F30 330e ja moottorinlämmitin, onko tarvetta?

F30, F31, F32, F33, F34, F36
TomA
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 126
Liittynyt: 14 Syys 2015, 14:25

Tuossa on totta vain toinen puoli. Polttomoottoriautojen hyötysuhde, (siis energian/polttoaineen kulutus) parantunut viimevuosina valtavasti, joten hukkalämpöä ei vain aina riitä kylmillä keleillä jäähdytys/lämmityslaitteen veden lämmittämiseen moottorin pienellä kuormituksella. Webastot on yleistyneet etenkin diesel ajoneuvoissa juurikin tästä syystä. Toki matkustamon lämmittämiseen myöskin oiva varuste. Kyllä esilämmitys on edelleen järkevää Suomessa, mutta Suomen markkinat ei sanele, miten autonvalmistajat asioita toteuttavat. Niin pieni siivu heille.
Janisema
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 31 Touko 2016, 14:29
Auto: BMW 330e M-Sport -16 *myyty*

toukopouko kirjoitti:
Janisema kirjoitti:lohkolämmitin, siinä vastus, joka oli asennettu öljypohjan läpi, lämmitti öljypohjassa (valurautainen) olevaa öljyä. Sitten tuli moottorinlämmitin jossa lohkon kylkeen (alumiinia), autonvalmistajan tekemälle paikalle, asennettiin lämpösäteilijä. Tämä sitten taas lämmitti öljypohjassa olevaa öljyä. Öljyä lämmitettiin siksi että se olisi noteampaa ja voitelisi paremmin moottoria.
Toki nämä molemmat lämmittivät myös moottorin jäähdytysnestettä.
Hieman offtopic, mutta eikö enemmistö muuttorinlämmittimistä lämmitä juuri jäähdytysnestettä? Käsittääkseni vanha vastusmallinen lohkis asennettiin yleensä aina pakkaspropun reiästä koneen vesitilaan.

Veden ominaislämpökapasiteetti on huomattavasti suurempi kuin öljyn, lisäksi vedelle on moottorissa isot kanavat joita pitkin lämpö leviää koneessa. Jos lämmitettäisiin vain moottorin pohjassa olevaa parin litran öljymäärää, jäähtyisi öljy melko nopeasti kun avaimesta käännetään. Jos veden saa lämpimäksi, on lämpöä varastoitu koneeseen kertaluokkaa enemmän.
En ole moottoriasiantuntija vaan intohimoinen ajaja, hyvä että korjasit :D Se että lämmitetäänkö vettä vai öljyä suoraan ei ole ollut pointti, tarkoitus lohkolla on kumminkin notkistaa öljyä (vaikka sitten vettä lämmittämällä, joka lämmittää öljyä) jotta se voitelee moottoria paremmin = öljyt on parempia nykyään joten erillistä esilämmitystä ei tarvita. Se mistä olisin huolissani on nykyinen öljynvaihtoväli, itse puolitan sen suosiolla, uskon sen olevan ratkaisevampaa kun moottorin esilämmityksen. Varmaa on että öljy huononeen mitä kauemmin se on käytössä.

Offtopic: Vanha muisto - M20B20 koneeseen vaihdoin 2000-luvun alussa ekaa kertaa öljyt, ostin öljypöntöt ajatuksella 'valmistajan suositus on minimi', tilasin siis parasta mitä markkinoilla oli. Öljyt tyytyväisenä koneeseen ja viikon päästä koko moottori oli mustana öljystä. Selvitys fiksummalta 'laita mineraalia, se kone on niin vanha'. Hienot öljyt pois, mineraalia tilalle, jo loppu kilkatus koneesta ja öljyn hikoilu. Vähän myöhemmin tein E36 328i peräöljyn kanssa saman virheen. Liian hyvät öljyt perusperään, tuloksena hirvee rohina, huonompaa tilalle niin taas homma toimi. Nyttemmin olen jättänyt vaihtamiset ammattilaisille :lol: :blush:
545e M-Sport -21
ex: 330e M-Sport -16
Janisema
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 31 Touko 2016, 14:29
Auto: BMW 330e M-Sport -16 *myyty*

