F30 330e ja moottorinlämmitin, onko tarvetta?

F30, F31, F32, F33, F34, F36
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

aResquared kirjoitti: Oletteko muuten keksineet miten tuon auton saa pysymään tyhjäkäynnillä polttomoottorilla (jos sellaisen tilanteen haluaa)?
Itse keksin että laittaa vaihteen N ja käsijarru päälle ja painaa kaasua niin että kone käynnistyy ja siinä se sit käy tyhjäkäynnillä ja voi vaikka harjata lunta jos haluaa vähän antaa moottorin lämmetä tai jotain ja voi vaikka pitää Save modin päällä edrivessä.
Näin minä sen olen myös 40e:ssä huomannut toimivan. Kyllä tuo tyhjäkäynti joskus voi ihan tarpeen olla. Muutamana viileänä aamuna olen käyttänyt autoa tyhjäkäynnillä odotellessani kyytiläisiä. Akku hupenee aika nopeasti jos sillä pakkasaamuna ylläpitää kabiinin lämpöjä pidempään. Tyhjäkäynti kuitenkin vie bensaa aika vähän, ainakin verrattuna siihen kun akun ehtyessä joutuu sitten ajamaan polttomoottorilla.
Nojoo, tosiasiassa olen käyttänyt polttomoottoria nämä kerrat lähinnä opetellakseni miten sitä saa tyhjäkäytettyä - eli tappaakseni aikaa kun odottelen talon naisväkeä kotipihassa autoon :rolle:
Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 16:17
Auto: G30 530e Msport

Minulla on näitä ihan samanlaisia asioita tapahtunut nyt, kun keli on kylmentynyt. auto näyttää pelkkiä viivoja, menee sähköllä vaikka sanoo, että sähkökäyttö ei mahdollista. Välillä moottori käynnistyy. Se taitaa olla kiinni kaasujalan asennosta, käykö vai ei.
Preconditioning ei ole tähän myöskään vaikuttanut.
Välillä taas auto olisi sähkökäyttöön valmis. logiikka puuttuu.
Minull varattiin 10 pv huoltoaika näiden viivojen jne vuoksi, mutta ei taida kannattaa viedä.. taitaa olla ominaisuus.
juntta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 162
Liittynyt: 05 Elo 2010, 10:37
Auto: BMW 530e M-Sport -19,
BMW 330e M-Sport -19

Sod-3 kirjoitti:Minulla on näitä ihan samanlaisia asioita tapahtunut nyt, kun keli on kylmentynyt. auto näyttää pelkkiä viivoja, menee sähköllä vaikka sanoo, että sähkökäyttö ei mahdollista. Välillä moottori käynnistyy. Se taitaa olla kiinni kaasujalan asennosta, käykö vai ei.
Preconditioning ei ole tähän myöskään vaikuttanut.
Välillä taas auto olisi sähkökäyttöön valmis. logiikka puuttuu.
Minull varattiin 10 pv huoltoaika näiden viivojen jne vuoksi, mutta ei taida kannattaa viedä.. taitaa olla ominaisuus.
Samaa tarinaa itsellänikin. :mad:

Ainut asia minkä olen havainnut vaikuttavan positiivisesti on, että jos lähtö on aamulla 7:00, niin ajastaa latauksen tapahtuvan "edulliseen aikaan" ja siihen aikaväliksi esim. 03:00-08:00. Tosin tuokaan ei ole aina ihan käytännöllinen jos haluaa lähteä sähköllä reissuun esim illalla ja akut on tyhjänä työpäivän ajojen jäljiltä.
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

jva kirjoitti:Tämä on mielenkiintoinen keskustelu seurata. Useammassa 330e:ssä tuntuu olevan vastaavanlaisia ongelmia kun kelit viilenee.
Sensijaan meikäläisen 40e:ssä ainoa muutos toiminnassa on tähän mennessä ollut arvioidun sähkörangen lasku noin 5kilsalla kesäkeleihin verrattuna. Muuten auto toiminut tähän mennessä kuten kesälläkin. Viimeisin liikkeellelähtö reilun 3vrk:n seisomisen jälkeen, -7 lämpötilassa ja ilman preconditioningia oikeastaan ihan kokeilumielessä - kaikki toimi kuten kesäkelissäkin.
Olen olettanut että 330e:n ja 40e:n tekniikka perustuu hybridipuolen osalta samoihin ratkaisuihin. Onko näissä kuitenkin jotakin eroa, vai onko minulla vain käynyt tuuri ettei mitään erityistä ole vielä ilmennyt??
Ystäväni on raportoinut 740e xDriven kanssa samaa sähköajon puuttumista kylmällä. Minun 330e:ssä tätä ei ole ollut, mutta en kyllä ole talvirenkaita odotellessa pakkasilla vielä ajanutkaan.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
wilho
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 140
Liittynyt: 21 Heinä 2010, 14:06
Auto: G05 45e, f15 40e -16, f45 xe -16, e46 316ti -04

