteli sitä, että talvikokemuksia näistä on vielö vähän, eikä faktainfoa vielä ole.

Vastaa Viestiin