TomA kirjoitti:Tuossa on totta vain toinen puoli. Polttomoottoriautojen hyötysuhde, (siis energian/polttoaineen kulutus) parantunut viimevuosina valtavasti, joten hukkalämpöä ei vain aina riitä kylmillä keleillä jäähdytys/lämmityslaitteen veden lämmittämiseen moottorin pienellä kuormituksella. Webastot on yleistyneet etenkin diesel ajoneuvoissa juurikin tästä syystä. Toki matkustamon lämmittämiseen myöskin oiva varuste. Kyllä esilämmitys on edelleen järkevää Suomessa, mutta Suomen markkinat ei sanele, miten autonvalmistajat asioita toteuttavat. Niin pieni siivu heille.
Kyllä joka autolla ajetaan kalliitta talvitestejä ja ei niitä Suomea varten ajeta, vaan kaikkia kylmiä maita, niissä on jo markkinaa. Kyllä ne lisälämmittimet on yleistyneet juuri parantuneen hyötysuhteen vuoksi. Kirjoititkin jo tuossa vastauksen, niillä lämmitetään kabiinia ja samalla moottoria käynnistyksen jälkeen. Moottori ei ESIlämmitystä tarvitse, se on mukavuutta varten, ei moottorin suojelemiseksi tai käynnistyksen varmistamiseksi tänä päivänä. Kaikissa autoissa ei ole edes mahdollista asettaa esilämmitystä vaikka niissä on tuo erillinen lämmitin, näin oli esim Kia Sorennossa. Puoli minsaa lähöstä niin kabiinii tuli jo lämmitä ja kuski tykkäsi, en tiedä sitten olisiko siihen saannut kelloa lisävarusteena. Pari vuotta oli, seiso lentokenttäparkissa vähintää kerran kuussa pakkasessa parista päivästä viikkoon ja aina käyntiin ongelmitta, muutenkin oli ongelmaton auto tekniikan puolesta.
Edelleen, erillinen jälkiasennettava moottorin ESIlämmitin (defa,kalix, tms.) on turha kapistus R.I.P.
545e M-Sport -21
ex: 330e M-Sport -16
TomA
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 126
Liittynyt: 14 Syys 2015, 14:25

Janisema kirjoitti:
TomA kirjoitti:Tuossa on totta vain toinen puoli. Polttomoottoriautojen hyötysuhde, (siis energian/polttoaineen kulutus) parantunut viimevuosina valtavasti, joten hukkalämpöä ei vain aina riitä kylmillä keleillä jäähdytys/lämmityslaitteen veden lämmittämiseen moottorin pienellä kuormituksella. Webastot on yleistyneet etenkin diesel ajoneuvoissa juurikin tästä syystä. Toki matkustamon lämmittämiseen myöskin oiva varuste. Kyllä esilämmitys on edelleen järkevää Suomessa, mutta Suomen markkinat ei sanele, miten autonvalmistajat asioita toteuttavat. Niin pieni siivu heille.
Kyllä joka autolla ajetaan kalliitta talvitestejä ja ei niitä Suomea varten ajeta, vaan kaikkia kylmiä maita, niissä on jo markkinaa. Kyllä ne lisälämmittimet on yleistyneet juuri parantuneen hyötysuhteen vuoksi. Kirjoititkin jo tuossa vastauksen, niillä lämmitetään kabiinia ja samalla moottoria käynnistyksen jälkeen. Moottori ei ESIlämmitystä tarvitse, se on mukavuutta varten, ei moottorin suojelemiseksi tai käynnistyksen varmistamiseksi tänä päivänä. Kaikissa autoissa ei ole edes mahdollista asettaa esilämmitystä vaikka niissä on tuo erillinen lämmitin, näin oli esim Kia Sorennossa. Puoli minsaa lähöstä niin kabiinii tuli jo lämmitä ja kuski tykkäsi, en tiedä sitten olisiko siihen saannut kelloa lisävarusteena. Pari vuotta oli, seiso lentokenttäparkissa vähintää kerran kuussa pakkasessa parista päivästä viikkoon ja aina käyntiin ongelmitta, muutenkin oli ongelmaton auto tekniikan puolesta.
Edelleen, erillinen jälkiasennettava moottorin ESIlämmitin (defa,kalix, tms.) on turha kapistus R.I.P.
Jep, on tullut tehtyä testejä:o). Nuo öljytkin on kehittyneet ja paras voiteluteho saavutetaan nykyään moottorissa vasta määrätyn käyttöajan jälkeen, siksi vaihtoväliä voi huoletta kasvattaa. Tekniikka ja tuotekehitys menee eteenpäin. On hienoa, kun on saanut olla mukana haastavissa projekteissa.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Juu, jäähdytysjärjestelmän sekaan lohkolämppärit oli tapana tunkea. Säteilylätkistä ainakin osa lyödään öljypohjaan, osa taitaa mennä lohkon kylkeen.

