toukopouko kirjoitti:
Käsittääkseni tässä on akkujen lämmitys vakiona, onko jollakulla parempaa tietoa?
Näin olen antanut itseni ymmärtää, että tuota akkujen jäähdytyskiertoa käytetään myös lämmitykseen.
Eroina 330e vs. x5 40e rakenteellisesti on se että X5:sessa akkumoduulit on ladottu kahteen kerrokseen, joiden molempien alla on tuo jäähdytyselementti, kun taas 330e:ssä on akkumoduulit yhdessä kerroksessa, jonka alla on tuo elementti. Tämän vuoksi teoriassa akkujen lämmitys pitäis olla X5:sessa tehokkaampaa, koska pinta-alallisesti koko akkupaketti on pienempi (joskin toki korkeampi), ja näin ollen koska lämpö nousee ylöspäin niin koko akkumoduulin lämmitystä/jäähdytystä ajatellen rakenne on toimivampi. (Nämä siis RealOEM:n kuvia tutkien, ei mistään virallisesta tietolähteestä).
Melkoista salatiedettä tuo tuntuu kyllä olevan tuo akkujen jäähdytys/lämmitys. Tuossa yksi webilinkki, jossa esitellään tuota direct expansion coolingia.
http://www.hybridcars.com/bmw-and-lg-ch ... anagement/
Tuosta BMWn ratkaisusta ei ole isommin annettu tietoa ulos päin (eikä ainakaan normaali pulliainen pysty ostamaan tuota Munro & Associates tear-down dokumenttia i3:sesta. Sen verran monta sataa tuhatta dollaria maksaa :-)
Sekä 330e & X5 40e räjäytyskuvissa puhutaan kylmäaineesta R1234yf (mutta myös tuo R134A vilahtaa jossain aina silloin tällöin), tuossa Munron youtube videossa puhutaan R134A:sta, mutta olettaisin sen kyllä i3:sen tapauksessakin olevan jo tuota ekologisempaa R1234yf:ta. Molemmat käsittääkseni soveltuvat sekä jäähdyttämiseen että lämmittämiseen. i3:sen kuvista on selkeästi löydettävissä lämpöpumppu, jolla saadaan "ilmalämpöpumpun kaltainen lämmitys/jäähdytystoiminto", mutta 330e / X5 40e kuvista en tällaista löydä, enkä myöskään minkään sortin neliventtiiliratkaisua, millä kylmäaineen suunta saataisiin käännettyä vastakkaiseksi lämmitystä varten. Toki kuvissa on paljon "mustia laatikoita", joiden sisältöä ei selitetä.
Edittiä: R1234yh -> R1234yf
Edittiä2:
vielä korjausta tuohon edelliseen 330e:n akkumoduulien osalta, eli onhan siellä 2 moduulia päällekäin (takimmaiset moduulit), joiden välissä on tuo jäähdytys/lämmityskennosto, loput 3 moduulia ovat yhdessä kerroksessa, joiden alla tuo jäähdytyskennosto, siis 330e yht. 5kpl akkumoduuleja
Kun taas x5:sessa on 6 moduulia (3+3) päällekkäin, ja kennostot alla ja välissä.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020