Moi,

emännän autosta 225xe joka ladataan ulkona, latasin tänään niin että lämmittää sisätilan lähtöön ja lataus tapahtui "edullisemman sähkönhinnan" asetuksella juuri ennen lähtöä. Silti --/km rangena ja moottori pärähti heti käyntiin. Lämpötila oli noin -8-9 C. Pitää katsoa alkaako öljykorkin alle kertyä majoneesia...

40e toimii ainakin työpaikan parkkipaikalta lähtiessä ladattuna ilman esilämmitystä sähköllä, mitä nyt range jää aika lyhyeksi kun ajaa eMax asetuksella. Tässä range on ihan normaali aluksi jos on yön ulkona ja esilämmitetty.
2016 225xe
2020 x5 45e
ex f15 x5 40e, e46 316ti, f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci
Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

Sod-3 kirjoitti:Minulla on näitä ihan samanlaisia asioita tapahtunut nyt, kun keli on kylmentynyt. auto näyttää pelkkiä viivoja, menee sähköllä vaikka sanoo, että sähkökäyttö ei mahdollista. Välillä moottori käynnistyy. Se taitaa olla kiinni kaasujalan asennosta, käykö vai ei.
Preconditioning ei ole tähän myöskään vaikuttanut.
Välillä taas auto olisi sähkökäyttöön valmis. logiikka puuttuu.
Minull varattiin 10 pv huoltoaika näiden viivojen jne vuoksi, mutta ei taida kannattaa viedä.. taitaa olla ominaisuus.
Samantyyppinen tilanne myös mulla 330e:n kanssa. Viivaa näyttää ja kolmio merkkinä, että max edrive ei käytössä, vaikka preconditioning on ollut käytössä. Hiljaa pääsee pelkällä sähköllä. Sitten kun bensalla on ajettu 5-10 min, palaa sähköajomahdollisuus, mutta range ollut arviolta 5-10 km.

Ongelma/ominaisuus ilmennyt vasta kun pakkasta ollut sellaiset 6-7 astetta ja nimen omaan siten, että 12h vähintään -5 C, ilmeisesti akut ehtii kylmentyä liikaa...


Sent from my iPhone using Tapatalk
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

Nyt oli -10c, ja testin vuoksi 330e oli latauksessa edullisen sähkön aikaan 03-08 ja lähtöaikana 7:40. Ei auttanut, max edrive ei ollut käytettävissä. Ajelin hitaampaa reittiä sähköllä hissutellen, ja noin 7km sähköajon jälkeen max edrive tuli käytettäväksi. Pääsin koko 20km matkan siis sähköllä, ja rangea jäikin vielä 2km.

Hieman kyllä ihmetyttää että eikö tuo lataaminen sitten lämmitä niitä akkuja tarpeeksi, oliko asetus säädetty liian aikaiselle, vai odotellaanko tässä jonkin muunkin komponentin lämpenemistä ennen kuin tuo max edrive on käytettävissä...
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

Ihan samanmoisia kokemuksia 330e:llä. Yritin tänä aamuna tarkkailla tuota statistiikkaa ajona aikana, ja paljastui ainakin itselleni yksi, melko yllättävä toiminta.
Lähtötilanne: klo 08:00, ulkoilma -11 astetta, edullisen ajanlataus klo 03:00-09:00 + latauslähtöaikaan precondition. Auto lähti sähköllä (max e-drive ei käytössä, siitä merkkinä keltainen kolmio) ja eco-mode asetus käyttöön.
Sähköllä mentiin ensimmäiset 3km (nopeus 0-60), mutta kun nopeus ylitti n. 60km/h niin moottori pärähti käyntiin. Nyt se yllätys, eli vaikka moottori kävi, niin sitä ei kuormitettu lähes ollenkaan - energiavirtaus akusta ulos oli n. 18-30kWh/100km, ja moottorin kulutus pysyi 1.9-2.1l/100km. Sama jatkui seuraavat 7-8km (nopeus vaihteli 80km/h-90km/h). Keltainen kolmio sammui kojelaudasta, ja juuri samalla hetkellä polttoaineen kulutus nousi 6-7l/100km ja sähkö ulosvirtaus akustosta putosi lähes olemattomiin.
Kuitenkaan max e-drive ei ollut edelleenkään käytössä, vaan tätä jatkui seuraavat 1-2km, jonka jälkeen toiminta normalisoitui, eli max e-drive käyttö mahdollistui (akussa oli vritaa jäljellä n. 10km).