Taitaa paras syy nestelämppärille nykypäivänä olla se, että sillä saa lämpöä jäähdytysnesteeseen, joka sitten kiertää lämppärin kennossa, josta pöhötetään sitä lämpöä sisälle, tuloksena sisätilojen nopeampi lämpiäminen. Juu, sähkölämmityskin on nykypäivää, mutta etenkin kovilla pakkasilla enemmän on enemmän.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Janisema kirjoitti:Ensin iso kiitos teille jotka jaksatte selvittää miten tämä hieno auto toimii, itse olen tyytynyt vain ajamaan ja nauttimaan, sekä metsästämään ilmaisia latauspisteitä :D

Minä jätän moottorinlämmittimen asentamatta, enkä kyllä ymmärrä mihin sellaista nykyaikana tarvitsee. Alunperinhän tälle kapistukselle oli nimi lohkolämmitin, siinä vastus, joka oli asennettu öljypohjan läpi, lämmitti öljypohjassa (valurautainen) olevaa öljyä. Sitten tuli moottorinlämmitin jossa lohkon kylkeen (alumiinia), autonvalmistajan tekemälle paikalle, asennettiin lämpösäteilijä. Tämä sitten taas lämmitti öljypohjassa olevaa öljyä. Öljyä lämmitettiin siksi että se olisi noteampaa ja voitelisi paremmin moottoria.
Toki nämä molemmat lämmittivät myös moottorin jäähdytysnestettä.
Nyt öljyt kehittyneet ja ovat notkeita aina vaikka pakkasta olisi kuinka paljon. Nyt autovalmistajat eivät enään suunnittele/valmista lohkolämmittimille paikkoja autoihin. Miksi ihmeessä siis meidän pitäisi laittaa ulkoista lämmitintä autoon johokin letkun väliin???

Se että Defa ja Kalix mainostaa vielä näitä ei kerro mitään. Jos mielestäsi kertoo, niin mielestäsi varmasti Nokia valmistaa parhaat puhelimet ja Kodak parhaat kamerat, maailma muuttuu, bisneksen täytyy muuttua myös. Onneksi Defa ja Kalix enemmässä määrin keskittyvät nykyään akkujen lataamiseen, ajoneuvoseurantaan ja turvallisuuteen, siellä bisnestä voikin tulevaisuudessa olla.

R.I.P. Moottorilämmitin 2020 sanon minä.
+1 Olen tasan samaa mieltä. Autot lämpiää nopeasti kun ilmastointikanavissa on vastukset, penkeissä ja ratissa lämmittimet. Myös öljyt ovat niin hyviä ettei tarvetta lämmitykselle ole. Eli ihan turhaa hommaa sanon ma. [emoji16]
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

+VTT:n labrojen perusteella moottorin esilämmityksestä ei ole mitään moottorin mekaanista kestoa parantavaa hyötyä auton normaalin elinkaaren aikana. Polttoaineen kulutusta toki pienentää vs. kylmä kone.

Se vaan, että jos tarvii käynnistää jostain -36 C alta yön jälkeen niin voi olla vähän hiljaista ilman esilämmitystä. Pari tuntia paahtoa noissa oloissa auttaa kummasti.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

masaf1 kirjoitti:+VTT:n labrojen perusteella moottorin esilämmityksestä ei ole mitään moottorin mekaanista kestoa parantavaa hyötyä auton normaalin elinkaaren aikana. Polttoaineen kulutusta toki pienentää vs. kylmä kone.

Se vaan, että jos tarvii käynnistää jostain -36 C alta yön jälkeen niin voi olla vähän hiljaista ilman esilämmitystä. Pari tuntia paahtoa noissa oloissa auttaa kummasti.
Meinaatko ettei lähtisi käyntiin? Mulla löpökone ulkona viikonlopun -30c ja lähti sekunnissa käyntiin hehkutuksen jälkeen. Ei ongelmaa. Ja bensakone lähtee kanssa takuulla jos akku kondiksessa. Missään lämpötilassa suomessa tuolle ei ole tarvetta.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Kyllähän ne käyntiin lähtee, mutta mikään öljy ei ole -30 C-asteisena riittävän notkeaa optimaalisen voitelun kannalta startatessa. Eli ei siitä esilämmityksestä ainakaan haittaa moottorin hyvinvoinnille ole.
TomA
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 126
Liittynyt: 14 Syys 2015, 14:25

salmol kirjoitti:
masaf1 kirjoitti:+VTT:n labrojen perusteella moottorin esilämmityksestä ei ole mitään moottorin mekaanista kestoa parantavaa hyötyä auton normaalin elinkaaren aikana. Polttoaineen kulutusta toki pienentää vs. kylmä kone.

Se vaan, että jos tarvii käynnistää jostain -36 C alta yön jälkeen niin voi olla vähän hiljaista ilman esilämmitystä. Pari tuntia paahtoa noissa oloissa auttaa kummasti.
Meinaatko ettei lähtisi käyntiin? Mulla löpökone ulkona viikonlopun -30c ja lähti sekunnissa käyntiin hehkutuksen jälkeen. Ei ongelmaa. Ja bensakone lähtee kanssa takuulla jos akku kondiksessa. Missään lämpötilassa suomessa tuolle ei ole tarvetta.

Hohoijaa, eiköhän tää vääntö kannatais jo päättää. On jo senverran tasokasta kannanottoa. Ps. Mulla lähtee 1/10 sek käyntiin -45.
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

Kyllä tuo näköjään ajettavaksi on tuo auto (330e) tarkoitettu, eikä seisotettavaksi. Viimeviikonloppuna olimme perheen kanssa toisella autolla reissussa, ja hybridi oli kotona latauksessa (akku latautui täyteen joskus perjantai-iltana). Reissusta palattuamme lähdin maanantai-iltana ajelemaan, mutta yllätys yllätys, ei suostunut lähtemään "max edrivella" mihinkään, vaan valitteli vaan että ajoakusto ei toimintakuntoinen sähköajoa varten. Varaustila oli 98%, mutta pelkän sähköajon kilometrinäyttö näytti vaan viivaa ---. Ajattelin että nytkö tämä porsi. Hetken kuluttua (ajettuani polttomoottorilla ehkä n. 5km) tuli ilmoitus että ajoakusto toimintakuntoinen ja max edrive asetuskin rupesi toimimaan, joskin polttomoottori käynnistyi huomattavasti aiemmin kuin normaalisti "auto edrive" asetuksilla. 10-15minuutin jälkeen kaikki toimi normaalisti jälleen (käsittääkseni akusto oli saavuttanut silloin normaalin toimintalämpötilansa).
Olettamuksenani on siis nyt että akusto oli 3 päivän aikana jäähtynyt (ulkolämpötila oli pyörinyt 0 molemmin puolin), ja sen vuoksi max edrive tai "auto asetuksen" sähköajo ei onnistunut ennekuin akusto taas lämpeni.

Tästä voisi taas vetää johtopäätöksen, että näyttää siltä että kannattaa ohjelmoida aina mahdollinen lähtöaika kylmissä olosuhteissa ja mahdollisesti myös ajastaa mukavuuslämmitys - tosin en ole vielä päässyt kokeilemaan lämmittääkö pelkkä lähtöajan asettaminen ajoakuston toimintalämpöiseksi ilman mukavuuslämmitystä.
Tähän mennessä on kokemusta vain yhdestä pakkasaamusta (-7), jolloin lähtöaika oli ohjelmoitu (+mukavuuslämmitys) ja sähköajo oli heti mahdollista ihan normaalisti (kuten kesälläkin), eikä minkään sortin ylimääräisiä "tehorajoituksia" ilmaantunut.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
wilho
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 140
Liittynyt: 21 Heinä 2010, 14:06
Auto: G05 45e, f15 40e -16, f45 xe -16, e46 316ti -04

Moi

meidän 225xe:ssä kävi sama homma viime viikolla, rouva soitti ja kysyi että menikö tämä sekaisin , mutta puhelun aikana sitten viivojen tilalle tuli kilometrit takas ja polttomoottori sammui. Taisi seisoa pari kolme päivää tosin laturissa kiinni myös.