Eilen aamulla (n. -10 astetta) en käyttänyt tuota edullisen ajan latausmahdollisuutta, vaan käytännössä akku latautui täyteen jo illalla. Moottori lähti käyntiin silloin heti virtanappia painettaessa (lähtöaika+precond asetettu), eli ei päässyt pelkällä sähköllä edes hitaasti (tai sitten pääsi, koska en tajunnut seurata noita energiavirtauksia, mutta sen huomasin että ajoakku tyhjentyi huomattavalla nopeudella, vaikka moottori kävi).

Tällaisia havaintoja tällä kertaa - nyt pitäisi vielä analysoida bemarin insinöörien ohjelman rakenne tuota tietoa hyväksi käyttäen :-)
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

[Zei-M-Zei] kirjoitti:Sähköllä mentiin ensimmäiset 3km (nopeus 0-60), mutta kun nopeus ylitti n. 60km/h niin moottori pärähti käyntiin. Nyt se yllätys, eli vaikka moottori kävi, niin sitä ei kuormitettu lähes ollenkaan - energiavirtaus akusta ulos oli n. 18-30kWh/100km, ja moottorin kulutus pysyi 1.9-2.1l/100km. Sama jatkui seuraavat 7-8km (nopeus vaihteli 80km/h-90km/h). Keltainen kolmio sammui kojelaudasta, ja juuri samalla hetkellä polttoaineen kulutus nousi 6-7l/100km ja sähkö ulosvirtaus akustosta putosi lähes olemattomiin.
Kuitenkaan max e-drive ei ollut edelleenkään käytössä, vaan tätä jatkui seuraavat 1-2km, jonka jälkeen toiminta normalisoitui, eli max e-drive käyttö mahdollistui (akussa oli vritaa jäljellä n. 10km).
Mielenkiintoisia havaintoja kyllä. Kirjoitin aikaisemmin tuosta omasta sunnuntaiajelusta, jossa auto tosiaan 30min preconditioningin jälkeen käynnisti bensamoottorin suorilta suostumatta edes ryömimään sähköllä. Tuolla matkalla kolmio sammui pariin otteeseen, mutta max edrive ei ollut mahdollinen. 20km moottoritie-polttomoottoriajon jälkeen sähkörange näytti 5km lukemia. Ajelin loppumatkankin menemään auto edrivellä, ja tuon 46km kokonaispituudelta olevan lenkin päätteeksi katselin kulutuslukemia. Matka oli ajettu lähes täysin polttomoottorilla, mutta kulutukseksi aplikaatio kertoi 3l/100km... eli zeizein tapaan tässä lie polttomoottori käynyt mutta käytännössä ajettiin silti akku tyhjäksi. Sikäli tuo sähköajon mahdottomuus ei NIIN hirveästi haittaa jos käytännössä kulutus pysyy kuitenkin noin pienenä.
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
juntta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 162
Liittynyt: 05 Elo 2010, 10:37
Auto: BMW 530e M-Sport -19,
BMW 330e M-Sport -19

juntta kirjoitti: Ainut asia minkä olen havainnut vaikuttavan positiivisesti on, että jos lähtö on aamulla 7:00, niin ajastaa latauksen tapahtuvan "edulliseen aikaan" ja siihen aikaväliksi esim. 03:00-08:00. Tosin tuokaan ei ole aina ihan käytännöllinen jos haluaa lähteä sähköllä reissuun esim illalla ja akut on tyhjänä työpäivän ajojen jäljiltä.
Tänään kun oli -10 ja 8m/s tuuli niin näytti rangeksi --km täälläkin eli tuo mainitsemani ajastus ei ainakaan tällä kelille riittänyt. Pitää vielä tehdä kokeiluja ja säätää tuota myöhemmäksi. Tai sitten onhan sekin mahdollista että tuolla ajastuksellakaan ei vaan ole mitään merkitystä. :thdw:
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Tänään -9, ilman esilämmitystä - kaikki toimii edelleen normaalisti X5 40e:ssä. Erikoista, koska tekniikka varmaankin on sama kuin muissakin plug-in hybrideissä.
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

jva kirjoitti:Tänään -9, ilman esilämmitystä - kaikki toimii edelleen normaalisti X5 40e:ssä. Erikoista, koska tekniikka varmaankin on sama kuin muissakin plug-in hybrideissä.
Antaako tuo X5 40e siis pistää myös max edriven päälle noin kylmiltä lähtiessä?