Nyt kun on ollut kylmiä aamuja niin möhkön (x5) range tippuu 20-30%, ilman esilämmitystä, verrattuna siihen että ollut lämpöisessä tallissa.
2016 225xe
2020 x5 45e
ex f15 x5 40e, e46 316ti, f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci
ttkanen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 66
Liittynyt: 21 Syys 2015, 12:41

330e hankinta on mielessä, ja seisontalämmitykseen liittyviä kysymyksiä myöskin.

Oma tilanne on sellainen, että auto ei todennäköisesti läheskään aina olisi ladattavissa tolpasta, ja mahdollisista menetetyistä säästöistä huolimatta se ajo-ominaisuuksien puolesta kiinnostaa. Sen verran on tullut autolla ajeltua, että olen todennut akustojen latauksen toimivan ajoa ajatellen mukavasti, vaikka piuhaan ei autoa saakkaan.

Mutta riittääkö virtaa pakkaskelillä auton (sisätilojen) lämmitykseen "webastomaisesti" jos auto ei ole laturissa kiinni, olettaen että akusto ei ole täynnä. Kuinka paljon lämmitys akkuja kuluttaa? Onko kertynyt tästä kokemuksia?
Apaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 10 Elo 2016, 21:20
Auto: BMW F30 330e
Paikkakunta: Vantaa

ttkanen kirjoitti:330e hankinta on mielessä, ja seisontalämmitykseen liittyviä kysymyksiä myöskin.

Oma tilanne on sellainen, että auto ei todennäköisesti läheskään aina olisi ladattavissa tolpasta, ja mahdollisista menetetyistä säästöistä huolimatta se ajo-ominaisuuksien puolesta kiinnostaa. Sen verran on tullut autolla ajeltua, että olen todennut akustojen latauksen toimivan ajoa ajatellen mukavasti, vaikka piuhaan ei autoa saakkaan.

Mutta riittääkö virtaa pakkaskelillä auton (sisätilojen) lämmitykseen "webastomaisesti" jos auto ei ole laturissa kiinni, olettaen että akusto ei ole täynnä. Kuinka paljon lämmitys akkuja kuluttaa? Onko kertynyt tästä kokemuksia?
Jos on 2% akkua jäljellä niin ehkä lämmittää ehkä ei, suorittaa ehkä loppuun ehkä ei. Mitä enemmän pakkasta sitä enemmän oletettavasti käyttää akkua lämmitykseen, joten siitä varmaan kiinni paljon tarvii olla varastossa prosentteja. Ainakin näin omassa 2vk "kokemuksella"... :mus:
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

Epäilen kyllä että kovemmilla pakkasilla jää tekemättä, varsinkin jos akuston lämpötila on pudonnut tarpeeksi alhaiseksi, eikä sieltä saa virtaa ulos edes akuston lämmittämiseksi toimintakuntoon ohjelmoidulle lähtöajalle, jonka jälkeen virtaa saataisiin mahdollisesti myös seisontalämmitykselle. Onneksi näissä on vielä se polttismoottori.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

Onko muuten kukaan keksinyt miten asetetaan viikonlopulle eri lähtöaika?
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

Nyt kun kelit jäähtyy näkyy tuo max edrive olevan pois pelistä matkan X.

Lähdin sunnuntaina 3pv seisottamisen ja 30min preconditioningin jälkeen 8c pakkasessa ajamaan, ja max edrive ei ollut käytettävissä. Polttomoottori käynnistyi heti kun starttinapista painoi, eli auto ei suostunut kulkemaan edes hitaasti sähköllä. Sähkökäytön range tuli käytettäviin vasta reilun 20km moottoritieajon jälkeen, ja rangeksi ilmoitettiin 5km. Akku oli ladattu täyteen, mutta sähkö meni jonnekin, olisiko osittain esilämmitykseen?