Sulla oli kuitenkin auto laturissa kiinni, mutta et ajastanut lähtöaikaa?
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
wilho
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 140
Liittynyt: 21 Heinä 2010, 14:06
Auto: G05 45e, f15 40e -16, f45 xe -16, e46 316ti -04

Moi,

X5 40e antaa laittaa max edriven päälle vaikka kylmästä lähtee, laitoin esilämmityksen päälle aamuksi, sähkömäärä tippui 83% tasolle ennen lähtöä -11 pakkasessa vaikka oli maksimilla kaapelissa kiinni, sähkörange osin moottoritietä ajaen jäi alle 16 km :) Tämä X5 seisoi yön yli pakkasessa ladattuani sen ensiksi tallissa mutta piti sitten siirtää 225xe talliin pestäväksi rasvattavaksi ja kuivumaan kun sähköluukku ei meinannut mennä eikä pysyä kiinni... Saas nähdä pelaako tänään tämä vai lähteekö luukku korjattavaksi.

Sitten havaitsin moottorin käynnistyttyä että edelleen käyttää liikkumiseen pääosin sähköä, kulutus 2-3l/100km ja vasta kun moottori oli käynyt hetken kulutus nousi hetkellisesti tasolla ~20 l/100km akkujen latausta varten.

Minusta 225xe ja 330e näyttävät toimivan hyvin samalla tavalla ja X5 erilaisella.
2016 225xe
2020 x5 45e
ex f15 x5 40e, e46 316ti, f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Kannattaisi ehkä tuossa 30e/40e-koneiden yhteydessä harkita tätä:

http://www.polarheater.fi/page/3/polar-akkulammitin

Eli siis kyseessä on akkulämmitin joka käyttää verkkovirtaa. Eli samalla kun lataa autoa, niin voisi lämmittää verkkovirralla myös akkuja.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

salmol kirjoitti:Kannattaisi ehkä tuossa 30e/40e-koneiden yhteydessä harkita tätä:

http://www.polarheater.fi/page/3/polar-akkulammitin

Eli siis kyseessä on akkulämmitin joka käyttää verkkovirtaa. Eli samalla kun lataa autoa, niin voisi lämmittää verkkovirralla myös akkuja.
En ole purkanut akkuja esille, mutta luulen että tuollaisen kötöstäminen sinne litiumiakkuun olisi vähintään työlästä, puhumattakaan sille tarvittavan sähkön keksimisestä perille asti - ainakaan ilman mitään ylimääräisiä roikkia.

Käsittääkseni tässä on akkujen lämmitys vakiona, onko jollakulla parempaa tietoa?
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

toukopouko kirjoitti:
Käsittääkseni tässä on akkujen lämmitys vakiona, onko jollakulla parempaa tietoa?
Näin olen antanut itseni ymmärtää, että tuota akkujen jäähdytyskiertoa käytetään myös lämmitykseen.
Eroina 330e vs. x5 40e rakenteellisesti on se että X5:sessa akkumoduulit on ladottu kahteen kerrokseen, joiden molempien alla on tuo jäähdytyselementti, kun taas 330e:ssä on akkumoduulit yhdessä kerroksessa, jonka alla on tuo elementti. Tämän vuoksi teoriassa akkujen lämmitys pitäis olla X5:sessa tehokkaampaa, koska pinta-alallisesti koko akkupaketti on pienempi (joskin toki korkeampi), ja näin ollen koska lämpö nousee ylöspäin niin koko akkumoduulin lämmitystä/jäähdytystä ajatellen rakenne on toimivampi. (Nämä siis RealOEM:n kuvia tutkien, ei mistään virallisesta tietolähteestä).