Nyt maanantaina lähdin liikenteeseen esiasetetun lähtöajan turvin -10c lämpötilasta, ja taas range oli viivaa ja max eDrive ei käytettävissä. Auto kuitenkin kulki tuon hitaamman tien (65kmh) sähköllä motarin rampille asti. Moottoriliikennetietä 5km ajettua katosi keltainen kolmio mittaristosta ja sähköajon range tuli näkyviin. Vauhtia oli mittarin mukaan 95kmh, ja kokeilin saman tien aktivoida max edriveä. Auto sanoi edelleen että ei käytettävissä, ja range katosi taas näkyvistä, kolmio tuli takaisin. Muutama kilometri lisää, ja taas range tuli näkyviin, mutta max edriveä ei saanut aktivoitua koko 20km työmatkan aikana. 20km aikana auto kulki kolmisen kilsaa sähköllä, ja akussa oli lopussa varausta noin 60%.

Mietin että pitääköhän tässä alkaa kikkailemaan latauksen kanssa niin, että antaa auton ladata itsensä vasta aamuyöllä, jolloin akku voisi olla sen jäljiltä vielä lämmin liikkeellelähtiessä. Tämähän onnistuisi kun määrittelisi ne halvat tunnit sopivasti ja käskisi ladata silloin?
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Tämä on mielenkiintoinen keskustelu seurata. Useammassa 330e:ssä tuntuu olevan vastaavanlaisia ongelmia kun kelit viilenee.
Sensijaan meikäläisen 40e:ssä ainoa muutos toiminnassa on tähän mennessä ollut arvioidun sähkörangen lasku noin 5kilsalla kesäkeleihin verrattuna. Muuten auto toiminut tähän mennessä kuten kesälläkin. Viimeisin liikkeellelähtö reilun 3vrk:n seisomisen jälkeen, -7 lämpötilassa ja ilman preconditioningia oikeastaan ihan kokeilumielessä - kaikki toimi kuten kesäkelissäkin.
Olen olettanut että 330e:n ja 40e:n tekniikka perustuu hybridipuolen osalta samoihin ratkaisuihin. Onko näissä kuitenkin jotakin eroa, vai onko minulla vain käynyt tuuri ettei mitään erityistä ole vielä ilmennyt??
Avatar
aResquared
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:22
Auto: 2016 BMW 330e Business M sport

Olen samaa mieltä että on todella kiinnostava seurata tätäkin keskustelua, kyseessä kuitenkin aika uutta tekniikkaa ja varmasti on kehitettävää ja "uusia" ongelmia tulee esiin. Omat kokemukseni 330e kanssa tähän mennessä näillä pakkasilla ovat sellaiset että auto kyllä antaa varoituskolmion mutta se vain ilmoittaa että max edrive ei mahdollinen mutta toimii silti sähköllä, ainakin kaupunkiajossa vaikka ei ole mitään preconia ollut päällä, eli vähän eri kokemuksia näistä.

Oletteko muuten keksineet miten tuon auton saa pysymään tyhjäkäynnillä polttomoottorilla (jos sellaisen tilanteen haluaa)?
Itse keksin että laittaa vaihteen N ja käsijarru päälle ja painaa kaasua niin että kone käynnistyy ja siinä se sit käy tyhjäkäynnillä ja voi vaikka harjata lunta jos haluaa vähän antaa moottorin lämmetä tai jotain ja voi vaikka pitää Save modin päällä edrivessä. Moottori sammuu heti kun autossa painaa jarrupoljinta, tämä toimii myös ihan lämpimällä moottorilla. Ehkä tästä on maininta jossain käyttöohjeissakin tai tämä yleisesti tiedossa mutta ainakin mulle tämä oli ihan kokeilun oivallus.

Onko tuo ajastettu lähtöaika siis vain sitä varten että auto valmistautuu akuston kannalta lähtöön? Ja sitten sillä preconilla sen lisäksi sisätiloja lämmitetään/viilennetään? Vähän ihmetellyt että mitä hyötyä siitä ajastamisesta on jossei mukavuuslämmitys/jäähdytys ole päällä?
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

aResquared kirjoitti:Onko tuo ajastettu lähtöaika siis vain sitä varten että auto valmistautuu akuston kannalta lähtöön? Ja sitten sillä preconilla sen lisäksi sisätiloja lämmitetään/viilennetään? Vähän ihmetellyt että mitä hyötyä siitä ajastamisesta on jossei mukavuuslämmitys/jäähdytys ole päällä?
En tiedä, ei se ainakaan tänä aamuna ollut -10c pakkasessa valmistautunut lähtöön. Olisihan sillä ollut koko yö aikaa verkkosähköllä lämmitellä patterinsa :).
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
Vastaa Viestiin