Melkoista salatiedettä tuo tuntuu kyllä olevan tuo akkujen jäähdytys/lämmitys. Tuossa yksi webilinkki, jossa esitellään tuota direct expansion coolingia.
http://www.hybridcars.com/bmw-and-lg-ch ... anagement/
Tuosta BMWn ratkaisusta ei ole isommin annettu tietoa ulos päin (eikä ainakaan normaali pulliainen pysty ostamaan tuota Munro & Associates tear-down dokumenttia i3:sesta. Sen verran monta sataa tuhatta dollaria maksaa :-)

Sekä 330e & X5 40e räjäytyskuvissa puhutaan kylmäaineesta R1234yf (mutta myös tuo R134A vilahtaa jossain aina silloin tällöin), tuossa Munron youtube videossa puhutaan R134A:sta, mutta olettaisin sen kyllä i3:sen tapauksessakin olevan jo tuota ekologisempaa R1234yf:ta. Molemmat käsittääkseni soveltuvat sekä jäähdyttämiseen että lämmittämiseen. i3:sen kuvista on selkeästi löydettävissä lämpöpumppu, jolla saadaan "ilmalämpöpumpun kaltainen lämmitys/jäähdytystoiminto", mutta 330e / X5 40e kuvista en tällaista löydä, enkä myöskään minkään sortin neliventtiiliratkaisua, millä kylmäaineen suunta saataisiin käännettyä vastakkaiseksi lämmitystä varten. Toki kuvissa on paljon "mustia laatikoita", joiden sisältöä ei selitetä.

Edittiä: R1234yh -> R1234yf

Edittiä2:
vielä korjausta tuohon edelliseen 330e:n akkumoduulien osalta, eli onhan siellä 2 moduulia päällekäin (takimmaiset moduulit), joiden välissä on tuo jäähdytys/lämmityskennosto, loput 3 moduulia ovat yhdessä kerroksessa, joiden alla tuo jäähdytyskennosto, siis 330e yht. 5kpl akkumoduuleja
Kun taas x5:sessa on 6 moduulia (3+3) päällekkäin, ja kennostot alla ja välissä.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
Apaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 10 Elo 2016, 21:20
Auto: BMW F30 330e
Paikkakunta: Vantaa

Mulla oli tänää aamulla lähtiessä ---/km vaikka oli laturissa. Ilmeisesti ajastettu lähtö söi akun silti, vaikka oli täynnä vielä tunti ennen lähtöä. Niin joo, kehä 3 ruuhkassa madellessa noin 2km ajelun jälkeen tuli puskista 15km sähkölle. Btw onko kellään muulla range täydellä akulla vain 21km? :blink:
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

Apaa kirjoitti:Mulla oli tänää aamulla lähtiessä ---/km vaikka oli laturissa. Ilmeisesti ajastettu lähtö söi akun silti, vaikka oli täynnä vielä tunti ennen lähtöä. Niin joo, kehä 3 ruuhkassa madellessa noin 2km ajelun jälkeen tuli puskista 15km sähkölle. Btw onko kellään muulla range täydellä akulla vain 21km? :blink:
Joo kylmällä range laskee ja 21km lienee ihan normaalia.

Tuo -- sen sijaan ... no, lue muutama viesti taaksepäin.
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
Avatar
aResquared
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:22
Auto: 2016 BMW 330e Business M sport

Apaa kirjoitti:Mulla oli tänää aamulla lähtiessä ---/km vaikka oli laturissa. Ilmeisesti ajastettu lähtö söi akun silti, vaikka oli täynnä vielä tunti ennen lähtöä. Niin joo, kehä 3 ruuhkassa madellessa noin 2km ajelun jälkeen tuli puskista 15km sähkölle. Btw onko kellään muulla range täydellä akulla vain 21km? :blink:
Kyllä se range tippuu aika rajusti kelin kylmetessä. Myöskin tuo --- on vissiin aika monella vielä kun auto on kylmä, luulen että tämä voisi johtua siitä että auto ei ole vielä ns "normaali" käyttö tilassa joten se ei osaa laskea paljonko energiaa tulee hukkaamaan ennenkun ollaan saavutettu optimi käyttötila?
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

aResquared kirjoitti:Kyllä se range tippuu aika rajusti kelin kylmetessä. Myöskin tuo --- on vissiin aika monella vielä kun auto on kylmä, luulen että tämä voisi johtua siitä että auto ei ole vielä ns "normaali" käyttö tilassa joten se ei osaa laskea paljonko energiaa tulee hukkaamaan ennenkun ollaan saavutettu optimi käyttötila?
Jotain tuollaista se on. Taas töihin ajaessa meni kymmenisen kilometriä ennen kuin se kolmio sammui mittaristosta, ja range tuli näkyviin. Vielä tuossa vaiheessa se ei kuitenkaan anna pistää sitä max edriveä päälle, vaan piti vielä joku 4km ajella jotta se tuli mahdolliseksi. Vaan pääsipä silti tuon 20km työmatkan pelkällä sähköllä, kun ajelin tuota vanhaa 4-tietä, jossa on 60kmh rajoitus :D.
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
Vastaa Viestiin